ریمارکتینگ چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

ریمارکتینگ چیست؟ برای نتیجه گرفتن از کمپین های دیجیتال مارکتینگ و تبدیل شدن بازدیدکنندگان به مشتری باید یک شانس دیگر به آن ها داده شود که به آن ریمارکتینگ گفته می شود. ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد،

ایجاد کمپبن های تبلیغاتی شخصی (عموما تبلیغات نمایشی) برای کاربرانی است که پیش از این از وب ‌سایت یا سایر محتواهای تولیدی شما بازدید کرده اند. ذهنیت پایه ای که پشت مبحث تبلیغات ریمارکتینگ قرار دارد، دسترسی به کاربرانی است که برند یا محصولات شما را از قبل می ‌شناسند. به همین دلیل شانس بیشتری برای جذب و تبدیل آن ها به مشتری وجود دارد. در حقیقت، هدف قرار دادن کاربران از شیوه ها و در موقعیت های مختلف، پس از آن شخصی سازی ساختن کمپین ‌ها در مسیر و تشویق کاربران به حرکت به سمت قیف تبدیل (کانورژن) می باشد. در این مقاله با ریمارکتینگ چیست؟ و انواع آن آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

ریمارکتینگ چیست؟

ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد، شکلی از بازاریابی دیجیتال است که در آن مارکترها تبلیغاتی را بر اساس بازدیدها یا فعالیت ‌های آنلاین کاربران در گذشته به آن‌ ها نشان می ‌دهند. این نوع از بازاریابی افرادی را هدف قرار می ‌دهد که پیش از این به طریقی نشان داده ‌اند که به برند یا کسب و کار شما علاقه‌ مند هستند. بازاریابی مجدد به شما شانسی دوباره برای تبدیل مخاطب به مشتری، افزایش فروش یا جذب مشتریان جدید از طریق تبلیغات آنلاین می دهد. همچنین در پلتفرم‌ های مختلفی مانند گوگل، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و … از روش های مختلف ریمارکتینگ برای جذب مخاطبان بهره گرفته می شود. در حال حاضر مشهورترین ابزار ریمارکتینگ، گوگل ادورز است.


انواع ریمارکتینگ

انواع ریمارکتینگ عبارتند از:

1.    ریمارکتینگ استاندارد:

متداول ترین و پرکاربردترین نوع بازاریابی مجدد، ریمارکتینگ استاندارد است. مرسوم ترین روش آن، تبلیغات از طریق گوگل یا شبکه های اجتماعی مهم از جمله توییتر و فیسبوک می باشد. در ریمارکتینگ استاندارد، بازدیدکنندگانی که از طریق موتور جستجوی گوگل کلید واژه های مورد نظر را جستجو می ‌کنند، هدف تبلیغات مرتبط با کلید واژه ‌ها قرار می ‌گیرند.

2.    بازاریابی مجدد داینامیک یا پویا:

این نوع ریمارکتینگ یکی از بهترین روش‌ های تبلیغات می باشد. بازاریابی مجدد پویا، امکان هدف گیری مشتریانی که به محصولات یا خدمات خاصی از شما توجه داشته ‌اند را ساده ‌تر می کند. شما می توانید یک فید به گوگل ارسال کرده و درخواست کنید که در ابتدای جستجوی تبلیغاتی، وب سایت شما را به بازدیدکنندگانی که اخیرا همان محصولات و خدمات را دیده‌ اند، نشان دهد. تفاوت بازاریابی استاندارد با این نوع بازاریابی این است که تبلیغات، بسته به محصولات و خدماتی که کاربران در وب سایت دنبال کرده ‌اند، شخصی سازی می ‌شوند.

3.    ریمارکتینگ ایمیلی:

یکی دیگر از مرسوم‌ ترین و بهترین روش‌ هایی است که می‌ توانید از آن برای تبلیغات استفاده کنید. این بازاریابی به دو صورت انجام می‌ شود. نمایش تبلیغات در وب سایت ‌های مختلف به کاربرانی که حداقل یک ایمیل را از طرف شما باز کرده ‌اند. ارسال ایمیل تشویق به خرید به کاربرانی که حداقل یک بار به وب سایت شما سر زده‌ اما فرآیند خرید را تکمیل نکرده ‌اند. این تشویق می تواند به صورت یک پیشنهاد تخفیف یا فرستادن هدیه همراه محصولات باشد. در این ایمیل ‌ها یک لینک فراخوان عمل هم قرار داده می ‌شود تا مشتری به طور مستقیم به پروسه خرید وارد شود.

4.    بازاریابی مجدد ویدئویی:

در این مورد، لیست افراد مورد هدف ‌گذاری برای بازاریابی مجدد از کسانی که قبلا وب ‌سایت را دیده اند ساخته نمی ‌شود. در ریمارکتینگ ویدئویی افرادی ارجحیت دارند که با ویدئوهای وبسایت ها و کانال های یوتیوب تعامل برقرار کرده‌ اند. پس از شناسایی این افراد، تبلیغات در یوتیوب، وبسایت و برنامه ها به آن ها نمایش داده خواهد شد. این ویدئوها در ابتدای فیلم یا در میانه فیلم و یا در قسمت راست بالای صفحه قرار داده می شوند.

نحوه ی کار کردن ریمارکتینگ

اجرای ریمارکتینگ بسیار ساده و راحت می باشد. به این منظور کافی است تنها مراحل زیر را انجام دهید.
1.    به حساب کاربری خود در گوگل ادورز یا یک ابزار ریمارکتینگ مشابه وارد شوید و تگ ریمارکتینگ خود را بسازید. این تگ یا برچسب یک کدHTML  است که شما باید آن را در تمامی صفحات وب سایت خود قرار دهید. توجه داشته باشید که قرار دادن این تگ بر روی صفحاتی که کمتر دیده می شوند و یا صفحه محصولات خاصی که قصد دارید فروش آن ها را افزایش دهید، موثرتر است.
2.    بعد از ساختن تگ ریمارکتینگ، یک یا چند لیست بازاریابی مجدد ایجاد نمایید. این لیست ها، افرادی را در بر می گیرند که اقدام خاصی در وب سایت شما انجام داده اند. پس می توانید آن ها را بر اساس اهداف خود یا بسته به قرارگیری آن ها در کدام مرحله از کانورژن (قیف تبدیل) دسته بندی کنید. قیف تبدیل بر ای بررسی میزان موفقیت کمپین بازاریابی کاربرد دارد و نشان می دهد که چند درصد از بازدیدکنندگان وب سایت به مشتری دائمی یا فعلی تبدیل شده اند.
3.    حال نوبت به آن رسیده که کمپین خود را فعال کنید. برای این منظور، یک کمپین ریمارکتینگ جدید ایجاد کرده و یکی از لیست های ساخته شده را هدف آن قرار دهید. این کار با تنظیمات عادی مانند منطقه جغرافیایی، زبان و … صورت می گیرد.
4.    مرحله آخر، تنوع ایجاد کردن در تبلیغات است. اگر تازه کار هستید با کمک تست A/B، نوآوری های تازه ایجاد کنید.


مزایای بازاریابی مجدد

ریمارکتینگ مزایای زیادی برای کسب و کارها به دنبال دارد که عبارتند از:

•    بالا رفتن فروش

با ریمارکتینگ به سراغ افرادی که یک بار به سایت شما مراجعه کرده و به صورت نسبی با کسب و کار، محصولات و خدمات شما آشنا هستند، می روید. این افراد شما را می شناسند و با پیشنهاد خوب و مناسب به درخواست شما پاسخ مثبت می دهند. به همین علت ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد از بهترین و پربازده ترین روش های بازاریابی است که نرخ تبدیل شما را افزایش می دهد.

•    شخصی سازی حداکثری

با شخصی سازی کردن لیست های بازاریابی مجدد فرصت های زیادی برای خود ایجاد کنید. در این مورد دو عامل اساسی کارهای انجام شده به دست کاربر و مدت زمان اقدام او وجود دارد.

•    یادآوری برند

این نوع بازاریابی باعث می شود تا برند و سایت شما در ذهن کاربران باقی بماند.

•    افزایش کانورژن

این روش امکان برقراری ارتباط مستقیم با کاربران را با نشان دادن علایق به آن ها فراهم می کند. در انتخاب مکان هایی که تبلیغ در آن نمایش داده می شود می توانید این نقاط تماس را شخصی سازی کنید تا حداکثر تاثیر را بر کاربر داشته باشند.

•    تاثیر بر روی سئو و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو

آیا بازاریابی مجدد تاثیری بر روی سئو سایت دارد؟ یکی از مزایای مهم بازاریابی مجدد این است که مراجعه مخاطبان به سایت شما و ترافیک سایت را افزایش می دهد. همچنین باعث می شود موتورهای جستجو مانند گوگل بیشتر روی شما حساب باز کنند. هر چه ترافیک سایت بیشتر باشد، گوگل هم ارزش و اعتبار بیشتری برای سایت شما قائل می شود و در بین نتایج جستجو، جایگاه بهتری به کسب و کار شما اختصاص می ‌دهد. در واقع هر چه تلاش بهتر و هوشمندانه تری در زمینه بازاریابی مجدد داشته باشید، رتبه شما هم در نتایج جستجوی گوگل بهتر می گردد.

•    هزینه کم بازاریابی مجدد

روش بازاریابی مجدد بسیار کم هزینه می باشد. زیرا عملا شما برای جایگاه کلید واژه در جستجوی گوگل، رقابتی انجام نمی دهید. به جای آن بر روی بازدیدکنندگانی که قبلا یک بار با وب سایت شما آشنا شده اند، تمرکز می کنید. بنابراین کسب و کارهای کوچک هم می توانند از روش ریمارکتینگ استفاده نمایند.

ابزارهای ریمارکتینگ

ابزارهای زیادی برای ارائه خدمات بازاریابی مجدد به کسب و کارها وجود دارد که البته استفاده از بیشتر این ابزارها رایگان نیست. هزینه استفاده از این ابزارها به معیارهای مختلفی از جمله شرکت ارائه دهنده خدمات، نوع پرداخت و بزرگی کمپین های شما بستگی دارد. از ابزارهای مشهور ریمارکتینگ می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1)    Google Ads:

گوگل یکی از مشهورترین کمپانی‌ های ارائه‌ دهنده خدمات بازاریابی مجدد است. با استفاده از این ابزار می توانید تبلیغات خود را برای مشتریانِ از دست رفته ارسال کنید. بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ از گوگل ادز برای تبلیغ و معرفی محصولات خود استفاده می نمایند. همچنین نرخ بازگشت سرمایه خود را از این طریق افزایش می دهند.

2)    فیسبوک:

بخش تبلیغات فیسبوک درست مانند گوگل ادز، ابزار مخصوص خود را برای ارائه خدمات بازاریابی مجدد و افزایش تعامل در این شبکه اجتماعی طراحی کرده است. شما می توانید با افزودن پیکسل فیسبوک به صفحه های فرود محصولات کسب و کار خود، از خدمات ریمارکتینگ فیسبوک استفاده نمایید. این خدمات تنها به خود وب سایت فیسبوک محدود نمی شوند و می توانید از آن ها برای ریمارکتینگ در هر وبسایتی استفاده کنید.

3)    اینستاگرام:

کمپانی فیسبوک صاحب اینستاگرام است. به همین دلیل این دو پلتفرم خدمات بازاریابی مجدد مشابهی را به کاربران خود ارائه می دهند. بخش ریمارکتینگ در اینستاگرام نیز درست مانند فیسبوک برای هدف گذاری مجدد کاربران از دست رفته طراحی شده است. استفاده از شبکه های اجتماعی روشی عالی برای بهبود آگاهی از برند و افزایش نرخ تبدیل می باشد. اینستاگرام بیش از یک میلیارد حساب کاربری فعال دارد و پتانسیل بازاریابی در این پلتفرم بسیار زیاد و بی نظیر است.

4)    توییتر:

شبکه اجتماعی توییتر نیز درست مانند فیسبوک، پیکسلی را در اختیار شما قرار می دهد که آن را به کدهای وب سایت خود اضافه کنید. این پیکسل اطلاعات کوکی بازدیدکنندگان را جمع آوری می ‌کند و آن ‌ها را با کاربران توییتر تطبیق می ‌دهد. بخشTwitter Tailored Audience شامل نام کاربری توییتر، آدرس ایمیل، بازدیدکنندگان وب سایت و کاربران اپلیکیشن موبایل می شود و می توان از آن‌ ها در موارد زیر استفاده نمود.
•    در وب: برای هدف ‌گذاری کاربرانی که به تازگی از وب ‌سایت شما بازدید کرده ‌اند.
•    در فهرست ریمارکتینگ: استفاده از آدرس ایمیل یا نام کاربری توییتر برای نمایش تبلیغات
•    در اپلیکیشن‌ های موبایل: استفاده از داده ‌های جمع‌ آوری شده از فعالیت ‌های کاربران در توییتر

5)    AdRoll:

این ابزار نیز یکی از ابزارهای ارائه دهنده خدمات بازاریابی مجدد می باشد. این ابزار از سال ۲۰۰۶ خدمات ریمارکتینگ را به کسب و کارها ارائه می‌ دهد و به یکی از معتبرترین پلتفرم ‌های بازاریابی مجدد تبدیل شده است. AdRoll نیز مانند ابزارهای دیگر ریمارکتینگ می تواند از طریق نمایش تبلیغات مرتبط، مشتریانِ از دست رفته را به وب سایت شما و سبدهای خرید ترک شده بازگرداند.

چگونگی بهینه کردن کمپین های ریمارکتینگ

برای بهترین شکل عمل کردن از لحاظ تکنیکی و بهترین نتیجه گرفتن قدم های زیر را دنبال کنید.
•    محدود کردن تعداد دفعات نمایش تبلیغ خود
قرار است پیام شما به مخاطب برسد اما قرار نیست مخاطب در آن غرق شود. از ابزاری استفاده کنید که نمایش تبلیغات را به اندازه و محدود می کند. همچنین از کنترل تعداد نمایش یک تبلیغ به هر کاربر اطمینان حاصل نمایید.
•    نترسیدن از ایجاد لیست های گوناگون
به یاد داشته باشید که شخصی‌ سازی کردن، کلید موفقیت شما می باشد. کاربران با علایق و دلایل مختلف از وب ‌سایت شما بازدید می ‌کنند. بنابراین هر چه دسته ‌بندی را بیشتر و متنوع تر ایجاد کنید، به هدف خود نزدیک ‌تر می ‌شوید.
•    ایجاد کردن فهرست های ویژه برای کاربرانی که از شما خرید کرده اند
اگر لیست ویژه کاربران را از میان کسانی انتخاب نمایید که از صفحه‌ شما خریده کرده‌ اند، می ‌توانید اجتماعی از مشتری ‌های واقعی خود را تشکیل دهید. با استفاده از گزینه ‌هایی مانند تخفیفات ویژه به آن ‌ها نشان دهید که برای شما خاص هستند.
•    آزمایش، اندازه گیری و تکرار
ابزارهای زیادی برای تحلیل کمپین های ریمارکتینگ وجود دارد. با استفاده از آن ها و بررسی منظم می توانید موثرترین گزینه را پیدا کرده و کمپین خود را با آن شروع نمایید.

استراتژی های طراحی ریمارکتینگ

برای پیاده سازی موفق و موثر بازاریابی مجدد، باید استراتژی و برنامه داشته باشید. آشنایی با استراتژی ‌هایی که در ادامه آمده به شما در طراحی استراتژی ریمارکتینگ خود کمک می کند.

1)    ایجاد کردن لیستی از مخاطبان شخصی سازی شده در توییتر

در تبلیغات توییتر مانند دیگر روش ‌های تبلیغاتی آنلاین برای تولید محتوای ارزشمند و دسترسی به مخاطبان هدف، دسته ‌بندی بسیار اهمیت دارد. شبکه های اجتماعی گوناگون این امکان را برای شما فراهم می ‌کنند که برای تبلیغات خود به مخاطبان مختلفی دسترسی داشته باشید. اجرای کمپین ریمارکتینگ و هدفمند برای برخی از دسته های مخاطبان جالب است. نحوه پیاده ‌سازی آن ها در توییتر در دو نوع مخاطب سفارشی و تگ های ریمارکتینگ صورت می گیرد. مخاطب سفارشی به شما اجازه می‌ دهد مخاطبان تبلیغات خود را در توییتر از لیست ایمیل‌ ها ایجاد کنید. پس از بارگذاری آن، توییتر ایمیل ‌ها را با پایگاه کاربری شما مقایسه می‌ کند و بعد از چند ساعت یا یک روز با کاربرانی که در لیست شما بودند، مخاطبان شخصی ‌سازی شده را ایجاد می‌ نماید. به وسیله ی تگ های ریمارکتینگ می ‌توانید با استفاده از اجرای یک کد در یک صفحه مشخص از وبسایت خود داده‌ های کاربرانی که به آن سر می ‌زنند را جمع‌ آوری کنید. پس از مدتی یک لیست ریمارکتینگ ایجاد می شود که می ‌توانید از آن برای تبلیغات خود در توییتر استفاده نمایید. با این روش شما اطمینان می ‌یابید مخاطبینی را هدف قرار داده‌ اید که به موضوعی خاص علاقه دارند و برند شما را می‌ شناسند.

2)    ایجاد مخاطب شخصی سازی شده در فیسبوک و اینستاگرام

تبلیغات فیسبوک این امکان را فراهم می کند که به مخاطبان پلتفرم مدیران کسب و کارها دسترسی پیدا کنید. با استفاده از این ابزار، می توانید پایگاه داده ایمیل را آپلود نموده و پلتفرم بقیه کار را انجام می ‌دهد. از آنجا که تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام به یکدیگر متصل هستند می توان برای جلب مخاطبان ایده‌ آل از هر دو پلتفرم استفاده مشابه نمود. تبلیغات فیسبوک در زمینه بازاریابی مجدد عملکرد منحصر به فردی دارد و امکان گسترش پایگاه داده کاربران مشابه را فراهم می کند. اگر این پایگاه گسترش نیافت و به حد مطلوبی نرسید برای تولید یک کمپین مناسب نخواهد بود. برای ایجاد مخاطبان مشابه از پایگاه داده ایمیل‌ ها، مخاطبان شخصی ‌سازی شده را ایجاد کنید. سپس پیدا کردن کاربرانی که بیشترین شباهت را به آن پایگاه دارند به فیسبوک بسپارید.

3)    ایجاد مخاطب شخصی سازی شده در لینکدین

استفاده از لینکدین ظرفیت خوبی برای شرکت ها با بازاریابی B2B دارد. با هدف قرار دادن مخاطب های خاص سه موقعیت وارد کردن لیست مخاطبین در قالب csv و نشان دادن تبلیغات به طور مستقیم، قرار دادن نشانه در یک صفحه خاص از سایت به منظور ایجاد لیستی از بازدیدکننده ها و هدف قرار دادن افراد یک شرکت خاص ایجاد می شود.

4)    راه اندازی ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یعنی فرستادن ایمیل‌ های شخصی‌ سازی شده به افرادی است که پیش از این با وب سایت شما تعامل داشته‌ اند. این کار با هدف تشویق آن‌ ها به تعامل مجدد یا انجام اقدامی خاص انجام می شود. ایمیل مارکتینگ خود استراتژی های مختلفی دارد که عبارتند از:
•    از پایگاه داده خود به کاربران یک ایمیل ارسال کنید. به طوری که باعث ردیابی داده های آن ها شود و بتوانید تبلیغات نمایشی شخصی سازی شده خود را به آن ها نمایش دهید.
•    ارسال ایمیل یادآوری برای کاربرانی که سبد خرید خود را رها کرده اند.
•    قرارداد بستن با یک سرویس خارجی برای پیدا کردن مشخصات کاربرانی که با هدف قرار دادن کاربرانی که وبسایت شما را جستجو کرده اند
با این گزینه در گوگل ادز، مخاطبانی که شما را جستجو کرده اند به استثنای آن هایی که کانورژن داشته اند جدا کنید. شما می توانید کاربرانی که هر گونه جستجویی انجام داده اند را انتخاب نمایید و یا بر روی کسانی که جستجوهای آن ها با پیشنهادات محصولات شما مطابقت دارد تمرکز کنید. در این روش، می توانید تبلیغی ایجاد نمایید که بر روی محصولی خاص که مورد علاقه، مشابه و یا مکمل نیاز کاربر بوده متمرکز می باشد.

5)    استفاده از تستA/B

هر جا که متوجه شدید ریمارکتینگ ما درست جواب نمی دهد، حتما باید از تستA/B  استفاده کنید. با کمک این تست می‌ توانید بخش های مختلف کمپین ها، ایمیل ها، کال تو اکشن ها و … را بررسی و بازنگری نمایید.

تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ

گاهی اوقات عبارت‌ های بازاریابی مجدد (ریمارکتینگ) و هدف گذاری مجدد (ریتارگتینگ) به عنوان اصطلاح های هم‌ معنی و به جای هم استفاده می شوند. اما بین این دو نوع بازاریابی تفاوت هایی وجود دارد. در واقع ریتارگتینگ بخشی از بازاریابی مجدد است که در آن تبلیغاتی بر اساس کوکی ذخیره شده کاربران نشان داده می شود. در حالی که ریمارکتینگ بر روی ارسال ایمیل تمرکز می کند و در آن از فهرست اطلاعات تماس و آدرس ایمیل استفاده می گردد. با این حال بهترین استراتژی برای بهبود بازاریابی دیجیتال و جذب مشتری، ترکیب ریمارکتینگ و ریتارگتینگ می باشد.

سخن آخر

ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد یکی از روش های نوین بازاریابی دیجیتال به حساب می آید. این نوع بازاریابی مشتریان بالفعل را تشویق نموده تا دوباره به وب سایت شما برگردند و خرید کنند. زیرا آن ها با کسب و کار، خدمات و محصولات شما آشنا هستند و احتمال زیادی وجود دارد تا به مشتری دائمی شما تبدیل شوند. برای استفاده ی بهینه ریمارکتینگ و نحوه درست استراتژی های آن با سئوهاما در ارتباط باشید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است