سئو محتوا چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

سئو محتوا چیست؟

سئو محتوا چیست؟ این سوالی است که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید با ما همراه باشید. با مطالعه ی این مقاله، پاسخ سوال خود را پیدا می کنید. سئو محتوا نقش مهمی در بهینه سازی سایت ایفا می کند. یک محتوای سئو شده می تواند رتبه سایت شما را بهبود بخشد و ترافیک زیادی از نتایج جستجو را کسب کند.

برای سئو محتوا لازم است تا یکسری نکات را رعایت نمایید. هر چقدر که این نکات را بیشتر رعایت کنید، امتیاز بیشتری از نظر سئوی محتوا به دست می آورید. موتورهای جستجو همواره به دنبال محتواهایی هستند که از نظر سئو، شرایط بهتری دارند. برای اینکه بتوانید یک محتوای سئو شده تولید کنید، باید اطلاعاتی در مورد سئو داشته باشید.

سئو

سئو چیست؟

Seo  به فرایند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می گویند و شامل تمام فعالیت هایی می شود که در طراحی و کدنویسی، تولید محتوا، لینک سازی خارجی و تدوین استراتژی محتوا انجام می دهیم. هدف از سئو، کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل و افزایش بازدیدکننده می باشد.

سئو محتوا چیست؟

برای درک اینکه منظور بازاریابان از محتوای سئو چیست، بهتر است که این عبارت را به اجزای سازنده آن تقسیم کنید :
“سئو ” به بهینه سازی موتور جستجو یا فرآیند بهینه سازی یک وب سایت اشاره دارد تا افراد بتوانند به راحتی آن را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل پیدا کنند.
منظور از ” محتوا ” هر اطلاعاتی است که در وب وجود دارد و می تواند استفاده شود.
پس با کنار هم قرار دادن این دو مفهوم به تعریف زیر می رسید :
محتوای سئو هر مطلبی است که با هدف جذب ترافیک موتورهای جستجو ایجاد می شود.

سئو محتوا
مزایای سئوی محتوا

بهینه سازی محتوای سایت مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.
– استفاده از محتوای سئو شده موجب بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو می شود.
– زمانی که سایت شما در رتبه بندی گوگل جایگاه بهتری داشته باشد، به طور طبیعی ترافیک آن نیز افزایش می یابد.
– بهبود رتبه سایت باعث ایجاد اعتبار و اعتماد بین کاربران و گوگل می شود.
– اگر محتوای سایت را به روز رسانی کنید و دوباره منتشر نمایید، با صرفه جویی در زمان می توانید بازدهی بیشتری به دست آورید.
– در صورتی که محتوای سایت خود را به طور مرتب بهینه سازی کنید، رتبه خود را حفظ کرده و جزء بهترین محتواها قرار می گیرید.

ویژگی های محتوای سئو شده

یک محتوای سئو شده، می تواند به سوال مشخصی که کاربران از موتورهای جستجو می پرسند، پاسخ دهد. ویژگی های این محتوا باعث می شوند تا برای موتورهای جستجو بهینه باشد.

1- تولید محتوای سئو شده با هدف رفع نیاز کاربر و جلب رضایت او :

یک محتوای سئو شده می تواند پاسخ سوال کاربران را بدهد. به این ترتیب نیاز آنها را برطرف می کند. کاربر با مطالعه ی محتوای سئو شده، جواب خود را به دست می آورد. گوگل متوجه رضایت کاربر می شود و به سایت امتیاز مثبت می دهد. هنگامی که کاربر سوال خود را می پرسد، صفحه ای از گوگل باز می شود. برای مثال اگر کاربر در مورد ” سئو ” سوالی بپرسد، صفحه ای در گوگل برای او باز می شود که حاوی 10 وب سایت است. با کلیک بر روی هر لینک، ممکن است یکی از اتفاقات زیر روی می دهد:
– وب سایت باز نمی شود. در این حالت، وب سایت نتوانسته تا پاسخ کاربر را بدهد. بنابراین رضایت کاربر جلب نمی شود. گوگل با مشاهده این اتفاق، برای آن سایت امتیاز منفی در نظر می گیرد. در ادامه، کاربر  روی لینک دیگری کلیک می کند.
– اگر لینک موردنظر باز شود اما مطالب آن نتواند نیاز کاربر را برطرف کند، کاربر از آن هم خارج می شود. گوگل متوجه این مورد هم می شود.
– گاهی اوقات کاربر با مطالعه محتوا، پاسخ خود را به دست می آورد و کاملا راضی می شود. به این ترتیب زمان بیشتری را در آن وب سایت سپری می کند و از مطالب بخش های مختلف آن بهره می برد.
باید توجه داشت که مطالب سایت باید بتوانند نیاز کاربر را رفع کنند. شناخت مشکل و نیاز کاربر کمک بزرگی در افزایش بازدید سایت می کند.

چطور مشکل و نیاز کاربر را بشناسیم؟

با توجه به کلمات و عباراتی که کاربران، آنها را جستجو می کنند، می توان به نیاز آنها پی برد. کلمات و عبارت های کلیدی در این زمینه می توانند به ما کمک کنند. گوگل با استفاده از ابزارهای خاص خود می تواند کلمات و عبارت هایی را که توسط کاربران جستجو می شوند را ارزیابی کند. اگر کاربر بخواهد سایت او از نظر سئو پشتیبانی شود، عبارت پشتیبانی سئو  را جستجو می کند.

2- محتوای سئو شده با توجه به کلمات ، عبارت ها و مفاهیم کلیدی نوشته می شود.

در محتوای سئو شده از کلمات، عبارت ها و مفاهیم کلیدی استفاده می کنند. هدف از نوشتن این نوع محتوا، کمک به فهم بهتر مطلب است. استفاده بیش از اندازه از کلمات یا عبارت های کلیدی نه تنها به شما کمک نمی کند بلکه واکنش منفی گوگل را به دنبال خواهد داشت. بنابراین باید تلاش کنید تا با استفاده از کلمات و عبارت های مترادف، مفهوم را انتقال دهید. اگر کاربر عبارت “ سئو تضمینی” یا ” سئو تضمینی چیست؟” را جستجو کند، به دنبال چیستیِ سئو تضمینی می باشد. محتوایی که تولید می کنیم باید یک اطلاعات کاملی در مورد سئو تضمینی در اختیار کاربر قرار دهد. به طوری که کاربر بعد از مطالعه این محتوا، به صورت کامل متوجه مفهوم سئو تضمینی شده باشد.
امروزه انواع مختلفی از محتوای دیجیتال تولید می شوند که مهم ترین آنها محتوای متنی هستند. این نوع محتوا برای اهداف سئو به کار می رود. ربات های گوگل از طریق خزیدن در بین صفحات وب سایت ها، مطالب آن را می خوانند و می فهمند. در حال حاضر بسیاری از افراد برای بهینه سازی وب سایت خود از محتواهای ویدئویی، موشن گرافیک ها، پادکست ها و … استفاده می کنند.

3- محتواهای سئو شده، ساختار مشخصی دارند.

این محتوا به صورت واضح نوشته می شود و برای آن یک عنوان جذاب که حاوی کلمه کلیدی است در نظر گرفته می شود. متن این محتوا شامل مقدمه و هدینگ تگ ها می شود. جملات به صورت کوتاه و قابل فهم می باشند. پاراگراف ها به صورت اصولی به کار می روند. هر قسمت از متن به وسیله ی هدینگ تگ ها از سایر قسمت ها جدا شده است. مهم ترین قسمت متن با هدینگ h1 مشخص می شود. ترتیب هدینگ از 2 تا 6 است و از مطالب مهم تر تا کم اهمیت تر مرتب می شود.

4- در محتوای سئو شده از لینک های داخلی و خارجی استفاده شده است.

یکی از مهم ترین نکات در سئو، لینک گذاری است. با این کار می توان توجه گوگل را به محتوای موجود در سایت جلب نمود. لینک سازی داخلی یکی از موارد مورد علاقه گوگل می باشد و موجب می شود تا کاربر  اطلاعات بیشتری به دست آورد. لینک ها به گوگل نشان می دهند که وب سایت موردنظر چقدر فعال و معتبر است.
همان طور که گفته شد در محتوای سئو شده از لینک داخلی و خارجی استفاده می شود.

– لینک داخلی : اگر یک کلمه یا عبارت را به مطلب دیگری داخل همان سایت پیوند دهیم، لینک داخلی است. هنگامی که کلمه یا عبارتی لینک داده می شود به صورت بولد و رنگی در متن ظاهر می شود. لینک سازی برای گوگل اهمیت زیادی دارد. از این طریق می توان صفحات مختلف سایت را به گوگل نشان داد. علاوه بر این، گوگل متوجه می شود که شما قصد دارید به کاربر کمک کنید. برای این منظور، کلمه یا عباراتی را که ممکن است کاربر مفهوم آنها را نداند در صفحه دیگری از وب سایت توضیح داده اید.
– لینک خارجی : اگر یک کلمه یا عبارت را به مطلبی در یک سایت دیگر پیوند دهیم، از لینک خارجی استفاده کرده ایم. در لینک سازی خارجی باید دقت زیادی کرد و فقط به سایت های معتبر لینک داد. البته نباید بیش از اندازه لینک سازی کرد. در این حالت گوگل شک می کند.

5- محتوای سئو شده با کیفیت و معتبر می باشد.

یکی از مهم ترین ویژگی های یک محتوای سئو شده، اصیل و با کیفیت بودن آن است. گوگل، علاقه ای به محتواهای کپی شده ندارد. به نظر گوگل، یک محتوای کپی نمی تواند نیاز کاربر را رفع کند. محتوای سئو شده با استفاده از منابع معتبر نوشته می شود و در آن اثری از اطلاعات غلط، شایعات و خرافات نیست. معمولا این محتواها طولانی و حاوی اطلاعات مفیدی برای کاربر هستند. در یک محتوای سئو شده، مفاهیم کلیدی که کاربر در مورد آنها اطلاعاتی ندارد به خوبی توضیح داده می شوند.

انواع محتوای سئو

هنگامی که سخن از محتوا به میان می آید، در ذهن بسیاری از افراد، یک محتوای متنی ایجاد می شود. در حالی که باید توجه داشت که محتوا فقط شامل متن های نوشته شده نمی شود. محتوا به شکل های متن، تصویر، ویدئو، صدا، اینفوگرافیک یا ترکیبی از این موارد وجود دارد. تمامی این موارد بر روی SEO سایت تاثیر می گذارند.

محتوای سئو می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد :

سئو محتوا

پست های وبلاگی (blog posts)

وبلاگ یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد جریانی منظم از محتوای seo است. پست های وبلاگ جذاب تر هستند. احتمال جذب لینک ها نسبت به صفحات محصول بیشتر است. پس می توانند راهی عالی برای ایجاد اعتبار بیشتر برای سایت شما باشند.

مقالات (articles)

این نوع محتوای سئو را در بیشتر وب سایت های روزنامه یا مجله ای پیدا می کنید. افزودن محتوای بهینه شده مانند مقالات، صفحات بیشتر یا وبلاگ، تکنیکی است که ارزش خود را ثابت کرده است. مقالات سئو شده به طور طبیعی باعث افزایش بازدید از سایت می شوند.

صفحات فرود (Landing page)

این صفحات ساده به صورت مجزا از وب سایت قرار دارند و هدف از طراحی آنها، جذب کاربر است. یک صفحه ی فرود، اطلاعات کاملی در مورد محتوا، محصول و خدمت موردنظر ارائه می دهد. به عبارت ساده تر، کاربر با مطالعه صفحه فرود می تواند به راحتی به هدف خود برسد. هدف او می تواند خرید محصول، دریافت خدمت یا کسب اطلاعات باشد. به طور کلی کاربران از داخل یا خارج سایت وارد صفحه فرود می شوند. این کار در داخل سایت از طریق جابه جایی بین صفحات صورت می گیرد. از خارج سایت هم می توانند با جستجوی یک کلمه کلیدی در گوگل، تبلیغات بنری سایت در سایت های دیگر، استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز، قرار دادن بک لینک سایت در دیگر سایت ها و بلاگ ها وارد صفحه فرود شوند.

صفحه محصول (product pages)

یک صفحه محصول خوب می تواند هم به عنوان محتوای سئو و هم به عنوان صفحه فرود ppc عمل کند.

فهرست ها(lists)

یک لیست در واقع فقط یک نوع مقاله است. به نظر می رسد این نوع عناوین زمانی که در نتایج جستجو یا فیدهای رسانه های اجتماعی یافت می شوند، قابل کلیک تر هستند.

راهنماها(guides)

یک راهنما، محتوای طولانی تری است که نحوه انجام کاری را با جزئیات توضیح می دهد.
نکته : می توانید یک راهنمای کامل یا گزیده و خلاصه ای را در وب سایت خود ارسال کنید.

اینفوگرافیک ها(Infographics)

اینفوگرافیک ها یا تصاویر با فرمت بزرگ که حاوی داده های زیادی (اغلب به شکل نمودار) در مورد یک موضوع واحد هستند، می توانند تعداد زیادی بازدید از صفحه و لینک ها را به خود اختصاص دهند.
نکته : از آنجایی که مقدار زیادی از محتوا در تصویر جاسازی شده است، بنابراین به عنوان متن توسط موتورهای جستجو قابل خواندن نیست. مهم است که بقیه صفحه را با دقت بهینه کنید.

سئو محتوا

نمایش اسلاید(slide show)

راهی برای نمایش تصاویر مرتبط است.گاهی اوقات عکس ها مهم تر از متن هستند.
به عنوان مثال می خواهید نشان دهید که در یک مهمانی هر مهمان چه لباسی پوشیده است.
در اینجا نیز، سئوی عنوان، عنوان، نام فایل تصویری و غیره مهم است.

واژه نامه ها(glossaries)

افراد زیادی به جای فرهنگ لغت، از گوگل برای جستجوی واژه نامه ها استفاده می کنند.
اگر در یک صنعت تخصصی کار می کنید، یک واژه نامه، مانند اصطلاحات پزشکی، اصطلاحات آشپزی و…. می تواند راه خوبی برای جذب ترافیک جستجو باشد.

فهرست راهنماها (directories)

یک طبقه بندی مفید از پیوند ها به سایت ها، پیرامون یک موضوع را نشان می دهد. برای مثال، یک وبلاگ عطر ممکن است فهرستی از مکان های خرید عطر، از فروشگاه های بزرگ تا فروشگاه های مستقل در سراسر کشور ایجاد کند.
نکته : این چند مورد تنها برخی از انواع اساسی محتوای سئو هستند، اما انواع مختلف محتوای سئو تقریبا بی پایان هستند و به این چند مثال محدود نمی شوند.

 

مراحل تولید محتوای سئو شده

برای سئوی محتوا لازم است تا یکسری نکات را رعایت کنید. با این کار می توانید از بهینه بودن محتوای خود مطمئن شوید.

1- جستجوی کلمات کلیدی

برای بهینه سازی محتوا، ابتدا باید کلمات کلیدی موردنظر خود را پیدا کنید. شما باید به دنبال کلماتی باشید که کاربران بیشتر به دنبال آنها هستند. از طریق جستجوی کلمات کلیدی متوجه می شوید که کاربران به دنبال چه موضوعاتی هستند. اگر در محتوای سایت از کلمات کلیدی استفاده کنید، به مرور زمان رتبه سایت و ترافیک آن افزایش پیدا می کند. با جستجوی کلمات کلیدی می توانید کلمه کلیدی هدف را انتخاب نمایید. به مجموعه ای از کلمات کلیدی بلند و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی خود دست پیدا کنید. جستجوی کلمه کلیدی به شما کمک می کند تا کلمات کلیدی متشابه (LSI Keywords)را انتخاب نمایید. در سئوی محتوا باید از کلمه کلیدی در عنوان، url و H1 استفاده کنید. کلمات کلیدی بلند را در عنوان زیرشاخه ها به کار ببرید. از کلمات کلیدی متشابه هم می توانید در عنوان زیرشاخه ها و بدنه اصلی متن استفاده نمایید.

سئو محتوا

2- به کار بردن کلمه کلیدی در عنوان صفحه، هدینگ و بدنه محتوا

بهتر است تا در ابتدای محتوای خود از کلمه کلیدی استفاده کنید. حتما آن را در پاراگراف اول متن به کار ببرید. موتورهای جستجو به بخش ابتدایی محتوا توجه ویژه ای دارند. این قسمت، پیش زمینه ای از موضوع متن را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد. بنابراین، در هنگام نوشتن محتوا، ابتدای آن را طوری بنویسید که برای موتورهای جستجو قابل درک باشد.

سئو محتوا

استفاده از کلمات کلیدی بلند

کلمه کلیدی خود را بیش از اندازه در متن تکرار نکنید. می توانید از کلمات کلیدی بلندتر و مشتقات کلمه کلیدی هدف استفاده نمایید. برای پیدا کردن این کلمه می توانید از پیشنهادات گوگل استفاده کنید. زمانی که شما یک کلیدواژه را در کادر جستجوی گوگل می نویسید، در پایین صفحه و داخل کادر، تعدادی کلمه کلیدی را می بینید. این عبارات، پیشنهادهای گوگل هستند و گزینه های مناسبی برای زیرشاخه های محتوا می باشند.

استفاده از کلمات کلیدی متشابه (LSI)

کلمات کلیدی متشابه، کلماتی هستند که مفهوم آنها با کلمه کلیدی محتوا ارتباط دارد. یکی از الگوریتم هایی که گوگل برای رتبه بندی سایت ها از آن استفاده می کند، الگوریتم رنک برین است. با استفاده از این الگوریتم متوجه مفهوم کلمات کلیدی می شود. برای پیدا کردن کلمات متشابه (LSI) می توانید از نتایج جستجوی گوگل یا ابزارهایی مانند LSI Graph استفاده کنید. ویژگی بارز این ابزار، پشتیبانی آن از کلمات کلیدی فارسی است.

3- استفاده از تصاویر، ویدئو، صدا

همیشه موتورهای جستجو ، یک محتوای متنی را بهتر درک می کنند. اگر در سایت خود می خواهید از عکس، ویدئو، پادکست و اینفوگرافیک استفاده کنید، بهتر است یک محتوای متنی در کنار آن قرار دهید. این کار باعث می شود تا موتورهای جستجو بتوانند محتوای سایت را بهتر درک کنند.

4- دسته بندی محتوا با توجه به نیت کاربر

هدف کاربران از جستجو در گوگل متفاوت است. آنها با نیت دسترسی به یک سایت، کسب اطلاعات، خرید یک محصول یا خدمت اقدام به جستجو می کنند. شما در ابتدا باید به هدف کاربر و محتوای موردنظر او پی ببرید. برای این کار می توانید از گوگل کمک بگیرید. موتور جستجوی گوگل، خواسته ی کاربران را به خوبی درک می کند.
برای مثال اگر می خواهید در مورد ” پشتیبانی سئو ” مطلبی بنویسید، ابتدا باید این عبارت را در گوگل جستجو کنید. با این کار، تعداد زیادی لینک در صفحه مشاهده خواهید کرد. به عنوان ها و توضیحات کوتاه زیر آنها توجه نمایید. محتوای این سایت ها، حاوی مطالبی در مورد پشتیبانی سئو می باشند. سایت هایی موردتوجه گوگل هستند که اطلاعات کامل و جامعی در این زمینه دارند و می توانند نیازهای کاربر را برطرف نمایند.

سئو محتوا

5- نوشتن محتوای بلند و کامل

نوشتن یک محتوای کامل، جامع و طولانی می تواند تاثیر مثبتی در سئوی سایت داشته باشد. باید یک محتوای با کیفیت، جذاب و موردپسند کاربر بنویسید. در این صورت، سایت شما رتبه بهتری به دست می آورد. محتوای طولانی اما بی کیفیت، تاثیر مثبتی در سئوی محتوای شما ندارد. طولانی بودن محتوا ممکن است باعث خستگی کاربر شود. برای بهینه سازی محتوای بلند می توانید از جدول عناوین استفاده کنید. این جدول را در ابتدای مقاله خود قرار دهید. کاربران با مشاهده آن، به سادگی به قسمت های موردنظر خود هدایت می شوند.

6- لینک داخلی

لینک داخلی روشی مناسب برای برقراری ارتباط بین محتوای صفحات مختلف سایت می باشد. وجود این لینک باعث می ‌شود هم کاربران و هم موتورهای جستجو به راحتی تمامی صفحات را پیمایش کنند. بهتر است تا در زمان لینک دادن به صفحات دیگر سایت از عبارت های کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی هدف استفاده نمایید تا موتورهای جستجو درک بهتری از محتوای صفحه لینک شده به دست آورند.

سئو محتوا

7- لینک خارجی

لینک های خارجی، پیوندهایی هستند که از سایت شما به سایت های معتبر داده می شوند. زمانی که صفحات سایت شما به سایت های معتبر گوگل لینک شوند، اعتبار و ارزش بیشتری پیدا می کنند. پس برای لینک دهی خارجی، از سایت ‌های قوی و معتبر استفاده نمایید. همچنین دقت کنید که هدف و عنوان سایت شما با آن سایت مرتبط باشند.

سئو محتوا

8- خوانایی مطلب

محتوایی که می نویسید باید برای کاربر و موتور جستجو قابل فهم باشد. برای این منظور، جملات و پارگراف های کوتاه استفاده کنید. یک فونت مناسب برای محتوا انتخاب نمایید. فقط قسمت های مهم محتوای خود را به صورت بولد و یا ایتالیک کنید. برای جلوگیری از خستگی کاربر، در بین پاراگراف ها، فضای خالی بگذارید.

9- سئو تصاویر

ممکن است شما در محتوای خود، علاوه بر متن از تصویر، ویدئو، پادکست و … استفاده کرده باشید. معمولا در متن محتوا از تصاویر استفاده می شود. برای بهینه سازی یا سئو تصاویر اقدامات زیر را انجام دهید.
– کلمه کلیدی را در نام تصویر به کار ببرید.
– برای تصویر خود از متن جایگزین استفاده نمایید.
– در زیر تصویر، عبارتی بنویسید که تصویر را توصیف کند.

10- استفاده از داده های ساختار یافته برای توصیف محتوا

داده های ساختار یافته ، کدهایی هستند که فرمت خاصی دارند. موتورهای جستجو به راحتی این کدها را درک می کنند. داده های آنها را می خوانند و در نمایش نتایج جستجوی خود از آنها بهره می برند.

سرعت بارگذاری چیست؟

سرعت بارگذاری سایت، مدت زمانی است که لازم است تا صفحه وب به طور کامل لود (بارگذاری) شود.

تاثیر سرعت بارگذاری سایت بر سئوی محتوا

سرعت بارگذاری در بهبود سئو محتوای سایت تاثیر مثبتی دارد. هر چقدر صفحات سایت با سرعت بیشتری بارگذاری شوند، سایت از نظر سئو رتبه ی بهتری کسب می کند. سایت هایی که در مدت کوتاهی بارگذاری می شوند، بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می گیرند. گوگل هم به دنبال رضایت کاربر است. بنابراین، رتبه بهتری به این سایت ها می دهد.

اگر کاربر بخواهد تا وارد یک سایت شود، اما بارگذاری سایت با سرعت کمی انجام شود، کاربر پشیمان می شود و برای رفع نیاز خود به سایت دیگری مراجعه می کند. به این ترتیب، سایت هایی که سرعت بارگذاری پایینی دارند، کاربران خود را از دست می دهند. رقبا از این فرصت استفاده و کاربران را جذب می کنند. سرعت مناسب وب سایت باعث می شود تا کاربر مدت طولانی تری را در آن صفحه باقی بماند.
سرعت سایت بر روی رتبه بندی آن تاثیر دارد. البته باید به یاد داشته باشید که سئو شامل مجموعه ای از فعالیت ها است و انتخاب یک معیار به عنوان بهترین و مهم ترین معیار شناخت، کار درستی نیست. اگر سایت شما سرعت بارگذاری خوبی داشته باشد اما از نظر محتوا، بک لینک و فاکتورهای دیگر کیفیت لازم را نداشته باشد، رتبه ی خوبی در نتایج جستجو به دست نمی آورد. برعکس این حالت هم صادق است.

سئو محتوا

نحوه تست سرعت بارگذاری وب سایت

با ورود به سایت آنلاین GTmetrix.com و ثبت آدرس وب سایت می توان این تست را انجام داد. در این سایت، کلیه مواردی که سرعت لود وب سایت موردنظر را تحت تاثیر قرار می دهند، لیست شده اند. طراح با توجه به این موارد می تواند به راحتی اصلاحات لازم را انجام دهد.

Page speed : این صفحه اطلاعاتی در مورد سرعت بارگذاری سایت در اختیار طراح قرار می دهد. سرعت سایت با توجه به قوانینی گوگل مورد بررسی قرار می گیرد.
Yslow : در این بخش، عملکرد و کارایی سایت و سرور نشان داده می شود. این اطلاعات بر اساس فاکتور های سایت یاهو می باشند. جی تی متریکس برای امتیازدهی عملکرد وب سایت از سطوح F تا A استفاده می کند. A نشان دهنده سطح عالی و F سطح خیلی بد است. سطوح A و B برای سایت ها مناسب هستند.

عوامل موثر بر سرعت وبسایت

عوامل مختلفی بر روی سرعت وبسایت تاثیر می گذارند. در این قسمت به برخی از این عوامل اشاره می کنیم.

1- هاست :

هاست فضایی از یک سرور است که فایل های وبسایت درون آن نگهداری می شوند. کاربران، هاست متناسب با نیاز خود را خریداری یا اجاره می کنند. بسیاری از آنها با هدف صرفه جویی در هزینه ها، سرویس های ارزان قیمت را انتخاب و به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می دهند. معمولا افراد، سروری را انتخاب می کنند که در کشوری خارج از محدوده آنها قرار دارد. توصیه می شود تا یک هاست منعطف را که محدودیت ترافیک و فضا ندارد انتخاب کنند. علاوه بر این، بهتر است محل سرورها جایی باشد که بیشتر کاربران از همان منطقه جغرافیایی باشند.

2- نوع و حجم فایل ها :

با کلیک کاربران بر روی یک لینک، درخواستی به سرور فرستاده می شود. پاسخ فایل ها به صورت JavaScript ، HTML و CSS برای کاربران ارسال می شوند. این کدها توسط مرورگر به صورت گرافیکی نمایش داده می شوند. معمولا از این فایل ها برای بنرهای تبلیغاتی یا پردازش های ساده استفاده می کنند. بر این اساس، سرعت بارگذاری صفحه به حجم فایل ها بستگی دارد. هر چقدر حجم فایل ها بیشتر باشد، سرعت بارگذاری (لود) کمتر است.
برای جلوگیری از کاهش سرعت بارگذاری بهتر است هنگامی که امکان استفاده از CSS وجود ندارد، از کدهای html استفاده شود. در مورد کدهای  CSS و JavaScript توصیه می کنند تا از فایل های جداگانه استفاده شود. در موارد خاص در html نوشته می شوند. در یک روش دیگر می توان این فایل ها را فشرده نمود.

3- حجم و تعداد تصاویر و فیلم ها :

یکی از مهم ترین قسمت های یک وب سایت خوب را تصاویر و محتوای خارجی تشکیل می دهند. کیفیت و طراحی این قسمت ها بسیار اهمیت دارند. حجم و تعداد تصاویر و فیلم ها هم در سرعت بارگذاری سایت اثر می گذارند. این مورد زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که فایل ها در یک سرور خارجی ذخیره باشند. برای جلوگیری از کاهش سرعت بارگذاری سایت باید تعداد و حجم کمی از تصاویر و فیلم ها را از جاهای دیگر ذخیره کرد. بسیاری از طرحان سایت برای فشرده سازی و کاهش حجم تصاویر از نرم افزارهای مناسب استفاده می کنند.

4- کشینگ Caching :

هنگامی که داده ها در یک قسمت جداگانه از سیستم به نام Cache ذخیره می شوند، فرایند کشینگ گفته می شود. این فرایند باعث می شود تا سرعت دستیابی به داده های موردنظر افزایش یابد. عدم استفاده از Caching باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می شود. چون در این حالت محتواهای تکراری مانند تم وبسایت دوباره از سرور درخواست می شوند. معمولا می توان از فرایند کشینگ برای فایل های CSS و JavaScript، تصاویر و مستندات استفاده کرد.

کشینگ Caching
تکنیک های موثر در بهینه سازی سرعت بارگذاری وب سایت

– ریدایرکت ها :

یکی از مواردی که باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می شود، ریدایرکت ها هستند. کاربران به وسیله ی  Redirect ها از یک آدرس به آدرس دیگر می روند. این امر موجب هدر رفت زمان کاربران و کاهش سرعت سایت می شود.

– حذف محتواهای خراب :

برای جلوگیری از کاهش سرعت وب سایت، باید محتواهای خراب را حذف کرد. همواره باید توجه داشت که اضافه کردن یک محتوا به سایت همراه با منابع است. هر چقدر تعداد منابع بیشتر شود، بر روی سرعت سایت اثر منفی دارد.

– حذف افزونه های (پلاگین) غیر ضروری :

زمانی که افزونه ای به سایت اضافه می شود، برای اینکه اجرا شود به منابع نیاز دارد. در صورتی که افزونه هایی بر روی سایت نصب هستند که کاربردی ندارند، باید انها را غیرفعال یا حذف نمود.

استراتژی محتوای سئو

استراتژی سئو ، فرآیندی است که در آن، محتوای وب سایت را بر اساس موضوع، سازماندهی می کنند. این کار باعث بهبود جایگاه وب سایت در نتایج جستجو می شود. با استفاده از استراتژی محتوای سئو می توان ترافیک ارگانیک سایت را افزایش داد. داشتن استراتژی بسیار اهمیت دارد. چون باعث می شود تا در زمان ایجاد محتوا، در مسیر خود بمانید. به این وسیله شما می توانید محتوایی را تولید کنید که مردم به دنبال آن هستند. استراتژی سئو نقش مهمی در بازاریابی محتوای سئو ایفا می کند. یک نکته مهم در مورد محتوای شما، نحوه ی دیده شدن آن در صفحات نتایج موتورهای جستجو می باشد. ضمن اینکه اگر محتوای شما پراکنده و فاقد سازماندهی باشد، به سختی توسط ربات های موتور جستجو شناسایی می شود. به این ترتیب فرآیند رتبه بندی سایت شما برای ربات ها سخت تر می شود.

استراتژی محتوای سئو 

چگونه یک استراتژی محتوای سئو را توسعه دهیم ؟

در اینجا چهار مرحله برای تعریف و اصلاح استراتژی محتوای سئو وجود دارد :

1.اهداف خود را مشخص کنید.

ابتدا اهداف خود را به عنوان یک وب سایت یا کسب و کار مشخص کنید.
آیا به دنبال افزایش فروش هستید یا فقط می خواهید ترافیک را افزایش دهید ؟
بنابراین اهداف شما تعیین می کند که روی چه نوع محتوایی باید تمرکز کنید.
اگر در درجه اول سعی می کنید فروش محصول را افزایش دهید، تمرکز اصلی شما باید صفحات محصولات جذاب و آموزنده ای باشد که هم برای جستجو و هم برای تبدیل، بهینه شده اند. اگر سایت شما بر اساس یک مدل تبلیغاتی کار می کند و هدف آن جذب خوانندگان جدید از طریق جستجو است، باید روی محتوای غنی مانند ویدیوی آموزنده و مقالات طولانی تمرکز کنید.

2.مخاطبان خود را در نظر بگیرید.

نظرسنجی ها و نرم افزار تجزیه تحلیل می تواند به شما کمک کند. تصویر بهتری از بازدید کننده یا مشتری معمولی خود داشته باشید. شخصیت هایی را در نظر بگیرید که بازدید کنندگان و مشتریان ایده آل سایت شما را نشان می دهند. به این فکر کنید که آن شخصیت ها به دنبال چه نوع محتوایی هستند.
برای مثال : اگر یک وبسایت b دارید که مدیران سطح c را هدف قرار می دهد، ممکن است بخواهید کاغذ های سفید سطح بالایی ایجاد کنید که می توانند دانلود و ذخیره شوند تا بعدا بخوانید. اگر کسب و کار شما نوجوانان و جوانان را هدف قرار می دهد، ممکن است بخواهید به روز رسانی های مکرر با متن کمتر و تصاویر و ویدیوهای بیشتر تمرکز کنید.
نکته: باید مطمئن شوید که سایت شما برای استفاده از موبایل بهینه شده است.

3.یک تقویم تحریریه ایجاد کنید.

هنگامی که ایده ای در مورد مخاطبان هدف دارید، می توانید شروع به ایجاد تقویم سرمقاله کنید. تقویم تحریریه، برنامه ای است که زمان انتشار محتوای جدید و نوع محتوای آن را تعیین می کند. این به شما کمک می کند تا به یک برنامه منظم پایبند باشید. همچنین مانع از تقلا برای ارائه موضوعی برای محتوای جدید در آخرین لحظه می شود.

چند نکته برای ایجاد و پایبندی به یک تقویم سرمقاله :

از outlook یا google calendar استفاده کنید.
تقویم تحریریه را با کل تیم بازاریابی خود به اشتراک بگذارید.
یادآوری هایی را برای نویسندگان تنظیم کنید تا زمانی که مهلتی فرا می رسد، اعلان دریافت کنند.
ایجاد ویژگی های مداوم را در نظر بگیرید .
برای مثال : یک وبلاگ غذایی ممکن است هر دوشنبه دستورالعمل بدون گوشت را انجام دهد. بسیاری از وبلاگ ها یک بار در هفته جمع بندی پیوند انجام می دهند. یک صفحه دسته بندی برای هر ویژگی در حال انجام ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند همه دستور العمل های دوشنبه بدون گوشت یا پیوند های جمع آوری شده را در یک مکان پیدا کنند.
هنگام تولید محتوای پیچیده مانند ویدیوها و اینفوگرافیک ها، زمان زیادی به خود اختصاص دهید. اینها اغلب برای کامل شدن به چندین بار ویرایش نیاز دارند و برای بهینه سازی جستجو می توانند پیچیده تر باشند. از قبل خیلی برنامه ریزی نکنید. تقویم ها اغلب پس از یک یا دو ماه به دلیل تغییر در اهداف بازاریابی، بودجه یا کارکنان از ریل خارج می شوند. بنابراین سعی نکنید برای سال آینده برنامه ریزی کنید و خطر هدر دادن آن را به همراه داشته باشید.

4.تجزیه و تحلیل و ارزیابی مجدد

به طور منظم محتوای سئو خود را از طریق محتوا و ممیزی سئو تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیست. ابزارها و رتبه بندی وب سایت های زیادی برای کمک به این امر وجود دارند. معیارهای خوب موفقیت و تعامل شامل بازدید از صفحه، پیوندها، نظرات، اشتراک گذاری های اجتماعی و نرخ تبدیل است.

تحلیل شما باید دو هدف داشته باشد :

موفقیت های خود را مطالعه کنید تا بتوانید آن استراتژی ها را تکرار نمایید. به دنبال الگوها باشید. آیا مخاطبان شما ویدیوها را دوست دارند؟ سپس ویدیوهای بیشتری بسازید. تقویم سرمقاله خود را در آینده تنظیم کنید تا بتوانید زمان و تلاش بیشتری را روی انواع محتوایی که واقعا طنین انداز هستند متمرکز کنید. زمانی را برای به روزرسانی و بهبود محتوای سئوی قدیمی تر اختصاص دهید. اگر سعی کردید یک مقاله را برای یک کلمه کلیدی خاص بهینه کنید، اما ترافیک بیشتری را برای تنوع متفاوتی از آن کلمه کلیدی دریافت می کنید، دوباره وارد آن شده و آن را برای کلمه کلیدی جدید دوباره بهینه کنید.
برای مثال، ممکن است بتوانید با قرار دادن کلمه ی کلیدی در عنوان، ترافیک را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. سایت خود را کنترل کنید. ارزیابی منظم وب سایت خود، چه به صورت کلی و چه با صفحات جداگانه، مهم است. مطمئن شوید که برای گوگل و موتورهای جستجو بهینه شده است.

سخن پایانی

سئو محتوا یکی از مهم ترین بخش های سئو به شمار می رود و شامل نوشتن محتوای مناسب و سازماندهی آن، پیدا کردن کلمات کلیدی و سئوی فنی (تکنیکال) می شود. گوگل همواره به دنبال جلب رضایت کاربران است. بنابراین، سایت هایی که بتوانند نیازهای کاربران را برطرف کنند، در رتبه بهتری قرار می گیرند. یک جمله معروف وجود دارد که محتوا پادشاه است. پس با تولید یک محتوای مناسب و با کیفیت می توانید جایگاه سایت خود را بهبود ببخشید و بازدیدهای آن را افزایش دهید.
اگر نکات دیگری در مورد سئو محتوا در نظر دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منابع :

www.wordstream.com

https://blog.hubspot.com/marketing/seo-strategy

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است