تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

میزان پیشرفت خواندن شما

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت ، بهبود سئو سایت به جایگاه فرد در گوگل و افزایش بازدید سایت کمک می کند. شبکه های اجتماعی و سئو رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند و فعالیت گسترده در شبکه های اجتماعی می تواند سئو سایت را بهبود ببخشد.

برای بهبود سئو سایت به کمک شبکه های اجتماعی لازم است که با نحوه فعالیت در شبکه های اجتماعی و سئو آشنا باشید و به صورت اصولی و منظم در آن ها فعالیت نمایید. همچنین می توانید از این شبکه ها بک لینک هایی به سایت خود نیز دریافت کنید. در واقع شبکه های اجتماعی با کمترین هزینه برای فرد برندسازی می کنند و به او در پیدا کردن مشتری و ارتباط با مشتریان کمک می نمایند. در این مقاله به بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت می پردازیم. با ما همراه باشید.

SMO چیست؟

SMO مخفف عبارت Social Media Optimization به معنای بهینه سازی رسانه های اجتماعی یک سازمان یا شرکت برای گسترش و در نهایت افزایش فروش شرکت است. SMO تاثیر مستقیمی بر محبوبیت وب سایت دارد.


تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

شبکه های اجتماعی با دو نوع حساب تجاری و شخصی کار می‌ کنند که هر کدام تاثیر خاص خود را بر روی سایت دارند. محتوا باید در هر دو نوع حساب باشد و هر کدام به صورت جداگانه بر ارتقا و محبوبیت سایت تاثیر می ‌گذارد. گوگل می‌ تواند فعالیت سایت در شبکه های اجتماعی را از نزدیک رصد کند. محتوا، ویدئوها و تصاویر توسط گوگل قابل تشخیص هستند و تعداد فالوورهای واقعی در شبکه های اجتماعی برای گوگل بسیار مهم است و به آن ارزش بیشتری برای کار و فعالیت در شبکه های اجتماعی می‌ دهد. SMO تنها زمانی موثر خواهد بود که محتوا یا محصولات قرار داده شده در آن برای کاربر جذاب باشد تا آن محتوا را با دیگران به اشتراک بگذارد. به طور کلی، واکنش کاربران به محتوا شامل میزان علاقه آن ها، پاسخگو بودن و میزان اشتراک گذاری محتوا می باشد. فیسبوک و Google+ بیشترین تاثیر را بر این پاسخ‌ ها دارند.
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت می‌ تواند مستقیم یا غیر مستقیم باشد. توجه به برند و لایک شدن توسط کاربرها، معرفی برند توسط کاربران به یکدیگر و افزایش تعداد بازدید از بک لینک ها چند مورد از تاثیرهایی هستند که به صورت مستقیم بر روی سئو سایت مشخص می‌ شوند.

برخی از تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت به صورت غیر مستقیم عبارتند از:

1.    افزایش محبوبیت برند:

یکی از مزایای فعالیت در شبکه های اجتماعی، افزایش برندینگ است. فرد با فعالیت مکرر و برنامه ریزی شده در شبکه های اجتماعی مختلف می تواند برند خود را به دیگران معرفی کرده و به محبوبیت برسد.

2.    امکان آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات:

در شبکه های اجتماعی می توان به راحتی، کامل تر و با جزئیات بیشتر خدمات و محصولات خود را معرفی نمود. از این طریق مشتریان بیشتری را جذب می شوند. با افزایش بازدید سایت و فروش فرد، سئو سایت نیز بهبود داده می شود.

3.    لینک بیلدینگ در شبکه های اجتماعی:

یکی از تکنیک های موثر در سئو سایت، لینک سازی خارجی برای سایت می باشد. یکی از روش های لینک بیلدینگ برای سایت، فعالیت در شبکه های اجتماعی و انتشار مطالب در آن ها است. با این کار به صورت رایگان و به روش کلاه سفید، برای سایت خود لینک سازی کرده اید.

4.    افزایش سرعت ایندکس شدن سایت:

ایندکس شدن سایت و مطالب تازه منتشر شده در سایت، کمی زمان می برد. حال اگر سایت به تازگی هم تاسیس شده باشد که این زمان بیشتر هم خواهد بود. از این رو یکی از تکنیک های افزایش سرعت ایندکس سایت، فعالیت در شبکه های اجتماعی می باشد.

5.    ایجاد حس رضایت در مشتریان:

امروزه بسیاری از کسب و کارها به منظور افزایش تعامل و گسترش ارتباط با مشتریان، فعالیت خود را در شبکه‌ های اجتماعی دو چندان کرده‌ اند. کاربران می‌ توانند در این بسترها نظرات و پیشنهادات خود را بیان کنند و چنانچه پاسخ مطلوبی دریافت نمایند، باعث ایجاد حس رضایت در آن ها می ‌شود. به این ترتیب تبدیل به مشتریان وفادار شما نیز می‌ شوند.

بهترین شبکه های اجتماعی برای بهبود سئو سایت

بسیاری از شبکه های اجتماعی در بستر اینترنت و وب فعال هستند و استفاده از همه‌ ی آن ها می‌ تواند خوب باشد حتی اگر کم استفاده شوند.

در بین این شبکه ها بعضی از آن ها تاثیر بسزایی بر سئو سایت دارند که عبارتند از:

1.    گوگل پلاس:

در سال های گذشته گوگل پلاس تاثیر زیادی بر سئوی سایت ها می‌ گذاشت، به طوری که وبمسترها در کمتر از یک روز تاثیر آن را در رتبه بندی سایت خود ملاحظه می‌ کردند. این شبکه ‌ی اجتماعی در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد که توانست با استقبال خوبی مواجه شود و طبق آخرین آمار دارای ۲۰۰ میلیون یوزر می‌ باشد. تاثیر گوگل پلاس نسبت به روزهای گذشته کمتر شده اما به طور کل بی تاثیر نیست. با این حال تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوای سایت خود را در گوگل پلاس به اشتراک بگذارید و میزان تاثیرگذاری آن را امتحان نمایید. شما می ‌توانید هر تعداد لایک، نظر و اشتراک گذاری در پروفایل های گوگل پلاس داشته باشید. Google+ شبکه اجتماعی خود گوگل می باشد و تحت نظارت گوگل است، پس حتما به آن توجه ویژه ای داشته باشید و هنگام طراحی سایت پزشکی از طراح خود بخواهید آیکون های شبکه های اجتماعی را در فوتر سایت قرار دهد.

2.    فیسبوک :(Facebook)

فیسبوک تاثیر مثبت و خوبی بر سئوی فرد دارد. یک صفحه تجاری ایجاد کنید و محتوای خود را مستقیما در صفحه کسب و کار یا همان بیزینس اکانت خود قرار دهید. اشتراک گذاری مطالب در صفحه شخصی نیز تاثیر خوبی دارد و گوگل آن را به عنوان بازنشر مطالب سایت در نظر می ‌گیرد. فیسبوک یکی از بهترین سایت ها برای اشتراک گذاری محتوا می باشد. این شبکه اجتماعی ارسال و به اشتراک گذاری مطالب را با دنبال کنندگان شما آسان می ‌کند. فیسبوک محبوب و تاثیر گذار بر سئو سایت به شما امکان می ‌دهد لینک هایی را با بلاگ ها، فیلم ها و اینفوگرافیک ها به اشتراک بگذارید.

3.    توییتر :(Twitter)

یکی از شبکه های اجتماعی پر سرعت، محبوب و حائز اهمیت، توییتر است که دارای امکانات زیادی مانند افزونه‌ ی به خصوص می باشد و فرد با استفاده از آن می ‌‌تواند به بهره‌ گیری هر چه بیشتر از این پلتفرم محبوب بپردازد. توییتر بیشتر محل بحث و رد و بدل کردن اطلاعات می‌ باشد لذا فرد باید در این پلتفرم فعالیت زیادی داشته باشد تا بتواند به جذب مخاطب بپردازد و با به اشتراک گذاشتن اطلاعات شرکت در بحث‌ های مفید به کسب اعتبار بپردازد.

4.    لینکدین:

این شبکه اجتماعی یک مرجع تخصصی برای معرفی مشاغل و مهارت‌ های گوناگون افراد است. لینکدین بهترین محیط برای قرار دادن مقاله ها می باشد. بهترین راه برای استفاده از این شبکه اجتماعی نوشتن مقاله و انتشار آن در لینکدین است و به علت اعتبار بالای صفحات آن، سوشیال سیگنال ارزشمندی نزد گوگل به حساب می ‌آید.

سوال: نحوه فعالیت در شبکه اجتماعی لینکدین چگونه است؟

پروفایل خود را تکمیل کنید. برای تکمیل پروفایل ابتدا مطمئن شوید از عنوانی در پروفایل خود استفاده کردید که اکثر مردم برای جستجو در حوزه کاری شما از آن استفاده می کنند. سعی نمایید حتما تمامی کلمات کلیدی مربوط به حوزه کاری خود را در پروفایل به کار ببرید.
بک لینک بگیرید. بک لینک ها تاثیر زیادی روی سئو سایت خواهند داشت. بک لینک ها نشان دهنده فعالیت مفید پروفایل یا سایت هستند. هر چه تعداد بک لینک های بیشتری داشته باشید، سئو سایت شما هم بهتر خواهد بود. شما باید پروفایل لینکدین را به سایت خود متصل کنید و هنگام پست گذاشتن در لینکدین حتما مخاطب را به پست های مرتبط در سایت نیز ارجاع دهید. لینکدین دارای دامین آتوریتی بالایی می باشد. پس اگر بتوانید بک لینک های خوبی از لینکدین به سایت خود بگیرید در سئو سایت شما تاثیر زیادی خواهد داشت.
محتوا مفید و تخصصی منتشر نمایید. محتوایی که در سایت خود منتشر می کنید با محتوایی که در لینکدین پست می نمایید یکی نباشد. زیرا محتوای تکراری محسوب می شود و ممکن است در گوگل رتبه نگیرد.
فعالیت های جمعی داشته باشید. در لینکدین نباید به انجام فعالیت های فردی اکتفا کنید. برای اینکه افراد بیشتری شما را دنبال کنند و نهایتا به سایت شما مراجعه نمایند بهتر است که در گروه های مختلف شرکت نمایید و در موضوعات تخصصی کاری خود بحث کنید.
از تصاویر مرتبط با زمینه کاری خود در پروفایل و پست های لینکدین استفاده نمایید و آن ها را با اصطلاحات تخصصی کاری خود برچسب گذاری کنید. به این صورت می توانید در نتیجه جستجو عکس های گوگل هم باشید.

5.    شبکه اجتماعی اینستاگرام:

یکی از محبوب ‎ترین شبکه ‌های اجتماعی در داخل کشور، اینستاگرام است که روزانه کاربران زیادی از آن استفاده می ‌کنند. این شبکه در ابتدا به صورت مستقل فعالیت خود را شروع کرد و توانست مخاطبین زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب کند. اما با افزایش تعداد کاربران آن، فیسبوک احساس خطر کرد و اقدام به خرید اینستاگرام نمود. امکانات بی ‎نظیری که این شبکه برای کسب و کارها و تبلیغات آن ‎ها ایجاد کرده باعث شده تا مشاغل زیادی در آن فعالیت کنند. تمام این ‌ها تعیین کننده اثرات فوق‌ العاده این رسانه بر سئو می ‌باشند.

سوال: نحوه فعالیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام چگونه است؟

پروفایل خود را تکمیل کنید. اکانتی که در اینستاگرام می سازید را به کمک لینک به سایت خود متصل نمایید و از هشتگ ها استفاده کنید تا به زمینه تخصصی خود متصل شوید.
اکانت خود را بیزینسی کنید.
با فالوورها و فالویینگ های خود ارتباط برقرار نمایید. در ابتدا لازم است که بگوییم کسانی که فالو می کنید باید افرادی باشند که در حوزه کاری شما فعال هستند. اینگونه شما وارد فضای تخصصی زمینه کاری خود خواهید شد. سعی کنید فالوورهای خود را به کامنت گذاشتن تشویق کنید و خود هم در پیج های مربوط به زمینه کاری فعال باشید.
بازار هدف خود را در اینستاگرام شناسایی نمایید. سعی کنید علایق فالوورهای خود را بشناسید و هدف آن ها از دنبال کردن پیج را بفهمید. سپس در این راستا پست بگذارید. توجه کنید پست های شما تکراری نباشند.

6.    شبکه اجتماعی تلگرام:

یکی از پرطرفدارترین پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی در میان کاربران ایرانی است و حتی با وجود فیلترینگ همچنان مخاطبان زیادی دارد.

7.    یوتیوب :(YouTube)

محبوبیت این شبکه اجتماعی در سال ‌های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. محتوای ویدئو از نظر کاربران بسیار مفید تر می باشد. زیرا به راحتی می ‌توانند با صرف زمان کمتری و کیفیت ارائه بیشتری محتوا را مطالعه نمایند. توجه کنید با توجه به مزیت بالا، فیلم ها ابزاری عالی برای تقویت ترافیک ارگانیک هستند. با افزودن فیلم به سایت خود، منجر به مشغول ماندن طولانی تر افراد در سایت می ‌شوید. تعامل طولانی تر سیگنال مثبتی را به Google ارسال می ‌کند.


نحوه بازاریابی در شبکه های اجتماعی

برای بازاریابی اصولی در شبکه های اجتماعی باید یک استراتژی خاص برای فعالیت خود در نظر بگیرید. برای آنکه بتوانید رابطه شبکه های اجتماعی و سئو را به درستی برقرار کنید، لازم است که نکات مهمی را بدانید.

•    شناسایی بازار هدف حوزه کاری خود

یعنی تحقیق کنید که رنج سنی، علاقه، موقعیت جغرافیایی و … اکثریت مخاطبان شما چیست؟ شناسایی بازار هدف به شما کمک می کند تا هدفمند فعالیت نمایید.

•    استفاده از هشتک و تگ های مرتبط

•    ایجاد پل ارتباطی در پروفایل خود برای مشتریان

سعی کنید در پروفایل شبکه های اجتماعی خود، اطلاعات تماس خود را به شکل کامل قرار دهید و شبکه اجتماعی را توسط یک لینک به وب سایت خود متصل کنید. به این شکل بازدید سایت شما نیز افزایش می یابد.

•    تولید محتوای باکیفیت و مفید

محتوایی تولید کنید که برای مخاطبان جذاب باشد و به علم آن ها بیفزاید. از کپی کردن محتوای دیگران و سرهم بندی یک موضوع دوری کنید.

•    پست های متنوع گذاشتن

شما باید بین پست های کاری خود پست هایی هم با هدف سرگرمی و جذب مخاطب بیشتر قرار دهید. اما توجه کنید که بین این پست ها تعادل رعایت گردد.

•    شناسایی کلمات کلیدی حوزه کاری خود

مهم ترین قسمت بازاریابی، کلمات کلیدی می باشند. کلماتی هستند که در حوزه کاری شما بیشتر توسط مردم جستجو می شوند. بنابراین کلمات کلیدی را شناسایی کنید و مرتبط با آن ها در شبکه های اجتماعی پست قرار دهید تا بازدید از صفحات اجتماعی شما و در نتیجه سایت شما بیشتر شود.


•    پست گذاشتن در ترافیک بالا

هر یک از شبکه های اجتماعی در زمانی خاص ترافیک بیشتری دارند. سعی کنید پست های خود را در زمان هایی قرار دهید که ترافیک شبکه های اجتماعی بالاتر باشد.

•    جلب اعتماد مخاطب

شما با انجام کارهایی مانند به کار بردن نام و لوگو برند شرکت خود، پاسخگویی سریع به دنبال کنندگان ، اهدای جوایز و قرعه کشی می توانید اعتماد مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی را جلب کنید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است