11تکنیک برای سئو سایت های جوملایی

میزان پیشرفت خواندن شما

سئو جوملا ، احتمالا شما سیستم مدیریت محتوای جوملا را برای طراحی سایت خود انتخاب کرده اید که در حال خواندن این مقاله می باشید. ممکن است یک قالب آماده باب سلیقه خودتان انتخاب کرده باشید و بخواهید تمام محتوای خود را در آن قرار دهید. مطمئنا آماده برای در دسترس قرار دادن سایت خود، به صورت عمومی و برای مخاطبان خود هستید.

حال مسئله ای که در اینجا پیش می آید (مخصوصا اگر از قالب پیش فرض جوملا استفاده کرده اید)، این است که مخاطبان، نمی توانند سایت شما را در صفحه اول گوگل پیدا کنند، به این دلیل که پروسه سئو جوملا هنوز انجام نشده است. اگر تمایل دارید که یک سایت منطبق با پارامترهای موتورهای جستجو را داشته باشید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. این نکات را ما در 11 مرحله برای شما خلاصه کرده ایم تا پس از رعایت آنها سئو وب سایت جوملایی شما تضمین شود. اگر در زمینه سئو جوملا با خواندن این مقاله مشکلتان حل نشد ، می توانید با گروه تخصصی سئو هاما تماس حاصل فرمائید.

قبل از شروع دقت کنید جوملا مانند وردپرس یک هسته گنگ نیست. برای سئو جوملا در حد پایه و حتی پیشرفته تر بیشتر نیازمندی های شما در خود جوملا موجود است.

آموزش سئو جوملا

1. از منطبق بودن سرور سایت خود با جوملا اطمینان حاصل کنید.

این قدم اولین و مهمترین قدم در سئو جوملا است. همین ابتدا می بایست خدمت تان عرض کنیم اگر هاست خود را از نوع ویندوزی انتخاب کرده اید،حتما با مشکلات زیادی روبه رو می شوید. تجربه ثابت کرده است در بسیاری از موارد که نصب جوملا در سرور های ویندوزی بوده، با مشکلاتی همراه شده است. زیرا عدم تطابق صحیح، هاست های ویندوزی با قابلیت URL Rewriting است که در جوملا صورت می گیرد.

در نتیجه از یو آر ال های تمیزی نمی توانید بهره ببرید. به همین خاطر به شما تاکید می کنیم که حتما مورد Rewrite در آن از قبل نصب شود و سایت جوملایی خود را بر روی سرورهای لینوکسی نصب کنید. سرورهایی که از سیستم آپاچی یا لایت اسپید استفاده می کنند بهتر جواب می دهد. در غیر این صورت در سئو جوملا با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد .

2. فایل Htaccess.Txt را به .Htaccess تغییر نام دهید.

به این خاطر که بتوانیم یو آر ال های تمیز و کوتاه تری ایجاد کرده و قابلیت URL Rewriting را بتوانیم فعال کنیم در ابتدا فایل Htaccess.Txt را به .Htaccess تغییر نام دهید. در غیر این صورت یو آر ال های سایت همراه با عبارت Index.Php خواهد بود که جز یو آر ال های مورد پسند گوگل نیست.


3. قابلیت های URL Rewriting و SEF URLs را فعال کنید

در قسمت تنظیمات اصلی جوملا (Global Configuration) دو گزینه “Search Engine Friendly URLs” و “Use URL Rewriting” را فعال کنید. گزینه “Search Engine Friendly URLs” تمام کاراکترهای نامفهومی که در یو آر ال ها ایجاد می شود را حذف کرده و از نام آیتم های منو در یو آر ال ها استفاده می کند. URL Rewriting نیز عبارت Index.Php را از یو آر ال ها حذف می کند.

تغییر بقیه گزینه ها در زیر این تنظیمات به شما وابسته است. به عنوان مثال می توانید نام برند یا وب سایت را در ابتدا یا انتهای عنوان هر صفحه اضافه کنید. مخصوصا اگر دارای مطالب زیادی در وب سایت هستید، می توانید این گزینه را فعال کنید.

4. “/Images/” را از فایل حذف کنید.

یکی دیگر از مواردی که در سئو جوملا خیلی موثر است عکس را از فایل Robots.Txt حذف می کند در فایل تولید شده در هنگام نصب از طرف جوملا برای Robots.Txt یکی از خطوط مربوط به پوشه تصاویر است که از دسترسی موتورهای جستجو به این فولدر جلوگیری می کند. این مورد در اکثر قالب های آماده تصحیح می شود. در واقع به موتورهای جستجو اجازه ایندکس و بررسی تصاویر را نمی دهد.

باتوجه به بهینه شدن تصاویر در وب سایت باعث می شود ترافیک قابل توجه را برای سایت به وجود آورد که این خود قابل تغییر نیست. اگر شما به بهترین شکل هم کار بهینه سازی تصاویر را انجام داده باشید، ولی دسترسی گوگل را به آن حذف کرده باشید، اصلا هیچ فایده ای ندارد. زیرا حتما باید Robots.Txt درآن پاک کنید تا بتوانید از بهینه سازی تصاویرتان استفاده نمایید.

5. ویرایشگر JCE را نصب کنید

ویرایشگر JCE نسبت به ویرایشگر پیش فرض قابلیت های بهتری در جوملا دارد. این ویرایشگر در کنار رایگان بودن، امکانات بسیار خوبی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید از آنها در وب سایت خود استفاده نمایید. شما می توانید متن جایگزین به تصاویر اضافه کنید و کارهای معمول و روتینگ را به شکل راحت تری انجام دهید. بنابراین به شدت نصب این کامپوننت را به شما توصیه می کنیم .

6. از تگ Alt استفاده کرده و ابعاد تصاویر را ذکر کنید

با استفاده از ویرایشگر JCE متن جایگزین یا همان تگ Alt به همه عکس ها اضافه کرده و ابعاد تصویر را نیز در هنگام آپلود آنها ذکر کنید. این نکته مختص سئو جوملا نیست و در همه سایت ها می بایست رعایت شود. بیان ابعاد تصاویر باعث می شود که جای خالی مناسب قبل از بارگذاری عکس ها برای آنها ایجاد شود و موجب افزایش سرعت بارگذاری نیز در حد کمی می شود و این کار خود به روند صحیح بارگذاری صفحات کمک زیادی می کند.

7. داده های متا را مدیریت کنید.

متای عنوان صفحه و توضیحات آن، یکی دیگر از مواردی است که بسیار در سئو جوملا و هر سایت دیگری پر اهمیت هستند ولی می توان گفت متای کلمات کلیدی دیگر منسوخ شده است .در این زمینه ما کامپوننت SEO Boss را به شما پیشنهاد می کنیم که بسیار برای شما می تواند مفید باشد . قابلیت مدیریت تگ های متا تنها ویژگی است که ما از این کامپوننت استفاده می کنیم که کار با آن بسیار راحت می باشد.

استفاده از این کامپوننت باعث می شود توضیحات متای تمام صفحات به صورت یک جا برای شما نمایش داده شود و به همین خاطر خیلی سریع می توانید توضیحات متای مورد نظر خود را وارد کنید. ولی در حالت عادی برای تغییرات توضیحات متا در هر صفحه می بایست به آیتم منو یا صفحه آن متن رفته و از آنجا توضیحات متا را تصحیح کنیم.یکی از مشکلاتی که این کامپوننت می تواند داشته باشد ،عدم سازگاری آن با دیگر کامپوننت های سایت جوملایی می باشد و می توان گفت بارها گزارش شده است که بعضی از کامپوننت ها با SEO Boss سازگاری ندارند. برای این گونه کامپوننت های ناسازگار، باید از طریق تنظیمات آن را تغییر دهیم.

8. از بین نسخه Www یا بدون Www یکی را انتخاب کرده و دیگری را به آن ریدایرکت کنید

جوملا برخلاف وردپرس به صورت اتوماتیک این دو نسخه را به یکدیگر ریدایرکت نمی کند. این مسئله در صورت حل نشدن مشکل محتوای تکراری ایجاد می کند و راه حل آن تغییر تنظیمات در فایل .Htaccess است. برای ریدایرکت نسخه بدون Www به نسخه با Www کد زیر را در فایل .Htaccess وارد کنید:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^Www\.
RewriteRule ^(.*)$ Http://Www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L] و بالعکس برای ریدایرکت نسخه با Www به بدون Www کد زیر را وارد کنید:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} Www.Yourwebsitehere.Com
RewriteRule (.*) Http://Yourwebsitehere.Com/$1 [R=301,L]

9. همواره لینک های داخلی به مطالب خود بسازید

لینک سازی داخلی یکی از راه حل هایی می باشد که هنگام تکراری بودن محتوا مخصوصا در جوملا با آن روبه رو می شویم می تواند برای سایت شما پر ثمر باشد. در واقع می توان گفت لینک سازی داخلی کمکی می کند به محتوای تکراری سایت شما که این خود بسیار مهم است.

با این روش می توانید به صفحات مد نظر خود مثلا صفحات با www یا بدون www لینک دهید. یا هرکجا که احساس کردید به آن نیاز است . قطعا به ورژن صحیح آدرس های سایت لینک دهید. مثالهای دیگر این مسئله شامل صفحات تمام شونده با اسلش یا بدون اسلش است، یا صفحات تمام شونده با .Html یا بدون است. این نکته را به یاد داشته باشید که تا وقتی که لینکی از صفحات تکراری در سایت وجود نداشته باشد، موتور های جستجو آن را پیدا نخوهند کرد و نمی تواند اعلام کند صفحات تکراری است. قطعا نمی توانید لینک دادن دیگران به سایت خود را کنترل کنید، اما شما می توانید با استفاده از روش ریدایرکت های 301 نسخه هایی از صفحات را که مد نظر شما نمی باشد به نسخه های صحیح ریدایرکت کنید.

10. سرعت سایت خود را بالا ببرید.

گروهی معتقدند که سرعت دانلود جوملا بالا نیست اما گروه تخصصی سئو هاما با توجه به تجربه ای که در سئو جوملا دارد با این قضیه موافق نیست زیرا آزمایش های زیادی که توسط کارشناسان این امر انجام شده است و می توان به جرات گفت سرعت جوملا 3 بیشتر از سایر سیستم های مدیریت محتوا نیز ارزیابی شده است. در ورژن جدید جوملا این مشکل به کلی برطرف شده است و طبیعتا بهتر از سایر سیستم های مدیریت محتوا نیز شده باشد. در حالت کلی با استفاده از سه پارامتر ایجاد کش برای فایل های سایت، فعال کردن Gzip و فشرده سازی عکس ها می توانید سرعت بارگذاری سایت را به طور چشم گیری افزایش دهید.

11. فعال کردن کش جوملا

ما می خواهیم در اینجا قابلیت استفاده از این افزونه را بدون اینکه وارد جزئیات شویم یاد دهیم فعال کردن کش باعث می شود که مرورگر فایل های سایت را بر اساس نوع آن فقط یک بار دانلود شود و در دفعات بعد از نسخه دانلود شده آنها استفاده کند و به این ترتیب سرعت بارگذاری سایت بسیار بهبود می یابد. زمان دانلود مجدد آنها نیز با تصمیم خودتان تنظیم شود. پیشنهاد ما برای فعال سازی کش، اضافه کردن کد های زیر به انتهای قسمت فایل .Htaccess است.

ExpiresActive On
ExpiresByType Text/Html “Access Plus 1 Seconds”
ExpiresByType Image/Gif “Access Plus 1 Years”
ExpiresByType Image/Jpeg “Access Plus 1 Months”
ExpiresByType Image/Png “Access Plus 1 Months”
ExpiresByType Text/Css “Access Plus 1 Months”
ExpiresByType Text/J-avascript “Access Plus 1 Months”
ExpiresByType Application/X-Javascript “Access Plus 1 Months”
ExpiresByType Image/Ico “Access Plus 1 Months”

شما به سلیقه خود می توانید زمان کش هر نوع فایلی را کوتاه تر یا بلند تر کرده و یا اصلا کش آن را غیرفعال کنید.

 

 

 

 

 

 

10.2 فعال سازی Gzip

یکی از راه های بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت و بالطبق ارتقا سئو جوملا، فعال کردن قابلیت Gzip در آن است. این کار صرفا یک بار و در شروع کار وب سایت انجام می شود.برای فعالسازی Gzip به تنظیمات کلی جوملا رفته و در سربرگ سرور، قابلیت Gzip را فعال کنید. ذکر این نکته ضروری است که این قابلیت تنها در صورتی کار می کند که Mod_gzip در سرور شما نصب شده باشد. بسته به قابلیت های هاست شما، می توانید مقدار فشرده سازی را نیز از طریق کنترل پنل هاست تغییر دهید. در دسترس بودن این تنظیمات کاملا به هاست شما بستگی دارد و در صورت عدم وجود چنین تنظیماتی می توانید با هاست خود ارتباط برقرار کنید.

10.3 بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر یکی از موارد مهمی است که وب مستر ها جدا از اینکه آن سایت با جوملا می باشد یا خیر حتما باید در آن مهارت داشته باشند . سایت های زیادی وجود دارد که عکس های آنها از حجم بالایی مثلا عکس های آن 350 کیلو بایت حجم دارد، در حالی که با بهینه سازی و فشرده کردن می توان حجم عکس را بدون از از دست دادن کیفیت، حجم آن را به 25 کیلوبایت رساند. شما هم اگربا فوتوشاپ نمی توانید کار کنید اصلا نگران نباشید. همانطور که وبسایت Google PageSpeed Insights را در مطلب ابزارهای سئو هم معرفی کردیم، میتوان با استفاده از این ابزار نسخه بهینه عکس های هر صفحه را به صورت یک جا دانلود کرد.

11. کامپوننت OSmap را نصب کنید

کامپوننت OSmap به جرات بهترین کامپوننت ساخت نقشه سایت در جوملا است. این کامپوننت نقشه های سایت XML و HTML را به راحتی برای سایت شما می سازد و دارای پلاگین های زیادی برای سازگاری با دیگر کامپوننت های معروف جوملا مانند Virtuemart و Sh404sef است.شما می توانید یک آیتم منو برای نقشه سایت HTML درست کنید و آن را در مکان مورد نظر خود جای دهید. برای ساخت نقشه سایت بعد از نصب این کامپوننت به تنظیمات آن بروید، منوهای مورد نظر خود را انتخاب کنید و بعد از تعیین اولویت بر روی گزینه ذخیره کردن، کلیک کنید. بعد از ساخت نقشه سایت XML آدرس آن را از طریق وب مستر گوگل، به آن اطلاع دهید.

معرفی بهترین کامپوننت های سئو

سئو جوملا از زمان جوملا 2.5 به بعد، بسیار راحت تر شده است و شاید نیازی به پلاگین های اضافه نباشد. اگر می خواهید سئو جوملا خود را راحت تر کنترل نمایید ما دو تا از بهترین کامپوننت های سئو جوملا را به شما پیشنهاد می کنیم که در زیر به آن اشاره شده است.

بهترین افزونه سئو جوملا 3

Sh404sef: این یکی از بهترین کامپوننت های جوملا است که چیزی فراتر از سئو جوملا را به شما ارائه می دهد و بسیاری از کارها را برای شما آسانتر می کند.Artio⦁ ⦁ JoomSEF این کامپوننت قطعا به اندازه Sh404sef قدرتمند نیست و در تجربه های خیری که ما با آن داشتیم، کمی در راه اندازی نیز دچار مشکلاتی بوده است این کامپوننت شباهت بسیاری به Sh404sef دارد، اما یک ورژن رایگان نیز دارد که می توانید قبل از خرید نسخه کامل کامپوننت، آن را تست کنید. با این حال، کامپوننت JoomSEF از جمله کامپوننت های قوی سئو جوملا است و امکانات زیادی را در این زمینه به شما ارائه می دهد.

افزونه جدید که کمتر بهش اشاره شده و میتوان گفت انقلابی در سئو سایت جوملا می باشد سایت jsitmap pro میباشد

افزونه سئو jsitemap pro

این افزونه دارای قابلیت های بسیار بالایی میباشد بر عکس باور بیشتر جوملاکاران حرفه ای فقط برای ساخت نقشه سایت نیست.

همانطور که می دانید برای ایندکس شدن سریعتر مطالبتان در گوگل بهترین راه معرفی یک نقشه سایت معتبر و مطمئن به گوگل در گوگل وبمستر می باشد. ساخت دستی نقشه سایت نیاز به کدنویسی و مراحل زیادی دارد. اما جوملا برای این کار هم کامپوننتی دارد. که تا چندی پیش کامپوننت Xmap بود که با آمادن کامپوننت JSitemap این کامپوننت کم کم به حاشیه رانده شد! جی سایت مپ بخاطر امکانات بسیار زیاد و سرعت بروز رسانیش و امکاناتی که در هر بروز رسانی به صورت مداوم به آن اضافه می شد کم کم تمامی رقبا را کنار زد و در حال حاضر معروف ترین کامپوننت نقشه ساز سایت برای جوملا می باشد. که نسخه جدید سازگار با جوملا 3.9 آن برای شما عزیزان آماده شد و می توانید نقشه های اخبارگوگل, مطالب گوگل, نقشه تصویری برای گوگل بسازید.

ویژگی های این افزونه :

نقشه سایت HTML و xml به صورت ریسپانسیو
معرفی مطالب بلافاصله پس از ایجاد یا ویرایش به موتورهای جستجو
فرمت های گوناگون نقشه سایت برای نمایش مطالب، تصاویر، فیلم ها، فیدها، اخبار گوگل و …
ارسال سریع نقشه سایت شما به جستجو گرهای گوگل و بینگ و …
محاسبه آمار SEO :رتبه الکسا و رتبه گوگل، تعداد لینک ها و …
آنالیز لینک ها برای پیدا کردن لینک های شکسته و لینک هایی که توسط موتورهای جستجو ایندکس نشده اند
یکپارچگی با گوگل آنالیز و گوگل وبمستر
و…

افزونه PWT SEO

افزونه PWT SEO یکی از جدیدترین و برترین افزونه های جوملاست که میتوان گفت که هنوز نیامده کلی سر وصدا به پا کرده.کار این افزونه چیست؟ PWT SEO برابر yost در وردپرس میباشد و باکمی دقت بیشتر باید گفت یاست کیفیت را فدای کمیت میکند اما PWT SEO تمرکز بر کیفیت دارد . اگر بخواهیم خلاصه بگوییم. این افزونه به بخش انتشار مطالب شما یک تب جدید اضافه میکند در این تب شما کلمه کلیدی مد نظرتان را می توانید وارد کنید.

تا سایت شما با آن کلمه کلیدی در نتایج جستجوها نمایش داده شود. همچنین این افزونه اشکالات مطلب شما از نظر سئو و گوگل را نیز به شما نشان می دهد. مواردی نظیر طول عنوان ، درصد سئو کل مطلب، رتبه مطلب شما درنتایج گوگل و مواردی از این دست. به طور کل این افزونه را می توان یکی از مورد نیازترین و برترین افزونه های جوملا از نظر سئو دانست که برای هرنوع سایتی ضروری و پایه ای محسوب می شود.


افزونه یک فاکتور مهم در گوگل Google Structured Data Markup Pro

حتما تابحال بارها برای شما نیز پیش آمده که با خطای structure data برای سایت شامل پیام We do not detect any structured data on your site در گوگل وبمستر تولز روبرو شده باشید و ندانید واقعا این خطا برای چیست و آیا مشکل از سایت شماست یا گوگل؟! در ابتدا بگذارید خیال شما را راحت کنم این یک مشکل نیست و نه از سایت شماست و نه گوگل بلکه تنها یک پیشنهاد برای بهتر شدن رتبه سایت شماست.بگذارید ابتدا توضیحی در این مورد دهیم :

structured data به داده هایی گفته می شود که معنا دار هستند و برخلاف داده های متنی معمولی شامل اطلاعات ارزش افزوده می باشند. این موضوع به این معناست که ساختار داده از حالت متنی یا تصویری صرف خارج شده و بر مبنای اطلاعاتی بیشتر بنا می شود. به عنوان مثال اینکه تصویر محصول چیست، قیمت آن چقدر است، چند نفر به ان رای داده اند، این محصول چه امتیازی دارد و… یا اگر رویدادی در حال برگزاری است، تاریخ این رویداد چه زمانی است؟ در کجا برگزاری می شود و… این نوع داده ها اطلاعات بیشتری را به گوگل و سایر ابزارها می دهند و امکان جستجوی معنایی در وب را بهبود می بخشند.

به عنوان مثال در مطلبی که سال گذشته با عنوان الگوریتم گورخر گوگل منتشر شد، به رتبه بندی فروشگاه های اینترنتی توسط گوگل اشاره کردم و پارامترهایی را که گوگل برای این کار در نظر میگیرد. برخی از این پارامترها با استفاده از داده های معنایی بدست می آید و اگر این نوع از داده ها نبود عملا چنین کاری توسط گوگل قابل انجام نبود.

structured data چیست؟

structured data ها داده هایی معنا داری هستند که در قالب استاندارد xml در میان صفحه قابل افزودن هستند. شما می توانید اطلاعاتی از قبیل موارد زیر را در آنها اضافه کنید:

اطلاعات محصول
اطلاعات رویداد
رتبه بندی و امتیاز کاربران به محصول / مقاله
دستور غذا
ویدئو
فیلم و سریال
آدرس و مکان
و…
سپس روباتهای گوگل و جستجوگر با پردازش محتوای صفحه شما داده های بیشتری از آن استخراج می کنند و برخی از این نوع اطلاعات مانند رتبه بندی یک محصول و… در نتایج گوگل به شکل دیگری نمایش داده می شود.افزونه ای که برای شما اماده کردیم یک افزونه حرفه ای برای مدیریت structured data می باشد که به سئو و بهینه سازی سایت شما در گوگل بسیار کمک می کند.

برای سئو جوملا و خدمات سئو جوملا به این لینک مراجعه نماییدو در صورت داشتن نیاز به مشاوره با ماتماس بگیرید.

جمع بندی:

در حالت کلی می توان گفت برای ارتقا سئو جوملا، استفاده از روش های ذکر شده بهترین کاری است که شما می توانید انجام دهید .در مقاله بالا به شما معرفی کردیم با رعایت نمودن نکاتی که در بالا به آن اشاره شد به جرات می توان گفت سئو داخلی سایت جوملا شما قطعا از نظر گوگل کامل است.البته نکات مهم دیگری نیز در زمینه سئو جوملا وجود دارد اما شاید برای سئو سایت شما کارایی نداشته باشد و با توجه به تغییرات الگوریتم گوگل در آینده، آن دستورالعمل ها نیز دیگر ارزشی نداشته باشند. امید است با خواندن مقاله سئو جوملا ، سئو سایت شما هم بهبود پیدا کند و سایت شما رتبه بهتری در صفحات جستجو کسب کند. در صورت نیاز به سئو تخصصی جوملا که یکی از مهارت های اصلی که گروه تخصصی سئو هاما در این زمینه دارد، می توانید با کارشناسان ما در این امر تماس حاصل فرمایند.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است