سئو دسته بندی محصولات یا سئو محصول دسته بندی سئو بشه یا خود محصول کدوم باعث افزایش فروش بیشتری میشه ؟

میزان پیشرفت خواندن شما

سئو دسته بندی یا سئو محصول چالش بی پایان بین سئوکارها و کارفرمایان اگر دارنده سایت هستید و یا سئوکار و با کارفرما درحال بررسی سئو دسته بندی محصولات هستید این مطلب را از دست ندهید.

دسته بندی محصولات چیست ؟

در سایت های فروشگاهی برای جلوگیری از بهم ریختی چییدمان محصول از دسته بندی استفاده می کنیم. برای ساخت دسته بندی ابتدا نیاز است بصورت دستی ساختار درختی را برا ی محصولات بر روی کاغذ ایجاد کنید . برای مثال ما از سایت فروشگاهی کلای دیجیتال شروع می کنیم. دسته بندی های اصلی می شود:

1- کالای دیجیتال
1-1 موبایل
1-2 تبلت
1-3 ساعت هوشمند و بند

در مثال بالا دسته اصلی کالای دیجیتال است و در ادامه دسته های زیر مجموعه موبایل و تبلت دقت کنید موبایل و تبلت از لحاظ ساختار شبیه به هم هستند مثال دوم را برای ببینید در دسته موبایل یا تبلت به چند بخش تقسیم می شوند سازندگان مثل اپل، سامسونگ، هواوی و … سایز 10 8 7 اینچ که هر دو قابلیت دسته بندی شدن دارند. نکته مهم در اینجا قبل از تصمیم گیری این است اگر سایت فقط فروش تبلت موبایل و لوازم جانبی است باید دسته بندی اینگونه باشد.

موبایل /موبایل سامسونگ – موبایل / موبایل آیفون
یا
موبایل / موبایل 6 اینچ و بزرگتر – موبایل / موبایل تا 6 اینچ

هر دو نوع در سایت های تخصصی باید ایجاد شود و برای سایت های ایرانی با توجه به علاقه کاربران به برند تا آپشن های بهترین حالت ((( موبایل /موبایل سامسونگ – موبایل / موبایل آیفون ))) است.

اگر سایت بزرگتر است و تنوع محصول دارد فقط باید ((( کالای دیجیتال / موبایل – کالای دیجیتال – تبلت ساخته شود .

سئو دسته بندی محصول

سئو دسته بندی محصول نیاز به کمی دقت و خلاقیت دارد با توجه به نوع سئو و محدودیت های پیش رو باید مراحل را درست پیش بروید.
در سئو دسته بندی برای دسته بندی حتما متا مناسب و با توجه به نوع دسته بندی قرار دهید. استفاده از کلمات خرید و قیمت مهم است ولی از گذاشتن عنوان هایی مثل (( خرید تبلت | قیمت تبلت | تبلت سامسونگ )) جدا خوداری کنید. بجای مطالب بالا بنویسید (( خرید تبلت سامسونگ با قیمت مناسب و گارانتی اصلی )) گوگل با توجه به آپدیت جدید در سال ۲۰۲۳ تمام تلاش برای مفهموم است نه برای عنوان باید مفهمم برسد نه نشان دادن چند عنوان جستجو شونده در سئو !
دقت کنید برای متا از ادامه عنوان شروع کنید مثال (( خرید تبلت مقایسه تبلت با گارانتی معرفی تبلت برای کارهای روزمره یا مهندسی و…))
سعی کنید در چیدمان صفحه دقت لازم را داشته باشید گرافیک سبک و چیدمان محصولات پر سرچ در ابتدا صفحه باعث نتیجه دهی بهتر میگردد. در انتهای صفحه حتما یک پاراگراف برای معرفی صفحه دسته قرار دهید.

خوب حالا که دسته بندی را ساختیم باید برای ادامه کار محصولات را قرار می دهیم .

سئو محصولات

سئو محصولات در سایت های فروشگاهی گسترده و کوچک روش های متنوعی دارد. اگر تمرکز بر روی دسته بندی است نیازی نیست برای هر محصول توضیحات اضافه قرار دهید کافی است مشخصات هر محصول را قرار دهید. و توضیحات ساده برای محصول بگذارید.
محصولات مهم مثل ساعت اپل نسخه ۸ اولترا نیاز به توضیحات کامل دارد . بهتر است برای محصولاتی مثل اپل نسخه ۸ حتما صفحه لندینگ ساخته شود. در محصولات تاپ سرچ برد فروش با کسی است که بیشترین میزان اطلاع رسانی را داشته باشند این اطلاع رسانی از توضیحات تکمیلی تا فیلم آنباکس فیلم تست و محتویات جعبه می باشد تا نحوه صحیح استفاده و نگهداری محصول.
برای مخاطب فعلی و گوگل مهم است که شما چه محتوایی قرار می دهید از اغراق و شایعه سازی در مورد محصول خوداری کنید. اگر محصول برای برند خاصی است و شما فقط فروشنده هستید از گزینه های نمایندگی عامل فروش تنها نماینده خوداری نمایید زیرا گوگل به ساختار اشراف کامل دارد و در محصولات حساس هست و ممکن است اخطار جدی بابت گمراهی مخاطب بگیرید.

تفاوت سئو محصول با سئو دسته بندی

در محصول هدف فروش مستقیم یک محصول مشخص است ولی در سئو دسته بندی هدف فروش تنوع های مختلف یک محصول است.
برای محصول ممکن است تاریخ فروش پایان یابد و سئو متوقف شود ولی در سئو دسته بندی تا زمانی که سایت فعال، دسته بندی فعال است.
هزینه سئو محصول بالا است و رقیب زیاد و گاهی فروش مقطعی اما سئو دسته بندی درست است در ابتدا هزینه بالایی دارد اما ماندگی سئو دسته بندی باعث کاهش هزینه در دراز مدت می گردد.

قبل از شروع سئو سایت فروشگاهی سعی کنید حتما حتما حتما یک ساختار درختی از دسته بندی و محصولات خود بر روی کاغذ بسازید گاهی نکات کوچک برای شما عادی ولی در ساخت سایت باعث مشکل جدی میگردد. این مورد بیشتر در موارد باندلی مشخص میگردد. سئو محصولات باندلی در سایت فروشگاهی نباید انجام گیرد ولی متاسفانه مهمترین بخش فروش باندل است برای مثال بیشترین فروش کنسول ps5 مدل پایه تک دسته است اما بیشتر سایت های فروشگاهی سعی میکنن باندل سازی کنند یک کنسول با دو دسته و یک شارژر و چند بازی شاید جذاب باشد اما هزینه و قیمت باندل میزان فروش را کم می کند و چون بیشتر هدف بر روی باندل متمرکز میگردد فروش و سئو از محصول اصلی منحرف میگردد.

 

سئو یا برند سازی ؟

سئو یا برند سازی خود نیاز به یک مقاله کامل دارد که در اینجا میتوانید مطالعه کنید ( سئو یا برند سازی ) اما بخشی از مطلب که در اینجا برای ما اهمیت دارد تغییر سطح فروشگاه های اینترنتی از فقط یک فروشگاه به برند شدن است اگر به آمار خرید سایت دیجیکالا که به صورت روزانه بروز رسانی میکند دقت کنید از پوشک تا گوشی iphone  در سبد خرید خریداران قرار دارد شاید شما بگویید دلیل این وسعت خرید سئو خوب باشد اما در حقیقیت سایت هایی مثل دیجیکالا دیوار یا شیپور عملا نیاز به سئو به معنی سئوی که در فروشگاه های کوچک انجام میگردد ندارند بیشتر سئو انجام شده توسط این سایت ها برای برند سازی و بهبود سئو دسته بندی است. فرق بین برند سازی و سئو نام خیلی زیاد است اما شباهت اصلی این است که کاربر بعد از مدت کوتاهی فقط سرچ میکند دیجیکالا و در داخل دیجیکالا محصول را جستجو میکند یا سرچ می کند (( iphone 14 pro max دیجیکالا )) دلیل این نوع سرچ برند سازی موفق دیجیکالا و سئو برند می باشد.

با توجه به تغییرات گوگل و اهمیت بیشتر به برند تا سئو اگر فروشگاه کوچک هستید قبل از هرچیزی برای برند سازی برنامه ریزی کنید سپس برای سئو اقدام کنید حتی اگر اینکار باعث تغییر در فروش شما شود.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است