جستجوی صوتی گوگل چیست؟ سئو جستجوی صوتی گوگل چگونه است؟

میزان پیشرفت خواندن شما

جستجوی صوتی گوگل

جستجوی صوتی گوگل و سئوی آن مورد توجه برخی از سئوکاران می باشد. گوگل به عنوان اولین و محبوب ترین موتور جستجو در جهان شناخته می شود. بیش از 30 سال است که کاربران برای کسب اطلاعات و رفع نیازهای خود به جستجو در گوگل می پردازند.

در حال حاضر با گسترش اینترنت و راحتی دسترسی، بسیاری از مردم برای کوچکترین مسئله ای از گوگل استفاده می کنند. گوگل هم برای حفظ اعتبار خود و افزایش رضایت کاربران، قابلیت های مختلفی را ارائه کرده است. یکی از آن ها، سیستم جستجوی صوتی می باشد. البته در حال حاضر کاربران کمی از آن استفاده می کنند. احتمالا با گذشت زمان، این قابلیت جایگزین جستجوی متنی خواهد شد. به همین علت، مورد توجه سئوکاران قرار گرفته است چرا که این تکنولوژی در آینده ی سئو تاثیرگذار خواهد بود. در این مقاله می خواهیم در مورد سیستم جستجوی صوتی گوگل و سئوی آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سیستم جستجوی صوتی گوگل چیست؟

سیستم جستجوی صوتی گوگل یا (Google Voice Search) یکی از ساده ترین روش ها برای جستجو در گوگل می باشد. این تکنولوژی باعث بهبود تجربه ی کاربری می شود. هنگامی که کاربر ، سوال خود را به صورت صوتی می پرسد، گوگل به کمک ابزارهای مختلف خود می تواند گفتار کاربر را تشخیص دهد. یکی از ابزارهایی که برای این کار استفاده می شود، google assistant است. گوگل به کمک این ابزار مفهوم موردنظر کاربر را جستجو می کند. البته در حال حاضر محدودیت هایی برای جستجوی صوتی فارسی در گوگل کروم وجود دارند. با این حال، تعداد کاربرانی که از سیستم جستجوی صوتی گوگل استفاده می کنند، در حال افزایش است

نکته ای که در مورد جستجوی صوتی گوگل باید به آن توجه کرد این است که نحوه ی بیان سوالات صوتی با زمانی که سوال را تایپ می کنند، تفاوت دارد. این امر باعث شده تا سئوی محتوا در این دو حالت یکسان نباشد.

تحقیقات نشان می دهند که جستجوی صوتی گوگل جزء شاخص های رتبه بندی سایت توسط گوگل می باشد. در حال حاضر، کاربران می توانند از سیستم جستجوی صوتی آنلاین که بر روی مرورگر کروم وجود دارد استفاده کنند.

در نسخه ویندوز به کمک google و در نسخه Mac با استفاده از siri می توان از قابلیت جستجوی صوتی بهره برد. معمولا افراد در گوشی های موبایل خود از این قابلیت استفاده می کنند. گوگل این تکنولوژی را به صورت پیش فرض در مرورگر کروم خود قرار داده است. برای استفاده از جستجوی صوتی گوگل، باید از وجود میکروفون در دستگاه خود مطمئن شوید. سپس مرورگر کروم را نصب کنید. اکنون باید بر روی علامت میکروفون موجود در نوار جستجوی موتور گوگل کلیک نمایید. در این زمان کروم از شما اجازه می گیرد تا از میکروفون استفاده کند. فقط کافی است این پیام را تایید و عبارت موردنظر خود را جلوی میکروفون بیان کنید. پس از چند لحظه، جستجوی صوتی انجام می شود و می توانید نتایج را در صفحه مرورگر مشاهده نمایید.

هدف از جستجوی صوتی در گوگل

این قابلیت گوگل باعث می شود تا کاربران راحت تر بتوانند به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند. با استفاده از این روش، جستجوی کلمات به صورت محاوره ای صورت می گیرد. علاوه بر این، جستجوی صوتی در گوگل باعث می شود تا این ابزار به عنوان ربات شناخته نشوند. ضمن اینکه ارزش سایت هایی که از این قابلیت استفاده می کنند، نزد گوگل بیشتر از سایر وب سایت ها است. چنین سایت هایی جایگاه بهتری در نتایج گوگل به دست می آورند.

هدف افراد برای استفاده از سیستم جستجوی صوتی گوگل چیست؟

مردم با هدف های مختلفی از این تکنولوژی استفاده می کنند. برخی از آن ها فرصت کافی برای تایپ ندارند به همین علت عبارت موردنظر خود را به صورت صوتی بیان می کنند. عده ای هم به دلیل مشکلات تایپ کردن در دستگاه های خاص، از این قابلیت استفاده می کنند. جستجوی صوتی گوگل گزینه ی مناسبی برای کودکانی است که سواد تایپ کردن ندارند. برخی از کودکان برای پیدا کردن بازی های مورد علاقه ی خود از این ویژگی بهره می برند. معمولا بزرگسالان برای پیدا کردن مسیرها در حین رانندگی از جستجوی صوتی گوگل کمک می گیرند. برخی از مردم هم برای یافتن سایت های خرید آنلاین از این تکنولوژی استفاده می کنند.
جستجوی صوتی گوگل و سئو

برخی از آمارها نشان می دهند که 60% کاربران از قابلیت جستجوی صوتی گوگل استفاده می کنند. البته آمار جستجوی صوتی فارسی در گوگل کروم کمتر از این رقم است. اما به مرور زمان کاربران بیشتری از این قابلیت استفاده خواهند کرد.

با این حال، اگر سایت خود را برای محتوای صوتی آماده کنید، محتوای آن به شکلی مطلوب در موتورهای جستجو به نمایش درمی آید.
بیشتر کاربران در هنگام رانندگی، راه رفتن، تماشای تلویزیون، آشپزی و … از جستجوی صوتی گوگل استفاده می کنند. این ویژگی برای سایت هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعال هستند، اهمیت زیادی دارد. حدود 40% جستجوهای صوتی برای خرید آنلاین می باشد.

این قابلیت نقش مهمی در توسعه ی سئوی معنایی ایفا می کند. یعنی جستجوی صوتی گوگل بر اساس مفاهیم کلمات کلیدی صورت می گیرد. این امر باعث می شود تا سایت ها در جهت تولید محتوای ارزشمند قدم بردارند.

تحقیقاتی در سال 2013 بر روی الگوریتم مرغ مگس خوار صورت گرفت که نشان می دهند موتورهای جستجو بر روی مفاهیم تمرکز می کنند. این امر باعث شد تا سئوکاران و متخصصان دیجیتال مارکتینگ توجه ویژه ای به تولید محتوای با کیفیت داشته باشند. به این ترتیب، در جستجوی کلمات کلیدی، عبارت های مترادف هم مورد بررسی قرار می گیرند. هر چقدر نتایج جستجو به اهداف کاربر نزدیک تر باشند، سایت رتبه ی بهتری به دست می آورد. تکنولوژی جستجوی صوتی گوگل هم بر مفاهیم متکی است.

جستجوی صوتی گوگل به کمک کلمات کلیدی

سئو سایت یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو شامل مجموعه ای از فعالیت ها می شود که در داخل و خارج از سایت انجام می گیرد. اگر این اقدامات به صورت اصولی و استاندارد انجام شوند، رتبه سایت را بهبود می دهند. یکی از نکات مهم در سئوی محتوای متنی، کلمات کلیدی می باشد. بر اساس تحقیقات، کاربران برای استفاده از قابلیت جستجوی صوتی ، عبارت های طولانی تری را به کار می برند. یعنی هدف خود را بهتر و کامل تر بیان می کنند. بنابراین باید اصول سئو را در محتوا رعایت کنید و عناوین و هدینگ ها را برای عبارات کلیدی سئو نمایید.

نحوه آماده سازی محتوا برای جستجوی صوتی گوگل

– پاسخ دادن دقیق به سوالات : یک گام مهم در بهینه سازی سایت برای سیستم جستجوی صوتی گوگل، این است که به درستی به سوالات مخاطبان پاسخ دهید. ربات های گوگل همواره به دنبال جلب رضایت کاربران هستند. بنابراین زمانی که کاربر سوالی می پرسد، با خزیدن در بین صفحات وب سایت به دنبال یافتن پاسخ آن هستند.

– افزایش خوانایی محتوای سایت : بهتر است محتوایی که تولید می کنید روان باشد تا هر فردی با هر سطح علمی بتواند به راحتی مفهوم آن را درک کند.

– بهینه سازی سایت برای جستجوی موبایل و محلی

– استفاده از تگ اسکیما : خزنده های گوگل با کمک این تگ، بهتر می توانند معنای محتوای سایت را درک کنند. به این ترتیب راحت تر متوجه ارتباط معنایی بخش ها می شوند و بر روی رتبه سایت شما تاثیر می گذارند.

– به کار بردن کلمات ساده : استفاده از کلمات ساده و روزمره شانس شما را برای به دست آوردن نتیجه در جستجوی صوتی افزایش می دهد.

روش فعال سازی جستجوی صوتی گوگل

برای فعال کردن قابلیت جستجوی صوتی باید مراحل زیر را انجام دهید.
1- ورود به صفحه setting از طریق منو در صفحه مرورگر کروم یا وارد کردن عبارت chrome://settings در نوار جستجوی آدرس
2- رفتن به قسمت پایین صفحه و انتخاب گزینه ی Show advanced settings
3- فعال کردن گزینه ی Enable “Ok Google” to start a voice search در بخش Privacy
روش غیر فعال کردن سیستم جستجوی صوتی گوگل

برای غیر فعال کردن سیستم جستجوی صوتی گوگل مراحل زیر را انجام دهید.
1- ورود به بخش تنظیمات و کلیک بر روی google
2- انتخاب گزینه search در قسمت Services header
3- جستجوی عبارت Voice Match
4- غیر فعال کردن گزینه OK Google یا مسدود کردن این گزینه برای Android Auto و Google Maps
5- باز کردن صفحه Google’s Activity Controls و ورود به حساب خود
6- انتخاب Voice and Audio Activity و خاموش کردن آن
پس از انجام این موارد، پیوند بین دستگاه صوتی شما با حساب google متوقف می شود.

سخن پایانی

در این مقاله درباره ی جستجوی صوتی گوگل و سئوی آن صحبت کردیم. این قابلیت در حال پیشرفت است و به نظر می رسد که در آینده بخش بزرگی از جستجوی گوگل را به خود اختصاص خواهد داد. برخی از مشاوران سئو برای بهبود کار و پیشی گرفتن از رقبای خود از این قابلیت استفاده می کنند.
اگر شما هم سوال یا تجربه ای در این زمینه دارید، حتما با ما در میان بگذارید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است