الگوریتم گوگل EAT چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد ؟

میزان پیشرفت خواندن شما

الگوریتم گوگل EAT چیست از آن‌ جایی که ربات‌ های گوگل مانند انسان قادر به درک دقیق کیفیت محتوای سایت نیستند، پس باید راهی باشد که گوگل یک قدم به توانایی مغز انسان برسد. گوگل الگوریتم‌ های مختلفی برای ارزیابی کیفی و رتبه‌ دهی سایت و صفحات شما دارد.

الگوریتم‌ ها و ربات‌ های گوگل هنگام اسکن صفحات مختلف، در واقع بیشترین امتیاز را برای محتوا در نظر می‌ گیرند. یکی از مهم ترین الگوریتم‌ های این شرکت E-A-T می باشد. در ادامه بیشتر درباره مفهوم این الگوریتم و عملکرد آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

EAT  گوگل چیست؟

EAT  گوگل یک الگوریتم یا به روزرسانی نیست بلکه یک اصل است. این اصل در رتبه بندی سایت تاثیر به سزایی دارد. همچنین کمک می کند تا رتبه های بالاتری در موتور جست و جوی گوگل به دست آورید. E-A-T گوگل مخفف تخصص (Expertise)، اعتبار (Automaticity)  و اعتماد (Trustworthiness) می باشد.

تخصص (Expertise):
قاعدتا سایت های طنز و سرگرمی تخصصی نیستند و این مورد برای شایت هایی که در زمینه پزشکی، مالی و قانونی فعالیت می کنند، اهمیت بیشتری دارد. به گفته فرهنگ لغت کلمات، تخصص یعنی در مورد یک حوزه مشخص، دانش و مهارت بالایی داشته باشید. اما در سئو، دانش به تنهایی شما را به صفحه اول نمی‌ رساند. بلکه باید بدانید چطور از این دانش استفاده کنید تا به خوبی نیاز کاربران سایت خود را رفع نمایید. سه مرحله زیر به شما در رفع این نیاز کمک زیادی می‌ کند:

1.    ابتدا بفهمید مخاطب شما چه جستجویی انجام می ‌دهد، بعد محتوای خود را با جستجوی کاربران هدف گذاری کنید. بخش زیادی از این مرحله با تحقیق کلمات کلیدی در سئو شروع می ‌شود.

2.    نگاه سطحی را کنار بگذارید. سعی کنید بفهمید هدف جستجوی کاربر از سرچ عبارات دقیقا چیست. اگر عبارت جستجو شده چیزی شبیه به EAT باشد یعنی مخاطب دنبال محتوایی ابتدایی و با زبان ساده است. ولی اگر عبارت تاثیر EAT در سئو باشد پس باید به جوانب پیچیده تر این مفهوم بپردازید.

3.    سعی کنید تعادل ساده و عمیق بودن یک موضوع را حفظ کنید. به محتوای متنی بسنده نکنید و از تصاویر جذاب و ویدئوهای هیجان انگیز برای تنوع بخشیدن به شکل محتوایی سایت خود استفاده نمایید.

اعتبار (Automaticity):

سایت شما باید مرجعی معتبر در حوزه کاری خود و کیفیت محتوای بالایی داشته باشد. این اعتبار از تعداد ارجاعاتی که از سوی سایت ها و کاربران دیگر به شما می دهند سنجیده می شود. در واقع باید ببینید کجاها حرف شماست و کدام سایت ‌ها و منابع دیگر شما را به عنوان مرجع معرفی کرده و به سایت یا مطالب ‌تان لینک داده‌ اند. در این قسمت بک‌ لینک‌هایی که می‌ گیرید، هر جایی که شما را در شبکه‌ های اجتماعی تگ می‌ کنند و هر گونه سیگنال دریافتی موثر می باشد.

گوگل به دنبال این است که ببیند سایت، محتوا و نظرات و توانمندی‌ های تولیدکنندگان محتوای شما تا چه اندازه توسط فعالان حوزه کاری مربوطه در نظر گرفته می‌ شود و این اعتبار تا چه اندازه در محتوا و کل سایت شما توزیع شده است. به عنوان مثال، مطالب شما باید دارای نویسنده مشخص با نام و تصویر باشد و نوشته ‌های آن ها به صورت گسترده در جاهای دیگر نیز بازنشر شده یا درباره آن ها صحبت شده باشد.


حالا چه کار کنیم اعتبار بیشتری برای سایت خود به دست بیاوریم؟

بک لینک از سایت‌ های معتبر و مرتبط یکی از مهم‌ ترین و تاثیرگذارترین راه‌ های کسب اعتبار در گوگل می باشد. وقتی در مورد لینک ‌سازی صحبت می‌ کنیم، منظور گرفتن لینک از سایت ‌هایی با دامین آتوریتی بالا است. وقتی یک سایت با اعتبار دامنه بالا به ما لینک دهد، باعث می ‌شود اعتبار ما هم افزایش پیدا کند. البته اگر این سایت DA پایینی هم داشته باشد، باز هم کمک زیادی به خوش نام شدن سایت ما نزد گوگل می ‌کند.

نوع دیگری از لینک در دنیای سئو وجود دارد که با نام Linkless Backlink  شناخته می ‌شود. این بک لینک‌ ها بیشتر از اینکه حاوی آدرس باشند به شکل منشن یا اشاره به نام برند هستند. یکی از مهم‌ ترین انواع منشن‌ ها، مربوط به سرچ نام برند در گوگل می باشد. هر چه افراد بیشتری نام برند شما را در گوگل سرچ کنند، این سیگنال به گوگل می‌ رسد که سایت شما اعتبار بالایی نزد کاربران دارد.

اعتماد (Trustworthiness):

مورد دیگری که باید در وب سایت ها بررسی شود، اعتماد داشتن به وبسایت است. ترجیحا برای جلب اعتماد کاربران از گواهی SSL استفاده نمایید. گوگل دقیقا به دنبال این است که بفهمد اگر افرادی از صفحه نتایج جستجو SERP به سایت شما وارد شدند تا چه اندازه می ‌توانید اعتماد آن ها را جلب کرده و نیازهایشان را کامل و سریع مرتفع نمایید. شما باید دقیقا به مخاطبان خود بفهمانید همان‌ چیزی هستید که ادعا می ‌کنید و این حس اعتماد را باید در آن ها به وجود آورید. باید نشان دهید که سمت کاربر هستید و او را از خود می ‌دانید.

درج تصاویر و توضیحات واقعی محصولات، بیان نقاط قوت و ضعف، یک پاراگراف توضیحات درباره نویسنده، صفحه درباره ما، گواهینامه‌ ها، افتخارات و جوایز کسب شده و قسمت سوالات متداول یا راهنمای کاربر از جمله مواردی هستند که کمک می ‌کنند تا میزان اعتماد نسبت به شما بیشتر گردد. بهترین راه‌ های کسب اعتماد گوگل به طور بلند مدت عبارتند از:

1.    برای سایت فروشگاهی بهتر است مشخصات و امکانات محصولات همراه با نقد و بررسی و هر چیزی که به انتخاب بهتر کاربر کمک می ‌کند در سایت موجود باشد.

2.    برای سایت ‌های وبلاگی، یک بیوگرافی کوتاه از نویسنده و لینک دهی به منابع معتبر مقاله می ‌تواند کمک زیادی به اعتماد پذیری گوگل نماید.

3.    سایت شما دارای شرایط و قوانین، سوالات متداول کاربران و هر بخش دیگری باشد که به اعتماد بیشتر کاربر به سایت کمک می‌ کند.

چگونه با کمک E-A-T می توان محتوای با کیفیت تولید کرد؟

برای ایجاد محتوا با کیفیت بالا که گوگل آن را رتبه بندی کند یا رتبه بندی خوبی داشته باشد در عین سادگی، جامع بودن محتوا را حفظ کنید و قالب بندی محتوا را حتما در نظر بگیرید. باید به سه اصل موجود در دستورالعمل های ارزیابی کیفیت یعنی هدف مفید، E-A-T و YMYL توجه نمایید. هر مطلب نیازمند هدفی است و این هدف باید به نفع کاربران باشد. مطلب باید تخصصی باشد. بعضی از صفحات به دلیل موضوعاتی که دارند به سطح بالاتری از E-A-T نیازمند هستند. صفحات وب سایت های YMYL به بالاترین رتبه E-A-T گوگل نیاز دارند. این صفحات می توانند به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت کاربران اثر بگذارند.

تاثیر EAT  گوگل بر روی سئو سایت


برای مطابقت بیشتر محتوای خود با دستورالعمل های Google E-A-T که برای سئو وب سایت مفید باشد، می توانید سه کار استفاده از محتوای طولانی، تمرکز بر کیفیت محتوا به جای کمیت و اطمینان از مطابقت محتوای اصلی وب سایت با محتوای صفحه را انجام دهید.

گوگل برای امتیازدهی EAT از نیروی انسانی استفاده می ‌کند که به آن ها Quality Raters گفته می‌ شود. تصور کنید یک سایت با موضوعات پزشکی دارید، قطعا در این حوزه حساسیت بیشتر است و این افراد باید با دقت و سخت‌ گیری بیشتری محتوای شما را رصد کنند. گوگل یک کتابچه 164 صفحه‌ ای را به عنوان مرجع در اختیار این افراد قرار داده تا بر اساس استانداردهای تعریف شده بتوانند محتوا را بررسی کرده و از نظر کیفی به آن امتیاز دهند.

راهنمای گوگل صفحات را بر اساس کیفیت محتوا به کمترین، کم، متوسط، بالا و بالاترین کیفیت تقسیم می‌ کند. تمام هدف گوگل این است که تک‌ تک صفحات شما بتوانند رتبه بالاتری را دریافت نمایند. ضمن اینکه از امتیازدهندگان خواسته می ‌شود تا موارد هدف صفحه، کیفیت و حجم محتوای اصلی، امتیاز E-A-T محتوا، اطلاعات لازم برای خالق محتوای اصلی و اعتبار و احترام خالق محتوای اصلی را با دقت بررسی کنند.

پیاده‌ سازی دستورالعمل‌ های E-A-T گوگل جهت بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجو

برای اینکه بتوانید با استفاده از دستورالعمل ‌های الگوریتم EAT گوگل جایگاه خود را در صفحه نتایج گوگل ارتقا دهید باید موارد مهمی را در نظر داشته باشید. بدون شک این الگوریتم و سیستم امتیازدهی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه به چند مورد از مهم ترین دستورالعمل‌ های این بخش اشاره می‌ کنیم.

1.    مخاطب حرف اول و آخر را می ‌زند: اگر قرار باشد بگوییم الگوریتم E-A-T به چه دلیل ارائه شده و چرا تا این اندازه اهمیت دارد، در یک جمله می‌ توانیم بگوییم این مخاطب است که حرف اول و آخر را می‌ زند. متاسفانه در حالی که این روزها بسیاری از کسب و کارها، مدیران و حتی بعضی کارشناسان فعال در حوزه سئو به دنبال راهکارهای زودبازده و ترفندهای مختلف هستند، اما تولید محتوای باکیفیت و منحصر به ‌فرد و در نهایت اهمیت دادن به مخاطب فراموش شده است. همانطور که اشاره کردیم EAT ،برای ارزیابی کیفی محتوا می باشد. در نتیجه یادتان باشد اولویت اول و آخر باید اهمیت دادن به مخاطبان و کاربران سایت باشد تا سراغ سایت همسایه نروند.

2.    افزایش اعتبار خود: داشتن اعتبار یکی از عوامل مهم در الگوریتم EAT است. به همین دلیل باید تمام تلاش‌ خود را به کار بگیرید تا اعتبارتان در فضای بیرون از سایت را نیز تقویت کنید. این بخش می‌ تواند به فعالیت مستمر در شبکه‌ های اجتماعی، دریافت سیگنال ‌های معتبر، ترغیب مخاطبان به تبلیغ و صحبت کردن درباره شما و … مرتبط باشد.

3.    تولید مستمر محتوای باکیفیت با قابلیت شتراک ‌گذاری: برای تولید محتوای خود هدف داشته باشید و به درستی آن را منتقل کنید، برنامه زمانی منظم داشته باشید و این موضوع را به اطلاع مخاطبان‌ خود برسانید و تلاش کنید همیشه صادق باشید و صادق بمانید. صرفا به دنبال تیترها و عنوان هایی نباشید که کلیک می ‌گیرند ولی زرد و دروغگو هستند. در انتشار محتوای خود نظم را رعایت نمایید و محتوایی که تولید می ‌کنید آنقدر کاربردی و منحصر به‌ فرد باشد که بلافاصله کاربران آن را به اشتراک بگذارند. از نویسندگان دارای نام و مشخصات کافی استفاده نمایید.
مطالب‌ را به نویسندگانی بسپارید که معتبر هستند و برای جاهای مختلفی کار کردند. روی موضوعات مرتبط با حوزه کاری خود تمرکز کنید و سراغ مطالب بی ‌ربط نروید. هنگام نوشتن محتوا به فکر الگوریتم‌ ها نباشید و به مخاطبان انسانی فکر کنید. از کلمات کلیدی به تناوب و به صورت طبیعی استفاده نمایید. پیش از نگارش مطلب حتما درباره کلمات کلیدی و محتوای آن تحقیقات لازم را انجام دهید. از منابع مختلف استفاده کنید تا مطلب‌ تان غنی ‌تر و کاربردی‌ تر باشد.

4.    کار کردن بر روی اعتماد کاربران: همواره باید تلاش کنید مواردی را در نظر بگیرید که باعث افزایش اعتماد مخاطبان نسبت به شما شود. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.زیرا اگر کاربران به شما اعتماد کنند می ‌توانند باعث اعتماد کاربران دیگر شوند. ضمن این که در مقابل اگر اعتمادشان از دست برود بازگرداندن آن ها خیلی سخت خواهد بود. همیشه صادق باشید و آن چیزی که واقعا هستید نشان دهید.

از دستاوردها، جوایز و افتخارات خود بگویید. برای مشتریان برتر ارزش قائل شوید، به مشتریان جدید خوشامد بگویید یا اگر مشتری ناراضی دارید حرف او را به دقت گوش کنید. انتشارات یا سایت ‌هایی که از محصولات، خدمات و محتوای شما گفته‌ اند را برجسته نشان دهید. شرایط مختلفی را برای پرداخت هزینه یا دریافت کالا در نظر بگیرید. کارمندان باکیفیت را استخدام کنید تا در زمینه‌ های مرتبط با قدرت مشغول به کار شوند. از HTTPS استفاده کنید تا میزان امنیت سایت‌ خود را نشان دهید. برای نقد و بررسی‌ ها، امتیازات کاربران، تاییدیه‌ های آن ها و موارد مشابه تحت عنوان UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر ارزش قائل شوید. از ظرفیت‌ هایی مانند ضمانت بازگشت وجه استفاده نمایید.

سخن پایانی

از E-A-T به عنوان یک چارچوب کلی برای کار در حوزه بازاریابی دیجیتال کسب و کار خود پیروی کنید. این امر بدین معنا است که شما یک نگرش جامع به سئو و بازاریابی محتوا دارید. الگوریتمE-A-T  یکی از الگوریتم‌ های مهم گوگل برای ارزیابی کیفی و امتیازدهی به صفحات و محتوای سایت شما است که بر پایه سه مفهوم بسیار مهم تخصص، اعتبار و اعتماد استوار است. بنابراین باید با توجه به مواردی که در این مطلب اشاره شد تلاش کنید تخصص خود را نشان دهید، اعتماد مخاطبان را جلب کنید و تا می‌توانید به اعتبارتان بیفزایید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است