duplicate content icp چیست و چه آسیبی برای سئو سایت دارد؟

میزان پیشرفت خواندن شما

duplicate content icp چیست و چه آسیبی برای سئو سایت دارد؟

duplicate content icp چیست و چه آسیبی برای سئو سایت دارد؟ محتوای تکراری، کپی یا duplicate content icp، محتوایی است که در چند آدرس ایننرنتی یا URL به طور یکسان وجود دارد. بنابراین duplicate content icp باعث شکل در سایت فرد می شود.

در حالی که شاید موجب جریمه سایت نشود اما در بسیاری از مواقع منجر به افت رتبه سایت در نتایج جستجو می گردد. هنگامی که یک محتوای تقریبا یکسان در چند آدرس اینترنتی وجود دارد برای گوگل دشوار می شود که از بین این آدرس ها، کدام یک را در هنگام جستجو به کاربران نشان دهد. محتوای تکراری هیچ ارزشی به سایت اضافه نمی‌ کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با duplicate content icp چیست و چه آسیبی برای سئو سایت دارد؟ آشنا شوید.

duplicate content icp چیست؟

منظور از محتوای تکراری یا duplicate content icp، محتوایی است که دارای چند نسخه مشابه است و در URL  مستقلی ارائه می شود. این کپی شدن می تواند از سایت خود فرد یا دیگران صورت گرفته باشد. حتی در صورت تفاوت خیلی کم نیز مسئله Duplicate Content ایجاد می گردد. به عنوان مثال، اگر اطلاعاتی را درباره زندگی‌ نامه‌ شخصی جستجو کنید و در چند آدرس مختلف دقیقا با یک مطلب مواجه شوید به محتوای تکراری یا کپی برخورد کرده‌ اید. حتی اگر محتواها کاملا با یکدیگر مشابه و همسان نباشند و بخش اعظم آن ‌ها با یکدیگر مشابه باشند نیز باز هم تکرار به وجود آمده است. دقت داشته باشید که وجود بخشی از محتوا که در صفحات دیگری وجود دارد و اصلاحا کپی شده، مسئله ای غیرقابل اجتناب است.


انواع محتوای تکراری یا کپی

محتوای تکراری در اشکال مختلف و انواع متفاوتی ظاهر می شود. برخی از آن ها چندان هم بد نیستند اما برخی از انواع این نوع محتوا تاثیر منفی روی رتبه سایت و سئو دارد. در حالت کلی duplicate content icp به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود. محتوای کپی داخلی زمانی رخ می دهد که یک محتوا در آدرس های  متنوع یا بیش از یک صفحه در سایت خود تقریبا یکسان می باشد. محتوای تکراری خارجی یعنی یک محتوا در دامنه های متفاوتی دیده می شود. این نوع محتوا زمانی است که صفحه ای در سایت خود دارید که در یک (یا چند) دامنه دیگر کپی شده است. این سایت‌ ها ممکن است متعلق به شما باشند اما در بسیاری از موارد اینطور نیست.

duplicate content icp چگونه به وجود می آید؟

محتوای تکراری یا کپی معمولا به دو دلیل انسانی یا غیر انسانی به وجود می آید. منظور از عامل انسانی روشی است که در آن محتوای سایت ها به صورت عمدی از یک سایت در سایتی دیگر کپی می ‌شوند. اما منظکر از عامل غیر انسانی، مشکلات و اختلالات فنی موجود در سایت می باشد. این مشکلات فنی به طور کلی شامل  صفحات مخصوص برای تصاویر، سایت‌های چند زبانه، فیلتر محصولات سایت ‌های فروشگاهی، نسخه www سایت با نسخه بدون www / نسخه HTTP با نسخهHTTPS ، حرف کوچک و بزرگ در URL ها، محتوای موجود در چند دسته بندی، صفحات مخصوص کامنت ها، نتایج جستجو در داخل سایت، صفحات INDEX.html  و  (Index.php)می شوند.

تاثیر محتوای تکراری در سئو

محتوای تکراری از دید سئو، موتورهای جستجو و صاحب وب سایت ها اهمیت زیادی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

•    تاثیر محتوای تکراری از دید سئو

گوگل به صورت رسمی اشاره ای مبنی بر جریمه کردن وب سایت های دارای محتوای تکراری نکرده است. اما چون در عمل محتواهای تکراری در نتایج جستجو نمایش داده نمی شوند فرد با جریمه مواجه می شود. محتوای تکراری باعث گیج شدن گوگل شده و توانایی تشخیص آن ها در انتخاب URL مناسب برای نمایش در نتایج جستجو را با اختلال مواجه می کند. در چنین شرایطی احتمال آن وجود دارد که صفحه اصلی که محتوا در آن تولید شده در نتایج جستجو نمایش داده نشود.

•    تاثیر محتوای کپی از دید موتورهای جستجو

محتوای کپی باعث سه مشکل اساسی برای موتورهای جستجو می گردد. آن ها نمی دانند که کدام نسخه از محتوا را وارد شاخص اصلی خود کنند. موتورهای جستجو نمی دانند که میزان اعتبار محتوا را به یکی از آدرس ها اختصاص داده یا بین همه تقسیم نمایند. همچنین نمی دانند که کدامیک از آدرس ها را در صفحه نتابج جستجو (SERP) نمایش دهند.

•    تاثیر محتوای تکراری از دید صاحبین وبسایت ها

هنگامی که محتوای تکراری در سایت به وجود می آید، صاحبین سایت ها از افت رتبه سایت ضربه خواهند دید. این مسئله به دو قسمت تقسیم می گردد.

1.    موتورهای جستجو برای نمایش بهترین نتایج به طور نادری چند نسخه از یک محتوا را نمایش می دهند. بنابراین مجبور به انتخاب یکی از چند نسخه محتوا در سایت می شوند. این حالت باعث کاهش نمایش هر یکی از محتواهای تکراری در نتایج جستجو می گردد.

2.    سایر سایت ها نیز مجبور هستند یکی از چند نسخه لینک ها را انتخاب کنند، در نتیجه ارزش بک لینک کاهش پیدا می کند. در این حالت به جای اینکه وب سایت ها فقط به یک نسخه از محتوا لینک دهند، ناخواسته به چندین آدرس از آن محتوا لینک داده می شوند. در نتیجه اعتبار بک لینک ها کاهش پیدا می کند. زیرا بک لینک ها یکی از فاکتورهای رتبه بندی صفحات محسوب می شوند. این مسئله بر تعداد نمایش یک محتوا در نتایج جستجو تاثیر منفی می گذارد.

duplicate content icp چه آسیبی برای سئو سایت دارد؟

در بسیاری از موارد مشاهده شده که صاحبین سایت ها نقشی در تولید محتوای تکراری ندارند. اما این مسئله به معنی نبود آن نیست. حقیقت این است که به طور متوسط ۲۹ درصد وب را محتوای تکراری تشکیل داده است. عواملی وجود دارد باعث ایجاد محتوای تکراری می شوند که اغلب به صورت ناخواسته به وجود می آیند. عوامل آسیب های duplicate content icp بر سئو سایت عبارتند از:

1.    پارامترهای URL:

هر کد URL دارای متغیرهایی است که می‌ تواند محتوای تکراری تولید کند. خود پارامترها و توالی ایجاد آن ها در URL باعث ایجاد این مشکل می شوند. همچنین آیدی هایی که در هر ارتباط کاربران با وب سایت در یو آر ال ایجاد می گردند نیز می توانند موجب بروز محتوای تکراری شوند. در این حالت هر کاربر بعد از ورود به سایت، یک ID به آن نسبت داده شده و این آی دی در url پدیدار می شود.


2.    تکرار همسان محتوا در نسخه های متفاوت وبسایت:

بسیاری از وبسایت‌ ها چند آدرس یا URL دارند. بعنوان مثال، ممکن است در دو نسخه http و https عرضه شده باشند. چنانچه برنامه‌ نویس های فرد در فرآیند انتقال نسخه‌ های مختلف وبسایت درست عمل نکرده باشند محتوای تکراری تولید می‌ شود.
همچنین بسیاری از سایت‌ها دو نسخه با www و بدون آن دارند. مشابه مشکلی که در پاراگراف بالا گفته شد ممکن است در این‌ جا نیز به وجود آید. فرد باید در مراحل برنامه ‌نویسی سایت مشخص نماید که کدام نسخه قرار است در صفحه نمایش نتایج ظاهر شود تا با مشکل این چنینی برخورد نکند.

3.    محتوای کپی شده:

محتوای سایت تنها شامل پست ها یا صفحات دارای مطلب نمی شوند. اطلاعات موجود در صفحه محصولات نیز جز محتوای سایت هستند. کپی کنندگان ممکن است پست ها را در هنگام انتشار سرقت کرده و در سایت خود منتشر کنند. همچنین بسیاری از فروشگاه های اینترنتی از اطلاعات داده شده از طرف تولید کننده آن در توضیحات محصولات استفاده می کنند. این توضیحات احتمالا توسط سایت های دیگری نیز به کار برده شده است. هر دوی این حالت ها جز محتوای تکراری یا کپی به حساب می آیند.

رفع مشکل محتوای تکراری یا duplicate content icp

حل مشکل محتوای تکراری از ایده ای که کدام یک از آدرس ها، آدرس صحیح محتوا است، آغاز می گردد‌. وقتی محتوایی در چندین آدرس ارائه می شود باید برای موتورهای جستجو تفهیم شود که کدام آدرس صحیح می باشد. سه راهکار برای انجام این کار وجود دارد. استفاده از ریدایرکت 301 به URL صحیح، تگ rel=canonical یا استفاده از بخش کنترل پارامترهای گوگل در ابزار گوگل سرچ کنسول این راهکارها هستند.

•    ریدایرکت ۳۰۱:

یکی از رایج ترین و بهترین راه های مدیریت محتوای تکراری استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ از نسخه کپی شده به نسخه اصلی است. هنگامی که چند صفحه با پتانسیل کسب رتبه بالا با هم ترکیب می شوند نه تنها دیگر با یکدیگر در رقابت نیستند، بلکه شانس بیشتری برای کسب رتبه‌ های برتر در صفحه نتایج دارند. این یعنی نسخه اصلی محتوا از نظر جایگاه تقویت می‌ شود.


•    تگ Rel=canonical:

راهکار دیگر در برخورد با محتوای تکراری استفاده از تگ rel=canonical در صفحات تکراری می باشد. این تگ به موتورهای جستجو اعلام می کند که این صفحات در واقع کپی از یک صفحه اصلی هستند و اعتبار آن ها باید به صفحه اصلی منتقل شود. برای این‌ کار باید تگ کنونیکال را در بخش HTML head هر صفحه‌ ای که محتوای کپی دارد قرار دهید و در قسمت URL، آدرس نسخه اصلی محتوا را به همراه لینکی از آن صفحه جای ‌گذاری نمایید. دقت کنید که کوتیشن ها را حتما قرار دهید. این تگ مانند ریدایرکت 301 تقریبا تمام اعتبار صفحه را به صفحه اصلی منتقل کرده و به دلیل اینکه در سطح صفحه اجرا می شود (نه در سطح سرور)، نیاز به مدت زمان کمتری برای تاثیر گذاری دارد.

•    کنترل پارامترهای گوگل در ابزار گوگل سرچ کنسول یا متای Noindex:

استفاده از این تگ در متا ربات ‌ها به گوگل می‌ گوید که محتوای صفحه مورد نظر را ایندکس نکنند. در نتیجه با ایندکس نشدن صفحه، منابع ارزشمند سایت فرد مانند بودجه خزش از بین نمی ‌رود. استفاده از این تگ در صفحاتی مانند صفحه بندی ها بسیار مفید می باشد و از ایجاد محتوای تکراری جلوگیری می کند. تگ Noindex باید در بخش  headصفحه HTML قرار بگیرد. یادتان باشد این دستور باعث نمی‌ شود که گوگل وارد صفحه نشود. این‌ کار تنها به گوگل می گوید که این صفحه را در لیست نتایج جستجوی خود قرار ندهد.

راه های دیگر رفع مشکلات duplicate content icp

1)    در استفاده از لینک های داخلی در سایت از یک فرمت ثابت استفاده نمایید. به عنوان مثال، اگر نسخه انتخابی سایت شما بدون www است تمام لینک های داخلی را نیز بدون www نوشته و از استفاده از نسخه های با www  خودداری کنید.
2)    در هنگام به کار بردن لینک های سایت در سایر سایت ها مطمئن شوید که از نسخه اصلی لینک ها استفاده می گردد و از به کاربردن سایر لینک های تکراری پرهیز نمایید.
3)    برای ایجاد یک لایه امنیتی بیشتر برای محتوای خود در هنگام سرقت شدن توسط کپی کنندگان، تگ کنونیکال را در صفحه اصلی نیز به کار ببرید. این کار باعث خنثی شدن تاثیر کپی مطالب توسط سرقت کنندگان آن می شود. با اینکه همه کپی کنندگان از کد صفحات در جهت کپی کردن مطالب استفاده نمی کنند اما هنوز بسیار از آن ها از این تکنیک بهره می برند. به کار بردن تگ کنونیکال، موجب خنثی شدن تاثیر کپی مطالب توسط افرادی می گردد که از کد صفحه استفاده می کنند.

نکته هایی درباره محتوای کپی یا تکراری

به حداقل رساندن استفاده از محتوای کپی به معنای بد بودن آن نیست. برای کمک به درک بهتر تاثیر محتوای کپی بر سئو موضوعاتی درباره ی آن وجود دارند. داشتن محتوای کپی باعث افت شدید رتبه سایت می شود‌. گوگل از مجموعه فاکتورهای زیادی برای رتبه بندی صفحات استفاده می کند. با تولید محتوای بهتر و ارزشمندتر می توانید گوگل را متقاعد کنید که در بین چند نسخه از یک محتوای کپی شده، محتوای شما را برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب کند. با اشتراک محتوای خود در شبکه های اجتماعی می توانید از این حیث بین خود و کپی کنندگان تفاوتی ایجاد نمایید.

گوگل عادت به جریمه کردن محتواهای کپی یا تکراری ندارد. مگر اینکه وبسایتی رفتار فریبنده ای پیش رو بگیرد و سعی کند که صرفا با استفاده از کپی کردن محتوا از سایت های دیگر اقدام به کسب رتبه نماید. به طور معمول، موتورهای جستجو مانند گوگل نمی توانند سازنده محتوای اصلی یا یک URL را شناسایی کنند. این یکی از مشکلات اصلی در بحث محتوای تکراری می باشد. در واقع این احتمال وجود دارد که شخصی بتواند محتوای شما را سرقت کرده، آن را در وبلاگ خود منتشر و خود را نویسنده آن خطاب کند. این موضوع با عنوان سرقت ادبی شناخته می شود. اگر این اتفاق برای شما افتاد، از روش هایی که گوگل در اختیارتان قرار داده استفاده نموده و این موضوع را از نظر حقوقی پیگیری کنید.

به هیچ وجه نباید نگران وب سایت های بدون بازدیدی باشید که محتوای شما را کپی و منتشر می کنند. گوگل با یک نگاه به این گونه وب سایت ها متوجه بی ارزش بودن آنها خواهد شد. بنابراین آن ها نمی توانند به رتبه وب سایت شما آسیب برسانند. با این حال، اگر رتبه محتوای کپی شده از رتبه وب سایت شما پیشی گرفت می توانید درخواست حذف آن صفحه از نتایج جستجو را به گوگل دهید. دقت داشته باشید که بهتر است به دنبال Disavow کردن بک لینک ها از محتواهای کپی شده نروید. زیرا گوگل تنها پیشنهاد به Disavow کردن بک لینک هایی کرده است که در سطح بالایی بر روی سایت شما اعمال شده اند.

پست مهمان یک راهکار عالی برای دریافت ترافیک بیشتر و افزایش قدرت شما به عنوان یک رهبر در زمینه فعالیت است. فقط مراقب باشید که بیش از حد در پست های مهمان خود لینک خارجی ندهید. 52 درصد از پست های مهمان لینک های خروجی بیشتری نسبت به لینک های ورودی دارند و مطالعات اخیر نشان می دهد که این مسئله برای سئو مضر می باشد.

سخن آخر

متاسفانه مطالب و محتوای تکراری در سایت های زیادی دیده می شوند. از این مقاله می توانیم به این نتیجه مهم برسیم که محتوای تکراری در وب سایت به طور قطع به ضرر سایت و رتبه آن از نگاه موتورهای جستجو خواهد بود و سئو سایت شما را پایین خواهد آورد. اما به راحتی می توان این مشکل را برطرف نمود. باید تولید محتوای صحیح را جدی بگیرید و تمام نکات آن را در نظر داشته باشید. اگر نکات و ریزه کاری های سئو را نمی دانید و یا در زمینه کپی های محتوا و یا تکراری بودن آن ها دچار مشکل شده اید، می توانید از سئو روز کمک گرفته و سریعا مشکل سایت خود را برطرف نمایید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است