هدف جستجو کاربر یا search intent چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

هدف جستجو کاربر یا search intent به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی شناخته می شود که گوگل در رتبه بندی وب سایت ها به آن توجه می کند. به همین علت، متخصصین سئو تلاش می کنند تا محتوایی تولید کنند که مطابق با هدف جستجو نوشته شده باشد و به درد مخاطب بخورد.

در این صورت، ترافیک ورودی سایت افزایش می یابد. این امر باعث شده است تا استراتژی سئوکاران در چند سال اخیر، از رویکرد کلید واژه محور به سمت محتوا محور و مخاطب محور تغییر پیدا کند. البته برخی از افراد هم هستند که در تولید محتوا فقط به کلمات کلیدی توجه می کنند. اگر آنها هم به دنبال کسب رتبه ی بهتر در نتایج موتورهای جستجو هستند، باید رویه خود را تغییر دهند. چرا که گوگل تلاش می کند تا با بهره گیری از هوش مصنوعی و بررسی رفتار کاربران، بتواند نیازهای آنها را در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف نماید. الگوریتم bert یکی از ابزارهایی است که گوگل از آن استفاده می کند. این الگوریتم که به عنوان معجزه ی هوش مصنوعی در سئو شناخته می شود، به ربات ها کمک می کند تا ساختار معنایی کوئری ها را بهتر درک کنند. ضمن اینکه موجب ایجاد تغییر بزرگی در سیستم جستجوی گوگل می شود. رضایت کاربر اهمیت زیادی برای گوگل دارد. تا حدی که همه ی الگوریتم ها و تغییرات کوچک و بزرگی که در نتایج جستجو ایجاد می شوند، در نهایت اثر مثبتی روی تجربه ی کاربری می گذارند.

هدف جستجوی کاربر

هدف جستجوی کاربر، هسته ی اصلی تجربه ی کاربری به شمار می رود. این هدف را با نام های مختلفی مانند هدف کاربر(user intent) یا هدف از کلمه جستجو شده (query intent) هم می شناسند. همه ی این مفاهیم، نوع هدف، قصد، نیت و یا تصمیم کاربر را از جستجو در اینترنت مشخص می کنند. معمولا کاربران به دنبال خرید محصول یا دریافت خدمات، به دست آوردن اطلاعات، پیدا کردن یک وب سایت خاص، مقایسه برندهای تجاری و جستجو در یک منطقه خاص می باشند.

دسته بندی هدف جستجو search intent

قبلا دسته بندی هدف جستجو شامل کوئری های اطلاعات محور، راهبر (ناوبر) و تراکنشی می شد. اما در حال حاضر، ماجرا فرق کرده است. به طوری که، درک هدف واقعی کاربر اهمیت زیادی دارد. امروزه کوئری های اطلاعات محور به دسته های کوچکتری مانند حقیقت محور، آموزشی، تجمیعی و تفصیلی تقسیم بندی می شود. این در حالی است که کوئری های تراکنشی شامل کوئری های دسته بندی، جنریک یا عمومی و تراکنشی لوکیشنی می شوند. موتورهای جستجو برای درک بهتر محتوا از ابزارهای یادگیری استفاده می کنند. این امر باعث شده است تا سئوکاران به دنبال اهداف واقعی کاربران از جستجو باشند. آن ها باید مخاطب خود را زیر نظر بگیرند و برای هر نیاز او، پاسخی ارائه دهند.

مهم ترین اهداف کاربران از جستجو در اینترنت

بنابر آنچه گفته شد تولیدکنندگان محتوا باید پیش از هر کاری، اهداف و نیازهای کاربران را بشناسند. با این کار می توانند علاوه بر تولید یک محتوای متناسب با نیاز  کاربر، سئو سایت را نیز بهبود بخشند.

1- کسب اطلاعات

بسیاری از کاربران برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود درباره ی موضوع خاصی، اقدام به جستجو در اینترنت می کنند. آن ها سوالات خود را در مورد آموزش، تحصیلات، شرایط آب و هوا و … مطرح می کنند و به دنبال پاسخ هستند. گوگل با درک نیاز مخاطبان، سایت هایی را که می توانند پاسخ کاربر را بدهند برای او نمایش می دهد. بنابراین، هدف جستجوی کاربر در مقایسه با تعداد کلمات کلیدی از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد. مدیران سایت ها و تولید کنندگان محتوا می توانند در محتوای خود از واژه های متداولی مانند چطور، چگونه، بهترین روش، چرا و … استفاده کنند. معمولا افرادی که به دنبال کسب اطلاعات هستند این واژه ها را به کار می برند.

2- قصد معامله

افراد زیادی برای خرید کالا و خدمات موردنیاز خود از اینترنت استفاده می کنند. آنها با این کار می توانند اطلاعات دقیقی در مورد ویژگی ها و قیمت محصول  مورد نظر به دست آورند. به این ترتیب، یک خرید راحت را تجربه می کنند. معمولا کاربرانی که قصد خرید یک محصول را دارند، واژه هایی مانند نام کالا، خرید، فروش، قیمت، خرید ارزان و … را جستجو می کنند.

3- یافتن یک وب سایت خاص

افرادی که به دنبال سایت های معتبر جهانی هستند اما آدرس این سایت ها را نمی دانند، از خود موتور جستجوگر کمک می گیرند. برای این منظور، نام فارسی یا انگلیسی سایت را جستجو می کنند. در این حالت، گوگل متوجه هدف کاربر می شود و او را مستقیم به سایت اصلی راهنمایی می کند. برای مثال اگر شما عبارت “سایت آمازون” را جستجو کنید به این سایت هدایت می شوید. انتخاب درست دامنه و نام سایت می تواند مخاطبان بیشتری به سایت جذب کند.

4- هدف تحقیق

بعضی از کاربران فقط دنبال تحقیق و بررسی در مورد موضوع خاصی هستند. شاید شما هم جزء این دسته از افراد باشید که قبل از خرید یک محصول، اطلاعات زیاد و کاملی در مورد ویژگی ها، قیمت و … به دست می آورند سپس برای خرید اقدام می کنند. البته دانشجویانی که برای تحقیقات و پایان نامه ی خود دنبال مقالاتی در گوگل هستند هم در این دسته قرار می گیرند. افرادی هم که قصد سفر دارند، ابتدا اطلاعات زیادی در مورد مقصد، روش سفر، هتل ها، جاذبه های گردشگری و … به دست می آورند و سپس در مورد مسافرت تصمیم می گیرند. معمولا این افراد از کلماتی مانند “برترین”، “بهترین”،”قدیمی ترین”، “بادوام ترین” و … استفاده می کنند. بنابراین وقتی کاربر این واژه ها را جستجو می کند، گوگل متوجه می شود که مقصود او، به دست آوردن اطلاعات است. بنابراین سایت های فروشنده را در اولویت نمایش قرار نمی دهد.

چطور می توان بر روی نیاز واقعی کاربر تمرکز کرد؟

بهتر است در تولید محتوا از دیدگاه های متفاوتی به موضوع نگاه کنید و موارد جدیدی را مطرح نمایید. دقت داشته باشید که کاربر به دنبال چه موضوعی است. افراد با هدف های مختلفی مانند کسب اطلاعات، خرید محصول یا دانلود فایل اقدام به جستجو در اینترنت می کنند. با اطلاع از این موضوع می توانید متناسب با هدف کاربر، صفحه ی موردنظر را طراحی نمایید. محتوا را به صورت تخصصی تهیه کنید و با شناخت نقاط قوت خود، در جهت تقویت آنها قدم بردارید. تجربه نشان داده است که کلمات کلیدی طولانی به هدف کاربر نزدیک تر هستند و به شما کمک می کنند تا بفهمید که کاربر به دنبال چه چیزی است. از پاسخ دادن به کاربران طفره نروید. پاسخگویی شما باعث جلب اعتماد مشتری می شود. ادامه این روند منجر به افزایش فروش می گردد.

اهمیت هدف جستجوی کاربر در سئوی محتوا

همواره باید توجه داشت که رفع نیاز کاربر به کلمات کلیدی محدود نمی شود و مفهومی فراتر از آن دارد. هنگامی که شما در اینترنت به دنبال کلمه یا عبارتی می گردید، موتورهای جستجو تلاش می کنند تا بفهمند که شما دقیقا دنبال چه موضوعی هستید. سپس سایت هایی را برای شما نمایش می دهند که بتوانند نیاز شما را پاسخ دهند. بر این اساس، شما (کاربر) هستید که به محتوای سایت ها رتبه می دهید. نکته ی مهم این است که محتوای سایت باید بر اساس نیاز کاربر تولید شود. قدرت درک گوگل به حدی است که می تواند متوجه نیاز کاربر شود. نتایجی که در آن به نمایش درمی آیند، با زمان جستجوی کاربر تناسب دارند. یعنی اگر فصل تابستان باشد و کاربر به دنبال “بهترین مکان برای سفر” باشد، گوگل نتایج مربوط به این فصل را نمایش می دهد.

درک گوگل از زمان جستجوی کاربر نشانه ی هوشمندی آن است. توجه گوگل به ابعاد مختلف کوئری های کاربران، اوج هوشمندی این موتور جستجو را نشان می دهد. یعنی در هنگام جستجوی این عبارت، گوگل تعدادی از لینک های مربوط به نوروز را هم نشان می دهد تا بتواند نیاز کاربرانی را که به دنبال هدف دیگری هستند، برطرف نماید. شاید تعجب کنید ولی ربات های گوگل به مرور زمان باهوش تر شده اند و هر روز اطلاعات خود را افزایش می دهند. پیشرفت های صورت گرفته باعث می شوند تا الگوریتم های گوگل، رفتاری شبیه انسان از خود نشان دهند. ربات های گوگل به صورت مستمر در مورد محتوایی که کاربران جستجو می کنند، اطلاعات به دست می آورند. به این ترتیب می توانند اطلاعات بهتری را در اختیار کاربران قرار دهند.

چطور می توان از هدف جستجوی کاربر برای بهبود سئو سایت استفاده کرد؟

هنگامی که کاربر قصد دارد تا محصولی را خریداری کند، نیازی به قرار دادن مقالات طولانی در مورد محصول نمی باشد. این کار فقط باعث سر رفتن حوصله ی خریدار می شود.
اما در مواقعی که بیشتر کاربران به دنبال تحقیق و بررسی موضوعی هستند، لازم است تا یک فرایند طولانی طی شود تا یک کاربر به خریدار تبدیل شود. اگر در حوزه ی فروش محصولی فعالیت می کنید، باید صفحه ای را با کلمات کلیدی مانند خرید، فروش و قیمت کالا بهینه سازی نمایید. قرار دادن بخش نظرات در این صفحه می تواند به مشتری کمک کند تا محصول مناسب را خریداری نماید. علاوه بر این می توانید یک مقاله ی توضیحی در مورد مدل های مختلف محصول موردنظر در بخش بلاگ قرار دهید. این کار اطلاعات مفیدی درباره ی خرید محصول به کاربران ارائه می دهد و به عنوان گام مهمی در حفظ و تبدیل آنها به مشتری محسوب می شود.

برای اینکه به صفحه اول نتایج گوگل برسید، باید به اصول سئو و هدف جستجوی کاربر توجه کنید. البته این کار برای رسیدن به نتیجه و تایید شایستگی شما توسط گوگل کافی نیست. بلکه باید نوع، فرمت و زاویه دید محتواها را بهینه سازی کنید و به بررسی serp ها بپردازید. با این کار می توانید معیارهای پویای گوگل را شناسایی کنید و محتوای سایت خود را با آن مطابقت دهید. اگر می خواهید وب سایت شما در بین سایت های ابتدایی گوگل قرار بگیرد، باید صفحاتی که در رتبه های برتر قرار دارند را تحلیل کنید. با این کار متوجه نیاز واقعی کاربران می شوید و می توانید یک محتوای مناسب تولید کنید.

سخن پایانی

با مطالعه ی این مطلب متوجه می شوید که هدف جستجوی کاربر چیست و چه تاثیری در رتبه بندی سایت ها دارد. پس ابتدا باید نیاز مخاطبان را شناسایی کنید و سپس اقدام به تولید محتوا نمایید. این کار باعث بهبود رتبه ی محتوای سایت شما می شود. البته باید تغییرات الگوریتم های گوگل را در نظر داشته باشید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است