نرخ کلیک (CTR) و تکنیک های افزایش آن

میزان پیشرفت خواندن شما

نرخ کلیک (CTR) و تکنیک های افزایش آن ، آیا می دانید نرخ کلیک یا Click Through Rate چیست و چه اهمیتی دارد؟ اگر در حوزه ی وب فعال باشید یا صاحب یک وب سایت باشید،

چیزهایی در مورد نرخ کلیک می دانید یا اینکه حداقل نام آن به گوشتان خورده است. معمولا هدف صاحبان وب سایت ها از فعالیت در این حوزه، کسب رتبه ی بهتر در نتایج موتورهای جستجو و یا تبلیغات است. آنها با این کار می خواهند به فروش و سودآوری بیشتر برسند. فرقی نمی کند که شما جزء کدام دسته از این افراد باشید، در هر صورت باید اطلاعاتی در مورد نرخ کلیک وب سایت خود داشته باشید و در جهت افزایش این نرخ تلاش کنید. اما اصلا نرخ کلیک یا CTR چیست؟


نرخ کلیک Click Through Rate

نرخ کلیک که به اختصار CTR نوشته می شود، یک شاخص مهم در دیجیتال مارکتینگ است که به شما نشان می دهد چقدر در جذب مخاطب برای سایت خود موفق بوده اید. قطعا یکی از اهداف شما از طراحی و راه اندازی سایت، افزایش ترافیک آن است. برای رسیدن به این هدف باید کاربران را تشویق کنید تا بر روی لینک یا تبلیغ شما کلیک کنند.
به زبان ساده ، هنگامی که کاربر، کلمه یا عبارت موردنظر خود را در تب جستجوی گوگل تایپ می کند، با یک لیست روبه رو می شود که در آن تعداد زیادی لینک وجود دارد. به صفحه ای که لینک سایت ها در آن قرار دارد SERP (صفحات نتایج جستجو) می گویند. کاربر با کلیک بر روی یک لینک وارد آن می شود. این لینک می تواند لینک سایت شما باشد. ممکن است سایت شما چندین بار در نتایج صفحات جستجو به نمایش دربیاید اما الزامی وجود ندارد که کاربر حتما وارد لینک سایت شما شود. در تبلیغات هم همین اتفاق می افتد. یعنی افراد زیادی تبلیغ شما را می بینند ولی فقط برخی از افراد روی تبلیغ شما کلیک می کنند. با این اوصاف، نرخ کلیک شامل درصد افرادی می شود که تبلیغ یا وب سایت شما را در صفحه نتایج گوگل می بینند و بر روی آن کلیک می کنند.

نرخ کلیک (CTR) چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه ی نرخ کلیک باید فرمول  CTRرا بدانید. در این فرمول 2 متغیر وجود دارد. اولین متغیر، تعداد کل کلیک ها و دومین متغیر تعداد دفعات بارگذاری لینک یا تبلیغ شما در صفحه ی کاربر می باشد.
متغیر اول : تعداد دفعاتی است که بر روی تبلیغ یا لینک شما کلیک شده است.
متغیر دوم : تعداد دفعاتی است که تبلیغ یا لینک شما در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شده است. این متغیر را با نام impression هم می شناسند. در واقع، هر بار که کاربر روی تبلیغ یا لینک شما کلیک می کند و صفحه موردنظر برای وی بارگذاری می گردد، یک ایمپرشن حساب می شود.

فرمول محاسبه ctr

زمانی که مقدار دو متغیر را بدانید با یک جایگذاری ساده در فرمول ctr می توانید نرخ کلیک را به دست آورید.

تعداد کل کلیک ها تقسیم بر تعداد دفعات نمایش = نرخ کلیک

محاسبه ی نرخ کلیک یک سایت چه فایده ای دارد؟

نرخ کلیک به شما نشان می دهد که عنوان سئو و توضیحات متای صفحات سایت شما چقدر اثربخش بوده اند. به این ترتیب متوجه می شوید که از بین عناوین و توضیحات حاوی اعداد و عناوین متناقض کدام یک بیشتر برای ترغیب کاربران موثر بوده اند. علاوه بر این، از طریق محاسبه ی نرخ کلیک می توانید به میزان هم خوانی محتوای خود با نیت کاربر از جستجوی یک عبارت خاص پی ببرید. سپس از طریق بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، نرخ کلیک طبیعی (ارگانیک) سایت خود را نیز افزایش دهید. شاید بپرسید نرخ کلیک طبیعی چیست؟ در پاسخ باید گفت اگر سایت شما بدون تبلیغات در بین نتایج جستجو قرار بگیرد و کاربران بر روی آن کلیک کنند، در این حالت نرخ کلیک ارگانیک به دست آورده است. هر چقدر نرخ کلیک سایت بالاتر باشد، کسب و کار شما موفق تر خواهد بود. نرخ کلیک در زمینه ی تبلیغات هم اهمیت بسزایی دارد. با محاسبه ی آن متوجه جذابیت و تاثیر تبلیغات خود و عملکرد کمپین تبلیغاتی و بهینه سازی آن می شوید.

دلایل اهمیت نرخ کلیک

ممکن است شما جزء آن دسته افرادی باشید که تمرکز خود را بر روی سئو سایت و قرار گرفتن در لینک های بالای صفحه اول گوگل گذاشته اند. بسیاری از صاحبان مشاغل بر این باور هستند که اگر وب سایت آنها در لینک های بالای صفحه اول گوگل قرار بگیرد، ترافیک و بازدید سایت تضمین می شود. درست است که بیشتر کاربران وارد لینک های بالای صفحه اول موتورهای جستجو به ویژه گوگل می شوند، اما فراموش نکنید چیزی که اهمیت دارد، کلیک کاربران بر روی اسنیپت سایت شما است. یعنی اگر سایت شما در صفحه اول گوگل باشد تا زمانی که کاربر روی آن کلیک نکند، فایده ای ندارد. نتیجه اینکه افزایش نرخ کلیک هم مانند قرار گرفتن در صفحه اول گوگل بسیار حائز اهمیت می باشد.
نرخ کلیک ارتباط مستقیمی با رتبه سایت دارد. شما می توانید از طریق رعایت کلیه استانداردها، رتبه ی سایت خود را بهبود دهید. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید ترغیب کاربران برای ورود به تبلیغ یا سایت شما است. بر اساس تحقیقات اگر نرخ کلیک ارگانیک سایت شما به اندازه ی 3% افزایش یابد، رتبه ی سایت شما به اندازه ی یک پله بهبود می یابد.

آیا نرخ کلیک بر سئو سایت تاثیر دارد؟

حتما می دانید که بیش از 200 عامل بر روی سئو سایت تاثیر می گذارند. گوگل در هنگام بررسی این فاکتورها، به نرخ کلیک در نتایج جستجو، زمان ماندگاری کاربر و نرخ پرش توجه می کند. سپس به سایت شما رتبه می دهد.
زمان ماندگاری کاربر (TIME ON SITE) مدت زمانی است که کاربر در سایت شما می ماند.
نرخ پرش (Bounce Rete) به تعداد کاربرانی گفته می شود که وارد سایت شما می شوند اما به علت سرعت بارگذاری پایین، محتوای بی ارزش و … فورا سایت شما را ترک می کنند. این عامل بسیار مهمی است که تحت تاثیر نرخ کلیک می باشد. یعنی ابتدا باید تلاش کنید تا کاربران وارد سایت شما شوند. اگر در امر ترغیب کاربران موفق عمل نکنید، سئو سایت شما با شکست مواجه می شود. در این حالت هر چقدر برای سئو سایت خود تلاش کرده باشید، فایده ای نخواهد داشت.
به یاد داشته باشید که گوگل به سایت هایی که بتوانند نظر کاربران را جلب کنند، رتبه ی بهتری می دهد. بر این اساس اگر محتوای سایت شما ارزشمند باشد و بتواند کاربران زیادی را جذب کند، سایت شما رتبه بهتری در نتایج موتورهای جستجو به دست می آورد.


روش پیدا کردن نرخ کلیک سایت

برای پی بردن به نرخ کلیک فعلی سایت خود می توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. یکی از بهترین و راحت ترین ابزارها، سرچ کنسول گوگل است. برای استفاده از این ابزار فقط کافی است تا مسیر زیر را طی کنید.
1- ورود به حساب کاربری سرچ کنسول خود
2- کلیک بر روی سر برگ Performance
3- انتخاب باکس Average CTR
4- مشاهده ی نمودار تغییرات میانگین نرخ کلیک سایت
میانگین نرخ کلیک Average CTR
به میانگینی از نرخ کلیک تمامی پست های سایت شما، میانگین نرخ کلیک یا متوسط نرخ کلیک می گویند.
برای مشاهده ی نرخ کلیک هر یک از کلمات کلیدی و صفحات سایت خود می توانید به انتهای صفحه مراجعه کنید. سربرگ Queries برای مشاهده کلمات کلیدی و سربرگ Pages برای مشاهده ی نرخ کلیک صفحات سایت می باشد.

روش های افزایش نرخ کلیک

برای افزایش نرخ کلیک ارگانیک سایت خود می توانید از تکنیک های متنوعی استفاده کنید. این تکنیک ها به شما کمک می کنند تا سریع تر به هدف خود برسید.


انتخاب عنوان جذاب و قدرتمند :

این نکته ی بسیار مهمی است. حتما می دانید که اولین چیزی که کاربر با آن مواجه می شود، عنوان مطلب شما است. بنابراین باید در انتخاب عنوان بسیار زیرک باشید. عنوانی را که انتخاب می کنید علاوه بر جذابیت باید با محتوای شما مرتبط باشد. در این صورت می تواند کاربر را ترغیب کند تا بر روی لینک صفحه سایت شما کلیک کند. در هنگام نوشتن عنوان باید یکسری نکات را رعایت کنید.

نکته اول : تمرین

اینکه چندین عنوان که به ذهنتان می رسد را امتحان کنید. به یاد داشته باشید که اولین موردی که به ذهن شما می رسد لزوما بهترین مورد نیست. پس کمی صبور باشید و به خود فرصت دهید. تمرین زیاد، مهارت های شما را در نوشتن تقویت می کند.

نکته دوم : تمرکز روی احساسات

یکی از تکنیک های بلاگرهای حرفه ای، استفاده از عناوین غیر منتظره است. آنها گاهی اوقات به جای تمرکز بر روی کلمات کلیدی، تلاش می کنند تا عنوانی را انتخاب کنند که احساسات مخاطب را هدف قرار دهد. در این راستا به دنبال برانگیختن حس کنجکاوی، اشتیاق یا تعجب کاربران هستند. این تکنیک در موارد زیادی نتایج مثبتی در پی داشته است.

نکته سوم : محتوای فهرست وار

محتواهای لیستی یا فهرست وار طرفداران زیادی دارند و کمک زیادی به افزایش نرخ کلیک سایت می کنند. این نوع محتوا برای خواننده قابل فهم است و به همین علت تاثیر بسزایی در افزایش نرخ کلیک دارد.

برخی از عناوین محتوای فهرست وار :

– معرفی 10 راهکار موثر در سئو سایت
– معرفی 10 محصول برتر برند اپل در سال 2022
– آشنایی با 10 تکنیک برای افزایش نرخ کلیک سایت
معمولا اعداد رندی مانند 10 و 20 بهتر می توانند توجه کاربران را به خود جلب کنند.

نکته چهارم : آنالیز عنوان به کمک ابزارها

برای بهبود عناوین مطالب سایت خود می توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می کنند تا عناوین موردنظر خود را بعد از ارزیابی، به صورت جذاب تر بنویسید. ابزارهای آنالیز عنوان در راستای انتخاب یک عنوان جذاب برای سئو، پیشنهاداتی را ارائه می دهد.
یکی از مشهورترین و کاربردی ترین موارد در بین افزونه های آنالیز سایت، پلاگین مانستر اینسایتز (MonsterInsights) است. این پلاگین با بیشتر افزونه های وردپرس سازگار می باشد و با استفاده از امکانات قدرتمند خود می تواند به راحتی فعالیت بازدیدکنندگان سایت را رصد نماید. ویژگی های مثبت این پلاگین موجب شده است تا بیش از 2 میلیون کاربر اقدام به نصب آن کنند. این ابزار برای دریافت آمار گوگل آنالیتیکس و مطالعه ی رفتار کاربران به کار می رود.


نوشتن توضیحات متای کاربردی

توضیحات متا یا متا دیسکریپشن (Meta Description ) یک چکیده ی کوتاه از محتوای سایت است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا درک بهتری از مطلب داشته باشند. این توضیح کوتاه را می توانید در زیر عنوان سایت در نتایج جستجو مشاهده نمایید.  بهتر است تا برای همه ی صفحات سایت خود یک توضیح متای اختصاصی بنویسید. دقت داشته باشید که حداکثر می توانید از 160 کاراکتر استفاده کنید. اگر  تعداد کاراکترهای متای شما بیش از این عدد باشد، جملات شما در صفحه نتایج گوگل به صورت ناتمام به نمایش درمی آیند. برای بررسی و مشاهده ی وضعیت ظاهری توضیحات متای خود، پیش نمایش عنوان و آدرس url می توانید از افزونه های مختلفی استفاده نمایید. از به کار بردن کلمات کلیدی در توضیحات متا غافل نشوید. سعی کنید برای توضیحات متا، یک چکیده ی مختصر، ساده و جذاب با استفاده از کلمات کلیدی بنویسید. این کار مخاطب را ترغیب می کند تا مطلب شما را بخواند.

از دیگر مواردی که باعث افزایش نرخ کلیک می شوند می توان به گویا بودن آدرس سایت و استفاده از اسکیما (طرحواره) اشاره کرد. بهتر است آدرس سایت کوتاه و ساده باشد و برگرفته از موضوع صفحه ی موردنظر باشد. اسکیما یک نوع نشانه گذاری استاندارد است که با هدف جلب توجه کاربر مورد استفاده قرار می گیرد. برای ساخت اسکیما می توانید از افزونه های مختلفی مانند Yoast SEO، Rank Math و All In One SEO استفاده نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره ی نرخ کلیک و روش های افزایش آن صحبت کردیم. نرخ کلیک یا ctr یکی از شاخص های مهم در بازاریابی اینترنتی محسوب می شود. شما می توانید برای افزایش نرخ کلیک سایت خود از سوالات پر تکرار و یا سوالات پیشنهادی گوگل استفاده نمایید. با بررسی این سوال ها می توانید به نیازهای کاربران پی ببرید. سپس یک محتوای ارزشمند بنویسید و در آن به این سوالات پاسخ دهید. البته باید پاسخ های شما کوتاه و دقیق باشند. استفاده از اسکیما، رعایت نکات سئو، به کار بردن  تصاویر و جداول در محتوا بر روی نرخ کلیک تاثیر مثبتی دارد. البته نباید از سرعت بارگذاری سایت هم غافل شوید. به یاد داشته باشید که کاربران، زمان زیادی را برای بارگذاری صفحات سایت منتظر نمی مانند. پس برای افزایش سرعت لود صفحات سایت خود اقدام موثری انجام دهید. از طریق قرار دادن لینک داخلی در صفحات پر بازدید سایت خود، می توانید مدت زمان حضور کاربران در این صفحات را افزایش دهید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است