سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو

میزان پیشرفت خواندن شما

سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو ، جهانِ امروز، جهانِ سرعت است. در عصر تکنولوژی، کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که برای رفع نیازهای خود از اینترنت استفاده نکند.

بسیاری از مردم درگیر مشغله های کار و زندگی خود هستند و برای صرفه جویی در زمان و هزینه سعی می کنند تا نیازهای خود را از طریق اینترنت رفع کنند. حتما برای شما هم پیش آمده است که برای پیدا کردن پاسخ سوال یا رفع نیاز خود به اینترنت سری زده باشید. در این لحظه شما می خواهید تا هر چه سریع تر به جواب خود برسید. هنگامی که به دنبال پاسخ سوالی هستید یا می خواهید خرید اینترنتی انجام دهید، با سایت های زیادی مواجه می شوید. در این وضعیت چه می کنید؟؟ حتما بر روی یکی از لینک ها کلیک می کنید و بعد از کمی صبر، اگر سایت بارگذاری نشود سایت دیگری را انتخاب می کنید. این دقیقا همان کاری است که بیشتر کاربران در سراسر دنیا انجام می دهند. اغلب افراد می خواهند تا سریع به خواسته ی خود برسند. بنابراین اگر سرعت بارگذاری سایت پایین باشد، کلافه می شوند و ترجیح می دهند تا وارد سایت دیگری شوند.
باید بدانید که کاربران اینترنت، افراد صبوری نیستند و زمان زیادی را برای ورود به سایت منتظر نمی مانند. بر اساس آمار سایت Kissmetrics، 47% کاربران انتظار دارند که سایت در کمتر از 2 ثانیه بارگذاری شود و اگر این اتفاق نیفتد، از ورود به آن پشیمان می شوند. با این روند، سایت هایی که بیش از 3 ثانیه طول می کشد تا صفحات آنها بارگذاری گردد، حدود 40% کاربران خود را از دست می دهند و این یک فاجعه است!!!
دقت داشته باشید که سرعت نمایش صفحات وب سایت بسیار مهم است. این عامل تاثیر زیادی در افزایش رضایت بازدیدکنندگان و بهبود تجربه ی کاربری آنها دارد. یعنی هر چقدر یک وب سایت با سرعت بیشتری بارگذاری شود، کاربران آن راضی تر خواهند بود. به این ترتیب، می تواند در زمینه برندینگ و کسب درآمد موفق تر عمل کند. به طور کلی، سایت هایی که به کندی بارگذاری می شوند، جایگاه خوبی در نتایج موتورهای جستجو نخواهند داشت. در نتیجه، صفحات آنها کمتر به نمایش درمی آید و درآمد آنها کاهش پیدا می کند.

سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو

سرعت سایت speed site

سرعت سایت یا speed site مدت زمانی است که طول می کشد تا درخواست کاربر از طریق مرورگر ارسال و صفحات سایت بارگذاری شوند. یعنی سرعت سایت شامل سرعت بارگذاری صفحات و سرعت پاسخگویی سرور می شود. هر چقدر این زمان کوتاه تر باشد، کاربر سریع تر می تواند به محتوای سایت دسترسی پیدا کند. در نتیجه راضی تر خواهد بود. سرعت بالای بارگذاری سایت باعث می شود تا تعامل خوبی بین کاربر و سایت موردنظر برقرار شود. این امر تاثیر بسزایی در سئو سایت دارد.

دلایل اهمیت سرعت سایت

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که چرا سرعت سایت مهم است؟ دقت داشته باشید که سرعت سایت شما بر روی تجربه کاربری و سئو سایت تاثیر می گذارد.

تاثیر سرعت سایت بر تجربه کاربری (User Experience)

تجربه ی کاربری (ux) یکی از مهم ترین عواملی است که موجب می شود تا کاربر دوباره به سایت شما سر بزند یا برای همیشه آن را فراموش کند!
تجربه ی کاربری ، اولین برخوردی است که کاربر با سایت شما دارد و تاثیر این برخورد، نقش پر رنگی در ورود مجدد یا خروج همیشگی او خواهد داشت. یعنی اگر کاربر از ورود به سایت شما خاطره ی خوبی داشته باشد، دوباره وارد سایت می شود و برعکس اگر تجربه ی ناراحت کننده ای از ورود به سایت شما داشته باشد، دیگر وارد آن نمی شود. چه بسا به دیگران هم توصیه کند تا از ورود به سایت شما خودداری کنند! به این ترتیب، بازدیدکنندگان سایت به شدت کاهش می یابند. علاوه بر پایین بودن سرعت سایت موارد دیگری مانند قالب نامناسب سایت، شلوغی سایت و استفاده از تبلیغات زیاد، چینش المان ها، عضویت اجباری و … می توانند تاثیر منفی بر روی تجربه کاربری بازدیدکنندگان بگذارند.
سایت هایی که با سرعت زیادی بارگذاری می شوند، باعث صرفه جویی در زمان، افزایش رضایت و بهره وری کاربران می شوند. ضمن اینکه کاربران، زمان بیشتری در این سایت ها باقی می مانند.
سرعت سایت یکی از نکاتی است که در سایت های تجاری و فروشگاهی بسیار اهمیت دارد. امروزه بسیاری از افراد به دنبال خرید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب از فروشگاه های اینترنتی هستند. اگر سرعت بارگذاری صفحه سایت پایین باشد، کاربر وارد سایت دیگری می شود. باید به این نکته توجه داشت که افزایش سرعت بارگذاری سایت باعث اعتماد بیشتر کاربران می گردد. در نتیجه، کاربر زمان بیشتری را در سایت شما سپری می کند و کسب و کار شما موفق می شود.
از نمونه های عملی این قضیه می توان به شرکت Walmart اشاره کرد که به عنوان یکی از سریع ترین وب سایت های خرده فروشی دنیا شناخته می شود. مسئولین این فروشگاه توانستند با افزایش 2-1 ثانیه ای سرعت بارگذاری، نرخ تبدیل را افزایش دهند و به درآمد بیشتری برسند. درست است که افزایش 2-1 ثانیه ای سرعت سایت تاثیر چشمگیری بر روی جایگاه سایت آنها نداشت اما در عوض تاثیر قابل توجهی بر روی نرخ تبدیل و افزایش فروش داشت.

سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو

تاثیر سرعت سایت بر سئو

Seo یا Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد. سئوکاران با استفاده از اصول و تکنیک های سئو می توانند جایگاه وب سایت شما را در نتایج موتورهای جستجو بهبود بخشند. به این ترتیب سایت شما در صفحه اول و رتبه های بالای موتورهای جستجو به نمایش درمی آید و بازدیدکننده بیشتری جذب می کند. افزایش بازدید به معنای افزایش نرخ تبدیل می باشد. یکی از مهم ترین عواملی که بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد، سرعت سایت است. گوگل و بینگ برای سرعت بهینه بارگذاری سایت در موبایل و دسکتاپ استانداردهایی دارند. سایت هایی که این استانداردها را رعایت نکنند، شانسی برای حضور در صفحه اول نخواهند داشت. حتما متوجه شدید که سئو به عنوان یک شمشیر دو لبه عمل می کند. اگر اصول آن را رعایت کنید، جایگاه خوبی به دست می آورید. عکس این حالت هم صادق است.
همان طور که گفتیم سایت های پر سرعت، موجب بهبود تجربه کاربری و افزایش میزان بهره وری می شوند. با توجه به اینکه موتورهای جستجو به دنبال جلب رضایت کاربران هستند، آنها را به سایت هایی که سرعت بارگذاری بالایی دارند هدایت می کنند. رضایت کاربر برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد. زمانی که سایت موردنظر در مدت کوتاهی بارگذاری می شود، بازدیدکنندگان بیشتری وارد آن می شوند. در واقع سرعت بالای سایت باعث می گردد تا کاربران رغبت بیشتری برای ورود به آن داشته باشند. قدرت جذب کاربر توسط سایت با عنوان بانس ریت (نرخ پرش) تعیین می شود. این عامل بر روی تجربه ی کاربری و سئو سایت تاثیر می گذارد.

سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو

روش های بررسی سرعت سایت

چطور می توانیم سرعت سایت را بررسی کنیم؟ برای این منظور می توانید از ابزارهای مختلفی استفاده نمایید. شما به راحتی می توانید ابزارهای رایگان برای سنجش سرعت سایت خود را در اینترنت پیدا کنید. برخی از این ابزارها شامل GTmetrix، Pingdom، YSlow، Google’s PageSpeed Insights، Wakav، WebPage Test، Yellow Lab Tools، Dotcom-Monitor، Pagelocity و DevTools می شوند.

GTmetrix : به عنوان محبوب ترین ابزار تست سرعت سایت کاربران ایرانی شناخته می شود. از ویژگی های جی تی متریکس می توان به سرویس آنالیز رایگان، عدم نیاز به ایجاد حساب کاربری، نمایش نحوه ی بارگذاری قسمت های مختلف سایت و ارائه پیشنهاد جهت بهبود زمان بارگذاری اشاره کرد.

Pingdom : یک ابزار مفید برای مدیران مبتدی و حرفه ای می باشد. استفاده از این ابزار بسیار راحت است. Pingdom از نظر ساختاری شبیه به جی تی متریکس می باشد. سرویس رایگان، تحلیل آبشاری عملکرد سایت و نمایش درجه عملکرد از جمله ویژگی های این ابزار به شمار می روند.

YSlow : به کمک این ابزار می توان عواملی را که بر اساس قوانین یاهو موجب کندی سرعت سایت می شوند، به راحتی پیدا کرد. این ابزار، یک افزونه کروم را برای تست سرعت وب سایت ارائه می دهد. ضمن اینکه راه حل هایی برای رفع مشکلات پیشنهاد می کند.

Google’s PageSpeed Insights : یکی از ابزارهای رایگان برای تست سرعت وب سایت می باشد. کاربران موبایل و دسکتاپ می توانند از این سرویس رایگان استفاده کنند. این ابزار، مشکلات موجود را به صورت اخطار نمایش می دهد و راهکارهایی برای رفع آنها ارائه می کند.

Wakav: یکی دیگر از ابزارهایی که برای تست رایگان سرعت وب سایت می توان از آن استفاده کرد، Wakav است. یک ابزار ایرانی که به کمک آن می توان از رتبه سایت و عوامل کندی سرعت سایت آگاه شد. علاوه بر این، امکان بررسی نتایج با استفاده از نمودارهای مختلف وجود دارد. Wakav به شما پیشنهاداتی برای بهبود و افزایش سرعت سایت ارائه می دهد.

WebPage Test : یک ابزار کاربردی برای تست سرعت وب سایت می باشد که کاربر به وسیله ی آن می تواند موقعیت های جغرافیایی و مرورگرهای زیادی را در اختیار داشته باشد. این ابزار با استفاده از نتایج تست های TTFB، کش کردن، شرده سازی و … به وب سایت شما امتیاز می دهد. گزارشی که WebPage Test ارائه می دهد شامل بخش های مختلفی از جمله خلاصه گزارش، مرور عملکرد، جزئیات، اسکرین شات ها، جزئیات بارگذاری تصاویر، آنالیز تصاویر و نقشه سرعت بارگذاری اجزای مختلف برگه موردنظر می شود.

Yellow Lab Tools : این ابزار برای تست عملکرد و کیفیت وب سایت به کار می رود. با استفاده از آن می توان اطلاعات زیادی به دست آورد. امتیازدهی این ابزار بر اساس شاخص هایی مانند حجم صفحه، ایرادات جاوا اسکریپت و css، تعداد درخواست ها، Document Object Model و پیکربندی سرور صورت می گیرد.

Dotcom-Monitor : یکی از ابزارهای نسبتا ساده برای تست سرعت وب سایت است. این ابزار می تواند به صورت همزمان، تست سرعت را از نواحی مختلف جغرافیایی انجام دهد. سپس نتایج تست در یک صفحه نمایش داده می شود. این قابلیت برای افرادی حائژ اهمیت است که به دنبال بررسی وضعیت سرعت سایت در نواحی مختلف جهان هستند.

Pagelocity : این ابزار هم به روش خاصی به سایت ها امتیاز می دهد. به این صورت که وب سایت ها بر اساس عملکرد، سئو داخلی، وضعیت کدنویسی و … امتیاز 100-1 دریافت می کنند. ضمن اینکه برای بهبود سئوی قسمت های مختلف سایت، توصیه هایی ارائه می دهد. Pagelocity یک افزونه بای کروم دارد که اگر آن را نصب کنید به شما این امکان را می دهد تا صفحه ای را که باز کرده اید، بتوانید فورا آنالیز کنید.

DevTools مرورگر کروم : به عنوان یک ابزار ساده و در دسترس برای تست سرعت وب سایت محسوب می شود. سادگی این ابزار نباید شما را از ویژگی های پیشرفته ی آن غافل کند. شما به راحتی می توانید با استفاده از کلیدهای میانبر F12 یا Ctrl + Shift + I ( ویندوز) و Cmd + Opt + I مک ، از این ابزار استفاده کنید. یکی از  به روزرسانی های جدید گوگل، ایجاد قابلیت نمایش جزئیات بارگذاری سایت در نمودار آبشاری DevTools می باشد. به کمک این ابزار متوجه می شوید که بارگذاری چه مواردی زمان بیشتری طول می کشد. اگر قصد دارید تا از این ابزار استفاده کنید فقط کافی است تا به زبانه Performance بروید و با فشردن همزمان کلیدهای Ctrl + E عملیات تست را شروع کنید. بعد از چند لحظه برای مشاهده ی گزارش تست، دکمه ی stop را بزنید.

سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو

در هنگام سنجش سرعت سایت ممکن است با نتایج متفاوتی مواجه شوید. اصلا تعجب نکنید این کاملا طبیعی است. دلیل این امر، متفاوت بودن شاخص های سنجش سرعت است. یعنی هر یک از این ابزارها، مولفه های مختلفی را برای تست سرعت سایت در نظر می گیرند. علاوه بر این، سرعت بارگذاری سایت شما از مکان های مختلفی در جهان سنجیده می شود.

دلایل کند بودن سرعت سایت

چرا سرعت وب سایت شما کند است؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید باید بدانید که سرعت سایت تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. برخی از این عوامل به شدت بر روی سرعت سایت موثر هستند و با کوچکترین اشتباهی، موجب کاهش شدید سرعت سایت می شوند. از جمله ی این عوامل می توان به نوع سرور و سخت افزار، نوع مرورگر، تم یا قالب سایت، کیفیت محتوا، وجود آگهی زیاد، حجم زیاد تصاویر و فیلم ها و نوع کدها اشاره کرد.

سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو

راهکارهای افزایش سرعت سایت

چطور می توانید سرعت سایت را افزایش دهید؟

– خرید یک هاست معتبر
در اولین گام، هاست خود را از یک شرکت معتبر تامین کنید. به خاطر داشته باشید که هاست یا سرور، زیربنا و اساس سایت شما است. تعویض هاست موجب می شود تا رتبه و سئوی سایت شما به صورت جزئی کاهش یابد. البته این امر موقتی می باشد.

– کمک گرفتن از متخصص طراحی سایت
توجه داشته باشید که عملیات کدنویسی، امری تخصصی است. برای اینکه تعادل بین طراحی، قالب و سرعت سایت حفظ شود باید از افراد ماهر کمک بگیرید. یک شرکت طراحی سایت معتبر گزینه ی مناسبی برای این کار است.

– استراتژی تولید محتوا
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که ” محتوا پادشاه است.”  بنابراین باید برای تولید محتوای جذاب و با کیفیت، یک استراتژی مناسب داشته باشید. هدف خود را مشخص کنید. اینکه به دنبال تمرکز بر روی تصاویر و فیلم هستید یا در فکر تولید محتوای متنی می باشید. استفاده از تبلیغات و آگهی باید در زمان مناسب خود صورت بگیرد. در مورد سایت های تازه تاسیس بهتر است تا ابتدا بر روی پیشرفت سایت و افزایش بازدیدکننده تمرکز شود و سپس اقدامات لازم برای تبلیغات صورت گیرد.

به طور کلی انتخاب سیستم مدیریت محتوا و قالب مناسب در کنار سیستم های کش و عدم استفاده از افزونه های متعدد راهکارهایی هستند که می توانند به افزایش سرعت بارگذاری سایت شما کمک کنند. با تمام این تفاسیر، بهترین کار این است که برای طراحی وب سایت خود از یک شرکت طراحی سایت حرفه ای کمک بگیرید. متخصصین این حوزه تلاش می کنند تا طراحی وب سایت را مطابق با اصول صحیح آن انجام دهند.

سخن پایانی

آرزوی تمام صاحبان سایت این است که وب سایت خود را در رتبه های برتر صفحه اول گوگل ببینند. سرعت سایت یک عامل تاثیرگذار در رتبه بندی و سئوی آن می باشد. از آنجائی که گوگل همواره به دنبال جلب رضایت کاربران خود است، به سرعت سایت اهمیت می دهد. از نظر گوگل، سایت های پر سرعت باعث صرفه جویی در وقت و هزینه ی کاربر می شوند و به همین علت شایسته ی احترام و کسب جایگاه بهتر هستند. بر این اساس، اگر سایت شما از نظر ساختار، محتوا و … قدرتمند باشد، اما سرعت خوبی نداشته باشد، رتبه ی مناسبی در صفحات نتایج جستجو نخواهد داشت. با مطلعه ی این مقاله متوجه می شوید که سرعت بارگذاری سایت به صورت غیر مستقیم بر سئو سایت تاثیر می گذارد. بنابراین اگر در فکر بهبود سئو و رتبه ی سایت خود هستید، برای افزایش سرعت بارگذاری آن تلاش کنید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است