سئو ویدئو را چگونه انجام دهیم؟

میزان پیشرفت خواندن شما

سئو ویدئو را چگونه انجام دهیم؟ در سال‌های اخیر استفاده از محتوای ویدئویی افزایش قابل توجهی داشته و ویدئو به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی محتوا، بسیار رقابتی و محبوب‌ شده است. افراد اگر تا پیش از این به محتوای متنی و تصویری علاقه داشتند،

به دلیل سرعت انتقال اطلاعات که در ویدئو وجود دارد بیشتر به آن توجه می ‌کنند. همین موضوع باعث شده تا موضوع سئو ویدئو در سایت به منظور بالاتر بردن بازدید و تمرکز روی برند بیشتر شود. در این مقاله به سوال سئو ویدئو را چگونه انجام دهیم؟ پاسخ می دهیم.

سئو ویدئو (Video SEO) چیست؟

سئو ویدئو عملی برای افزایش تعداد بازدید و کیفیت محتوای ویدیویی از طریق نتایج ارگانیک موتور جستجو است. برای افزایش رتبه در یک موتور جستجو مانند Google، بهینه‌ سازی محتوا از نظر استراتژیک بسیار اهمیت دارد. هدف این است که اطمینان حاصل کنید ربات‌ های موتور جستجو می ‌توانند محتوا را بررسی (Crawl) و درک کنند و داده‌ ها را برای مطابقت با سوالات به‌ صورت مناسب، فهرست ‌بندی نمایند. ربات‌ها نمی‌ توانند ویدئو را تماشا کنند، آن‌ ها فقط می ‌توانند فراداده (Meta Data) متن را مانند عنوان و برچسب ‌ها مشاهده نمایند. آن‌ ها نمی‌ توانند محتوای ویدئو را بررسی، فهرست ‌بندی و رتبه‌ بندی کنند.
به طور کلی، به مجموع کارهایی که برای بهینه سازی یک ویدئو جهت ایندکس شدن و رتبه گرفتن در صفحات نتایج موتورهای جستجو انجام می شود، سئو ویدئو می گویند. نتیجه این می شود که وقتی کاربری کلمه ای را در گوگل سرچ می‌ کند، این ویدئو در نتایج برتر ظاهر می شود.

دلیل اهمیت سئو ویدئو

از دلایل اهمیت استفاده از ویدئو در سایت ها و تاثیر سئو ویدیو بر سئوی سایت ها می توان به افزایش فروش، جذب بازدید کننده بیشتر، توجه بیش از پیش گوگل به ویدئوها (موثر بودن سئوی ویدیو بر سئوی سایت‌ ها)، افزایش محبوبیت ویدئو نسبت به سایر فرمت های محتوایی، ویدئو محور بودن برخی از نتایج جستجو و افزایش نرخ تبدیل اشاره نمود.

سئو ویدئو را چگونه انجام دهیم؟

برای انجام سئو ویدئو مراحل زیر را دنبال کنید:

•    قدم اول: انتخاب کردن عنوان مناسب برای ویدئو

بهتر است نام ویدئو را به محض آپلود آن تنظیم نمایید. به خاطر داشته باشید که نام انتخابی باید منعکس کننده‌ ی محتوای ویدئو باشد نه صفحه‌ ای که ویدئو در آن قرار گرفته است. نیازی به نگرانی در مورد کلمات کلیدی نیست، این روزها گوگل به اندازه‌ ای هوشمند می باشد که مترادف و معنای کلمات را بفهمد.

•    قدم دوم: انتخاب تصویر شاخص مناسب

چیزی که در نتایج جستجو باعث جلب توجه کاربران و کلیک روی آن می ‌شود، تصویر شاخص آن ویدئو است. مرز میان موفقیت و شکست یک ویدئو از همین تصویر کوچک شروع می‌ گردد. این تصویر را همانند پوستر فیلم در نظر بگیرید. نیازی نیست که این تصویر، یکی از فریم‌ های فیلم باشد. همین که به صورت جذاب و گیرایی بیانگر محتوای ویدئو باشد کافی است. هیچ راهکار مشخص و سریعی برای ساخت تصاویر شاخص جذاب وجود ندارد بلکه بیشتر به محتوای ویدئو بر می ‌گردد. به نکات زیر دقت نمایید.

1.    مطمئن باشید تصویر در اندازه‌ ی کوچک ۱۱۶ در ۶۵ پیکسل واضح و گویا می باشد. ممکن است در موتورهای جستجو سایز تصاویر کوچک شود. بنابراین باید به این موضوع دقت کنید که در اندازه‌ ی کوچک، ماهیت و معنای تصویر از بین نرود.

2.    اسکرین ‌شات نگیرید. هیچ چیزی بدتر از این نیست که فریمی از ویدئو را در یک تصویر کوچک مشاهده نمایید. این تصاویر در میان سایر نتایج موتورهای جستجو از چشم می ‌افتند و کاربران رغبتی به کلیک بر روی آن ندارند. وقت بگذارید و تصویری خلاقانه و زیبا برای تبلیغ محتوای ویدئو خلق کنید.

3.    از چهره استفاده نمایید. انسان‌ها به لحاظ روان‌ شناختی توجه خاصی به چهره دیگران دارند. تصویری که نشان‌ دهنده احساسات چهره باشد ایده‌ ی خوبی است.

4.    به قانون یک سوم احترام بگذارید. تصویر شاخص ویدئو فرق چندانی با تصاویر دیگر ندارد. بنابراین همه‌ ی قوانین عکاسی و گرافیک در مورد این تصاویر صادق هستند. رعایت این قواعد باعث زیبایی بیشتر و جلب توجه مخاطبان خواهد شد.

5.    برای تغییر تصویر شاخص به پنل مدیریت مراجعه کرده و بعد از کلیک روی ویدیوی مورد نظر از سمت راست، تصویر شاخص جدیدی انتخاب نمایید.

•    قدم سوم: استفاده از کدهای جایگذاری در سایت

دو نوع کد جایگذاری در سایت و پاپ آپ وجود دارد. در صورتی که اولویت اصلی سئوی ویدئو باشد باید از کد جایگذاری در سایت استفاده شود. در غیر اینصورت جایگذاری پاپ آپ که مناسب لایت باکس است مورد استفاده قرار می گیرد. گوگل تمایل کمی به کدهای جایگذاری پاپ‌ آپ دارد. احتمالا به خاطر این است که این کدها برای تحویل دادن محتوای ویدئویی نیاز به کلیک شدن دارند.
کد جایگذاری استاندارد کاملا مبتنی بر ای – جکس بوده که باعث افزایش سرعت آن شده است. ولی fallback مبتنی بر iframe است که می ‌تواند برای برخی از CMSها مناسب باشد. در هنگام انتخاب کد جایگذاری، اطمینان حاصل کنید که باکس SEO Metadata تیک خورده باشد تا داده‌ های ساخت ‌یافته به صفحه ‌ای که ویدئو در آن قرار می ‌گیرد تزریق گردد. ولی اگر به هر دلیلی نمی‌ خواهید ویدیو در موتورهای جستجو ایندکس شود، تیک این گزینه را بردارید.

•    قدم چهارم: قرار دادن ویدئو در اول صفحه

گوگل معمولا به ازای هر صفحه، فقط یک ویدئو ایندکس می‌ کند. اگر در یک صفحه بیش از یک ویدئو قرار دهید، احتمال آن کم است که به جز ویدئوی اول، مابقی آن‌ ها نیز توسط گوگل ایندکس شوند. بنابراین سعی کنید در هر صفحه یک ویدئو قرار دهید یا ویدئوی مهم‌ تر را در ابتدای صفحه بگذارید.

•    قدم پنجم: دوری از جاوا اسکریپت

رایج‌ ترین دلیل بروز مشکلات سئو در ویدئو به این موضوع برمی ‌گردد که گوگل قادر به پیدا کردن ویدئو و دریافت محتوای آن در صفحه نیست. اگر به جای استفاده از HTML و CSS کل سایت را با تکنولوژی‌ هایی مانند انگولار یا سایر کتابخانه‌ های جاوا اسکریپتی ساخته باشید، ویدئوی شما در میان لایه‌ ای از اسکریپت‌ های جاوا مدفون شده که مانع از دستیابی ربات گوگل به آن ویدئوها می‌ شود. البته اگر چاره‌ ای ندارید و باید از این فریم‌ ورک ها در طراحی سایت استفاده کنید، دنیا به آخر نرسیده و با کمی جستجو در اینترنت می ‌توانید راهکاری برای این مشکلات پیدا نمایید. اما به خاطر داشته باشید استفاده از تکنولوژی‌ های رواج نیافته و غیرمعمول، نیازمند پیچیدگی‌ های بیشتری برای حل مشکلات سئو می باشد.

راهکارهایی برای بهبود سئو ویدئو

1.    تمرکز بر روی بهینه سازی ویدئو برای موبایل

2.    بهینه سازی قابلیت پیش نمایش یا Thumbnail فایل های عکس و ویدئو

اگر چه گوگل به شما رتبه بالاتری بابت قابلیت Thumbnail  نخواهد داد، اما این قابلیت به طور قابل توجهی بر روی موفقیت شما به دلیل به دست آوردن کلیک تاثیر می‌ گذارد. قابلیت Thumbnail به تصاویر کوچکی گفته می ‌شود که از روی یک تصویر اصلی و یا فریمی از یک ویدئو ساخته شده است. همچنین به کاربران برای پیدا کردن محتوای تصویری مورد نظر خود در میان انبوه زیادی از تصاویر و ویدئوها کمک خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید قابلیت Thumbnail چشمگیر و جذاب و پیش‌ بینی کننده محتوا در ویدئو باشد. یک پیش نمایش یا thumbnail جذاب منجر می ‌شود که مشاهده کنندگان بیشتر تمایل داشته باشند تا در مورد ویدئو بدانند. برخی از ویژگی‌ هایی که یک thumbnail  موثر را ایجاد می‌ کنند شامل رنگ ‌آمیزی، داستان گونه بودن، مهیج و برند بودن می‌ باشد. لوگو بر روی Thumbnail به کاربران بالقوه نشان می‌ دهد که این یک ویدئوی حرفه ‌ای است. از این رو یک محتوای باکیفیت را تضمین می ‌کند. به این دلیل که Thumbnail  اولین چیزی است که مخاطب بالقوه می ‌بیند، وقت صرف کنید تا آن را بهینه ‌سازی نمایید که این امر منجر می‌ شود تا ویدئوی شما کلیک بسیار زیادی دریافت کند.

3.    استفاده از فرمت مناسب ویدئو

از VideoObject Schema استفاده کنید تا فرمت ویدئوی شما بهینه سازی شود. ابزارهای وردپرس و گوگل به شما این امکان را می ‌دهد تا نشانه گذاری ویدئوی خود را با همان اطلاعات مرتبط‌ تا حد امکان زیباسازی نمایید. فرمت ‌های ویدئویی که بیشترین اطلاعات متنی را دارند یکی از بهترین روش های سئو برای ویدئو هستند. محتوای بیشتر برای یک ویدئو باعث می شود که موتورهای جستجو بتوانند بهتر ویدئو را شناسایی کنند. این مورد موجب می گردد پتانسیل بالاتری برای رتبه ‌دهی داشته باشد. با استفاده از یک فرمت ویدئوی خاص و اضافه کردن متن بیشتر به ویدئوی خود، آن ویدئواعتبار بیشتری بر روی موتورهای جستجو به دست می ‌آورد.

4.    متفاوت تایپ کردن متن بر روی پلتفرم های مختلف

5.    آپلود کردن ویدئوها بر روی پلتفرم های متعدد

ویدئوهای خود را فقط در هاستینگ (وبسایت) نگذارید بلکه بر روی شبکه‌ های ویدئویی دیگر هم آپلود نمایید. هنگامی که ویدئویی را مستقیما در سایت خود بارگذاری کرده و در دسترس کاربران قرار می‌ دهید می‌تواند شانس شما را در بدست آوردن جایگاه خوب در جستجوی ویدئوی گوگل افزایش دهد. همچنین ویدئویی که در صفحه فرود شما می ‌باشد تاثیر بالایی در افزایش نرخ تبدیل دارد. بنابراین بهتر است از ویدئوی کوتاه و با حجم مناسب استفاده کنید. زیرا ویدئوی طولانی شانس دیده شدن آن توسط کاربر را به طور قابل توجهی کاهش می‌ دهد. همچنین ثانیه ‌های اول ویدئو بسیار مهم است که جذاب باشد. زیرا کاربران در این زمان تصمیم می ‌گیرند که ویدئو را تا آخر تماشا کنند و یا نکنند.
اما به غیر از وبسایت خود، ویدئوهای شما باید حداقل در یوتیوب و یا آپارات هم آپلود شوند. یوتیوب کلید رتبه گرفتن ویدئوهای شما در نتایج جستجو می‌ باشد و در حال حاضر دومین موتور جستجوی دنیا پس از گوگل است. اما در ایران پس از گوگل، آپارات دومین سایت پربازدید می باشد. علاوه بر این، آپلود در این سایت ‌ها باعث می ‌شود ویدئوهای شما بیشتر دیده شوند و رتبه‌ بندی شما بهبود می‌ یابد. یک لینک از ویدئوی خود را در تمام شبکه‌ های اجتماعی خود ارسال یا آپلود کنید.

6.    اضافه کردن کپشن یا توضیحات به ویدئو

به دلیل اینکه گوگل یک پایگاه داده‌ ای (دیتابیس) از متن است با ضمیمه کردن متن بیشتر به ویدئوی خود، موتورهای جستجو بهتر می‌ توانند شما را تشخیص دهند. به عبارت دیگر، هنگامی که یک پست یا مطلبی در صفحات وبسایت می‌ گذارید موتورهای جستجو تمامی محتوا را می‌ توانند مشاهده و بررسی کنند. اما در ویدئوها تنها توضیحات و عناوین هستند که موتورهای جستجو قاد به بررسی آن ها می باشند و کراول‌ های گوگل نمی ‌توانند محتوای ویدئو را بررسی کنند. بنابراین کپشن‌ ها و توضیحات به ویدئوی شما قدرت قابل توجهی نسبت به رقبایتان می ‌دهد. سعی کنید در توضیحات، عناوین و تگ‌ های متا تا حد امکان از کلمات کلیدی مرتبط استفاده نمایید و برای هر ویدئو متن و یا توضیحات مفید و اختصاصی بنویسید. با رعایت این نکات سئو و آپلود ویدئوهای خود در آپارات به پروژه‌ های ویدئویی شما کمک خواهد کرد تا رتبه بیشتری با هر جستجوی گوگل داشته باشید‌.

7.    اولویت بندی بازخورد مشاهده کنندگان ویدئو

هر چه بیشتر بر روی مخاطبان و یا مشتریان خود تمرکز کنید، سئوی ویدئوی شما در گوگل بهتر خواهد بود.
فرمول رتبه‌ بندی یوتیوب با توجه به تعداد لایک‌ ها، کامنت‌ ها و اشتراک گذاری دریافتی یک ویدئو می ‌باشد. مهم نیست که چگونه به خوبی سئوی ویدئوی شما در یوتیوب یا آپارات انجام شده، در صورتی که افراد از ویدئوی شما لذت نبرند رتبه نمی‌ گیرد. بازدیدکنندگان خود را تشویق کنید که بازخوردهای مثبتی داشته باشند تا بر این اساس آپارات و یوتیوب، گوگل محتوای شما را ارزش گذاری کنند.

تکنیک ‌های سئو ویدئو در آپارات و یوتیوب

در حال حاضر یوتیوب در دنیا و آپارات در ایران، دومین موتورهای جستجوی پربازدید بعد از گوگل می‌ باشند. با کمک این دو ابزار هزینه‌ های بارگذاری و انتشار ویدئوها کاهش و شانس کسب جایگاه در گوگل افزایش خواهد یافت. آپلود ویدئو در پلتفرم‌ هایی مانند آپارات و یوتیوب این فرصت را برای شما فراهم می‌ کند که علاوه بر سایت خود، فضایی برای انتشار محتوا و دیده ‌شدن داشته باشید و در بخش ویدئوهای مشابه بیشتر دیده شوید. درست است که با انتشار ویدئو در سایت بک لینک بیشتری می ‌گیرید و به سئوی سایت خود کمک می ‌کنید ولی به دلیل حجم زیادی که ویدئوها از host اشغال می ‌کنند باعث کندی سایت می ‌شود. برای اینکه ویدئوی شما در سایت‌ های آپارات و یوتیوب بیشتر بازدید بگیرد، اولین قدم ساخت پروفایل است تا بتوانید ویدئوهای خود را در آن قرار دهید. حین ساخت پروفایل توجه داشته باشید که تمام اطلاعات خواسته شده  به خصوص آدرس سایت، اطلاعات تماس، توضیح مختصر و دقیقی در مورد کانال، موضوع فعالیت آن و … را تکمیل نمایید. در حین بارگذاری ویدئو نیز مجددا اطلاعاتی در ارتباط با ویدئوی در حال بارگذاری از شما خواسته می ‌شود که تکمیل آن ‌ها کمک شایانی به بهتر دیده شدن ویدئوتان خواهد کرد.

این اطلاعات عبارتند از:

•    عنوان ویدئو:

عنوانی که انتخاب می‌ کنید باید به قدری جذاب باشد که مخاطبان با مشاهده آن نسبت به کلیک کردن روی ویدئو ترغیب شوند. همان طور که می‌ دانید یک فایل تصویری مانند عکس نیست که در نگاه اول بتواند یک مفهوم کلی به مخاطب برساند. بنابراین هر آنچه مخاطب در اولین نگاه می ‌بیند عنوان ویدئو است. عنوان ویدئو دو هدف به حداکثر رساندن نرخ کلیک (CTR) و وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر را دارد.

•    توضیحات ویدئو:

این مورد در زیر ویدئو شما نمایش داده می شود. از این قسمت برای ارائه یک توضیح مختصر و کلی در مورد مفهوم ویدئو خود بهره ببرید. توضیح ویدئو باید به گونه‌ ای نوشته شده باشد که اطلاعاتی در خصوص آنچه مخاطبان خواهند دید ارائه دهد. در عین حال فکر آن‌ ها را با ویدئو درگیر کرده و آن ها را برای ثبت نظر ترغیب کند. می ‌توانید بعد از ارائه یک توضیح کلی در مورد ویدئو، یک سؤال از بیننده بپرسید. این سؤال باید به گونه‌ ای باشد که علاوه بر درگیر کردن ذهن بیننده، او را به مشاهده ویدئو بیشتر ترغیب کند و بعد از مشاهده نیز او را برای پاسخ دادن به سؤال در بخش نظرات با خود همراه نماید. برای هر ویدیو 200+ کلمه بنویسید و حتی می ‌توانید در این قسمت علاوه بر توضیحات، لینک صفحه یا مقاله مرتبط در سایت خود را نیز قرار دهید. توصیف های طولانی ‌تر، درک عمیق ‌تری از موضوع ویدئوی شما به موتورهای جستجو می‌ دهند. این درک عمیق ‌تر به ویدئوی شما کمک می ‌کند تا در نتایج جستجو بیشتر نشان داده شود.

•    برچسب های ویدئو:

هر برچسبی که انتخاب کنید، ویدئو شما را در صفحه آن برچسب قرار خواهد داد. در واقع هر برچسب یک صفحه دارد که تمام ویدئوهای حاوی آن برچسب در آن صفحه قرار می ‌گیرند. بنابراین انتخاب برچسب‌ های مرتبط و پرتکرار بسیار حائز اهمیت می باشد. اطمینان حاصل کنید که یکی از برچسب‌ ها حتما کلمه ‌ی کلیدی هدف باشند و بقیه را از کلماتی انتخاب نمایید که مرتبط با تیتر بوده و توضیحات بیشتری راجع به آن بدهند. بهتر است برچسب‌ ها دو کلمه‌ ای باشند و در انتخاب آن‌ ها نیاز مخاطبین را نیز در نظر بگیرید. در این کار (برچسب ‌گذاری) تا می‌ توانید دست و دل باز باشید. زیرا تگ ‌های بیشتر به الگوریتم ‌ها کمک می‌ کنند که موضوع ویدئوی شما را بهتر بفهمند و در نتایج جستجو شانس بیشتری برای دیده‌ شدن داشته باشید.

•    مشخص کردن کلمه کلیدی هدف در هر ویدئو:

به یاد داشته باشید که یوتیوب می‌ تواند آن ‌چه شما در ویدئوی خود می ‌گویید را درک کند. الگوریتم‌ های YouTube به ‌درستی 90٪ کلمات موجود در یک فیلم مشخص را درک می ‌کنند. وقتی YouTube می‌ شنود که شما در ویدئوی خود کلمه کلیدی مورد نظر را می‌ گویید، درک می ‌کند که ویدئوی شما درباره آن کلمه کلیدی می باشد.

•    طبقه بندی مناسب ویدئو:

طبقه ‌بندی ‌ها هم مانند برچسب‌ ها یک صفحه مخصوص به خود دارند. کاربرانی که به سایت آپارات مراجعه می ‌کنند بر اساس علاقه خود ممکن است به صفحه یک طبقه بندی خاص وارد شوند تا مطالب آن را مشاهده نمایند. به همین دلیل طبقه‌ بندی انتخابی شما باید حتما مرتبط با محتوای ویدئو باشد تا در دسته صحیحی قرار گرفته و در دسترس علاقه‌ مندان واقعی به آن موضوع قرار بگیرد. به این ترتیب تعداد بازدید و لایک های ویدئوی شما نیز افزایش خواهد یافت.

سخن‌ پایانی

ویدئوها باید بتوانند در کمترین زمان ممکن توجه کاربران را به خود جلب کنند. ویدئوهایی دارای کیفیت بهتر شانس بهتری دارند تا به نتایج بالا در موتورهای جستجو برسند. همچنین ویدئو باید با کلمه کلیدی مورد جستجو توسط کاربر مرتبط باشد و برای کاربر مفید باشد تا بتواند رتبه خوبی در گوگل کسب کند. در این صورت، سئو سایت هم بهبود می یابد. ویدیو را خیلی خیلی جدی بگیرید و از کنارش به ساده عبور نکنید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است