تغییر آدرس سایت بدون کاهش رتبه سئو سایت

میزان پیشرفت خواندن شما

تغییر آدرس سایت بدون کاهش رتبه سئو سایت

تغییر آدرس سایت بدون کاهش رتبه سئو سایت، یکی از چالش هایی که برخی از صاحبان وب سایت ها با آن روبه رو می شوند، تغییر آدرس سایت است. گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که ناچار هستید آدرس سایت خود را تغییر بدهید.

این کار می تواند با تاثیر بر سئو سایت ، رتبه ی آن را کاهش دهد. اگر در چنین موقعیتی قرار بگیرید چه می کنید؟ قطعا نگران زحماتی هستید که برای افزایش رتبه سایت خود کشیده اید. شما با صرف زمان و هزینه، توانستید در بعضی از کلمات کلیدی، جایگاه خوبی در گوگل به دست آورید. اما حالا در این موقعیت چه باید بکنید؟ برای اینکه بتوانید تغییر آدرس سایت یا دامنه خود را با کمترین ریسک انجام دهید، با ما همراه باشید. با مطالعه ی این مقاله نکات مهمی در مورد تغییر آدرس یا دامنه سایت یاد می گیرید.

آدرس سایت یا دامنه (Domain) چیست؟

دامنه سایت (Domain) همان آدرس وب سایت شما است که کاربران برای اینکه بتوانند سایت شما را پیدا کنند، آن را در نوار URL(آدرس بار مرورگر) تایپ می کنند و از این طریق وارد سایت شما می شوند. یعنی دامنه همان URL است که معمولا با WWW آغاز می شود و در انتهای آن یک پسوند .com یا .ir و… قرار می گیرد.
دامنه یا آدرس سایت راه دسترسی به محتوا و سایت شما می باشد. معمولا دامنه وب سایت، پسوندی منحصر به فرد دارد که متناسب با کاربرد آن است. شما با انتخاب یک دامنه مناسب می توانید برند خود را در ذهن مخاطبان ماندگار کنید.

هدف اصلی آدرس سایت یا دامنه

مهم ترین هدف از انتخاب یک دامنه مناسب کمک به کاربران است تا بتوانند به راحتی وب سایت شما را پیدا کنند. آدرس یا دامنه سایت به عنوان هویت آن در اینترنت شناخته می شود. شما با انتخاب یک دامنه ی منحصر به فرد می توانید از رقبای خود متمایز شوید. البته باید دامنه سایت خود را به گونه ای انتخاب کنید که اطلاعات مهمی در مورد شما و کسب و کارتان به کاربران منتقل نماید.

دلایل رایج برای تغییر آدرس سایت (دامنه)

آیا شما هم می خواهید آدرس سایت خود را تغییر دهید؟ بسیاری از افراد به دلایل مختلفی مانند مناسب نبودن اسم دامنه، تغییر برند، حفظ امنیت سایت، تغییر نام فروشگاه و … اقدام به تغییر دامنه می کنند. البته باید توجه داشته باشید که با تغییر دامنه ممکن است مقداری از تلاش هایی که انجام داده اید از بین بروند. بنابراین اگر واقعا نیاز به تغییر دامنه بود، این کار را انجام دهید.

– یکی از رایج ترین دلایل برای تغییر آدرس سایت، افزایش بازدید و اعتماد کاربران است. اگر پسوند دامنه سایت شما متناسب با کسب و کارتان انتخاب شود، به خوبی می تواند برند شما را به کاربران معرفی نماید. به این ترتیب، مشتریان واقعی می توانند به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند و ترافیک سایت را افزایش دهند. این امر باعث بهبود رتبه سایت شما هم می شود.

– ممکن است شما بخواهید پسوند آدرس سایت خود را از ir به com یا برعکس تغییر بدهید. پسوند ir مخفف iran می باشد و یک پسوند ملی است. البته ملی بودن به معنای محدودیت در فعالیت وب سایت شما نیست. این وب سایت ها هم می توانند فعالیت جهانی داشته باشند. فقط کاربرها با مشاهده ir متوجه می شوند که سایت شما ایرانی است. اما در مورد com باید گفت که این پسوند یک دامنه جهانی و پر کاربرد می باشد. بیش از 75% دامنه های جهان با این پسوند ثبت شده اند. شاید شما به دلایل اقتصادی یا عدم امکان ثبت پسوند موردنظر خود ناچار باشید که دامنه ir بخرید. پس از مدتی که دامنه com برای شما باز شد، قصد انتقال سایت خود را داشته باشید.

– گاهی اوقات برای تغییر برند و انتخاب یک نام جدید ناچار هستید تا دامنه سایت خود را تغییر دهید. کمتر اتفاق می افتد که بتوانید دامنه کوتاهی در com برای وب سایت خود خریداری کنید. چرا که این دامنه ها از قبل رزرو شده اند و تعداد آنها به شدت کاهش یافته است.

– شاید شما بخواهید پسوند دامنه سایت خود را مرتبط با نوع کسب و کارتان انتخاب کنید. این دامنه ها با نام (TLD (top level domain شناخته می شوند و پسوندهایی مانند social ،club ، market ، tv و … دارند. (TLD (top level domain به معنای دامنه سطح بالا است و به آخرین قسمت از نام دامنه گفته می شود که بعد از نقطه (دات) نهایی قرار می گیرد. این بخش به عنوان پسوند دامنه هم شناخته می شود. برای مثال در آدرس seohama.com قسمت com را به عنوان TLD می شناسند.

– برای اضافه کردن خدمات جدید به وب سایت خود ممکن است بخواهید آدرس سایت را تغییر دهید و نام بهتری انتخاب کنید.
مواردی که عنوان کردیم برخی از دلایلی هستند که صاحبان سایت برای تغییر آدرس دارند. اگر شما دلایل دیگری برای تغییر دامنه می شناسید لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

 انواع انتقال سایت

همان طور که گفتیم انتقال سایت با اهداف مختلفی صورت می گیرد. یک وبمستر با انواع انتقال سایت آشناست و می تواند در صورت نیاز از نوع مناسب استفاده کند.

نمونه های رایج انتقال سایت

1- یکی از نمونه های رایج انتقال سایت، تغییر آدرس اصلی آن است. معمولا کسب و کارها در ابتدای فعالیت خود یک دامنه ی نامناسب را انتخاب می کنند. هنگامی که کسب و کار آنها شروع به رشد کرد به فکر تغییر دامنه اصلی سایت می افتند. البته افراد برای تغییر آدرس اصلی سایت خود هدف های مختلفی دارند. برخی به دنبال انتخاب نام مناسب هستند و گروهی برای طراحی دوباره برند، این کار را انجام می دهند. البته ممکن است تغییر آدرس اصلی سایت با هدف دور زدن فیلترها صورت گیرد.

2- یکی از مسائل مهم در وب سایت ها، امنیت آنها است. شما می توانید برای افزایش امنیت وب سایت خود از پروتکل امن استفاده نمایید. برای این منظور http را به https تغییر دهید. با این کار از هک شدن سایت خود جلوگیری می کنید. در غیر این صورت، نام کاربری و رمز عبور شما در معرض هک شدن قرار می گیرد.

سایت هایی که در  زمینه تجارت الکترونیکی فعال هستند باید برای کسب نماد الکترونیکی، گواهینامه SSL داشته باشند. چرا که این سایت ها به صورت مستمر در حال پردازش اطلاعات کارت های بانکی می باشند. این گواهینامه، اعتبار و اعتماد کاربران به کسب و کار شما را افزایش می دهد.

3- شاید شما بخواهید فعالیت کسب و کار خود را در سطح جهانی گسترش دهید. در این حالت نیاز به تغییر پسوند از .ir به .com می باشد. با این کار می توانید از سرویس های آنلاین جهانی استفاده کنید.

تغییر آدرس سایت بدون کاهش رتبه سئو سایت

بسیاری از کسب و کارها برای بهتر دیده شدن وب سایت و قرار گرفتن آن در رتبه های بالای گوگل اقدام به سئو سایت می کنند. فعالیت های سئو باعث رضایت کاربران و گوگل می شوند. هنگامی که شما تصمیم می گیرید تا آدرس سایت خود را تغییر بدهید، باید به گوگل اطلاع دهید. در این صورت، گوگل شما را می شناسد و اطلاعات مربوط به سایت شما را به آدرس جدید منتقل می کند. در چنین حالتی رتبه سایت برای کلمات کلیدی صفحات از دست نمی رود. اما برای مدت کوتاهی دچار افت می شود. زمانی که گوگل، آدرس جدید وب سایت شما را شناسایی کرد، دوباره رتبه سایت شما را به آدرس جدید انتقال می دهد. البته این فرایند مدتی طول می کشد. اما در نهایت رتبه سایت شما باز می گردد.

نکات مهم در مورد تغییر آدرس سایت

– انتخاب یک دامنه مناسب : اگر قصد خرید دامنه ی جدیدی دارید، مطمئن شوید که این دامنه قبلا توسط گوگل جریمه نشده است. برای این منظور، علاوه بر صفحه ی اصلی، زیر دامنه ها را هم بررسی کنید. برخی از سایت ها مانند archice.org، ahrefs و حتی خود گوگل کنسول می توانند به شما کمک کنند. شما باید حتما اعتبار دامنه را در گوگل بررسی نمایید.

گوگل به دامنه هایی که سابقه ی خوبی ندارند، اعتماد نمی کند و به راحتی اعتبار نمی دهد.
– آگاه ساختن گوگل : حتما تغییر آدرس وب سایت خود را به گوگل اطلاع دهید. سرچ کنسول در این زمینه می تواند به شما کمک کند. آدرس دقیق سایت خود را در اختیار گوگل قرار دهید. با تغییر دادن آدرس سایت و اعلام آن به گوگل کار شما تمام نمی شود. باید آدرس جدید وب سایت خود را در ایمیل، وب سایت ها و دایرکتوری ها وارد نمایید.

– یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، بررسی بک لینک ها است. شما باید بدانید که وب سایت شما از چه سایت هایی بک لینک دریافت کرده است و اینکه آیا این سایت ها معتبر هستند؟ برای بررسی بک لینک ها می توانید از ابزار مختلفی مانند سرچ کنسول استفاده نمایید.

– در زمان انتقال سایت، همه موارد را با دقت منتقل کنید. همه دامنه های قدیمی باید به دامنه جدید ریدایرکت شوند. اگر چه کار سختی نیست اما با یک اشتباه کوچک، زحمات خود را هدر می دهید. با توجه به اینکه محدودیتی برای ریدایرکت ندارید، به خوبی از آن استفاده نمایید.

– توجه به ایندکس شدن صفحات وب سایت : بعد از تغییر آدرس سایت، مدتی طول می کشد تا ربات های گوگل بتوانند آدرس جدید وب سایت را ایندکس کنند. بنابراین، به ایندکس شدن صفحات وب سایت خود توجه داشته باشید.
علاوه بر نکات بالا، به امنیت سایت هم توجه داشته باشید.

چطور دامنه اصلی سایت را از طریق گوگل وبمستر تولز تغییر دهیم؟

برای تغییر نام اصلی دامنه یا نام یک زیر دامنه می توانید از سرچ کنسول گوگل استفاده نمایید.
1- ابتدا یک پشتیبان از وب سایت خود تهیه نمایید. با این کار می توانید بعد از معرفی سایت جدید به وب مستر تولز، محتوای قبلی سایت خود را بارگذاری کنید.
2- بعد از ورود به اکانت گوگل وبمستر تولز خود، آدرس جدید را معرفی نمایید. البته باید آدرس قبلی را هم ثبت کرده باشید.
3- لازم است تا اطلاعات مربوط به نقشه سایت، سیستم مدیریت محتوا، فایل robots.txt و … را مشخص نمایید.
اکنون نوبت ریدایرکت کردن محتوای سایت قبلی به سایت جدید است. برای این منظور از ریدایرکت 301 استفاده کنید.
4- به قسمت پنل آدرس قبلی سایت خود وارد شده و از طریق تنظیمات و انتخاب گزینه change of address درخواست تغییر آدرس دهید.
5- معمولا مدتی طول می کشد تا ربات های گوگل بتوانند آدرس های جدید صفحات سایت شما را پیدا کنند. پس از آن، آدرس های جدید در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می شوند.

برای تغییر آدرس سایت با چه مشکلاتی ممکن است مواجه شویم؟

– خطای آدرس (URL errors) : یکی از خطاهای رایجی است که در زمان تغییر آدرس سایت با آن مواجه می شوید. زمانی این خطا رخ می دهد که ربات ها یا خزنده های گوگل نمی توانند برخی از صفحات وب سایت را کرول نمایند. از طریق مراجعه به site map می توانید این مشکل را رفع کنید.

– خطای 404 : خطایی است که در هر زمانی ممکن است رخ دهد. اما معمولا وقتی اتفاق می افتد که صفحه موردنظر روی سرور وجود ندارد و حذف شده است. برای برطرف کردن آن به سایت مپ مراجعه کنید. در صورتی که به این خطا توجه نکنید می تواند سئو سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

– خطای robots failure errors : این خطا زمانی رخ می دهد که مشکلی در بارگذاری یا ایجاد فایل robots.txt اتفاق افتاده باشد. در صورت مواجه شدن با این خطا لازم است تا نحوه ی بارگذاری صحیح فایل را دوباره بررسی کنید.

– خطای DNS : زمانی رخ می دهد که ارتباط بین گوگل وبمستر و سرور DNS برقرار نشده باشد. در این زمان، کمی صبر کنید. اگر برطرف نشد، دامنه جدید را fetch نمایید.

سخن پایانی

تا زمانی که مجبور نیستید، آدرس سایت خود را تغییر ندهید. اگر به هر دلیلی قصد دارید این کار را انجام دهید، حتما از افراد خبره کمک بگیرید. این افراد تجربه خوبی در این کار دارند و با چالش های موجود در مسیر آشنا هستند. مهم ترین هدف این است که با تغییر آدرس سایت، جایگاه آن همچنان حفظ شود. بنابراین اگر فرایند انتقال آدرس به خوبی انجام نشود، سئو سایت افت پیدا می کند و ترافیک ورودی آن کاهش می یابد.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است