page rank و تاثیر آن بر سئو سایت

میزان پیشرفت خواندن شما

page rank تاثیرات page rank بر سئوی سایت

PageRank و تاثیر آن بر سئو سایت ، برای سئو و بهینه سازی سایت بیش از 200 فاکتور از سمت گوگل در نظر گرفته می شود. گوگل همواره سعی می کند که هنگام جستجوی کاربران، مفیدترین و مرتبط ترین صفحات را نمایش دهد.

این کار را با استفاده از همین فاکتورها انجام می دهد که PageRank یا رتبه صفحه نیز یکی از فاکتورهای موثر بر سئو به شمار می آید. پیج رنگ گوگل یا درجه بندی صفحه، نشان دهنده ی جایگاه و امتیاز سایت و صفحه است. در این مقاله به PageRank و تاثیر آن بر سئو سایت می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

PageRank

 

Pagerank یا PR گوگل به معنای رتبه صفحه است و یک سیستم رتبه بندی برای صفحات اینترنتی می باشد که توسط لری پیج و سرگی برین در دانشگاه استنفورد طراحی شده است.

این الگوریتم با احتساب تعداد و کیفیت لینک هایی که به هر صفحه از سایت داده می شد، یک امتیاز نسبی قدرت و اهمیت برای آن در نظر می گرفت. چیزی شبیه به آنچه هم اکنون ابزار MOZ به عنوان DA و PA ارائه می دهد.

در واقع هر لینک از یک صفحه به صفحه ی دیگر، مانند رای گیری عمل می کرد با این تفاوت که رای افراد (صفحات) مختلف، ارزش یکسانی نداشت.

همچنین نمی شد ارزش لینک یک صفحه را بدون محاسبه ی ارزش خود آن صفحه به دست آورد. چیزی شبیه یک حلقه پیش آمده بود و الگوریتم پیج رنک باید تا آخر آن (لینک آخر) پیش می رفت.

در واقع پیج رنک یکی از چندین روش گوگل برای تعیین ارزش صفحات می باشد. گوگل فاکتورهای بسیاری را برای رنکینگ استفاده می کند. اما میان این فاکتورها پیج رنک شناخته شده ترین فاکتور است.

PageRank

پیج رنک 2 موضوع کلی تعداد لینک ها در یک صفحه به صفحه ی دیگر و کیفیت سایت های لینک دهنده را بازگو می کند. یک لینک از وبسایت های بزرگ و باکیفیت مانند www.cnn.com یا www.nytimes.com ارزش بیشتری از چندین لینک در سایت های ضعیف تر دارد.

PageRank همیشه یک عدد تخمینی برای تعیین کیفیت صفحات بوده و هیچ وقت کاری به ارتباط موضوعی محتوا نداشته است. ارتباط موضوعی محتوا با استفاده از مواردی مانند متاتگ ها و یا چگالی کلمات کلیدی مشخص خواهد شد.

 

عوامل موثر بر پیج رنک سایت

عوامل زیادی برای بهبود رتبه صفحه سایت وجود دارد. فالو یا نوفالو بودن لینک ها، تعداد صفحات لینک دهنده و لینک شده از این عوامل هستند. لینک های فالو باعث افزایش رتبه سایت می شوند. در حالی که، لینک های نوفالو موجب افزایش ترافیک وبسایت می گردند.

با به روز رسانی الگوریتم های گوگل، پیج رنک گوگل تاثیر زیادی بر نتایج رتبه بندی گوگل ندارد. امروزه کیفیت محتوای سایت برای گوگل در اولویت است و پیج رنک نقش زیادی در جذب ورودی گوگل ندارد.
با اینکه پیج رنک گوگل معیار مناسبی برای تعیین میزان محبوبیت و رتبه سایت از دید بازدیدکنندگان نمی باشد اما در جذب تبلیغ دهنده می تواند موثر باشد.

به روزرسانی مداوم و منظم PageRank به طور مستقیم و به تنهایی راهی برای افزایش پیج رنک نیست. همچنین قرار گرفتن در دایرکتوری های یاهو و دیموز به طور خودکار پیج رنک را افزایش نخواهند داد. دامنه های edu و gov به طور خودکار رتبه صفحه را افزایش نمی دهند.

لینک های داخلی خود وبسایت در صورت اصولی بودن می توانند بر پیج رنک تاثیر بگذارند. لینک از وبسایت هایی با پیج رنک بالا بسیار موثر است اما الزاما پیج رنک بالا دلیل بر بالا بودن ارزش لینک ها نمی باشد. زیرا ممکن است آن صفحه خاص به چندین وبسایت دیگر هم لینک داده باشد که در نتیجه ارزش لینک بسیار کم می شود.

یکی دیگر از عوامل موثر بر PageRank، لینک از وبسایت های مرتبط با پیج رنک بالا می باشد. چندین لینک از یک صفحه با پیج رنک بالا با یک لینک از همان صفحه ارزش برابری دارند. همچنین خرید ورودی گوگل یکی دیگر از راه‌های افزایش پیج رنک سایت محسوب می‌شود.

 

محاسبه page rank

بهترین و سریع ترین روش برای بررسی Page Rank و رتبه انواع سایت ها، نصب افزونه هایی مانند MOZ در نوار ابزار (Toolbar) مرورگر می باشد. برخی از ابزارهای کاربردی برای محاسبه پیج رنک وب سایت عبارتند از:

• سیستم Page Rank گوگل با عنوان Google Page Rank Checker
• ابزار Back link Hunter جهت بررسی تعداد بک لینک ها و بهنیه سازی آنها
• ابزار Link Popularity Checker برای اضافه کردن بک لینک در مورد یک کلمه کلیدی خاص در فرصت مناسب
• سیستم Back link Analysis برای شناسایی لینک های شکسته
• ابزار Link Structure برای پیدا کردن تمام وب سایت هایی که به سایت شما لینک داده اند.

 

PageRank و تاثیر آن بر سئو سایت

پیج رنک بر سئو سایت تاثیر مثبتی دارد. هر چقدر تعداد لینک ها روی یک صفحه بیشتر باشد PageRank بیشتری به این صفحه و پیج رنک کمتری به صفحات لینکداده شده منتقل می شود. لینک های نوفالو و یا اسپانسر شده پیج رنک، بسیار بسیار کمی را منتقل می کنند.

اگر یک صفحه، تعداد لینک های نوفالو زیادی داشته باشد بخشی از سهم لینک های فالو نابود می شود که این بر سئو سایت نیز تاثیر دارد. اگر به سایت های دیگر لینک بدهید هیچ مشکلی برای سایت شما به وجود نمی آید و تاثیر مثبتی بر سئو سایت دارد. مگر سایت های دیگر اسپم و یا بی کیفیت باشند.

PageRank صفحه شما را هم کاهش نمی دهند. لینک به سایر سایت ها با اینکه PageRank شما را تغییر نمی دهد اما ممکن است روی فاکتورهای الگوریتمی تاثیر داشته باشید.

هر چه سایتی که از آن لینک می گیرید پیج رنک بالایی داشته باشد، اثر بیشتری روی صفحات و سئو سایت شما خواهد داشت. PR روی تعداد لینک ها تقسیم می شود. پس هر چه تعداد لینک های خارجی، داخل یک صفحه بیشتر باشد امتیاز کمتری به این لینک ها منتقل می گردد.

سخن پایانی

PageRank این مفهوم سختی می باشد و گوگل هیچ اطلاعاتی از این الگوریتم ها در اختیار سئوکارها و وبسایت ها قرار نمی دهد. با این حال معلوم نیست که کدام سایت ها بهتر هستند و کدام یک تاثیر کمی دارند.
الگوریتم پیج رنک همچنان در دسرس است و گوگل از آن برای رتبه دهی صفحه و سایت استفاده می کند. پس تا می توانید لینک سازی خارجی و داخلی موثرتری داشته باشید تا رتبه سایت و صفحه شما در گوگل بهبود یابد. زیرا لینک دهی در رتبه بندی بسیار مهم است.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است