انتخاب دامنه بر اساس سئو چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

انتخاب دامنه بر اساس سئو چیست؟ انتخاب دامنه مناسب تاثیر بسیاری روی ترافیک سایت دارد. همچنین یکی از فاکتورهای موفقیت برای هر کسب و کاری می باشد. شاید در حال راه اندازی یک کمپانی، برند جدید یا یک کسب و کار هستید

که می خواهید آن را آنلاین کنید، در هر صورت شما دارید یک سایتی راه اندازی می کنید که احتیاج به یک نام دامنه دارد. در این مقاله آموزشی چند روش برای انتخاب دامنه مناسب معرفی شده است. با ما همراه باشید.

دامنه چیست؟

نام یا آدرس وبسایت را دامنه می گویند. همان آدرسی که در URL نوار جستجوی گوگل وارد می کنید و با وارد کردن آن به صورت مستقیم به وبسایت مورد نظر وصل می شوید. دامنه برای هر سایت منحصر به فرد است. به طور کلی یک دامنه از سه قسمت مختلف تشکیل شده که با نقطه (دات) از هم جدا می شوند. قسمت اول (WWW) مشخص کننده ماهیت سایت می باشد. قسمت دوم نام دامنه است که همان نام سایت می باشد (مانند seohama). قسمت سوم یا پسوند دامنه نشانگر نوع ساعت است (مانند com یا ir). انتخاب مناسب نام دامنه قطعا می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی کسب و کار داشته باشد.


انواع دامنه های اینترنتی از نظر پسوند

امروزه بیش از میلیون‌ ها دامنه در اینترنت وجود دارند که دارای پسوندهای مختلفی مانند .com یا .ir می باشند. برای هر کشور با توجه به نام آن یک پیوند اینترنتی وجود دارد مانند .uk که برای انگلستان است. دسته ی دیگری از دامنه ها در اینترنت وجود دارد که مخصوص سازمان ها و ارگان ها هستند. همان طور که گفته شد، نام دامین یا دامنه از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما باید در کنار این موضوع به تاثیرگذاری پسوند هم به هنگام ثبت دامنه توجه داشته باشید. در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین پسوندها در نام دامنه می‌ پردازیم.

1.    پسوند com:

این پسوند به عنوان رایج ترین نوع دامنه یاد می شود که مخفف عبارت Commercial به معنی تجاری می باشد و برای افراد حقیقی و حقوقی قابل ثبت است. بنابراین اگر وبسایت برای معرفی محصولات، شرکت، ارائه ی خدمات و هر گونه فعالیت تجاری دیگری است باید از پسوند .com استفاده شود.

2.    پسوند net:

مخفف کلمه Network به معنای شبکه است. بیشتر برای سایت هایی که در زمینه شبکه های اینترنتی و اطلاع رسانی فعالیت دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

3.    پسوند org:

این پسوند مخفف عبارت Organizatin Non-profit به معنای سازمان و تشکیلات است که عموما برای سازمان ها و موسسه های غیرانتفاعی مورد استفاده قرار می گیرد.

4.    پسوند gov:

مخفف کلمه ی Government به معنی دولت می باشد و بیشتر مربوط به سایت ها و نهادهای دولتی است.

5.    پسوند biz:

نام این پسوند از عبارت  Business(به معنی تجارت) الهام گرفته شده است. پسوند دات بیز معمولا برای ثبت دامنه شرکت‌ های تجاری که در زمینه‌ ی تجارت الکترونیک فعالیت دارند به کار می‌ رود.

6.    پسوند int:

از این نوع پسوند برای ثبت نام دامنه‌ های مربوط به سازمان‌ های بین‌ المللی استفاده می ‌شود. پسوند int مخفف کلمه ‌ی International به معنی بین المللی است.

7.    پسوند info:

تقریبا در تمام زمینه‌ ها عبارت info به معنی اطلاعات وارد دایره‌ ی لغات شده است. این عبارت مخفف کلمه ‌ی Information می باشد و از پسوند آن، معمولا برای ثبت دامین‌ های مربوط به سایت ‌هایی که به دنبال ارائه‌ ی اطلاعات در یک مورد خاص هستند، استفاده می‌ شود.

8.    پسوند edu:

مخفف عبارت Education است. اگر قصد دارید که وب سایتی با محتوای آموزشی راه‌ اندازی کنید می ‌توانید از پسوند .edu بهره ببرید.

9.    پسوند ir:

پسوند‌های دو حرفی در دامین ‌ها مربوط به دامنه‌ های محلی هستند. برای مثال، اگر با وب سایتی مواجه شدید که پسوند آن us. بود مربوط به ایالت متحده آمریکا است. دامنه های .ir هم مختص به سایت ‌های ایرانی هستند و اگر قصد دارید که فعالیت سایت خود را به ایران محدود کنید می‌ توانید از این نوع دامنه بهره ببرید. البته توجه داشته باشید که برای ثبت دامنه .ir حتما باید مقیم ایران باشید و نسبت به دریافت شناسه ایرنیک اقدامات لازم را انجام دهید. معمولا برای انتخاب پسوند دامنه، محدودیتی وجود ندارد اما همان طور که پیش از این هم اشاره شد، استفاده از دامنه‌ ی دات کام در تمام دنیا رواج بیشتری نسبت به سایر دامنه ‌ها دارد و بهتر است.


آیا پسوند دامنه بر روی سئوی یک سایت تاثیر دارد؟

بر اساس نظر سنجی جدید moz مشخص شده که توسعه دامنه تاثیر کمی در رتبه بندی وب سایت دارد و به صورت مستقیم بر روی آن اثر نمی گذارد. اما هنوز به طور کامل و قطعی نمی توان در این مورد نظر داد. انتخاب نام و پسوند دامنه مناسب بسیار گسترده می باشد. بهتر است موضوعات مناسب با محتوا و پسوند متناسب با موضوع و منطقه جغرافیایی باشد. کیفیت یک سایت عامل مهمی در سئو سایت می باشد. پس بهتر است تمرکز خود را روی محتوا و کیفیت سایت بگذارید تا اینکه ذهن خود را درگیر انتخاب پسوند سایت نمایید. پسوند کشورها یک انتخاب هوشمندانه برای پسوند سایت است. به طور مثال، اگر قصد توسعه کسب و کار خود در شرکت یک کشور را دارید انتخاب پسوند مناسب برای همان کشور می تواند به سئوی سایت کمک کند.

انتخاب دامنه بر اساس سئو چیست؟

انتخاب نام دامنه یکی از مهم ترین کارها و اولین قدم برای ورود به دنیای کسب و کار اینترنتی می باشد. انتخاب مناسب دامنه یکی از حیاتی‌ ترین مواردی است که باید به آن توجه نمود. انتخاب یک دامنه مناسب می‌ تواند تاثیر بسیار زیادی در رشد و جایگاه برند داشته باشد. تاثیر نام دامنه بر سئو بسیار زیاد می باشد و یکی از مواردی است که هنگام انتخاب نام دامنه باید به آن توجه کرد. یک دامنه خوب هم می ‌تواند بر سئو تکنیکال سایت تاثیرگذار باشد و هم می‌ تواند در ذهن کاربران به خوبی جای گیرد. روش های صحیحی برای انتخاب دامنه بر اساس سئو وجود دارد.

روش های صحیح انتخاب دامنه بر اساس اصول سئو

1.    دامنه ای را انتخاب کنید که قابل برند سازی باشد. قابل برند سازی به این معنی است که زمانی که شما یک نام دامنه می بینید یا می شنوید باید یک برند را در ذهن شما تداعی کند. پس کاراکترهای غیر حروفی مانند زیر خط و اعداد مشکل اصلی در برند سازی هستند. زیرا زیاد به یاد نمی مانند و به زبان آوردن آن ها کمی عجیب می شود. به عنوان مثال، دامنه شما 20soft.com یا soft20.com می باشد بیشتر کاربران در نگاه اول تشخیص نمی دهند قبل از حرف s عدد 0 یا حرف o آمده است. تشخیص آن در نگاه کمی دشور خواهد بود.
خیلی مهم است که در انتخاب نام دامنه از برند خود نیز استفاده نمایید. این موضوع هم باعث ارتقای برند شما می شود و هم دسترسی مشتریان وفادار شما به وب سایت شرکت را تسهیل می نماید. همچنین به دنبال ارتباط دامنه و برندینگ می تواند نتایج خوبی برای شما داشته باشد.

2.    قابل تلفظ باشد. بیشتر مردم یا بر روی دامنه کلیک یا آن را تایپ می کنند. اهمیت تلفظ به دلیل وجود پردازش پذیری است. یک تعصب شناختی که ما انسان ها یک چیزی را به یاد می آوریم و یا یک تعامل مثبت با آن داشته ایم و چیزهایی که ما به راحتی می توانیم آن ها را حفظ و راجب به آن ها فکر کنیم. این ها شامل قابلیت تلفظ نیز در ذهن ما می باشند. قبل از ثبت دامنه، نام انتخابی را به 10 نفر بگویید و از آن ها بخواهید آن را تایپ و هجی کنند تا اگر مشکلی در این مورد بود متوجه شوید. تلفظ دامنه مانند تایپ آن مهم است و مخاطب باید به راحتی بتواند آن را بیان کند.

3.    دامنه تا حد امکان کوتاه باشد. طول یک اسم به دلیل پردازش پذیری اهمیت دارد. هر چه نام دامنه کوتاه تر باشد و کارکترهای کمتری داشته باشد، تایپ کردن، گفتن و به اشتراک گذاری آن راحت تر خواهد بود.
بر اساس تحقیقات DataGenetics.com رایج ترین طول نام تقریبا ۱2 کاراکتر می باشد و در میان کاربران نیز محبوبیت بیشتری دارد که نشان می دهد شما باید طول دامنه خود را کوتاه نگه دارید. به همین منظور حتما باید دامنه از 6 تا 14 کاراکتر ساخته شده باشد.

4.    از پسوند مناسب استفاده نمایید. وقتی که url دامنه خود را انتخاب می کنید می توانید از یک چیز مطمئن باشید که .com هنوز بهترین است. این پسوند آشناترین و ساده ترین نماد برای یک وبسایت می باشد. پیشنهاد ما برای بهترین عملکرد و تاثیر بر سئو استفاده از پسوند com و برای سایت هایی که در ایران فعالیت دارند ir است. این دو پسوند جز شناخته شده ترین پسوندهای سایت برای ایرانی ها هستند.

5.    از خط فاصله و عدد استفاده نکنید. اعداد تلفظ نام دامنه را دشوار می کنند. همچنین استفاده از خط فاصله در دامنه تاثیر منفی خواهد داشت. فرض کنید اگر دامنه گوگل به شکل goo_gle! بود مطمئن باشید که به هیچ وجه اعتبار و محبوبیت حال حاظر را کسب نمی کرد. دامنه سایت باید یکپارچه، با تلفظ راحت و جذاب باشد و هیچ گونه مانعی مانند اعداد و خطوط فاصله که اتوریتی آن را تهدید می کند را نباید قرار داد.

6.    سریع عمل کنید. در صورتی که یک نام دامنه پیدا کردید سریع آن را رزرو کنید، هر چند که شاید تصمیم نهایی را نگرفته باشید. شما می توانید هر چند دامنه ای که می خواهید رزرو نمایید. ثبت دامنه مانند وام مسکن نیست که هر کس یک بار بتواند برای آن ثبت نام کند. پس هر زمان دامنه ای را پیدا کردید که به نظر شما برای سایت مناسب بود آن را به اسم خود ثبت کنید. بیشتر سایت ها پیشنهاد هایی پیرامون دامنه انتخابی به شما می دهند که شما می توانید از آن ها نیز برای تصمیم گیری استفاده نمایید.

7.    دامنه غیر تکراری انتخاب کنید. قبل از تعیین نام دامنه ابتدا بررسی نمایید که مورد مشابهی با پسوند متفاوت وجود نداشته باشد یا برند معتبر دیگری را برای خود انتخاب نکنید. شباهت میان دامنه ها هم کاربران را به اشتباه می اندازد و هم در سئو تاثیر کاملا منفی خواهد داشت. برای رفع این مشکل ابتدا باید دامنه های مختلف را در وبسایت های فروش دامنه و شبکه های اجتماعی به خوبی بررسی کنید و یا از ابزارهای هوشمند تولید نام دامنه کمک بگیرید. همچنین سعی کنید از دامنه هایی که در گذشته مورد استفاده بوده اند و الان منقضی و برای خرید در دسترس هستند اکیدا خودداری نمایید.

8.    تاثیر کلمات کلیدی در دامنه بر سئو: آدرس سایت ما را در نظر بگیرید! علاوه بر اینکه برند شرکت ما ( سئوبهینه ) را دقیقا شامل می شود ، اما از کلمه سئو که کلمه کلیدی اصلی کسب و کار ماست نیز برخوردار است. پس حتما سعی کنید که از کلمات کلیدی مهم در دامنه به کار ببرید. اما با در نظر گرفتن شرایط بالا! یعنی کوتاه و قابل تلفظ و تایپ کردن باشد. برای انتخاب کلمات کلیدی نیز ابزار و روش های متعددی وجود دارد که در برخی از مقالات منتشر شده سئوبهینه به آن اشاره کرده ایم.

سعی کنید از کلماتی در نام دامنه استفاده کنید که به کسب و کارتان مربوط است زیرا همین مورد نه تنها در ذهن کاربر و مخاطبان شما ماندگاری بیشتری دارد بلکه برای موتورهای جستجو هم بسیار مهم است و به نوعی می توان گفت که انتخاب دامنه مناسب یکی از فاکتورهای اساسی و اصلی سئو است. سایت هایی که در آن از کلمه کلیدی استفاده شده در معرض توجه و دید گوگل قرار دارند و در جستجوی نتایج گوگل نسبت به سایت هایی که از کلمات کلیدی داخل آن استفاده نشده، ارجحیت دارند. به عنوان مثال دامنه https://royalsite.ir/

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است