هاست چیست و یک هاست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

میزان پیشرفت خواندن شما

ویژگی های یک هاست خوب

هاست چیست و یک هاست خوب چه ویژگی هایی دارد؟ ، اگر شما قصد دارید تا برای خود سایتی راه اندازی کنید، یکی از مواردی که به آن نیاز دارید هاست می باشد. اما چگونه می توانیم یک هاست خوب را انتخاب کنیم؟

هاست ها چه تفاوتی با هم دارند؟ چرا قیمت های هر وب سایت با هم متفاوت است؟ در این مطلب قصد داریم تا در مورد انواع هاست توضیح دهیم تا بتوانید با توجه به موضوع سایت خود بهترین خدمات میزبانی وب را برای سایت خود خریداری کنید.

هاست چیست؟

هاست در لغت به معنای میزبان است، به زبان ساده تر وب سایت شما باید روی یک سرویس دهنده میزبان قرار گیرد. همه ی وب سایت های موجود در اینترنت با یک هاست آغاز به کار می کنند، هر وب سایت مجموعه ای از عکس ها، متون، کدها و … است که قالب و محتوای آن را تشکیل می دهند. به منظور قابل رویت بودن این قالب و محتوا برای عموم مردم در اینترنت، تمامی این اطلاعات در فضایی به نام هاست قرار می گیرد.

انواع هاست

• هاست اشتراکی
• سرور مجازی
• سرور اختصاصی

هاست اشتراکی

در این نوع سرویس صاحب سرور (شرکتی که خدمات هاست و سرور را ارائه می دهد) سرور را با استفاده از تنظیمات نرم افزاری به چند بخش تقسیم می کند، این تقسیم بندی بر اساس میزان قدرت و میزان پهنای باند می باشد.
هاست اشتراکی بسیار ارزان است و دارای کیفیت خوبی نمی باشد. هاست های اشتراکی دارای قیمت پایینی هستند و برای کسانی که مشکل مالی دارند گزینه بسیار خوبی می باشد. همچنین این هاست ها در کشورهای درحال توسعه که بحث مالی نگهداری از سایت برای صاحبانشان مهم است، بسیار کاربرد دارد.
هاست اشتراکی دراین کشورها به کسب و کارها اجازه می دهند تا با هزینه بسیار کمی در اینترنت حضور داشته باشند. بنابراین هاست های اشتراکی کمک زیادی به برابری بین انسان ها برای فعالیت اینترنتی در نقاط مختلف جهان می کند.

 

مزایا و معایب هاست اشتراکی

1- برای افرادی که دارای تعداد کمی وبلاگ ویا وب سایت های کوچک دارند مناسب است.
2- از نظر هزینه بسیار سود مند است.
3- در این گونه هاست ها نیازمند نگهداری و مراقبت های فنی سرور نیست، پس برای مدیریت کردن وب سایت خود نیاز به توانایی های بخصوصی ندارید.
4- تمامی انواع نرم افزارها، از جمله نرم افزارهای مجازی سازی شده بر روی آن قابل نصب است.
5- زیاد انعطاف پذیر نیست.
6- در واقع شما سرورتان را با وب سایت های دیگر به اشتراک گذاشته اید اگر یکی از آن سایت ها شلوغ باشد (یعنی تعداد بازدید کنندگانش زیاد باشد)، بر روی بقیه وب سایت ها فشار وارد شده و باعث می شود سرعت آنها پایین بیاید.

سرور مجازی

سرور مجازی اساسا سرویسی بین هاست اشتراکی و سرور اختصاصی می باشد.

 

مزایا و معایب سرور مجازی

1- کنترل کامل: مشتریان به روت سرور دسترسی کامل دارند و می توانند تنظیمات را در جهت رفع نیازشان پیکربندی کنند.
2- هزینه مناسب: هزینه این نوع هاست از اشتراکی بیشتر است ولی از سرور اختصاصی کمتر است.
3- سرور اشتراکی جزئی از یک سرور اختصاصی است.

سرور اختصاصی

وقتی که یک مشتری یک سرور را به صورت کامل در اختیار دارد و می تواند از تمام منابع آن به صورت شخصی استفاده کند.

مزایا و معایب سرور اختصاصی

1- مشتریان نمی توانند منابع سرور را با دیگران به اشتراک بگذارند.
2- مشتریان به روت سرور دسترسی دارند و می توانند تنظیمات را در جهت رفع نیازشان پیکربندی کنند.
3- هزینه این نوع سرور زیاد است.
4- در این نوع هاست، خود مشتری مسئول مدیریت و پیکربندی سرور است.
5- مشتریان می توانند سخت افزار و نرم افزارهایی را برای رفع نیازشان از سرور انتخاب کنند.

یک هاست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

هرهاستی مناسب هر سایت نیست و باید حتما یک سری نیازهایی که برای سایت شما لازم می باشد را این هاست در بالاترین سطح کیفی ممکن داشته باشد. بهترین هاست، هاستی است که بتواند نیازهای یک سیستم مدیریت محتوا را به خوبی برطرف کرده و پاسخگوی کاربران و بازدیدکنندگان یک سایت باشد، این موارد شامل:

فضای میزبانی هاست

به میزان فضایی که برای داده های شما اختصاص داده می شود فضای میزبانی هاست می گویند. یعنی اگر برای یک هاست فضای میزبانی روی 6 گیگ تعیین شده باشد شما قادر هستید تا میزان 6 گیگ روی این هاست داده را قرار دهید که این داده‌ها در بخش‌های زیر تقسیم بندی می‌شوند.

پهنای باند هاست

پهنای باند مقدار حجم قابل مصرف توسط سایت می باشد همانند حجم اینترنت. سایت شما به اینترنت وصل می باشد، هر فردی که سایت شما را باز کند و مطلبی از آن بخواند و یا فایلی از سایت شما را دانلود کند از حجم سایت شما یا همان ترافیک ماهانه کسر خواهد شد. به عنوان مثال اگر پهنای باند هاست روی دو ترابایت تنظیم شده باشد در هر ماه مجاز هستید تا دو ترابایت داده را برای کاربران خود رد و بدل کنید.

پشتیبانی هاست و پاسخگویی

کاربران نیاز دارند در هر زمانی از طریق راه‌های ارتباطی متفاوت مانند ایمیل، تماس تلفنی، شبکه‌های اجتماعی و … جواب پرسش‌های خود را در رابطه با خرید هاست داشته باشند. بنابراین پشتیبانی مناسب هاست برای هر شرکت هاستینگ به هر میزان که در سطح بالاتری باشد و رضایت مشتریان را به همراه داشته باشد به عنوان یک ملاک مهم در انتخاب بهترین هاستینگ شناخته خواهد شد.

پایداری و آنلاین بودن هاست

مناسب ترین هاست، هاستی می باشد که دارای آپتایم (پایداری و آنلاین بودن) بالایی بوده و همیشه در دسترس باشد. به میزان زمان آنلاین بودن هاست و در دسترس بودن یک هاست چه برای کاربران و چه برای موتورهای جستجو در طول ۳۶۵ روز، که به صورت درصدی بیان می‌شود آپتایم هاست می‌گویند.

امنیت بالا و به روز رسانی مداوم موارد امنیتی هاست

برای اینکه حریم خصوصی مدیران سایت‌ها و همچنین کاربران یک سایت حفظ شود و از هر گونه هک و سوءاستفاده از هاست جلوگیری گردد امنیت هاست دارای اهمیت به خصوصی می باشد، پس باید یک هاست مناسب انتخاب کرد. امنیت یک هاست می‌تواند توسط منابع سخت افزاری، نرم افزاری و … صورت گیرد تا هیچ راه نفوذ و حمله‌ای چه بر روی سرور و چه هاست صورت نگیرد.

سرعت پردازش بالای هاست

بهترین هاست، هاستی است که دارای سرعت پردازش بالایی باشد، تا زمانی که بازدیدکنندگان یک سایت به صورت یکدفعه افزایش یافت با کاهش منابع مواجه نشود.

داشتن منابع سخت افزاری و نرم افزاری به روز

بهترین هاستینگ ایران شرکتی است که از منابع سخت افزاری و نرم افزاری به‌روز و مناسبی استفاده کرده باشد تا علاوه بر اینکه هاست ارائه شده به مشتریان از لحاظ سرعت، امنیت، پردازش و … در بالاترین سطح باشد، بلکه قادر باشد تا با انواع سیستم‌های مدیریت محتوا سازگار بوده و نیازهای کاربران را برای هر کاری برطرف کند. منابع باید به گونه‌ای باشند که اگر یکی از سایت‌های میزبانی شده مصرف بیشتری داشت خللی در سایر سایت‌ها ایجاد نکرده و به صورت عادلانه منابع سرور بین سایر سایت‌ها تقسیم شود تا سایت‌ها بر روی یکدیگر تاثیر منفی نداشته باشند، بلکه هر سایت مکمل سایت دیگر عمل نماید.

نتیجه گیری

با توجه به ارائه مطالب در مورد هاست و انواع آن و بررسی مزایا و معایب هر کدام از آنها و ویژگی های یک هاست خوب، امیدواریم هاستی مناسب با نیازهای سایت خود تهیه کنید، برای تهیه هاست مناسب می توانید به سایت سرورهاما مراجعه کنید و از مشاوران تیم سئو کمک بگیرید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است