لندینگ پیج (landing page) چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

لندینگ پیج (landing page) ابزار مناسبی برای افزایش شهرت، معرفی سرویس ها، کالا و خدمات و کسب درآمد از طریق اینترنت است. یکی از مهم ترین اصول دیجیتال مارکتینگ، استفاده از صفحه فرود می باشد.

امروزه کمپین های تبلیغاتی زیادی در حال فعالیت هستند. با طراحی یک صفحه فرود مناسب می توان کاربران بیشتری را به مشتری تبدیل نمود. اگر کاربران از طراحی و ساخت صفحات لندینگ لذت ببرند، ترغیب می شوند تا در سایت بمانند و اطلاعات و محتوای صفحه را مطالعه کنند.

لندینگ پیج یا صفحه فرود


لندینگ پیج یا صفحه فرود ، یک صفحه شاخص در وب سایت است که با توجه به هدف وب سایت (ثبت نام در سایت، خرید کالا، پر کردن یک فرم و …) طراحی می شود. طراحان سایت با توجه به هدف خاص کسب و کار ، صفحه فرود (لندینگ پیج) وب سایت موردنظر را می سازند. صفحه فرود اهمیت زیادی دارد و باید به بهترین شکل طراحی و بهینه شود. چرا که باید بتواند انتظار شما را از کاربران برآورده کند.

لندینگ پیج، تاثیر مهمی در افزایش ترافیک وب سایت دارد. بر این اساس، تمام هزینه های تبلیغات و بازاریابی صرف این صفحه می شوند. اگر در طراحی این صفحه اشتباهی رخ دهد، می تواند بر سوددهی وب سایت تاثیر منفی بگذارد. لندینگ پیج های وب سایت ها در قالب های متنوعی ساخته می شوند. برخی از این قالب ها که توسط متخصصین و طراحان حرفه ای ساخته شده اند، نتایج خوبی به دنبال داشته اند. آنها طراحی صفحه فرود را به گونه ای انجام می دهند تا کاربر پسند و متناسب با هدف وب سایت باشد.

ساختار برخی از صفحات فرود کاملا متمایز از صفحات دیگر وب سایت است و در این صفحات دکمه ای برای ورود به صفحات داخلی وب سایت وجود ندارد. طراحان چنین صفحاتی بر این باور هستند که با این کار تمرکز  مخاطب بر مطالب صفحه لندینگ بیشتر می شود و از پرت شدن حواس کاربر جلوگیری می شود. رایج ترین لندینگ پیج ها، آنهایی هستند که برای تبلیغات کلیکی طراحی می شوند.

 

تعریف لندینگ پیج در گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس، ابزاری است که برای تحلیل و آنالیز سایت به کار می رود. گوگل، این ابزار را به رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد. مدیران وب سایت ها از طریق گوگل آنالیتیکس، اطلاعات زیادی درباره ی ترافیک ورودی وب سایت، نرخ تبدیل، رفتار کاربران و … به دست می آورند. این اطلاعات تاثیر بسزایی در بهینه سازی وب سایت و پیشرفت آن دارند. در گوگل آنالیتیکس، به صفحه ای که کاربران از طریق آن وارد سایت می شوند، لندینگ پیج می گویند.

 اهداف لندینگ پیج (landing page)

طراحی لندینگ پیج با اهداف مختلفی صورت می گیرد. در این قسمت به برخی از آنها اشاره می کنیم.
1- افزایش فروش کالا یا خدمات و کسب درآمد بیشتر : معمولا طراحی صفحه فرود به گونه ای است تا بتواند مخاطبان را جذب و آن ها را به مشتری تبدیل کند. صاحبان وب سایت در لندینگ پیج، محصولات و خدمات خود را به مخاطبان پیشنهاد می کنند و با ایجاد ترافیک، درآمد کسب می کنند.

2- جمع آوری اطلاعات برای فروش کالا و خدمات : برخی از صفحات فرود وب سایت ها با هدف جمع آوری اطلاعات مشتریان بالقوه طراحی می شوند. آنها با استفاده از این اطلاعات می توانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. این یک روش بازاریابی برای محصول و خدمات است. در این پیج ها، فرم هایی وجود دارد که کاربران، آنها را پر می کنند. معمولا برای ترغیب مخاطبان به پر کردن فرم ها، از کتاب الکترونیکی رایگان، ثبت نام وبینار و خبر نامه استفاده می کنند.

3- برقراری ارتباط با مشتریان : یک صفحه فرود جذاب می تواند ترافیک سایت را افزایش دهد. این صفحه، اطلاعاتی از مخاطب به دست می آورد و زمینه ی آشنایی آنها را با کالا و خدمات ارائه شده در وب سایت فراهم می کند. به این ترتیب، کاربران بالقوه را جذب و به مشتری تبدیل می کند.

 

انواع لندینگ پیج

1- صفحات فرود  Click Through:  این صفحات به گونه ای طراحی می شوند که وقتی کاربر کلیک می کند، به صفحه دیگری وارد می شود. صفحات فرود  Click Through، کاربران را متقاعد می کنند تا با کلیک بر روی لینک خاصی، وارد صفحه ی دیگری شود. به این ترتیب می توانند کاربران بیشتری را به مشتری تبدیل کنند. این نوع از صفحات فرود برای توصیف محصول و معرفی یک کالای جدید مناسب هستند.
پس از مجاب کردن کاربر به خرید، با قرار دادن دکمه های Call-to-Action Button، کاربر تصمیم می گیرد محصول را به سبد خرید یا علاقه مندی ها اضافه کند. تحقیقات نشان می دهند که قرار دادن جزئیات محصول در این نوع از صفحات فرود تاثیر مثبتی در افزایش فروش دارد.

2- صفحات فرود  Opt-In Landing Pages: به طور کلی صفحات لندینگ، فاقد بخش هایی مانند هدر، فوتر و ساید بار پیش فرض هستند. کاربران به وسیله ی تبلیغات، موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و … وارد این صفحات می شوند. در صفحات فرود  Opt-In Landing Pages ، بخش های هدر، فوتر و ساید بار وجود دارند و طراحی آنها به گونه ای است که در تمام صفحات سایت در معرض دید کاربران باشند.

3- صفحات فرود  Lead Generation: هدف از طراحی این نوع  صفحات فرود، دریافت اطلاعات (نام کاربران، آدرس ایمیل و …) می باشد. کاربران می توانند اطلاعات خود را در فرم هایی ثبت کنند که در لندینگ پیج وجود دارند. در این سایت ها برای ترغیب مخاطبان به پر کردن فرم ها، خدماتی از قبیل کتاب الکترونیکی، وبینار آموزشی و … را به صورت رایگان ارائه می دهند.

نکات مهم در ساخت لندینگ پیج (landing page)

با توجه به اهمیت صفحه فرود، باید در طراحی آن به نکات مختلفی دقت کرد. رعایت این نکات باعث می شود تا کاربر با یک کلیک، شما را به هدف موردنظر برساند.

– انتخاب عنوان جالب برای صفحه فرود : عنوانی را انتخاب کنید که چندان طولانی نباشد. این امر باعث می شود تا کاربر با دیدن آن متوجه محصول و خدمات وب سایت گردد.

– انتخاب زیر عنوان جذاب و قانع کننده : بعد از اینکه، توجه کاربر به عنوان صفحه فرود جلب شد، باید با یک زیر عنوان قانع کننده، باعث شوید تا در سایت باقی بماند. به این ترتیب، مخاطب برای مطالعه در مورد محصولات و سرویس هایی که ارائه می دهید، وقت می گذارد.

– یادآوری و تمرکز روی مزایای خرید : محصول و سرویس های خود را در لندینگ پیج معرفی و در مورد مزایا و قابلیت های آن ها صحبت کنید. به یاد داشته باشید که کاربران برای نوع کاربری محصول، آن را خریداری می کنند. صحبت از مزایای کالا و خدمات باعث می شود کاربر ترغیب شود تا خرید کند.

– ارائه توضیحات تکمیلی : در مورد کالا و خدمات خود، توضیحات شفاف و کاملی بنویسید. کاربر با مطالعه ی آن ها می تواند اطلاعات بیشتری در مورد کالا و خدمات شما کسب کند.

– قرار دادن فضای خالی در صفحه لندینگ :  معمولا کاربران حس خوبی نسبت به صفحات شلوغ ندارند. این صفحات باعث سردرگمی مخاطبان می شوند. برای اینکه صفحه لندینگ مرتب به نظر برسد، در برخی از قسمت های آن از فضای خالی استفاده می کنند. این امر موجب می شود تا توجه مخاطب به سمت نکات اصلی و مهم صفحه جلب شود.

– تشخیص نیت کاربران به کمک پرسش و پاسخ : یکی از روش هایی که به تشخیص نیت کاربران کمک می کند، پرسش و پاسخ است. هنگامی که متوجه نیاز کاربران می شوید، می توانید از طریق پاسخ به سوالات، آنها را جذب کنید.

– استفاده از تصاویر و ویدئوهای با کیفیت و جذاب : برای اینکه کاربر بتواند شناخت بهتری از محصول و خدمات شما به دست آورد، در صفحه فرود وب سایت خود از تصاویر و ویدئوهای با کیفیت استفاده نمایید. این نکته را فراموش نکنید که محتوای بصری تاثیر بیشتری روی کاربران دارد.

– قرار دادن راه های ارتباطی : از طریق شماره تلفن، ایمیل، آدرس و … می توانید ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید. قرار دادن راه های ارتباطی در صفحه لندینگ می تواند اعتبار سایت شما را افزایش دهد.

– تحریک احساسات مشتریان : این عامل قدرتمند می تواند تاثیرگذاری برند شما را افزایش دهد.

– توجه به رنگ ها در طراحی صفحه فرود : برای جلب توجه کاربران به روانشناسی رنگ ها توجه نمایید.

– عدم استفاده از متن ها و تبلیغات رنگی : قرار دادن تبلیغات چشمک زن و متون رنگی باعث آزار چشم می شود. برای جلوگیری از ناراحتی کاربر بهتر است از این موارد استفاده نکنید.

– کوتاه و ساده تر کردن مراحل ثبت نام : طولانی بودن مسیر ثبت نام در صفحه فرود ممکن است کاربران را خسته کند. به این ترتیب، از ادامه این کار صرف نظر می کنند. اگر مراحل ثبت نام، کوتاه و سریع باشد، کاربر ترغیب می شود تا آن را به صورت کامل انجام دهد. بنابراین بهتر است صفحه ی فرود خود را طوری طراحی کنید که مخاطب به راحتی بتواند ثبت نام خود را انجام دهد. این امر موجب بهبود تجربه ی کاربری مخاطب می شود.

– عدم استفاده از محتوای کپی در صفحه فرود : یکی از روش های هوشمندانه برای جلب توجه و رضایت کاربر، استفاده نکردن از محتوای کپی است. برای این منظور می توانید از تصاویر و ویدئوهای جذاب کمک بگیرید.

– تکرار پیام : یکی از راهکارهای موثر برای باقی ماندن در ذهن مخاطبان، تکرار پیام است. استفاده از این روش می تواند تاثیر مثبتی در تبلیغ محصول یا خدمات شما داشته باشد. تکرار جذاب یک پیام به صورت متن، تصویر و … تبلیغات کلامی را به دنبال دارد.

– استفاده از اعداد و ارقام در صفحه لندینگ : یک محتوای طولانی ممکن است باعث خستگی کاربر شود. بسیاری از کاربران تمایلی به مطالعه ی مقاله ندارند. با ارائه ی اعداد و ارقام می توان توجه کاربران را جلب نمود.

– استفاده از نمادهای اعتماد : یک روش موثر برای جلب اعتماد کاربران، نشان اعتماد است. این نشان انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به لوگوی برند، ای نماد، نظرات کاربران و نشان همکاری اشاره کرد.

کاربردهای لندینگ پیج یا صفحه فرود

صفحه فرود برای تبلیغات بنری یا گوگل، دموی رایگان، فروش محصول، کمپین تبلیغاتی و بازاریابی ایمیلی به کار می رود.
1- تبلیغات بنری یا گوگل : لندینگ پیج شرایط بازگشت سرمایه را از طریق کمپین های تبلیغاتی فراهم می کند. این کار را به کمک جلب توجه کاربران انجام می دهد.

2- دموی رایگان : در صفحه لندینگ بر روی خدمات رایگان خود تاکید کنید. این کار باعث جلب توجه کاربران می شود.

3- فروش محصول : بهتر است برای هر محصول یا خدمتی که ارائه می دهید، یک صفحه لندینگ جداگانه طراحی کنید. تمرکز بر روی یک محصول یا خدمت می تواند شانس فروش آن را افزایش دهد. معمولا فروشگاه های آنلاین از این روش برای افزایش میزان فروش و کسب درآمد استفاده می کنند.

4- برنامه ریزی کمپین تبلیغاتی : به مناسبت های مختلف می توانید پیشنهادات ویژه یا تخفیفات خود را ارائه دهید. لندینگ پیج، بهترین مکان برای قراردادن آن ها است.

سخن پایانی

لندینگ پیج یا صفحه فرود برای بالا بردن نرخ تبدیل به کار می رود. معمولا در این صفحات، کاربران را ترغیب می کنند تا یک اقدام خاص را انجام دهند. تیتر، عناوین فرعی، تصاویر و متن اصلی جزء عناصر کلیدی صفحه لندینگ به شمار می روند. ساخت یک صفحه لندینگ کاربرپسند و جذاب تاثیر زیادی در جذب مخاطبان دارد.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است