سرچ کنسول یا وبمستر چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

سرچ کنسول یا وبمستر چیست؟

سرچ کنسول یا وبمستر چیست؟ یکی از ابزارهای پر کاربردی است که طراحان وب و سئوکاران از آن استفاده می کنند. این ابزار در گذشته با نام گوگل وبمستر تولز شناخته می شد. سئوکاران و مدیران وب سایت ها با استفاده از آن، وضعیت سایت خود را از نظرهای مختلف در موتور جستجوی گوگل ارزیابی می کنند.

سرچ کنسول یا وبمستر چیست؟

این ابزار به حضور وب سایت ها توجه دارد. به این معنا که در جستجوهایی که در گوگل انجام می شود، حضور وب سایت ها را بررسی می کند. زمانی که از سرچ کنسول استفاده می کنیم می توانیم عملکرد وب سایت را بررسی نماییم. در نتایج جستجو متوجه می شویم که عملکرد چگونه است. این ابزار خطاها و اشکالاتی که اتفاق می افتد را نیز گزارش می دهد. اگر درخواستی برای موتور جستجوی گوگل ارسال شود، سرچ کنسول آن را به اطلاع گوگل می رساند. در صورتی که ما خطایی انجام دهیم، گوگل از طریق سرچ کنسول، جریمه ما را اعلام می کند. سرچ کنسول یا وب مستر، اعداد و نمودارهایی را نشان می دهد که با استفاده از آنها متوجه می شویم که وب سایت ما چقدر در گوگل موفق بوده و درست عمل کرده است.

سرچ کنسول

در سراسر جهان وب سایت هایی هستند که بیش از 90 درصد ترافیک خود را از گوگل کسب می کنند. گوگل که به منبعی مهم و بزرگ از ترافیک تبدیل شده، اگر اشتباهی داشته باشد، می تواند باعث از بین رفتن کسب و کارها شود. به طور معمول وب سایت ها تمایل دارند که ترافیک خود را در گوگل بیشتر کنند. در طرف مقابل نیز گوگل به ارائه ی بهتر و بیشتر خدمات خود گرایش پیدا می کند. در نتیجه نیاز به یک ابزار مفید و کاربردی احساس می شود. ابزاری که بررسی کند و گزارش دهد که استفاده کنندگان و کاربران با چه جستجوها و کلیدواژه هایی به این وب سایت ها دست پیدا می کنند. چه تعداد از این کاربران پس از جستجو، نتایج را بررسی و به آن وب سایت ها مراجعه می نمایند. ممکن است چه مشکلاتی پیش آید و باعث دیده نشدن این وب سایت ها در نتایج جستجو شود. به همین دلیل، ابزاری با عنوان سرچ کنسول ارائه شده است. این ابزار می تواند آمار و گزارشی بسیار جامع از میزان حضور وب سایت ها ارائه دهد. حتی قابلیت ارائه ی اطلاعات به صورت کیفی و کمی را نیز دارد. علاوه بر این موارد ،کارهای مفید و قابل توجه دیگری نیز می تواند انجام دهد.
سرچ کنسول ابزاری رایگان و همگانی است. این ابزار به وبمستران امکان دسترسی به آمارها و گزارش ها را می دهد. همچنین به بهینه سازی وب سایت ها و بهبود عملکرد آنها کمک می کند. با استفاده از این ابزار مفید می توان اطمینان حاصل کرد که وب سایت مورد نظر در گوگل قابل بازیابی و دسترسی است. همچنین با کمک آن می توان از گوگل برای بررسی محتواهای سایت کمک گرفت. به وسیله ی سرچ کنسول به محتواهای پر طرفدار و جذاب دسترسی پیدا می کنیم. این ابزار، نقش مهمی در نگهداری و حفظ وب سایت ها ایفا می کند.

بخش های مختلف سرچ کنسول

در صفحه ی اصلی سرچ کنسول، بخش های گزارش عملکرد (Performance)، ایندکس (Coverage) و ارتقا (Enhancements) دیده می شوند. به قسمت گزارش عملکرد که مراجعه کنید با شاخص های کلیک، نرخ کلیک، ایمپرشن و میانگین موقعیت در نتیجه های گوگل روبه رو خواهید شد.

کلیک:

با استفاده از این شاخص متوجه می شوید که کاربران چند بار در نتایج جستجوی گوگل بر روی وب سایت شما کلیک کرده اند.

ایمپرشن:

این شاخص مربوط به تعداد نمایش وب سایت می باشد. ایمپرشن نشان می دهد که وب سایت شما یا یک صفحه خاص از آن چند بار در نتایج جستجو به نمایش درآمده است. گوگل سرچ کنسول یک ابزار بسیار قدرتمند است که تمامی آمار و گزارشات تحلیلی لازم جهت مدیریت یک وب سایت را در اختیار شما قرار می دهد. یکی از اطلاعاتی که در وبمستر تولز ارائه می شود، تعداد نمایش وب سایت است. در بخش impression کنسول گوگل شما می توانید ببینید که چه تعداد از مخاطبین اینترنتی نتایج شما را در رتبه بندی موتورهای جستجو به صورت ارگانیگ و کاملا طبیعی مشاهده کرده اند.
در نظر داشته باشید که گوگل سرچ کنسول تنها اطلاعات نمایش ارگانیک را در اختیار شما قرار می دهد و اطلاعاتی درباره تبلیغات کلیکی شما ارائه نمی دهد. چرا که هدف از ایجاد این محیط این است که شما بتوانید وضعیت وب سایت خود را در موتورهای جستجو بررسی کرده و در صورت نیاز آن را بهبود ببخشید. می توانید آمار عددی مربوط به impression در وبمستر را در قسمت Performance سپس Search results مشاهده نمایید. همچنین می توانید به کمک نمودار قرار گرفته روند تغییرات آن در طول زمان را نیز ارزیابی کنید.
تعداد نمایش یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که می تواند موقعیت وب سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر بتوانید شناخت خوبی از این فاکتور داشته باشید و به شکلی مناسب از آن بهره ببرید، می توانید وب سایت خود را به خوبی بهینه نمایید.

نرخ کلیک:

این شاخص از به کارگیری شاخص های کلیک و ایمپرشن به دست می آید. در صورتی که تعداد کلیک ها را بر تعداد ایمپرشن ها تقسیم و در عدد 100 ضرب کنیم نرخ کلیک به دست می آید.

میانگین موقعیت در نتایج:

مهم ترین و در حقیقت بحث برانگیزترین شاخص برای سرچ کنسول میانگین رتبه است. زمانی که در جستجوی یک کلیدواژه هستید، وب سایت در نتایج صفحه ی اول بیاید اما در باقی جستجوها در نتایج نیاید، میانگین این جستجوها برای رتبه بندی وب سایت محاسبه می شود.

چرا باید از سرچ کنسول استفاده کنیم؟

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم استفاده از سرچ کنسول باعث دسترسی کاربران به وب سایت ها می شود. علاوه بر این با کمک این ابزار می توان در نتایج بررسی کرد و فهمید شرایط و وضع وب سایت در جستجوها چگونه است. سرچ کنسول به برطرف کردن مشکلات نمایش وب سایت ها در جستجوها کمک می کند. باعث بهبود کار وب سایت ها و در نتیجه افزایش کیفیت آن ها می شود. با کمک آن می توان پیام های گوگل و اخطارها را دریافت و بررسی کرد. تمام این موارد کمک می کند که مخاطب مورد نظر با وب سایت ها ارتباط بگیرند.

نحوه استفاده از گوگل سرچ کنسول

این ابزار قدرتمند، تعداد زیادی برچسب، نمودار و فیلتر دارد. ممکن است با دیدن آنها، کمی گیج شوید. اما بعد از کار کردن با این ابزار، به قسمت های مختلف آن تسلط پیدا می کنید.
برای استفاده از گوگل سرچ کنسول مراحل زیر را انجام دهید.
– ثبت وب سایت خود در google search console : این کار باعث می شود تا گوگل، سایت شما را پیدا کند و محتواهای آن را با استفاده از ویژگی crawling جمع آوری و ایندکس نماید.
– تایید حساب به عنوان مالک : در این صورت، گوگل مطمئن می شود که شما به عنوان مالک اصلی سایت به اطلاعات آن دسترسی دارید و آنها را ثبت می کنید.
– مشخص کردن مالکان و کاربران سایت: افرادی که به تمام قسمت های سایت دسترسی دارند و می توانند داده ها را حذف یا اضافه می کنند، مالک نامیده می شوند. کاربران، کسانی هستند که فعالیت ها و مطالب موجود در سایت را مشاهده می کنند، اما نمی توانند آنها را تغییر دهند.
– ثبت نقشه سایت در GSC : این کار باعث می شود تا گوگل بتواند محتوای سایت شما را بهتر درک کند و سئوی سایت بهبود یابد.
– آشنایی با ابزارهای موجود : به این وسیله می توانید عملکرد سایت خود را بهبود ببخشید.

مراحل ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

– ورود به لینک وبمستر تولز
– google search console
– ورود به حساب کاربردی از طریق sign in
– انتخاب Add property
– درج سایت خود
سپس این مراحل را ادامه دهید.
– کلیک بر روی this HTML verification file
– آپلود فایل در روت سایت (پوشه اصلی)، معمولا این پوشه در هاست با عناوین www یا public-html وجود دارد.
– بررسی در دسترس بودن فایل
– کلیک بر روی verify سایت خود
– درج سرچ کنسول حساب کاربری

تغییرات نسخه جدید سرچ کنسول

نسخه جدید وبمستر نسبت به نسخه قبلی تغییراتی داشته که در این قسمت به برخی از آنها اشاره می کنیم.
– با استفاده از نسخه جدید، اطلاعات بیشتری همراه با جزئیات در اختیار کاربران قرار می گیرد. این اطلاعات درباره ی ایندکس صفحات، ویژگی موبایل فرندلی و … می باشند.
– در این نسخه، شما می توانید صفحاتی که در جریان بررسی خزنده های گوگل دچار مشکل شده اند را شناسایی و مشکل آنها را برطرف نمایید.
– این نسخه ، خدمات بهتری را به گوشی های تلفن همراه ارائه می دهد.
– اطلاعات ترافیک سرچ در نسخه قبلی مربوط به 3 ماه می شد اما در نسخه جدید اطلاعات 16 ماه را می توان مشاهده کرد.

زمان مناسب برای استفاده از وبمستر تولز

ابتدا باید سایت خود را در کنسول گوگل معرفی کنید و مالکیت آن را تایید نمایید. پس از این کار، گوگل شروع به جمع آوری اطلاعاتی در مورد ایندکس شدن مطالب، ترافیک سایت، تعداد کلیک ها و … می کند.

فاصله زمانی مناسب برای بررسی آمار گوگل سرچ کنسول

شما با توجه به نقش خود در سایت و میزان نیازتان به تحلیل های وبمستر می توانید به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه، اطلاعات و آمار آن را بررسی کنید. پیشنهاد گوگل این است که حداقل ماهی یک بار این کار را انجام دهید.

نتیجه گیری

در صورتی که از وب سایت برای کسب و کار استفاده می شود یکی از ابزارهای مفید می تواند سرچ کنسول باشد. وب سایت هایی که از جستجوها و نتایج گوگل برای کار خود استفاده می کنند می توانند از کارآیی این ابزار مفید نیز بهره گیرند. وبمستر کمک شایانی به بهبود کیفیت و نتیجه بخشی فعالیت های وب سایت و کسب و کار خواهد کرد.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است