تاثیر معیار های رفتار کاربر

میزان پیشرفت خواندن شما

بیایید ببینیم معیارهای رفتار کاربر چیست، چگونه می توان آنها را تجزیه و تحلیل کرد و چگونه می توان از داده ها برای بهبود رتبه استفاده کرد.

معیارهای رفتار کاربر چیست؟

معیارهای رفتار کاربر به ما می گوید که کاربر چگونه با صفحه تعامل می کند.
با مطالعه آنها می توان متوجه شد که چه تعداد از افراد با سایت در تعامل هستند، چه صفحاتی از آن ها در الویت بوده و با کدام صفحات بیشتر درگیر هستند. معیارهای رفتار کاربر در رتبه بندی گوگل صفحه در SERP ها تاثیر گذار است.
تاکید بیشتر گوگل بر “رتبه بندی مرتبط بودن” است، به این معنی که گوگل هنگام تصمیم گیری برای رتبه، ارتباط یک صفحه را در نظر می گیرد. زمانی که کاربر به خوبی با صفحه ارتباط برقرار می کند، نشان دهنده این است که صفحه واقعاً به درخواست جستجوی کاربر مربوط بوده است.

معیار های گوگل

مسئله مهم برای گوگل، بهبود تجربه کاربر(user experience) است و بخشی از این تجربه یافتن مرتبط ترین نتایج برای مطابقت با عبارت جستجوی کاربر است.
نحوه تعیین این ارتباط به شدت به رفتار کاربر بستگی دارد. اگر یک صفحه به طور مداوم بیشترین تعداد کلیک را دریافت کند و زمان تعامل بالاتری نسبت به صفحات رقیب داشته باشد، این به Google نشان می دهد که کاربران در آن صفحه به نتیجه دلخواه خود رسیده اند.
از آنجایی که تعداد کاربران بیشتری در سایت مد نظر به نتیجه دلخواه خود رسیده اند، امتیاز بیشری گرفته و در صفحات بالاتر نمایش داده می شود. در نتیجه رفتار کاربر نقش مهمی در رتبه بندی دارد.
مدیر سابق کیفیت جستجوی گوگل، اودی منبر، در سابقه خود گفته است: “رتبه‌بندی از نظر گوگل تحت تأثیر تعداد کلیک قرار می‌گیرد. اگر برای یک پرس و جو خاص، به طور فرضی، 80 درصد از افراد روی نتیجه شماره 2 کلیک می کنند و تنها 10 درصد روی نتیجه شماره 1 کلیک می کنند، پس از مدتی نتایج جا به جا خواهد شد.”
این موضوع نشان دهنده ی آن است برای برتری در سئوی مدرن، به استراتژی ای نیاز است که فعالانه بروی نظارت و بهبود رفتار کاربر کار کند. مسئله ی مهم میزان ترافیک سایت نیست بلکه میزان تعامل کاربر با سایت حائز اهمیت است.
معیارهای مختلفی برای تعیین رفتار و ارتباط کاربر وجود دارد که در رتبه بندی گوگل تاثیر زیادی دارند:

نرخ کلیک

نرخ کلیک (CTR)، تعداد افرادی که روی یک پیوند کلیک می کنند را در مقابل تعداد کل کاربرانی که آن را دیده اند اندازه می گیرد.
CTR = کلیک/impressions.

what is a good ctr

میزان کلیک یکی از بزرگترین عوامل تاثیر گذار بر رتبه ی گوگل است. همانطور که Udi Manber تأیید کرد، کلیک‌ها قطعاً در بالاترین رتبه‌بندی صفحات تأثیر دارند.
از نظر گوگل، هر کلیک به عنوان یک رای اعتماد برای یک صفحه خاص عمل می کند. این بدان معنی است که از بین تمام صفحاتی که در نتایج جستجوی کاربر ظاهر می شود، این صفحه به عنوان بهترین و بالاترین میزان انطباق انتخاب شده است.

چگونه نرخ کلیک خود را پیدا کنید؟

برای پیدا کردن CTR ، وارد کنسول جستجوی گوگل شوید. در بالا، بلوکی از اعداد دیده می شوند. صفحه سوم میانگین CTR را برای کل سایت نشان می دهد. در زیر آن، می‌توانید URLهای فردی و معیارها را ببینید.

blog user behavior

چگونه میتوان CTR را بهبود بخشید؟

هر صفحه ای که از نظر CTR عملکرد ضعیفی دارد نیاز به رسیدگی و نظارت بیشتری دارد. برای بهبود CTR، میتوان روی موارد زیر تمرکز کرد.

1. تمرکز بر بهینه سازی

معمولا سایت هایی با رتبه های بالاتر، CTR بالاتری دارند. در صفحه اول نتایج جستجو، پنج نتیجه اول 67.60٪ از کل کلیک ها را تشکیل می دهند و نتایج در موقعیت 6-10 فقط 3.73% دریافت کنید.
موقعیت 1 – 20.5٪
موقعیت 2 – 13.32٪
موقعیت 3 – 13.14٪
موقعیت 4 – 8.98٪
موقعیت 5 – 9.21٪
موقعیت 6 – 6.73٪
موقعیت 7 – 7.61٪
موقعیت 8 – 6.92٪
موقعیت 9 – 5.52٪
موقعیت 10 – 7.95٪
به همین دلیل تمرکز بر روی بهینه سازی محتوای وب سایت مهم است. محتوای سایت شامل همه چیز از جمله کلمات کلیدی، ساخت لینک و تکمیل سئوی فنی می باشد.

2. به ویژگی های SERP نگاه کنید

ویژگی های SERP ، ویژگی های پیشرفته ای هستند (مانند rich snipper، نمودار دانش، ستاره ها، breadcrumb links، و …) که معمولاً در بالای صفحه نتایج ظاهر می شوند.
می توان SERP ها را برای کلمات کلیدی و کارهایی که می توان انجام داد، تجزیه و تحلیل کرد.

pasted image

3. برچسب عنوان و توضیحات

برچسب ها و توضیحات عنوان همیشه برای رتبه بندی مهم بوده اند. برچسب ها و توضیحات در نرخ کلیک تاثیر گذار هستند. اگر صفحه رتبه خوبی دارد ولی CTR پایینی دارد ، با تغییر برچسب عنوان و توضیحات شاهد جا به جایی در رتبه گوگل بود.

tag and discription

زمان در صفحه

Time on Page میانگین زمانی است که کاربر در یک صفحه می گذراند. این مدت زمان می تواند بینش قابل توجهی در مورد محتوای صفحه به ما بدهد. گذراندن زمان کم در یک صفحه می تواند نشان دهنده این باشد که محتوا با هدف کاربر مطابقت ندارد و با درخواست جستجوگر هماهنگ نیست.

چگونه مدت زمان را در صفحه پیدا کنید؟

برای این مورد، باید وارد حساب Google Analytics خود شوید. Acquisition را از منوی سمت چپ انتخاب کنید و سپس All Traffic > Channels را انتخاب کنید. Organic را انتخاب کنید. محدوده تاریخ-زمان باید حداقل تا یک ماه برای بازگرداندن داده ها تنظیم شود.

time on page

چگونه می توان زمان در صفحه را بهبود بخشید؟

1. صفحه را تعاملی تر کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای جذب کاربران، افزودن عناصر تعاملی مانند تصاویر، ویدئوها، پرسش‌های متداول و غیره است. ایده این است که می خواهیم به کاربران یک منبع کامل و عمیق در مورد موضوع جستجو بدهیم.
با مقایسه کردن صفحه مد نطر با سایر صفحات مشابه، می توان نقاط ضعف را شناسایی کرد و به  برطرف کردن آن ها پرداخت.

2. هدف خود را در ذهن داشته باشید

در برخی موارد، صرف زمان کم در صفحه توسط کاربر لزوما چیز بدی نیست. بسته به هدف کلی صفحه، در برخی موارد می تواند خبرهای خوبی را نشان دهد. به طور مثال اگر اینفوگرافیک کوتاه‌تر باشد، طبیعتاً زمان شما در صفحه کمتر خواهد بود. اما اگر مقاله‌ای پر محتوا ارائه می‌دهید که معمولاً خواندن آن ۵ دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد، متریک زمان در صفحه باید به آن اشاره کند.

3. استفاده خود را از محتوای ویدیویی افزایش دهید

محتوای ویدیویی صنعت دیجیتال مارکتینگ را متحول کرده است. به لطف ظهور پلتفرم هایی مانند TikTok و Instagram، کاربران تمایل به محتوای ویدیویی دارند. در واقع، محتوای ویدیویی بیش از 82 درصد از کل ترافیک اینترنت مصرف کننده را در سال 2022 تشکیل می دهد.
محتوای ویدیویی صفحه را تعاملی، آموزنده و سرگرم کننده تر می کند. در این حالت کاربران مدت زمان طولانی تری را در صفحه می مانند و باعث افزایش زمان در صفحه می شود. همچنین این امکان را فراهم می کند تا در جستجوهای ویدیویی و سایر ویژگی های SERP برای ویدیوها رتبه بندی شوید.

نرخ پرش

در نگاه اول، نرخ پرش و میزان زمان صرف شده در صفحه مشابه به نظر می رسد. بنابراین، اگر نرخ پرش 70 درصدی داشته باشید، به این معنی است که 70 درصد از بازدیدکنندگان فقط همان یک صفحه را می بینند. با گزینه‌های منوی، پیوندهای موجود در محتوا، یا با بقیه سایت شما تعامل نمی‌کنند.
معمولاً نرخ پرش نشان دهنده ی این است که یا وب سایت شما به اندازه کافی جذاب نیست و یا نوع اشتباهی از بازدیدکنندگان را جذب می کنید.

چگونه نرخ پرش را می توان پیدا کنید؟

نرخ پرش را می توان در Google Analytics پیدا کرد.

چگونه نرخ پرش را می توان بهبود بخشید؟

1. محتوای خود را Skimmable کنید

صرف نظر از حوزه فعالیت شما در صنعت، فقط چند ثانیه برای جلب توجه کاربران و ادامه ی حضور آن ها در سایت خود فرصت دارید. توجه کاربر باید به سایت و محتوای آن جلب شود و این اطمینان را داشته باشد که موضوع مورد جستجو در صفحه به طور کامل توضیح داده شده است.
برای راحتی کاربر باید از سرفصل های واضح و مختصر استفاده کنید و محتوا به راحتی قابل درک باشد.
پاراگراف های طولانی کاربران را از خواندن منصرف می‌کنند و اغلب باعث می‌شود که از صفحه خارج شوند. برای نگه داشتن کاربر می توان از ترفند هایی مانند تعداد زیادی زیرعنوان ، نکات مهم و پاراگراف های کوتاه استفاده کرد.
نکته کلیدی در اینجا تولید محتوایی است که به راحتی قابل خواندن باشد. به ندرت پیش می آید که یک خواننده کلمه به کلمه صفحه وب مطالعه کند، بنابراین با ارائه یک مسیر محتوایی واضح و عنوان کردن نکات مهم به کاربر کمک می کنید.
محتوای باید از نظر گرامری صحیح و بدون خطا باشد. یک غلط املایی یا کاما از دست رفته می‌تواند خواننده را منصرف کند. تصاویر، ویدیوها و اینفوگرافیک ها در اینجا مفید هستند تا به تجزیه متن و ارائه جذابیت بصری بیشتر کمک کنند.

2. سرعت صفحه خود را بهینه کنید

کاربران منتظر بارگذاری کند وب سایت نخواهند ماند. به طور متوسط یک کاربر تنها 4 ثانیه صبر می کند و دوباره به صفحه نتایج جستجو بر می گردد.
برای بارگزاری سریع تر صفحه مطمئن شوید تصاویر از لحاظ اندازه بهینه شده اند، هاست شما قابل اعتماد است و از ریدایرکت ها بیش از حد استفاده نمی کنید. کند بودن بارگزاری صفحه یکی از مهم ترین عوامل نرخ پرش بالا است.

3. در موضوع بمانید

ممکن است رتبه بندی صفحه شما برای یک کلمه کلیدی فوق العاده باشد، اما باقی محتوای سایت شما برای کاربر جذاب نباشد. در این صورت کاربر از صفحه ی شما خارج می شود. نرخ پرش بالا رفته و گوگل شما را به عنوان یک طعمه شناسایی می کند. پس رتبه خود را از دست می دهید.

4. یک ابزار ردیابی نقشه حرارتی نصب کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای دانستن اینکه چه چیزی مخاطبان شما را جذب می کند، نصب یک ابزار ردیابی نقشه حرارتی خارجی است، مانند Hot Jar. این افزونه اطلاعاتی از قبیل:
•    معمولاً کاربران سایت شما چقدر به سمت پایین اسکرول می کنند
•    جایی که معمولا کلیک می کنند
•    کدام بخش از صفحه شما بیشتر مورد توجه قرار می گیرد
•    نحوه تعامل کاربران با سایت شما
این اطلاعات هنگام طراحی استراتژی محتوا بسیار مفید است زیرا به کمک آن ها می توان سئویی نوشت که با جستوجو ی کاربران هم راستا باشد.

جمع بندی

اگر می خواهید در گوگل رتبه بالایی کسب کنید، نمی توانید معیارهای رفتار کاربر را نادیده بگیرید. با تجزیه و تحلیل داده‌هایی که از این معیارها دریافت می‌کنید، می‌توانید چیزهای زیادی در مورد محتوای خود، نحوه تعامل کاربر با سایت و نحوه بهبود آن بیاموزید. با مشاوران تیم سئو می توانید در تجزیه و تحلیل داده ها از تجربه مشاوران استفاده کنید.

منبع: https://ignitevisibility.com/user-behavior-metrics-affect-rankings-improve

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است