نماد الکترونیک

میزان پیشرفت خواندن شما

در این روز ها بازار مشاغل اینترنتی حسابی گرم شده است. به همین واسطه سو استفاده و کلاهبرداری ها هم زیاد شده اند. در این میان سازمان مرکز توسعه تجارت الکترونیک که زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد، از این موارد جلوگیری می کند.

به این منظور نمادی طراحی شده است که نماد الکترونیک یا ای نماد نام دارد. کسب و کار هایی که واجد شرایط باشند، می توانند این نماد را دریافت کنند.

نماد الکترونیک چیست؟

یک نشانه که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب و کار ها داده می شود. هدف این نشانه تایید صلاحیت فروشگاه ها برای فعالیت می باشد. در واقع نماد الکترونیک نوعی تایید برای جلب اعتماد خریداران است. در این پروسه مالک کسب و کار به طور کامل شناسایی می شود و در صورت بروز هر گونه مشکل به راحتی قابل پیگیری خواهد بود. اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده سنجیده می شود. محصولات گارانتی می شوند و خدمات پس از فروش برای خریداران فعال می شود. در صورت وجود مشکل و عودت کالا روند این اتفاق واضح و پس گرفتن پول بدون دردسر انجام خواهد شد. اعتبار این نماد یک سال می باشد.

شرایط دریافت نماد الکترونیک چیست؟

1- داشتن سایت فروشگاهی راه اندازی شده (در سایت خود حداقل یک محصول داشته باشید که امکان اضافه کردن به سبد خرید و تکمیل مراحل خرید را داشته باشد). نماد اعتماد به نام مالک دامنه سایت ثبت می شود.
2- برای دریافت ای نماد به کد مالیاتی احتیاج دارید.
3- افرادی که به دنبال گرفتن نماد الکترونیکی هستند، باید حداقل 18 سال کامل داشته باشند.
4- داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان یکی دیگر از شرایط لازم برای دریافت ای نماد می باشد.
5- در مورد برخی کسب و کارها داشتن مجوز از وزارت بهداشت یا وزارت اموزش و پرورش ضروری است.
6- فعالیت مجاز در حیطه قوانین جمهوری اسلامی ایران برای دریافت ای نماد لازم است.
7- افرادی که برای دریافت ای نماد اقدام می کنند باید در سایت خود اطلاعاتی مانند شماره تماس و آدرس را جهت دسترسی راحت کاربران درج نمایند.

برای ثبت درخواست چه مدارکی لازم است؟

-متقاضیان حقیقی : 
مدارک موردنیاز برای افراد حقیقی شامل تصویر پروانه یا مجوز فعالیت (در صورت وجود)، اسناد هویتی متقاضی (شناسنامه، کارت ملی و مدرک نظام وظیفه)، تعهدنامه شخصیت حقیقی و اجاره نامه یا سند مکان کسب و کار یا منزل می شوند.

-متقاضیان حقوقی (تجاری / غیر تجاری) :
در مورد متقاضیان حقوقی، تصویر آگهی روزنامه رسمی و اصل اساسنامه، آگهی های آخرین تغییرات مربوط به آدرس، اسامی اعضای هیئت مدیره، موضوع فعالیت شرکت، تصویر پروانه یا مجوز فعالیت لازم است.

-متقاضیان دولتی:
متقاضیان دولتی برای ثبت درخواست enamad به تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب سایت به دستگاه دولتی مزبور و معرفی نماینده معرفی شده در پرونده نماد در متن نامه نیاز دارند.

انواع نماد الکترونیکی

نماد موقت: فروشگاه هایی که دارای حداقل معیار های کسب نماد هستند تا زمان تکمیل شرایط خود می توانند از نماد موقت استفاده کنند.
نماد دائم یک ستاره: پس از تکمیل شدن شرایط، متقاضیان می توانند این نماد را دریافت کنند.
نماد دائم دو ستاره: اگر در سایت شما خرید از طریق https صورت بگیرد، اطلاعات محرمانه کاربر از امنیت بالایی برخوردار می شود و شما واجد شرایط برای دریافت نماد دو ستاره می شوید.

تفاوت انواع enamad

اینماد تک ستاره و دو ستاره تفاوت زیادی با هم ندارند. تنها فرق آنها مربوط به گواهینامه ssl است. اگر نماد اعتماد الکترونیکی سایت شما از نوع دو ستاره باشد، علاوه بر اعتبار، امنیت سایت شما هم در سطح بالایی قرار دارد.

مزایای اینماد برای فروشگاه های اینترنتی

نماد الکترونیکی معیاری است که باعث جلب اعتماد مشتریان نسبت به فروشگاه های اینترنتی می شود. این نماد نقش مهمی در توسعه ی تجارت الکترونیک دارد. ساماندهی سایت های تجاری باعث می شود تا یک فضای تجارت الکترونیک ایجاد شود. کسب و کارهایی که قوانین تجارت الکترونیک را رعایت کنند، می توانند از مزایای اینماد بهره مند شوند. وجود اینماد باعث می شود تا فروشگاه های اینترنتی در یک چهارچوب قانونمند فعالیت نمایند. کاربران پس از مشاهده ی برچسب اینماد در سایت های فروشگاهی با اعتماد بیشتری اقدام به خرید می کنند. از دیگر مزایای اینماد برای فروشگاه های اینترنتی می توان به رعایت قوانین خریدهای اینترنتی توسط مشتریان، محفوظ ماندن حریم شخصی کاربران و شرکت، ایجاد رقابت سالم در کاهش قیمت ها و ارائه خدمات مناسب به خریداران اشاره کرد.

چرا باید نماد الکترونیک بگیرم؟

  • نماد الکترونیک به دلیل حفظ اطلاعات محرمانه کاربر باعث رضایت و جلب اعتماد او می شود.
  • موجب نظام مندی فروشگاه ها، رسمیت بخشیدن به کسب و کار خود و افزایش سطح کیفیت فروش است.
  • می توانید از بانک به طور مستقیم درگاه بانکی دریافت کنید. در این صورت نیاز به پرداخت کارمزد در هر تراکنش نیستید و همچنین امنیت وبسایت شما تضمین می شود.
  • اداره پست جمهوری اسلامی ایران برای کسب و کار های دارای نماد الکترونیک امکان پرداخت درب منزل را پشتیبانی می کند.

    مراحل دریافت نماد الکترونیک به طور خلاصه:

1- ثبت نام در سایت https://enamad.ir/Panel
2- تکمیل اطلاعات احراز اطلاعات هویتی
3- افزودن کسب و کار
4- تاییدیه فنی
5- احراز صحت اطلاعات کسب و کار
6- احراز آدرس محل فعالیت ، شماره تماس کسب و کار اینترنتی و آدرس پست الکترونیکی
7- تکمیل فرم نظر سنجی
8- بررسی چک لیست الزامات نماد اعتماد الکترونیکی
9- تعهد الکترونیکی
10- اعطای نماد
11- درج کد مجوز روی سایت

آیا نماد الکترونیک نیاز به تمدید دارد؟

مدت اعتبار نماد تا یک سال است. پس از یک سال مجددا با احراز هویت اطلاعاتی مانند ایمیل، شماره تماس و آدرس کسب و کار می توانید درخواست خود را برای تمدید اعتبار ارائه دهید.   کسب و کار های فعال در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها هم می توانند نماد الکترونیک دریافت کنند؟ بله. صاحبان کسب و کارها می توانند با مراجعه به وبسایت www.enamad.ir  و ایجاد حساب کاربری، نشانی خود را ثبت کنند و اقدام به دریافت نماد الکترونیک نمایند.

سخن پایانی

اینماد یا نماد الکترونیکی اهمیت زیادی در جلب اعتماد مشتریان دارد. بنابراین بهتر است با دریافت اینماد، گامی مهم در توسعه تجارت الکترونیک بردارید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است