نرخ پرش Bounce Rate چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

Bounce Rate

نرخ پرش Bounce Rate چیست؟ اگر تا به حال کلمه ی نرخ پرش به گوشتان خورده باشد، می دانید که یکی از عوامل تاثیر گذار در  سئو سایت شما است. نرخ پرش را می توان از سایت هایی مانند الکسا، گوگل آنالیتیک و … مشاهده کرد. تا به حال فکر کرده اید که سایت شما چقدر برای بازدید کننده جذابیت دارد؟

آیا می دانید که وقتی بازدید کننده سایت شما را ترک می کند، به این معنی است که اطلاعات مورد نظر خودش را پیدا نکرده یا از رابط کاربری وبسایت شما راضی نبوده است؟ در این مقاله راهکارهایی را برای پایین آوردن نرخ پرش به شما پیشنهاد می کنیم.
این مقاله شامل مطالب زیر می شود:
نرخ پرش چیست؟
اهمیت نرخ پرش در سایت شما
تاثیر نرخ پرش در سئو سایت
متوسط نرخ پرش چقدر است؟
دلایل افزایش BOUNCE RATE چیست؟
چگونه نرخ پرش سایت خود را بهبود ببخشیم؟

 

نرخ پرش Bounce Rate چیست؟

نرخ پرش یک معیار برای تجزیه و تحلیل ترافیک وب است. این شاخص، تعداد بازدیدکنندگانی را نشان می دهد که وارد سایت می شوند اما بدون مشاهده صفحات دیگر آن، سایت را ترک می کنند.

نرخ پرش Bounce Rate چیست؟

اهمیت نرخ پرش در سایت شما

نرخ پرش ممکن است به عنوان یک عامل رتبه بندی گوگل استفاده شود. در واقع، یک مطالعه صنعتی نشان داد که نرخ پرش ارتباط نزدیکی با رتبه بندی صفحه اول گوگل دارد. نرخ پرش بالا به شما این امکان را می دهد که بدانید سایت شما مشکلاتی مانند محتوا، تجربه کاربری، طرح بندی صفحه یا کپی رایتینگ دارد.

تاثیر نرخ پرش در سئو سایت

بانس ریت یا نرخ پرش تاثیر منفی چندانی در رتبه بندی سایت ندارد. بسیاری از افراد تصور می کنند که اگر نرخ پرش سایت آنها کم باشد، سئوی سایت بسیار خوب است. در حالی که این طور نیست. نرخ پرش توسط گوگل آنالیتیکس اندازه گیری می شود. در این بررسی فقط کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت می شوند، ملاک نیستند. بلکه همه کسانی که وارد سایت می شوند، روی نرخ پرش موثر می باشند. بنابراین، نمی توان خیلی به نرخ پرش محاسبه شده، اعتماد کرد. باید توجه داشت که نرخ پرش به صورت غیر مستقیم بر سئو سایت تاثیر می گذارد. این شاخص، تعداد کاربران ورودی را مشخص می کند. توجه به آن باعث می شود تا مشکلات سایت شناسایی شوند. برای مثال سرعت سایت در سئو آن موثر است. اگر سایت شما با سرعت کمی بارگذاری شود، نرخ پرش آن افزایش می یابد. این امر نشان می دهد که سئو سایت خوب نیست.

تاثیر نرخ پرش در سئو سایت

متوسط نرخ پرش چقدر است ؟

میانگین بازه نرخ پرش بین 41 تا 51 درصد است. با این حال نرخ پرش به صنعت شما و اینکه ترافیک سایت از کجا می آید، بستگی دارد. میانگین نرخ پرش بین وب سایت ها متفاوت است. سایت های تجارت الکترونیک کمترین میانگین نرخ پرش ( 20 تا 45 درصد ) و وبلاگ ها با نرخ پرش که تا 90 درصد می رسد، بیشترین نرخ پرش را دارند. برای داشتن نرخ پرش بهتر، باید سایت خودتان را با سایت های دیگر در دسته بندی خودتان مقایسه کنید. نرخ پرش ایده آل بین 10 تا 20 درصد است.

دلایل افزایش BOUNCE RATE چیست؟

در این قسمت می خواهیم در مورد عواملی صحبت کنیم که باعث می شوند کاربران بعد از ورود به سایت، بدون هیچ اقدامی از آن خارج شوند.

دلایل افزایش BOUNCE RATE چیست؟

1- سرعت پایین بارگذاری :

زمانی که کاربر به دنبال خرید یک محصول یا به دست آوردن اطلاعات می باشد، علاقمند است تا هر چه سریع تر به مطلب موردنظر برسد. اگر سرعت بارگذاری سایت پایین باشد، کاربر از ورود به صفحات سایت پشیمان می شود. در چنین شرایطی لازم است تا اقداماتی برای افزایش سرعت سایت انجام شود.

2- نبود محتوای کاربردی، جذاب و کاربرپسند :

یک محتوای جذاب نقش مهمی در جلب نظر کاربران دارد. زمانی که کاربر با یک محتوای با کیفیت و ارزشمند روبه رو می شود، برای رفع نیاز خود زمان بیشتری را در سایت باقی می ماند. در حالی که اگر مطالب سایت، برای او جذاب نباشند، به سایت دیگری می رود. محتوای سایت باید طوری نوشته شود که علاوه بر جذابیت، نیاز کاربر را نیز برطرف کند.

3- وجود مشکلات فنی و خطای 404 :

کاربران بعد از ورود به سایت به دنبال رفع نیازهای خود هستند. اگر آنها در مسیر جستجوی خود، مدام با خطای 404 مواجه شوند، سایت را ترک می کنند. مشکلات فنی سایت موجب بروز انواع خطاها می شود. در این صورت، کاربر نمی تواند به هدف خود برسد و از سایت خارج می شود.

 وجود مشکلات فنی و خطای 404

4- انتخاب عنوان و توضیحات متا اشتباه :

نرخ کلیک سایت زمانی افزایش می یابد که محتوای شما عنوان و متای مناسبی داشته باشد. عنوانی که برای محتوا انتخاب می شود باید متناسب با مطالب موجود در محتوا باشد. اگر ارتباطی بین عنوان و محتوای اصلی نباشد، موجب ناراحتی کاربر و خروج او از سایت می شود.

5- استفاده نادرست و بیش از اندازه از لینک ها :

برخی تصور می کنند که استفاده زیاد از لینک ها موجب بهبود سئو سایت می شود. در حالی که این یک تصور اشتباه است. لینک دادن تعداد زیادی از صفحات به یکدیگر، فقط کاربر را سردرگم می کند. در نهایت کاربر مطالب صفحات گذشته را فراموش کرده و بازدید خود را به صورت نیمه کاره می گذارد و از سایت خارج می شود.

6- جذاب نبودن ظاهر سایت :

یکی از نکاتی که در جذب کاربران موثر است، ظاهر سایت می باشد. طراحان سایت برای جذابیت بیشتر آن و جلب نظر کاربران، از فونت های نسبتا درشت و خوانا، تصاویر، ویدئو و رنگ های متناسب با موضوع سایت استفاده می کنند. یک طراح سایت خوب می داند که به کار بردن رنگ های بی ربط، چشمان مخاطبان را آزار می دهد. او با توجه به تجربه ی خود، طراحی سایت را طوری انجام می دهد تا کاربر بتواند سریع به هدف خود برسد. عدم جذابیت سایت باعث می شود تا کاربران رغبتی برای ورود به سایت و استفاده از محتوای آن نداشته باشند.

7- ریسپانسیو نبودن سایت :

امروزه بسیاری از افراد با استفاده از گوشی های تلفن همراه وارد سایت ها می شوند. طراحی سایت باید طوری باشد که به خوبی در تلفن همراه نمایش داده شود. امکان نمایش و دسترسی به قسمت های مختلف سایت از طریق گوشی تلفن همراه تاثیر زیادی در نرخ پرش دارد.

8- تبلیغات بیش از حد :

بسیاری از وب سایت ها برای کسب درآمد اقدام به تبلیغ روی سایت می کنند. اگر میزان این تبلیغات زیاد باشد، موجب خستگی کاربر می شود. بنابراین، نرخ پرش افزایش می یابد.

چگونه نرخ پرش خود را بهبود ببخشیم ؟

– ویدیوهایی را در صفحه خود جاسازی کنید. افزودن ویدیوها به صفحات آنها، میانگین زمان حضور در صفحه را بیش از دو برابر افزایش می دهد. داده ها نشان می دهند که صفحات دارای ویدیو در مقایسه با صفحات بدون ویدیو دارای نرخ پرش بسیار کمتری ( 11 درصد ) هستند.
– ابتدا بخشی از صفحه خود را پیدا کنید که زیاد جذاب نیست ( منطقه مرده وبسایت ). تقریبا هر صفحه از اینترنت دارای این مناطق مرده است که کاربران در حین کار خسته می شوند و کلیک می کنند. از عبارت های جذاب استفاده کنید. برای مثال می توانید از عبارت های اینو ببین، سوال این است، که باعث شد فکر کنم و این آمار را تایید می کند، استفاده نمایید.
– سرعت بارگذاری صفحه خود را بالا ببرید. تجزیه و تحلیل گوگل از 11 میلیون صفحه نشان داد که سرعت پایین بارگذاری با نرخ پرش بالا مرتبط است. (سرعت بارگذاری پایین تر = نرخ پرش بالاتر)

چگونه نرخ پرش خود را بهبود ببخشیم ؟

– از الگوی معرفی ppt استفاده کنید. مقدمه ای بنویسید که باعث شود افراد به خواندن مطلب علاقه مند شوند. همانطور که می بینید، اولین p در ppt مخفف promise است. اینجا، شما قول می دهید آنچه را که افراد به دنبالش آمده اند، ارائه دهید. در مرحله ی بعد به آنها اثبات می کنید که محتوای شما قابل اعتماد است. شما می توانید تجربه شخصی خود، نتیجه یک مشتری یا دانش و اعتبار خود را بیان کنید. در نهایت با یک جمع بندی پایان دهید. این انتقال آنها را تشویق می کند تا به سمت پایین صفحه حرکت کنند.
– خوانایی مطالب خود را بهبود دهید. (سخت خواندن = نمی خوانند.) بنابراین اگر محتوای شما ساده و قابل فهم باشد، نرخ پرش شما کمتر خواهد بود.
– صفحه شما باید به جستجوگران گوگل آنچه را که به دنبالش هستند، ارائه دهد. در غیر اینصورت، کاربران گوگل به نتایج جستجو باز خواهند گشت. پس باید از کلمات کلیدی پر کاربردی استفاده شود. این کار باعث می شود تا کاربر به هدف خود برسد.

سخن پایانی

این چند مورد فقط بخشی از راهکارهایی هستند که موجب بهبود نرخ پرش می شوند. شما می توانید از طریق بهبود نرخ پرش، بازدید سایت خود را افزایش دهید و به صورت غیر مستقیم رتبه سایت خود را بهتر کنید. برای بهبود جایگاه سایت خود می توانید از افراد متخصص کمک بگیرید. پشتیبانی سئو می تواند خدمات موثری را در حفظ و ارتقاء رتبه سایت ارائه دهد.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است