سئو موبایل چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

سئو موبایل چیست؟

سئو موبایل چیست؟ عاملی مهم و اساسی در رتبه بندی سایت می باشد. زیرا بخش زیادی از بازدیدهای بالقوه به یک وب سایت توسط آن جذب می شوند. در واقع بهینه بودن سایت برای موبایل یکی از مواردی است که تاثیر زیادی در رتبه بندی گوگل دارد.

از منظر سئو حرفه ای سایت استفاده از موبایل همواره در حال افزایش است و کسب و کارها باید از این فرصت بزرگ، بهره ی کافی ببرند. در این مقاله از سئوهاما، ابتدا به سئو موبایل چیست و اهمیت آن می پردازیم و سپس راه های بهینه سازی سئو سایت برای موبایل را شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

سئو موبایل چیست؟

سئو موبایل فرآیندی برای بهینه سازی نسخه موبایل سایت است. همچنین تمرینی جهت بهینه سازی مطالب وب سایت شما برای رسیدن به رتبه بندی بهتر و مناسب در نتایج موتورهای جستجو می باشد. این فرآیند به شما کمک می کند تا بازدید ارگانیک سایت خود را افزایش دهید. در نتیجه، کسب و کار پر رونق تری داشته باشید. موتورهای جستجوی مختلفی در فضای وب وجود دارند. اما مهمترین موتور جستجو در سئو موبایل، گوگل می باشد که 95 درصد از جستجوها را به خود اختصاص داده است.

دلیل اهمیت سئو موبایل

سئو موبایل از این جهت حائز اهمیت است که میزان جستجو در فضای وب همواره در حال افزایش می باشد و درصد بالایی از افراد، این جستجو را از طریق گوشی موبایل در هر زمانی و هر مکانی انجام می دهند.
این امر خود دلیلی است که بسیاری از مشتریان برای ورود به وب سایتی که ساخته اید، وقتی در صف تاکسی و یا در ترافیک هستند از درگاه موبایل استفاده می کنند.
در نتیجه اگر وب سایتی این بخش را نادیده بگیرد و بهینه سازی وبسایت برای موبایل را انجام ندهد، عملا بخش عظیمی از کاربران خود را از دست داده است. سئو موبایل به دلایل زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:

1- افزایش جستجو از طریق موبایل

مهمترین دلیل روند بازار است. در حال حاضر، جستجوهای موبایل از دسکتاپ فراتر رفته و این روال به‌ احتمال‌ زیاد ادامه خواهد داشت. یعنی بسیاری از مشتریان هدف شما احتمالا با استفاده از موبایل محتوای سایت شما را پیدا می‌ کنند. بهبود سئوی موبایل در جهت کمک به مشتریان برای دسترسی آسان به سایت شما می باشد.

2- تعیین رتبه بندی موتور جستجو با محتوای موبایل

علاوه بر این، همچنین گوگل با استفاده از الگوریتم Mobile First Index نسخه موبایل سایت‌ ها را معیار اصلی تحلیل محتوا و تعیین جایگاه در نتایج جستجوها قرار داده است. بنابراین اگر شما به دنبال سئو موبایل نیستید، با داشتن محتوای ضعیف رتبه‌ بندی می ‌شوید.

• الگوریتم Mobile First Index چیست؟

گوگل الگوریتم های متنوعی دارد که هر یک را به منظور خاصی طراحی کرده است. الگوریتم Mobile First Index نیز یکی از آنها می باشد. به طور خلاصه در توضیح آن باید گفت که این الگوریتم برای دسته بندی نتایج بر اساس جستجوهای موبایلی طراحی شده است. یعنی در این دسته بندی آنچه که در موبایل ها نشان داده می شود، رتبه می گیرد نه محتوایی که در دسکتاپ نشان داده می شود.

3- افزایش فروش از طرق جستجوهای موبایل

طبق تحقیقات گوگل، طی 2 سال پیش بررسی های محصول در جستجوی موبایل 35 درصد افزایش داشته است.
اگر مردم محصولات شما را برای خرید جستجو می ‌کنند، شما باید اطمینان حاصل کنید که درست همان کلمات کلیدی سایت شما را جستجو می‌ نمایند و به سایت شما هدایت می ‌شوند.
علاوه بر این، 40 درصد مردم ترجیح می‌ دهند برای تکمیل کل روند خرید، از تحقیق محصول تا خرید آن از دستگاه‌های موبایل استفاده کنند.

به‌ طورکلی، توجه به بهینه‌ سازی سئو موبایل به شما کمک خواهد کرد تا مشتریان زیادی وارد سایت شما شوند و تجربه کاربری بهتر برای همه بازدیدکنندگان خود ایجاد نمایید.

4- تاثیر سئو موبایل در جستجوی صوتی

بهینه ‌سازی موبایل همچنین به شما کمک خواهد کرد که استراتژی سئو خود را در آینده تضمین کنید. به همین دلیل جستجوی صوتی بسیار با اهمیت می ‌شود که نشان‌ دهنده افزایش جستجو از طریق موبایل است.

امروزه جستجوی صوتی نه‌ فقط بر روی گوشی‌ه ای هوشمند و تبلت ها، بلکه در دستگاه‌ های دستیار خانگی مانند Echo آمازون انجام می ‌شود. به این معنی است که افراد قادر به یافتن محتوای بهینه ‌سازی شده از هر نقطه‌ خواهند بود.
استفاده از سئو موبایل برای بهینه‌ سازی جستجوی صوتی در حال حاضر می ‌تواند یک مزیت رقابتی را فراهم کند. زیرا 62 درصد از شرکت‌ ها هنوز این کار را انجام نمی ‌دهند.

نحوه بررسی بازدید از طریق موبایل

برای بررسی آمار بازدید سایت خود و آنالیز سئو آن از طریق موبایل می توانید وارد google analytics شوید و در آنجا آمار بازدید را به طور مشخص مشاهده نمایید. برای اینکه متوجه شوید وبسایت شما برای موبایل مناسب سازی شده یا خیر از mobile-friendly test گوگل استفاده کنید.
برای این کار کافیست URL سایت خود را وارد نمایید تا مشخص شود سئو موبایل در سایت شما انجام شده یا خیر. ابزارهای دیگری نیز برای این کار وجود دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

ابزار SEO موبایل

 

قطعا یکی از بهترین ابزارهایی که می‌ توان برای سئو و بهینه‌ سازی سایت از آن استفاده نمود، گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) است. با کمک گوگل سرچ کنسول می‌ توان اطلاعات مختلفی به دست آورد. بعنوان مثال، می‌ توان مشاهده کرد که بیشترین آمار ورودی سایت از چه کلمه کلیدی است یا بررسی کنید که کاربران سایت شما بیشتر با دسکتاپ یا موبایل وارد سایت می ‌شوند. علاوه ‌بر همه این موارد می ‌توان خطاهای سایت را رفع نمود تا سئو بهتری داشت.

با ابزار URL Inspection می ‌توان هر صفحه از سایت را به صورت دقیق و جداگانه بررسی نمود و اطلاعات مختلفی در رابطه با آن به دست آورد.

ابزار فوق‌ العاده دیگری که گوگل سرچ کنسول در اختیار مدیران سایت قرار داده، Mobile Usability نام دارد که به معنای قابلیت استفاده در موبایل می ‌باشد. در واقع به کمک این ابزار خیلی راحت می‌ توان وضعیت سایت را در تلفن همراه مورد ارزیابی قرار داد. برای مثال اگر یک سایت در تلفن همراه خطایی داشته باشد، از این قسمت قابل مشاهده خواهد بود. توجه داشته باشید که با رفع همین خطاها، می‌ توان سئو موبایل را بهبود بخشید.

از ابزارهای کاربردی دیگر سئو موبایل می توان به Google’s Mobile-Friendly Test، Rich Results Test، Lighthouse، SEMrush، Analytics و … اشاره نمود.

بهبود سئو موبایل

برای بهبود سئو موبایل خود، باید روی چند مورد تمرکز نمایید:

1- افزایش سرعت وب سایت

فرض کنید که برای رسیدن به مقصد خاصی، بسیار دیرتان شده و چند ثانیه فرصت دارید، تا تصمیم بگیرید که آیا سوار مترو یا تاکسی شوید سریع تر خواهید رسید. به این منظور به سرعت گوگل را باز کرده و مدت زمان رسیدن به مقصد قطار مورد نظر را سرچ می کنید.
میزان سرعت صفحات وب سایت شما در موبایل حتی باید بیشتر از سرعت آن در صفحات دسکتاپ باشد. زیرا کاربران موبایل به مراتب به دنبال نتایج سریع تر بوده و باید سرعت صفحات در حد صبر و تحمل مخاطبین باشد.
به این منظور می توان با کمک Google PageSpeed Insights سرعت هر صفحه وب سایت خود را ارزیابی نمایید. چنانچه از حد معمول کند تر بود به فکر بهینه سازی تصاویر، کد های کوچک تر، استفاده از کش مرورگر، تغییر مسیرها و سایر عوامل موثر بر سرعت سایت باشید.

2- کاهش کدها

هر درخواستی که سایت شما انجام می دهد در سرعت سایت موثر می باشد. شما باید روی کاهش این درخواست ها کار کنید. یکی از روش های انجام این کار و بهبود سئو موبایل، کم و کوچک کردن آنها است.
یعنی دارایی های مشترک مانند JavaScript و CSS را به هم لینک می دهد. در کل ، مرورگر مجبور می شود پرونده های کمتری را بارگیری کند که باعث سریع تر شدن سایت می شود. اجرای این کار سخت به نظر می رسد.

3- کاهش ریدایرکت ها

یک ریدایرکت یا تغییر مسیر، بازدید کننده را از یک صفحه درخواست شده به صفحه دیگر راهنمایی می کند. زیرا صفحه درخواست شده، منتقل یا حذف شده است. اگر ریدایرکت به خوبی انجام گردد باعث یک تجربه کاربری خوب می شود.
اما هر چه از ریدایرکت ها بیشتر استفاده کنید، سرعت سایت شما کندتر شده و این برای سئو موبایل سایت شما مناسب نخواهد بود. پس تغییر مسیرهای بی پایان را انجام ندهید.
همچنین سعی کنید لینک هایی را که در آن پست های حذف شده به پست های جدید هدایت می شوند، نگه ندارید. همیشه لینک مستقیم ایجاد نمایید.

4- مسدود نکردن کدهای JavaScript ، HTML و CSS

دارایی هایی مانند JavaScript ، HTML و CSS را مسدود نکنید. با این کار دسترسی گوگل به سایت شما بسیار سخت تر می شود و این می تواند باعث رتبه بندی نامناسب گردد. گوگل سرچ کنسول خود را بررسی نمایید تا ببینید آیا منابع را مسدود کرده اید یا خیر.
برای اطمینان از seo موبایل سایت خود می توان از ابزارهای Google Webmaster برای مشاهده خزیده شدن تمامیCSS ، Javascript و تصاویر استفاده نمود. همچنین robots.txt را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ صفحه ای را از Google پنهان نمی کنید.این صفحه به Googlebot می گوید که قسمت های خاصی از سایت شما را خزیده یا فهرست نکند و معمولا در site.com/robots.txt یافت می شود.

5- انتخاب صحیح ویو پورت

Viewport عرض صفحه دستگاه مورد استفاده برای مشاهده آن را تعیین می کند. با مشخص کردن یک نمای درست، مطمئن شوید که بازدیدکنندگان با دستگاه های خاص نسخه مناسب سایت شما را دریافت می کنند.
اگر این کار را انجام ندهید، امکان دارد شما فقط سایت دسکتاپ خود را به یک کاربر تلفن هوشمند با صفحه نمایش کوچک نشان دهید.

6- آزمایش و معرفی سایت به گوگل

قبل از شروع به کار بر روی سئو موبایل خود، باید تست قابلیت استفاده از تلفن همراه را در گوگل انجام دهید. تا مشاهده کنید که از کجا باید شروع نمایید. در طی کار خود، باید آزمایش موبایل فرندلی را ادامه دهید تا مشاهده کنید که چقدر پیشرفت می کنید.
اگر سایت شما بهینه شده باشد باید این موضوع را به گوگل بگویید تا بررسی و نمایه سازی شود. برای بالا بردن عملکرد سایت خود از Search Console استفاده کنید.

7- بهینه سازی محتوای غیر قابل پخش در موبایل

برخی از انواع محتوا هستند که به خوبی نسخه موجود در دسکتاپ، در صفحه نمایشگر کوچک موبایل اجرا نمی شوند. در نتیجه این نوع از محتوا تجربه خوبی را برای کاربران سایت شما به همراه نخواهد داشت. بعنوان مثال، یک ویدیو یا گیف را تصور کنید که در صفحه موبایل نصفه دیده شده و به طور اتومات هم در حال پخش است.
ما پیشنهاد می کنیم که برای سئو موبایل بهتر از html5 جهت جاسازی این سبک محتوا مانند ویدیو استفاده کنید، تا در همه دستگاه ها به شکلی صحیح به نمایش در بیاید. به این شکل شما محتوایی را در اختیار خواهید داشت که علاوه بر کاربران، موتورهای جستجو نیز آن را به راحتی درک خواهند کرد.

8- رفع تغییر مسیرهای اشتباه و لینک های نادرست

همانطور که ایجاد یک ساختار با مسیرهایی صحیح در نسخه دسکتاپ اهمیت دارد، رفع این خطاهای لینک دهی در نسخه موبایل نیز حائز اهمیت است. بنابراین به طور مداوم به بررسی منظم وب سایت خود در دستگاه های موبایل و تبلت بپردازید تا از عملکرد درست لینک دهی ها مطمئن شوید. seo موبایل مانند تمامی استراتژی های بهینه سازی سایت به یک روند مستمر نیاز دارد تا بتوان رتبه فعلی را حفظ و یا ارتقا داد.

9- رفع ارور 404

برخی از وبسایت ها محتوای موجود را به کاربران دسکتاپ ارائه می دهند. اما کاربران موبایل برای همان آدرس اینترنتی با خطای 404 روبرو می شوند. این ارور یکی از عوامل افت رتبه و علت ناامید شدن کاربر از ادامه گشت و گذار در وبسایت شما خواهد بود.
در نیتجه برای بهینه سازی سئو موبایل باید چنین خطاهایی را یافته و به جای آن، کاربران را به یک صفحه معادل با url متفاوت هدایت نمایید.
به این ترتیب مطمئن شوید صفحات سایت شما در تلفن همراه به درستی پیکربندی شده اند تا از نمایش پیغام خطا به مخاطبین جلوگیری شود.

10- طراحی سایت برای موبایل

برای طراحی سایت خود در نظر گرفتن سایز کوچک موبایل و عمدتا لمسی بودن صفحات از معیارهای کلیدی سئو موبایل می باشند. به عنوان مثال :

 

• استفاده نکردن از فلش

این افزونه ممکن است در تلفن کاربر شما موجود نباشد. به این معنی که آنها بسیاری از موارد سایت شما را از دست خواهند داد. بنابراین اگر می خواهید جلوه های ویژه را به کار گیرید، به جای آن از HTML5 استفاده نمایید.

• عدم استفاده از پنجره های تاشو

همه افراد از پنجره های بزرگی که باز شده و تمام صفحه را می پوشاند، متنفر هستند. همچنین استفاده از این پنجره ها در صفحات کوچک موبایل همواره دشوار و خسته کننده می باشد. در نتیجه به احتمال زیاد این عمل ممکن است به نرخ پرش بالا منجر شود.

سخن پایانی

سئو موبایل یک موضوع بسیار مهم است که امروزه با توجه به گسترش استفاده از تلفن‌ های همراه، باید توجه بیشتری به آن داشته باشید. اینگونه می ‌توانید کاربران بسیار بیشتری را به سمت سایت جذب کنید، در نتیجه هم فروش بیشتری داشته باشید.
فقط این موضوع را فراموش نکنید که سئو موبایل هم فرآیندی زمان ‌بر و طولانی می باشد. بنابراین انتظار نداشته باشید که با ایجاد تغییرات جدید، خیلی سریع به رتبه‌ های بهتر دست پیدا کنید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است