تگ کنونیکال چیست ؟

میزان پیشرفت خواندن شما

تگ کنونیکال url

تگ کنونیکال چیست؟ | تگ کنونیکال راهی است که به موتورهای جستجو می گوید که یک URL خاص نشان دهنده کپی اصلی یک صفحه می باشد. استفاده از تگ کنونیکال از بروز مشکلات ناشی از محتوای یکسان یا “تکراری” در چندین URL جلوگیری می کند. در عمل، تگ کنونیکال به موتور

های جستجو می گوید که کدام نسخه از URL باید در نتایج جستجو نشان داده شود.

 

اهمیت تگ کنونیکال

محتوای تکراری موضوع پیچیده ای است، اما وقتی موتورهای جستجو، URL های زیادی را با محتوای یکسان (یا بسیار مشابه) زیر و رو می کنند، می تواند باعث ایجاد تعدادی از مشکلات SEO شود. اگر خزنده‌های جستجو مجبور باشند محتوای تکراری زیادی را مرور کنند، ممکن است برخی از محتوای منحصر به فرد شما را از دست بدهند. تکرار در مقیاس بزرگ ممکن است توانایی رتبه بندی شما را کمرنگ کند. در نهایت، حتی اگر محتوای شما رتبه بندی شود، موتورهای جستجو URL اشتباه را به عنوان url اصلی انتخاب می کنند. استفاده از canonicalization به شما کمک می کند محتوای تکراری خود را کنترل کنید.

تگ کنونیکال

مشکل URL ها

ممکن است فکر کنید “چرا کسی باید یک صفحه را کپی کند؟” و به اشتباه فرض کنید که متعارف سازی چیزی نیست که باید نگران آن باشید. مشکل این است که ما به عنوان انسان تمایل داریم یک صفحه را به عنوان یک مفهوم در نظر بگیریم، مانند صفحه اصلی شما. با این حال، برای موتورهای جستجو، هر URL منحصر به فرد یک صفحه جداگانه است.

به عنوان مثال، خزنده‌های جستجو می‌توانند به تمام روش‌های زیر به صفحه اصلی شما برسند:

http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
http://example.com/index.php?r…

برای یک انسان، همه این URL ها یک صفحه واحد را نشان می دهند. با این حال، برای یک خزنده جستجو، هر یک از این URL ها یک “صفحه” منحصر به فرد است. حتی در این مثال محدود، می‌توانیم ببینیم که پنج نسخه از صفحه اصلی وجود دارد. اما در واقعیت، این فقط یک نمونه کوچک از تغییراتی است که ممکن است با آن روبرو شوید. سیستم‌های مدیریت محتوای مدرن (CMS) و وب‌سایت‌های پویا و کد محور این مشکل را بیش از پیش تشدید می‌کنند. بسیاری از سایت‌ها به‌طور خودکار برچسب‌ها را اضافه می‌کنند، چندین مسیر (و URL) را به یک محتوا می‌دهند، و پارامترهای URL را برای جستجو، مرتب‌سازی، گزینه‌های ارز و غیره اضافه می‌کنند. ممکن است هزاران URL تکراری در سایت خود داشته باشید و حتی متوجه نباشید.

تگ کنونیکال چیست؟

مشکلات محتوای تکراری می تواند بسیار بزرگ باشد، اما در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که باید هنگام استفاده از برچسب متعارف در نظر بگیرید:

تگ های متعارف می توانند خود ارجاعی باشند.

اگر یک تگ متعارف به URL فعلی اشاره کند، مشکلی ندارد. به عبارت دیگر، اگر آدرس‌های اینترنتی X، Y و Z تکراری هستند و X نسخه متعارف آن است، خوب است که نشانی را که به X اشاره می‌کند در URL X قرار دهید. این ممکن است واضح به نظر برسد، اما یک نقطه سردرگمی رایج است.

کنونیکال صفحه اصلی خود را رعایت کنید.

با توجه به اینکه تکرارهای صفحه اصلی بسیار رایج هستند و ممکن است افراد به روش های مختلفی به صفحه اصلی شما پیوند بزنند (که نمی توانید کنترل کنید)، معمولاً ایده خوبی است که برای جلوگیری از مشکلات پیش بینی نشده، یک تگ کنونیکال در قالب صفحه اصلی خود قرار دهید.

تگ های کنونیکال پویا خود را به صورت نقطه ای بررسی کنید.

گاهی اوقات کد بد باعث می شود یک سایت برای هر نسخه از URL یک برچسب متعارف متفاوت بنویسد. اطمینان حاصل کنید و URL های خود را به ویژه در سایت های تجارت الکترونیک و CMS-محور بررسی کنید.

از سیگنال های مختلط خودداری کنید.

اگر سیگنال‌های مختلط ارسال کنید، ممکن است موتورهای جستجو از یک برچسب متعارف اجتناب کنند یا آن را به اشتباه تفسیر کنند.

مراقب متعارف سازی نزدیک و تکراری باشید.

وقتی اکثر مردم به متعارف سازی فکر می کنند، به موارد تکراری دقیق فکر می کنند. استفاده از تگ canonical در موارد تقریباً تکراری (صفحاتی با محتوای بسیار مشابه) امکان پذیر است، اما با احتیاط عمل کنید. بحث های زیادی در مورد این موضوع وجود دارد، اما به طور کلی استفاده از برچسب های متعارف برای صفحات بسیار مشابه، مشکلی ندارد. به خاطر داشته باشید که نسخه های غیر متعارف آن صفحه ممکن است واجد شرایط رتبه بندی نباشند، و اگر صفحات بسیار متفاوت باشند، موتورهای جستجو ممکن است برچسب را نادیده بگیرند.

کپی های متقابل دامنه را متعارف کنید.

اگر هر دو سایت را کنترل می کنید، می توانید از تگ canonical در سراسر دامنه ها استفاده کنید. فرض کنید شما یک شرکت انتشاراتی هستید که اغلب همان مقاله را در 12 سایت منتشر می کنید. استفاده از تگ canonical قدرت رتبه بندی شما را تنها بر روی یک سایت متمرکز می کند.

تگ کنونیکال

تگ های کنونیکال در مقابل تغییر مسیرهای301

 

یکی از سوالات رایج سئو این است که آیا تگ های متعارف مانند ریدایرکت های 301 از ارزش لینک (PageRank، Authority و غیره) عبور می کنند یا خیر. در بیشتر موارد بله، اما این می تواند یک سوال خطرناک باشد. به خاطر داشته باشید که این دو راه حل دو نتیجه بسیار متفاوت برای خزنده های جستجو و بازدیدکنندگان سایت ایجاد می کنند.

افراد می توانند از هر دو URL بازدید کنند. مطمئن شوید که راه حل شما با نتیجه دلخواه مطابقت دارد.

چگونه تگ های کنونیکال خود را برای سئو بررسی کنیم؟

هنگام ممیزی کردن تگ های کنونیکال خود، تعدادی چیز وجود دارد که ارزش بررسی عملکرد بهینه سئو را افزایش می دهد.

در اینجا یک چک لیست وجود دارد:

آیا صفحه دارای تگ canonical است؟
آیا کانونیکال به صفحه سمت راست اشاره می کند؟
آیا صفحات قابل خزیدن و نمایه سازی هستند؟

یک اشتباه متداول این است که نشانی متعارف را به URL نشان می دهیم که توسط robots.txt مسدود شده است یا روی “noindex” تنظیم شده است. این می تواند سیگنال های مختلط و گیج کننده ای را به موتورهای جستجو ارسال کند. چند روش متداول برای بازرسی و ممیزی کردن تگ های کنونیکال شما در زیر آمده است.

1. مشاهده منبع

در اکثر مرورگرها، می توانید برای مشاهده منبع کلیک راست کنید، یا به سادگی آن را در نوار آدرس تایپ کنید.

2. از MozBar استفاده کنید.

MozBar یک نوار ابزار SEO رایگان است که به راحتی برچسب متعارف را در هر صفحه به شما نشان می دهد. پس از نصب، به سادگی زبانه Page Analysis را بزنید، سپس بر روی “General Attributes” کلیک کنید تا هرگونه اطلاعات متعارف را مشاهده کنید.

3. حسابرسی به صورت عمده با راه حل های نرم افزاری

اکثر نرم افزارهای ممیزی سایت سئو به شما امکان می دهند تگ های کنونیکال را به صورت انبوه بررسی کنید. Moz Pro تگ‌های متعارف گمشده را بررسی می‌کند و می‌تواند این کار را برای 100 هزار صفحه در یک زمان انجام دهد.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است