برد کرامب یا breadcrumb

میزان پیشرفت خواندن شما

برد کرامب یا breadcrumb

برد کرامب یا breadcrumb، این اسم از یک داستان قدیمی گرفته شده است. در این داستان خواهر و برادری می خواهند به جنگل بروند. برای اینکه راه بازگشت را گم نکنند،

در مسیر خود خرده های نان روی زمین می ریزند. هنگام برگشت به خانه از طریق آن خرده نان ها مسیر را به راحتی پیدا می کنند. اما این موضوع در سئو چگونه به سایت ما کمک می کند؟

برد کرامب چیست؟

برد کرامب مانند یک نقشه برای سایت عمل می نماید. در واقع کاربر از این طریق متوجه می شود دقیقا در چه جایگاهی از سایت قرار دارد و چه مسیری را در سایت طی کرده تا به این صفحه برسد. برد کرامب یک نوار است که معمولا در بالای صفحه قرار می گیرد. با نگاه کردن به این نوار، مسیر رسیدن به صفحه ای که در آن هستید را می بینید. با کلیک کردن روی هر کدام از موارد به صفحه ی دیگری منتقل می شوید.

برد کرامب یا breadcrumb
انواع برد کرامب

• بر اساس موقعیت مکانی: رایج ترین نوع برد کرامب است. در این نمونه، کاربر موقعیت دقیق خود در سایت را متوجه می شود و می تواند با کلیک کردن روی گزینه های نوار برد کرامب به صفحات قبلی یا صفحه اصلی برگردد. این نمونه معمولا در بالای صفحه قرار دارد.

• بر اساس ویژگی: این مورد به طور معمول در سایت های فروشگاهی، ثبت آگهی و مواردی که نیاز به راهنمایی گرفتن باشد، به کار می رود. روش کار به این صورت است که با انتخاب یک گزینه از منو سایت ویژگی های آن برای شما باز می شود و در انتخاب باقی ویژگی ها کمک کننده می باشد.

• بر اساس تاریخچه: این نمونه از برد کرامب برای نشان دادن قدم هایی که برداشته اید و صفحاتی که پشت سر گذاشته اید، کاربرد دارد.

• فروشگاهی: اگر از سایت های فروشگاهی خرید کنید، این مدل از برد کرامب ها را خواهید دید. فروشگاه های آنلاین از این روش استفاده می کنند که کاربر در فرآیند خرید بتواند در صورت نیاز به صفحات قبلی برگردد.

برد کرامب یا breadcrumb
دلایل استفاده از برد کرامب یا breadcrumb

• تجربه کاربری را بهتر می کند: کاربر می تواند به راحتی مسیری که می خواهد را پیدا کند و به دسته بندی های دیگر مراجعه نماید. همچنین به صفحات دیگر یا صفحه اصلی برود. این موضوع سبب جلب رضایت کاربر می شود و مدت زمانی که کاربر در سایت می ماند را افزایش می دهد. از سردرگمی کاربر جلوگیری می کند و تعامل آن را با سایت بیشتر می نماید. همچنین برای کاربرانی که از گوشی موبایل استفاده می کنند، موجب رضایت بیشتری می شود.

• نرخ پرش را کاهش می دهد: این روزها کاربران به طور طبیعی و با کمک موتورهای جستجوگر وارد وبسایت ها می شوند. این اتفاق که کاربر از طریق صفحه اصلی وارد سایت شود خیلی کم پیش می آید. پس هر صفحه از سایت باید به تنهایی پتانسیل نگه داشتن کاربر را داشته باشد. برد کرامب یکی از استانداردهای لازم برای راضی کردن کاربر در صفحه است.

• تقویت لینک های داخلی: هنگام استفاده از نان ریزه صفحات سایت خود را با لینک داخلی به یکدیگر مرتبط می کنید. این روش مانند یک زنجیر مطالب سایت شما را به یکدیگر وصل می کند، سپس باعث ترغیب کاربر به دنبال کردن زنجیر و خواندن مطالب بیشتری از سایت شما می گردد. در واقع کاربر خیلی اتفاقی با یک سرچ ساده وارد سایت ما می شود، اما با کمک برد کرامب می تواند به محتواهای عمیق و قدیمی وبسایت ما دسترسی داشته باشد. افزایش بازدید واقعی از مطالب، بهبود وضعیت سئوسایت شما را به دنبال دارد.

• افزایش نرخ کلیک: زمانی که وبسایت شما در صفحه نتایج جستجو گوگل نمایان می شود، گوگل مسیر راهنمای صفحات یا همان برد کرامب را در نتایج به کاربر نشان می دهد. این موضوع کمک می کند کاربر با یک نگاه کلی، دسته بندی سایت شما را بررسی کند و روی یکی از موارد کلیک نماید. در نتیجه نرخ کلیک افزایش می یابد.

• برای گوگل با اهمیت است: ربات های جستجوگر گوگل، در بین صفحات یک سایت در حال خزش و بررسی اطلاعات هستند. هر چه اطلاعات یک سایت دسته بندی شده و منظم تر باشند، کار ربات های گوگل آسان تر می شود. در نتیجه اطلاعات راحت تر در دسترس ربات ها قرار می گیرند.

تاثیر برد کرامب بر سئو سایت

پیروی کردن از الگوریتم های گوگل همواره تاثیرات مثبتی بر وبسایت شما دارد. ناوبری نشانگر صفحات، شما را قدم به قدم در افزایش سئو سایت کمک می کند. با رعایت کردن نکات خیلی ساده به راحتی می توانید جایگاه سایت خود را تغییر دهید. برد کرامب یکی از مواردی است که فواید زیادی برای صفحات شما دارد. همان طور که قبل تر اشاره کردیم، کاهش نرخ پرش و تقویت لینک های داخلی، تنها چند نمونه از تاثیرات مثبت خرده نان می باشند. برد کرامب فضای خیلی کمی از وبسایت شما را در اختیار می گیرد اما مزایای بسیار زیادی به وبسایت شما می دهد.

برد کرامب یا breadcrumb
چه وبسایتی به برد کرامب نیاز دارد؟

بهترین روش تشخیص، استفاده از یک نقشه سایت و تحلیل آن می باشد. اما به طور کلی، اگر مقدار زیادی محتوا با موضاعات مختلف، در رده های متفاوت دارید (مانند سایت های فروشگاهی) برد کرامب برای سایت شما عملکرد فوق العاده ای می تواند داشته باشد.
اما اگر سایت شما سطحی است، اطلاعات در یک طبقه و هم سطح یکدیگر هستند و دسته بندی های متفاوت ندارید، طبیعتا نیازی به استفاده از برد کرامب نیست. این موضوع می تواند حتی برای یک سایت خبری بسیار بزرگ هم رایج باشد. مقدار زیادی محتوا که همگی در یک سطح و یک دسته قرار می گیرند و ساختار خطی به سایت می دهند. در این حالت برد کرامب کاربردی ندارد.

برد کرامب یا breadcrumb
اشتباهات رایج هنگام استفاده از برد کرامب

• توجه به سایز فونت: بردکرامب باید به راحتی قابل خواندن باشد اما نباید با سایز نامناسب فونت موجب حواس پرتی کاربر شود. در عین حال باید توجه داشته باشید از سایز فونت خیلی ریز استفاده نکنید. زیرا در نمایشگر موبایل کلیک کردن سخت می شود.

• استفاده نکردن از یرد کرامب به جای منوی اصلی: برد کرامب یک قابلیت اضافه است که به جهت یابی در سایت کمک می کند اما نباید آن را به جای منوی اصلی قرار داد. برد کرامب را یک کمک دهنده در نظیر بگیرید و آن را جایگزین ساختار های اصلی وبسایت نکنید.

• وارد نکردن پیوند به صفحه فعلی در بردکرامب: آخرین آیتم در نوار برد کرامب، جایگاه فعلی کاربر می باشد. بهتر است این آیتم را لینک نکنید. زیرا کاربر با کلیک بر آن به صفحه ای وارد می شود که قبل از کلیک در آن حضور داشت.

• قرار دادن برد کرامب در جایگاه درست: وقتی کاربر برای اولین بار وارد سایت می شود، نباید عوامل حواس پرتی موجب عدم توجه او به محتوای اصلی پیج شود. بهتر است برد کرامب را در پایین صفحه جایگذاری کنید تا به شیوه ای درست مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه اضافه کردن برد کرامب به سایت

بردکرامب ها عناصر جهت یابی هستند که بطور باور نکردنی برای کاربر و موتورهای جستجو مفید می باشند. اضافه کردن آن ها به وبسایت کار بسیار ساده ای است.

اگر از سایت های وردپرسی استفاده می کنید، به کمک Yoast Seo به راحتی می توانید بردکرامب را فعال کنید.
اگر قبلا از Yoast Seo استفاده نکرده اید ابتدا پلاگین آن را نصب و فعال کنید، سپس قطعه کد Bread crumb را به وردپرس سایت خود اضافه کنید. در مرحله بعد، گزینه ی Breadcrumb در تنظیمات افزونه فعال شود. با این شیوه به سادگی برای صفحه خود برد کرامب ساختید.

برد کرامب یا breadcrumb

همچنین می توانید به روش دستی هم این کار را انجام دهید. برای این کار کد زیر را به قالب سایت خود اضافه کنید:

<?php
if ( function_exists(‘yoast_breadcrumb’) ) {
yoast_breadcrumb( ‘</p><p id=”breadcrumbs”>’,'</p><p>’ );
}
?>
با این کد، بردکرامب دقیقا در بالای عنوان صفحه قرار می گیرد.

برد کرامب یا breadcrumb
سخن پایانی

با چند قدم ساده می توانید به سایت خود ناوبری نشان گر صفحات اضافه کنید و از گم شدن کاربران در صفحات سایت خود جلوگیری نمایید. با این کار باعث می شوید گوگل امتیاز بیشتری به وبسایت شما دهد و رتبه سایت خود را افزاش دهید. در این مقاله در مورد برد کرامب به طور کامل بحث کردیم. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

منابع:
https://uxplanet.org
https://www.searchenginejournal.com/
https://yoast.com

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است