الگوریتم کافئین گوگل Google Caffeine چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

در حال حاضر گوگل به عنوان محبوب ترین و کاربردی ترین موتور جستجو شناخته می شود. برای اینکه بتواند اعتبار خود را حفظ کند و رضایت کاربران را به دست آورد تلاش زیادی می کند. در این راستا تغییراتی در زمینه الگوریتم ها ایجاد کرده است. الگوریتم های گوگل تاثیر مهمی در رتبه بندی سایت ها دارند.

هدف از تغییر الگوریتم های گوگل

گوگل می خواهد تا عنوان سایت ها مطابق با نیاز و خواست کاربران شوند. برای رسیدن به این هدف، الگوریتم های خود را به روز رسانی می کند تا صفحات جستجو با نیاز کاربران همسو شوند. این کار باعث افزایش بازدید از سایت می گردد.

یکی از مهم ترین اهداف سئوکاران افزایش ترافیک ورودی سایت است. آن ها بعد از تجزیه و تحلیل سایت، نقاط قوت آن را تقویت و نقاط ضعف را برطرف می کنند. از جمله اقداماتی که سئوکاران انجام می دهند، تغییر محتوای سایت است. پس از اینکه تغییرات لازم در محتوای سایت صورت گرفت، گوگل باید آن ها را شناسایی کند و تاثیر آن را بر رتبه سایت مشخص نماید. قبلا سیستم ایندکس گوگل، صفحات هر سایت را بر اساس کلمات کلیدی آن ها دسته بندی و ثبت می کرد.  در این حالت، کاربران با جستجوی موضوع موردنظر خود، با صفحات ایندکس شده مواجه می شدند. اما اشکال روش ایندکس این بود که سرعت به روزرسانی گروه ها با هم تفاوت داشت. یعنی هنگامی که کاربران موضوعات موردنظر خود را جستجو می کردند، با صفحات قدیمی مواجه می شدند. گوگل برای رفع این مشکل، الگوریتم کافئین را رونمائی نمود.

ایندکس صفحات سایت یعنی ربات های گوگل محتوای وب سایت شما را بررسی می کنند و آن ها را در مرکز داده ها ذخیره می کنند.

الگوریتم کافئین گوگل

الگوریتم کافئین گوگل، دائما صفحات وب سایت ها را جستجو و مطالب آن ها را به سرعت ایندکس می کند. این در حالی است که قبلا، سیستم ایندکس مسئول نمایش صفحات جستجو بود. اما در حال حاضر، الگوریتم کافئین به صورت زنده این کار را انجام می دهد.

گوگل، الگوریتم کافئین را در سال 2009 معرفی نمود تا بتواند ساختار مشخصی برای ایندکس سایت ها قرار دهد. با این کار می خواهد شیوه ی نمایش نتایج صفحات جست و جو را بهبود بخشد. قبلا برای ایندکس سایت ها، ساختار مشخصی وجود نداشت. آشفتگی به وجود آمده در نمایش صفحات جست و جو باعث نارضایتی کاربران می شد. در این وضعیت، کاربر نمی توانست به مطلب موردنظر خود دست پیدا کند.

با توجه به اینکه گوگل یک موتور جستجوی متن محور است، محتوای وب سایت ها برای گوگل بسیار مهم می باشد. زمانی که تغییری در محتوای وب سایت ایجاد می شود، الگوریتم کافئین متوجه آن می گردد. به کمک این الگوریتم، صفحات زیادی در هر لحظه ایندکس می شوند و در اختیار کاربران قرار می گیرند.

عملکرد الگوریتم کافئین مشابه الگوریتم مرغ مگس خوار است. این الگوریتم علاوه بر سرعت بخشیدن به نتایج جستجو و اختصاصی تر کردن آن ها موجب افزایش تعامل نتایج جستجو با محتوای شبکه های اجتماعی می شود. به همین علت فعالیت در شبکه های اجتماعی اثر خوبی بر سئو سایت دارد.

برخی از الگوریتم کافئین به عنوان یک تغییر جزئی نام می برند. اما عده ای آن را با فاجعه ی فلوریدا در سال 82 مقایسه می کنند. در آن سال، تعداد زیادی از صفحات گوگل که در رتبه های بالای آن قرار داشتند، کلا از نتایج گوگل حذف شدند. علاوه بر این، کیفیت نتایج برای جستجوهای زیادی کاهش پیدا کرد.

الگوریتم کافئین چه مزایایی دارد؟


1- افزایش سرعت : با وجود الگوریتم کافئین، صفحات وب سایت با سرعت بیشتری به روز رسانی می شوند. این الگوریتم باعث می شود تا در هر لحظه، تعداد زیادی از صفحات وب سایت ایندکس و در اختیار کاربران قرار بگیرند. در این صورت، کاربران رضایت بیشتری دارند و میزان بازدید از سایت افزایش پیدا می کند.
الگوریتم کافئین علاوه بر بالا بردن سرعت ایندکس صفحات، سرعت بارگذاری نتایج جستجو را نیز به اندازه 2 برابر افزایش داده است.

2- افزایش اندازه : الگوریتم کافئین با سرعت بالایی صفحات را ایندکس می کند. هر چقدر تعداد صفحات ایندکس شده سایت شما بیشتر باشد، وب سایت شما نتیجه ی بهتری در نتایج جستجو به دست می آورد. به این ترتیب، کاربران به صفحات بیشتری از سایت دسترسی پیدا می کنند. این الگوریتم می تواند اندازه ایندکس صفحات را بزرگ تر کند.

3- افزایش ارتباط بین جستجو و نتایج : این مزیت الگوریتم کافئین به عنوان مهم ترین هدف آن محسوب می شود. الگوریتم کافئین می تواند صفحات زیادی از وب سایت ها را در مدت زمان کوتاهی ایندکس و به روزرسانی کند. همچنین می تواند این صفحات را به صورت زنده برای کاربر نمایش دهد. مدیران سایت ها هم می توانند نتایج وب سایت خود را به صورت زنده در موتورهای جستجو به نمایش بگذارند. این موارد از دید کاربران و مدیران دور نمی مانند.

4- مقیاس پذیری : یکی دیگر  از اهداف و مزایای الگوریتم کافئین، مقیاس پذیری توسعه وب می باشد.

آیا الگوریتم کافئین روی کاربران تاثیر دارد؟

با وجود الگوریتم کافئین، آپدیت صفحات نتایج جست و جوی گوگل تا 50% برای کاربران افزایش یافته است. این به روزرسانی شامل محتواهای متنی، اخبار، تصاویر، پادکست ها، ویدئو و آپدیت های لحظه ای می شود. به روز بودن محتوای سایت باعث رضایت کاربران شده است. چون مطالب جدید در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار آنها قرار می گیرند و کاربران می توانند با سایت های جدید آشنا شوند.

الگوریتم کافئین چه تاثیری روی سایت ها دارد؟

برخی از صاحبان وب سایت معتقدند که الگوریتم کافئین تاثیر منفی بر روی سایت آنها داشته و باعث افت رتبه آن شده است. گوگل در پاسخ به آن ها عنوان می کند که بعد از رونمایی از الگوریتم کافئین، هیچ سایتی دچار افت رتبه نشده است. باید یادآوری کنیم که الگوریتم کافئین فقط سرعت ایندکس صفحات را افزایش می دهد و نقشی در آنالیز و بررسی وب سایت ها ندارد. بنابراین، نمی تواند هیچ گونه اثر منفی روی وب سایت ها بگذارد. تغییر رتبه وب سایت ها به علت کیفیت بهتر مطالب ایندکس شده جدید می باشد.
گوگل معتقد است که شاید این سایت ها مشکل سئو داشته اند. برای رفع چنین مشکلی، بهتر است محتوای جدیدی مطابق با اصول سئو تولید کنند و در سایت خود منتشر نمایند. زمانی که مطالب توسط سیستم الگوریتم کافئین ایندکس می شوند، تاثیر مثبتی بر روی رتبه سایت می گذارد.

چرا گاهی اوقات صفحات وب سایت با وجود الگوریتم کافئین ایندکس نمی شوند؟

الگوریتم کافئین باعث می شود تا صفحات سایت با سرعت بیشتری ایندکس شوند. اما برخی مواقع، این اتفاق نمی افتد. در چنین حالتی، صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل ظاهر نمی شوند. این مسئله می تواند به دلایل مختلفی مانند خطاهای نرم، url و خطای خزیدن رخ دهند. گاهی اوقات با وجودی که صفحه ی شما در حال اجرا است، خطای 404 مشاهده می شود. این یک خطای نرم می باشد و به علت شناسایی کلمات کلیدی نادرست یا عدم وجود محتوا اتفاق می افتد. خطای url مربوط به صفحاتی می شود که پیوندهای مرده دارند یا در دسترس نیستند. در چنین شرایطی کاربر نمی تواند صفحه را ببیند. به همین علت گوگل صفحه را از نتایج جستجو حذف می کند. یکی دیگر از مواردی که باعث می شود صفحات وب سایت ایندکس نشوند، خطاهای خزیدن می باشد. در زمان بروز مشکلات سرور یا مشکلات داخلی ممکن است این خطا رخ دهد. البته در مواقعی که گوگل نمی تواند با وب سایت ارتباط برقرار کند و به فایل های آن دسترسی داشته باشد هم ممکن است این خطا به وجود آید.

سخن پایانی

الگوریتم کافئین موجب افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت می شود. استفاده از این الگوریتم باعث جلب رضایت بسیاری از کاربران شده است. با این حال شما باید به نکات دیگری هم توجه کنید. برای اینکه سرعت ایندکس صفحات وب سایت خود را افزایش دهید ، از رسانه های اجتماعی و سرویس های به روزرسانی سریع استفاده نمایید. فیس بوک و توئیتر گزینه های خوبی برای این کار هستند. علاوه بر این، برای کسب رتبه ی بهتر در نتایج موتورهای جستجو، اصول سئو را رعایت نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از یک هاست سریع و مطمئن کمک بزرگی به وب سایت شما می کند. محتوای با کیفیت و ارزشمند برای وب سایت خود تهیه کنید و همواره به فاکتورهای جذاب برای گوگل توجه داشته باشید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است