SEM چیست و چه تفاوتی با سئو سایت دارد؟

میزان پیشرفت خواندن شما

SEM چیست و چه تفاوتی با سئو سایت دارد؟

SEM چیست و چه تفاوتی با سئو سایت دارد؟ ، یکی از روش هایی که برای کسب و کارهای اینترنتی مهم است، SEM یا بازاریابی موتوهای جستجو می باشد. بازاریابی یک برند یا کسب و کار شامل تعدادی استراتژی است

که برای آگاهی بخشیدن درباره ی برند دست به دست هم می دهند. SEM یکی از مولفه های مهم در استراتژی می باشد. زیرا باعث ایجاد ترافیک و بازدید بیشتر وبسایت از طریق موتورهای جستجوی پرکاربرد می شود. در مقابل SEO وجود داشته که با SEM تفاوت هایی دارد. در این مقاله از سئوهاما به SEM چیست و چه تفاوتی با سئو سایت دارد؟ می پردازیم. با ما همراه باشید.

SEM چیست؟

SEM مخفف عبارت Search Engine Marketing به معنای بازاریابی موتورهای جستجو می باشد. این روش، شکلی از بازاریابی اینترنتی است که شامل فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی سایت جهت بیشتر دیده شدن سایت ها و درآمد بیشتر از نتایج جستجو استفاده می شود.
SEM شامل دو بخش SEO و PPC است. در حقیقت سئو و تبلیغات کلیکی دو روشی هستند که از طریق آنها می توان در موتورهای جستجو بیشتر دیده شد.

 

در حال حاضر سئو یک فعالیت رایگان به شمار می آید و شما برای دیده شدن در نتایج ارگانیک گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو نیازی ندارید به آنها هزینه ای پرداخت کنید. اما برای تبلیغات کلیکی به ازای هر کلیک هزینه ای دریافت می شود. سئو فرآیند زمان بری است و بسیاری از کسب و کارها برای اینکه به رشد زود بازده برسند به تبلیغات کلیکی روی می آورند.

استراتژی مهم SEM

5 استراتژی مهم SEM شامل عبارتند از:

1- بازاریابی محتوا: این استراتژی شامل تولید متن، عکس، ویدئو و … می باشد که بازدیدگنندگان را ترغیب می کنند.

2- تبلیغات کلیکی (PPC): به ازای هر کلیک برای افزایش ترافیک سایت در موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و سایت های معتبر جهانی، هزینه ای دریافت می کند. تبلیغات کلیکی با استفاده از طراحی بنر صورت می گیرد و بر اساس کلیک سنجیده می شود. مبلغ پرداختی به سیستم Adwords گوگل به صورت دلار در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه هزینه دلار شناور است، هزینه آن نیز متغیر خواهد بود.

3- بازاریابی شبکه های اجتماعی: این استراتژی جهت ایجاد پروفایل های رایگان برای کسب و کار شما به منظور ارتقا اعتماد کاربران و افزایش اعتبار سایت کاربرد دارد.

4- بازاریابی ایمیلی: پیام های مفید به گیرندگان واجد شرایط که می خواهند از شما اطلاعات کسب کنند، ارسال می کند. در نتیجه اطلاعات آنها تبدیل به کسب درآمد می شود.

5- بهینه سازی نرخ (CRO): یک راهکار ساختاری و سازمان یافته برای تقویت عملکرد سایت و افزایش کسب درآمد به شمار می آید.

مزایای SEM

Sem روشی برای افزایش ترافیک سایت است که می تواند به شما در جذب مشتری های بیشتر کمک کند. تمام روش ها و تکنیک هایی که برای موفقیت سئو سایت در دنیای وب باید مورد استفاده قرار گیرند دارای مزیت ها و معایبی هستند که با رعایت آنها می توان به موفقیت خود رسید. در اینجا به مزایای SEM می پردازیم.
این استراتژی سرعت و بازدهی بالایی دارد. همچنین مقرون به صرفه است. sem نوعی بازاریابی بین المللی و به روز به شمار می آید و مطمئن ترین راه تبلیغات برای کسب و کارهای تازه می باشد. مشتری ها با این روش در زمان کوتاه به خدمات و محصولات مورد نظر دسترسی پیدا می کنند.

معایب SEM

در SEM سایت شما باید از نظر محتوا، زیبایی و نحوه ارائه آماده حضور بازدیدکنندگان باشد. در غیر اینصورت به سرعت فراموش شده و یا بعنوان سایتی نامناسب در ذهن آنها باقی خواهید ماند. همچنین این امکان وجود دارد که بازدهی سایت افزایش پیدا کند اما خریدی در سایت انجام نشود. اثر بخشی sem کوتاه است و رویکرد طولانی ندارد.

نحوه کار کردن SEM

موتورهای جستجو، الگوریتم های پیچیده ای دارند تا بتوانند مرتبط ترین نتایج را به کاربران نشان دهند. بعنوان مثال، وقتی شما عبارت بهترین کافه در تهران را سرچ می کنید، گوگل از طریق الگوریتم های خاص خود تنها نتایجی را به شما نشان می دهد که با عبارت مورد جستجوی شما، همخوانی داشته باشد.

شبکه ها و ابزارهای مجزایی برای تبلیغات کلیکی در دنیای SEM وجود دارند. در واقع، این نوع تبلیغات Self-Serve می باشند. یعنی خود بازاریاب ها و صاحبان کسب و کارها تعیین می کنند که چگونه و به چه شکلی در بازه های زمانی خاص از کلیدواژه های ویژه کسب و کار خود استفاده نمایند. بازاریابی موتورهای جستجو از طریق تبلیغات کلیکی یا PPC به صورت زیر انجام می شود:

 

ابتدا درک درست از اهداف و نیازها در حین آغاز یک کمپین امری ضروری است. قبل از تبلیغات در موتورهای جستجو باید بدانید که با چه هدفی این کار را انجام می‌ دهید.
گاهی ممکن است هدف شما برندینگ باشد و گاهی نیز به کسب درآمد و افزایش فروش فکر نماید. طبیعتا با تفاوت اهداف، مسیرها نیز متفاوت خواهد بود. شما برای تشخیص مسیر صحیح، نیاز دارید اهداف خود را به خوبی بشناسید.

بعد از آن، انتخاب کلمات کلیدی درست است. تبلیغات از الگوریتم های خاصی پیروی می کنند. اگر دوست دارید نتیجه دلخواه خود را از تبلیغات انجام شده به دست آورید، اهمیت کلمات کلیدی را فراموش نکنید.
کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید و آنها را در شبکه تبلیغاتی وارد نمایید. برای پیدا کردن این کلید واژه ها می توانید از ابزارهای تحقیق کلید واژه استفاده کنید.
سپس جغرافیا و مکان های مورد نظر شرکت خود را تعیین نمایید تا صرفا در این مکان ها نمایش داده شود. باید متن تبلیغاتی خود شامل هدلاین ها و توضیحات لازم را تعیین کنید تا کاربران آن را ببینند.

منابع مالی خود را نیز در نظر بگیرید. یعنی میزان هزینه ای که برای این کمپین در نظر گرفته اید را تعیین کنید تا پس از اتمام دوره، تبلیغات شما متوقف شود. اگر بتوانید مسیر بازاریابی را به درستی طی نمایید مطمئن باشید که هزینه‌ های انجام شده به شما باز خواهد گشت.

در حقیقت این تبلیغات برای مارکترها چندان زمان بر نیستند. آنها صرفا متن های لازم مانند تیترها، توضیحات و URL موردنظر خود را می نویسند و در سیستمی مانند Google Adwords ثبت می کنند. اگر قصد دارید هزینه ای را برای تبلیغات صرف نمایید، بهترین جا همین تبلیغات در موتورهای جستجو است.

Google Adwordsو Bing Ads دو شبکه و ابزار مهم در دنیای بازاریابی موتورهای جستجو هستند. با اینکه حجم تبلیغات در گوگل بالاتر است و عمدتا نتایج بهتری هم در بر دارد گوگل هزینه های کمتری نسبت به بینگ می گیرد. زیرا الگوریتم های گوگل، نتایج مرتبط تری به کاربران نمایش می دهد.

اول SEO بعد SEM

هیچ استراتژی SEM ای بدون سئو مناسب، موفق نخواهد بود. با توجه به اینکه SEO به معنی آماده سازی سایت برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو است، شاید به تنهایی برای یک سایت کافی باشد. با این حال اگر شما توان مالی کافی برای SEM را دارید، ابتدا SEO سایت خود را آماده نمایید.

SEM چه تفاوتی با سئو سایت دارد؟

بین SEM و سئو سایت تفاوت هایی وجود دارد که باعث تمایز آنها از هم می شود. تفاوت این دو استراتژی عبارتند از:

1- اولین و مهمترین تفاوت، این است که sem برای ظاهر شدن در نتایج جستجو از استراتژی های پولی استفاده می کند. در حالیکه سئو در این زمینه از استراتژی های طبیعی کمک می گیرد و بدون هزینه است.

2- تاثیر Sem از سئو سریع تر می باشد. به این صورت که با تبلیغات پولی می توان نتایج مورد نظر خود را با چند کلیک برای مخاطب نمایش داد. کافی است تا کمپین مورد نظر خود را راه اندازی کنید تا تبلیغات شما فورا نمایش داده شود. در حالی که پیاده‌ سازی استراتژی Seo قبل از دریافت رنک از موتورهای جستجو، به زمان زیادی (حداقل چند ماه) نیاز دارد.

3- برای انجام بررسی و ارزیابی، راهکار Sem بهتر و انعطاف پذیرتر از seo عمل می‌ کند. بعنوان مثال، شما می ‌توانید تبلیغات پولی Sem را به سرعت خاموش یا روشن کنید، یا خیلی سریع در رونوشت تبلیغاتی خود تغییر ایجاد نمایید، برای وب سایت خود مخاطبان هدف جدید در نظر بگیرید و محتوای صفحه فرود خود را تغییر دهید. در حالی که ایجاد این تغییرات و نظارت بر آنها از طریق سئو سایت به زمان زیادی نیاز دارد.

4- استراتژی Sem تا زمانی فعال است که شما برای نمایش نتایج، پول پرداخت می ‌کنید. در صورتی که تبلیغات خود را خاموش کنید، SEM نیز به پایان می ‌رسد. اما عملکرد Seo برعکس می باشد. سئو در طول زمان رشد کرده و باعث ایجاد نتایج پایدار می ‌شود. به بیان دیگر، ارزش Seo در طول زمان مشخص می گردد.

5- در راهکار sem شما می‌ توانید مخاطبان هدف خود را تعیین کرده و مشخص کنید کدام مخاطب با ویژگی‌ هایی مانند سن، جنس، میزان درآمد، محل سکونت و … نتایج جستجو را مشاهده کند. اما در سئو شما نمی ‌توان انتخاب نمود که کدام افراد نتایج جستجو را مشاهده کند.

سخن پایانی

Sem یک عبارت کلی به معنای هر چیزی است که حضور شما در اینترنت را افزایش دهد که این شامل خود سئو هم می‌ شود. می توان گفت، Sem در محدوده ی وسیع‌ تر نیاز به افراد متخصص دارد و شما می ‌توانید با به کارگیری افراد متخصص در این زمینه به نتایج خوبی برسید.
در این مقاله به تعریف مفهوم بازاریابی موتورهای جستجو یعنی SEM پرداختیم که نوعی استراتژی تبلیغاتی در پلتفرم موتورهای جستجو می باشد. شما با مطالعه این مقاله تفاوت مفاهیم سئو و بازاریابی موتورهای جستجو را آموختید. این دو مفهوم اگر چه شباهت ‌هایی دارند اما در معنا با یکدیگر متفاوت هستند.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است