Featured Snippet چیست

میزان پیشرفت خواندن شما

feature snippet چیست

موتورهای جستجو انواع دیگری از خدمات برای رتبه بندی را به صورت رایگان ارائه می‌کنند که در آن وب‌سایت شما می‌تواند رتبه‌بندی شود.

یکی از ارزشمندترین آنها Featured Snippet است. این مقاله توضیح می‌دهد که چرا بهینه‌سازی وب‌سایت برای Featured Snippet مهم است.

Featured Snippet چیست؟

Featured Snippet با نمایش متن مرتبط که از یک صفحه وب استخراج شده است، به درخواست جستجوی کاربر پاسخ می‌دهند. قطعه‌های ویژه همچنان حاوی عنوان و توضیحات هستند، اما برخلاف فهرست‌های ارگانیک سنتی، توضیحات را در بالا و عنوان را در پایین نشان می‌دهند.

feature snippet چیست

چرا باید وب سایت خود را برای اسنیپت های برجسته بهینه کنید؟

1) بالاترین موقعیت است

یک Featured Snippet بالاترین موقعیت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) است. بسته به پرس و جوی خاص، موتورهای جستجو یک Featured Snippet را در بالای همه فهرست‌های دیگر نمایش می‌دهند. Featured Snippet حتی بالاتر از جعبه های People Also Ask (PAA) قرار می گیرد که نوع دیگری از فهرست های جایگزین است.
از آنجا که Featured Snippet از همه فهرست‌های دیگر، بالاتر هستند، Featured Snippet، نرخ کلیک (CTR) بالایی دارند. یک مطالعه HubSpot نشان داد که کاربران موتورهای جستجو بیش از دو برابر بیشتر از سایر انواع فهرست ها روی Featured Snippet کلیک می کنند.

feature snippet and google

با استفاده از ابزاری مانند SEMrush، می‌توانید ببیند که به کدام عبارات Featured Snippet داده می‌شود و همچنین کدام Featured Snippet، وب‌سایت به دست آورده است.

2) توسط گوگل و بینگ پشتیبانی می شود

گوگل و بینگ از قطعه های ویژه پشتیبانی می کنند. گوگل و بینگ در طول سال‌ها قسمت Featured Snippet خود را بهینه‌سازی کرده‌اند، اما همچنان آن‌ها را برای بسیاری از درخواست‌های جستجو نمایش می‌دهند.
اگرچه DuckDuckGo آن‌ها را Featured Snippet نمی‌نامد، اما DuckDuckGo نوع مشابهی از فهرست را نمایش می‌دهد. که به عنوان پاسخ های فوری شناخته می شود، از یک کادر بزرگ با گزیده ای از متن مرتبط از یک صفحه وب نمایه شده تشکیل شده است. جعبه‌های پاسخ DuckDuckGo معادل Featured Snippet گوگل و بینگ هستند.

feature snippet و تصاویر

بنابراین، بهینه سازی وب سایت شما برای Featured Snippet به آن کمک می کند تا در سه مورد از محبوب ترین موتورهای جستجو رتبه بندی شود.

3) تصاویر 

بهینه سازی وب سایت برای Featured Snippet به شما این امکان را می دهد تا تصاویر را در SERP ها به نمایش بگذارید. فهرست‌ها فقط از متن تشکیل شده است. Featured Snippet از این نظر متفاوت هستند که ممکن است شامل تصاویر نیز باشند.
برخی از Featured Snippet حاوی یک تصویر در قسمت بالا هستند، در حالی که برخی دیگر حاوی چندین تصویر هستند که در یک نوار افقی نمایش داده می شوند. با کلیک بر روی یکی از این تصاویر، کاربر به Google Images یا Bing Images هدایت می‌شود، سپس به صفحه وبی که در آن تصویر منتشر شده است اشاره می‌کند.

feature snippet

در نتیجه، هر تصویری که در یک Featured Snippet نمایش داده می شود، فرصت جدیدی برای کاربران موتورهای جستجو برای بازدید از وب سایت شما است. توجه به این نکته مهم است که موتورهای جستجو ممکن است تصاویر سایر وب سایت ها را در یک Featured Snippet نمایش دهند. به عنوان مثال، اگر وب سایت شما در Featured Snippet رتبه بندی می شود، موتورهای جستجو ممکن است تصاویری از سایت شما یا سایت رقیب به آن اضافه کنند. برعکس این ماجرا نیز امکان پذیر است، موتورهای جستجو ممکن است برخی از تصاویر وب سایت شما را به Featured Snippet رقیب اضافه کنند.

4) کاربران با جستجوی صوتی

می‌توانید با بهینه‌سازی وب‌سایت خود برای Featured Snippet به کاربران جستجوی صوتی بیشتری دسترسی پیدا کنید. طبق مطالعه ای که توسط Adobe انجام شده است، تقریباً نیمی از مصرف کنندگان ایالات متحده از جستجوی صوتی برای یافتن اطلاعات آنلاین استفاده می کنند.
از کامپیوتر ها و  لپ‌تاپ گرفته تا بلندگوهای هوشمند و تلفن‌های هوشمند، بسیاری از دستگاه‌های متصل به اینترنت از جستجوی صوتی پشتیبانی می‌کنند. دستیارهای مجازی مورد استفاده در جستجوهای صوتی فقط فهرستی از صفحات وب را نشان می دهند. در عوض، گزیده ای از متن مربوطه را از یک صفحه وب نمایه شده انتخاب می کنند و پس از آن دستیار مجازی آن را با صدای بلند برای کاربر می خواند.

feature snippet and voice assistent

در حالی که دستیاران مجازی ممکن است این متن را از هر صفحه نمایه شده بیرون بیاورند، اغلب متنی را انتخاب می کنند که در Featured Snippet وجود دارد. به عنوان مثال، Google Assistant به طور منظم متن را از Featured Snippet گوگل می خواند، در حالی که آمازون الکسا متن را از Featured Snippet بینگ می خواند.

5) افزایش روز افزون Featured Snippet

Featured Snippet به طور افزاینده ای رایج شده اند. با توجه به نمودار ویژگی SERP Moz، تقریباً از هر 10 عبارت جستجو، یک عبارت یک Featured Snippet را نشان می دهد. در گذشته، Featured Snippet برای سؤالات ظاهر می‌شد. با این حال، موتورهای جستجو اکنون آنها را برای همه ی جستجو ها نمایش می دهند.

feature snippet و کاربران

وب سایت شما ممکن است رتبه ی بالایی داشته باشد، اما هرگز از یک Featured Snippet بالاتر نخواهد بود.

6) بهبود تجربه کاربری

با بهینه سازی وب سایت خود برای Featured Snippet، تجربه مثبتی را برای بازدیدکنندگان سایت خود ایجاد می کنید. Featured Snippet درک بهتری از آنچه که یک صفحه وب نمایه شده پوشش می دهد به کاربران ارائه می دهد. اگر کاربر به اطلاعاتی که در یکی از Featured Snippet وب سایت شما منتقل می شود علاقه مند است، می تواند برای بازدید از صفحه وب روی آن کلیک کند. Featured Snippet گوگل به خصوص کاربر پسند هستند.

Featured Snippet و تجربه کاربر

کلیک کردن بر یک Featured Snippet در گوگل اغلب کاربران را به بخش خاصی از صفحه وب نمایه شده می برد که گزیده متن از آن استخراج شده است. به عبارت دیگر، بازدیدکنندگان مجبور نیستند برای یافتن بخش مربوط به قطعه برجسته، صفحه وب را بی‌هدف به پایین اسکرول کنند. علاوه بر این، گوگل اکنون ممکن است گزیده متن را همانطور که در صفحه وب ظاهر می شود برجسته کند. هنگامی که کاربر روی Featured Snippet کلیک می کند، متن در صفحه وب برجسته می شود.
چندین مرورگر وب، از جمله کروم و سافاری، از برجسته کردن متن Featured Snippet در سایت پشتیبانی می‌کنند. هنوز هم می‌توانید وب‌سایت خود را برای رتبه بندی بهتر بهینه کنید، اما Featured Snippet را از استراتژی SEO خود حذف نکنید.

Featured Snippet

نحوه بهینه سازی برای یک Featured Snippet

گوگل اغلب از داده های ساختار یافته در یک صفحه برای Featured Snippet استفاده می کند. به عنوان مثال، لیست ها، جداول، دستور العمل ها. گاهی اوقات، گوگل به سادگی یک قسمت از متن، یک تصویر یا یک ویدیو را می خواند. استفاده از Schema Markup می تواند کمک کننده باشد. چند نکته برای بهینه سازی وب سایت برای Featured Snippet وجود دارد:

1. محتوای خوبی ایجاد کنید که در صفحه 1 موتورهای جستجو قرار بگیرد.
2. از لیست های شماره دار استفاده کنید.
3. فهرست مطالب داشته باشید.
4. از ویدیو در صفحات وب خود استفاده کنید.
5. از پرسش های متداول استفاده کنید.
6. تصاویر از اهمیت بالایی برخوردارند.
7. از نشانه گذاری طرحواره استفاده کنید (بیشتر سئو افزونه های وردپرس این را ارائه می دهند).
8. پاسخ سوالات اصلی را در محتوای وبلاگ خود قرار دهید.
9. از بهترین روش های سئو در صفحه استفاده کنید.
10. حقایق را عنوان کنید.

سخن آخر

در دنیایی که روز به روز رقابتی تر میشود، حضور در بخش های ویژه گوگل (Featured Snippet) میتواند برای شما جادو کند! تیم سئو هاما و خدماتی که ارائه می دهد، میتواند برای شما و وبسایتتان در زمینه سئو و رتبه بندی در گوگل جادو باشد…

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است