Crawling چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

Crawling چیست؟ Crawling به معنای دنبال کردن راه یا مسیر می باشد. در مبحث سئو، این کلمه به معنای خزیدن (حرکت از یک صفحه به صفحه دیگر) می باشد. گوگل برای بررسی مطالب سایت ها و صفحات مختلف از یکسری ربات استفاده می نماید. این ربات ها را در سایت های مختلف پخش می کند و اطلاعات زیادی را در مورد سایت های مختلف به دست می آورد.

گوگل از این اطلاعات برای ایندکس کردن (ثبت) صفحات و رتبه بندی آنها استفاده می کند.

Crawling چیست؟

فرایند حرکت در میان صفحات وب و محتواهای موجود در اینترنت و جمع آوری اطلاعات را Crawling می نامند.

Crawling چیست

کراولر (crawler) یا خزنده وب چیست؟

به ربات هایی که گوگل برای جمع آوری اطلاعات از آنها استفاده می کند، کراولر یا خزنده وب می گویند. این ربات ها با نام های مختلفی مانند عنکبوت وب، ربات عنکبوتی و ربات وب هم شناخته می شوند. کراولرها در تمام صفحات اینترنت گردش می کنند و سپس این اطلاعات را به سرورهای مرکزی خود می فرستند. این خزنده ها می توانند داده های جدید و طبقه بندی آنها را شناسایی کنند و به این ترتیب دامنه اینترنت را گسترش دهند. در حال حاضر موتورهای جستجوی زیادی وجود دارند که از جمله آنها می توان Google ، Yahoo، Bing، Ask، Aol، DuckDuckGo، Baidu، Yandex، Internet archive و … را نام برد. هر یک از این موتورهای جستجوگر از ربات های مخصوصی استفاده می کنند.

کراولر (crawler) یا خزنده وب

نحوه فعالیت خزنده های وب

خزنده های وب فعالیت خود را از وب سایت های پر بازدید و محبوب آغاز می کنند. این ربات ها می خواهند از طریق خزیدن بین صفحات وب، مفهوم اصلی مطالب هر صفحه را انتقال دهند. به این ترتیب، با جستجو در میان کلمات، یک لیست از کلمات کاربردی تهیه می کنند. زمانی که بخواهید اطلاعاتی در مورد پرسش ها و درخواست های خود به دست آورید، موتور جستجو از این لیست استفاده می کند. همه صفحاتی که در اینترنت وجود دارند با کمک ابر پیوندها به یکدیگر متصل هستند. ربات های خزنده با استفاده از این لینک ها به صفحات مختلف دسترسی پیدا می کنند. خزیدن و گردش ربات ها در صفحات آنقدر ادامه پیدا می کند تا ربات ها به مکان همه مطالب و محتواهای متصل به هم برسند. بعد از جمع آوری اطلاعات، آنها را برای نمایه جستجو می فرستند. این نمایه روی سرورهای سراسر جهان وجود دارد. کار ربات ها بعد از ثبت مطالب و رتبه بندی آنها به پایان نمی رسد. بلکه آنها گهگاه در بین صفحات حرکت می کنند تا در صورت ایجاد تغییر در صفحات، متوجه آن شوند. در صورتی که تغییری در صفحات به وجود آید، نمایه ذخیره شده بر اساس آن، به روز رسانی می شود.

نحوه فعالیت خزنده وب

خزنده های وب چه وظایفی دارند؟

1- Crawling : اولین وظیفه این ربات ها، بررسی محتوای صفحات می باشد.
2- Indexing : بعد از بررسی مطالب، آنها را با توجه به معیارهای خاصی ارزش گذاری می کنند.
3- Ranking : یکی دیگر از وظایف crawler ها، رتبه بندی محتواهای ارزش گذاری شده، است. به این ترتیب جایگاه هر مطلب در صفحات اینترنت مشخص می شود.

وظایف خزنده های وب

انواع خزنده وب

انواع مختلفی از خزنده های وب وجود دارند که به چند مورد از مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

– خزیدن در ایمیل ها Email crawling

ربات ها با خزیدن در بین ایمیل ها می توانند نشانی ایمیل افراد را پیدا کنند. البته باید دقت داشت که برای حفظ حریم خصوصی افراد، این نوع خزیدن ممنوع است. مگر اینکه با رضایت خود افراد صورت گیرد. حرکت در بین ایمیل ها نقش مهمی در جذب مخاطب و مشتری دارد.

– خزیدن در تصاویر Image crawling

این نوع خزیدن، بر روی تصاویر انجام می شود. تعداد بی شماری تصویر در صفحات مختلف اینترنت وجود دارند. افراد با استفاده از این ربات ها می توانند تصاویر موردنظر خود را از بین هزاران تصویر موجود در اینترنت پیدا کنند.

– خزیدن در اخبار News crawling

امروزه کمتر کسی وجود دارد که به اینترنت دسترسی نداشته باشد. اینترنت نقش مهمی در انتشار اخبار دارد. خبرها در مدت کمی از یک نقطه دنیا در سراسر آن پخش می شوند. خزنده های وب می توانند اخبار جدید و قدیمی را از هم تفکیک کنند. همچنین قادر هستند تا اطلاعاتی درباره ی تاریخ انتشار خبر، نویسنده آن، سر تیترها، متن اصلی و پاراگراف ها آن به دست آورند.

– خزیدن در شبکه های اجتماعی Social media crawling

این نوع خزیدن در مواردی که حریم خصوصی رعایت نشوند، غیر قانونی است. Pinterest و Twitter در بین شبکه های اجتماعی مشکلی با خزیدن ربات ها ندارند. البته به شرطی که اطلاعات شخصی کاربران فاش نشوند. اما Facebook و LinkedIn به راحتی اجازه این نوع خزیدن را نمی دهند.

انواع خزنده وب

ربات ها و خزنده های برتر اینترنت

در این قسمت به معرفی تعدادی از محبوب ترین و مهم ترین ربات های اینترنت می پردازیم.

– Google Bot گوگل

گوگل بت یکی از مهم ترین کراولرهای وب می باشد. این خزنده، می تواند لیستی از مطالب موجود در سایت ها را برای موتور جستجوی گوگل تهیه نماید. گوگل با استفاده از این ربات، به بررسی سایت ها و رتبه دهی آنها می پردازد. این ارزیابی ها بر اساس الگوریتم های گوگل صورت می گیرند.

ربات گوگل

کرولر MOZ web

کرولر MOZ web در بین سئوکاران از محبوبیت بالایی برخوردار است. آنها برای تحقیق، ارتباط، بهینه سازی، بینش و حسابرسی از این ابزار استفاده می کنند.

خزنده وب SEO Spider

این ربات می تواند در وبسایت های کوچک و متوسط حرکت کند و به بررسی محتوای آنها بپردازد.

وب کراولر Seomator

خزنده Seomator برای نظارت و جستجوی فنی طراحی شده است. این ربات می تواند مشخصات معماری یک وب سایت را پیدا کند. بعد از یافتن اطلاعات، یک گزارش کامل را به ایمیل شما می فرستد. با توجه به این گزارش می توانید قسمت های مشخص شده را بهبود بدهید. این ابزار دو بخش دارد که شامل بخش های حساب off-site و سئو on-page می شوند. در گزارش هایی که این ابزار ارائه می دهد اطلاعاتی در مورد سرعت صفحه، کیفیت محتوای تمام داده ها و قابلیت استفاده از تلفن همراه وجود دارد. این ابزار بیش از 65 نوع مشکل را در سایت پیدا می کند. از دیگر امکانات وب کراولر Seomatorمی توان به ارائه هشدارها و توصیه های علمی، محدودیت URL و امکان بازخوانی از گزارش های سئوی خود اشاره کرد. این ابزار برای سئوی سازمان های کوچک و متوسط ایده ال می باشد.

وب کراولر Ahrefs

این خزنده هم جزو محبوب ترین ربات ها به شمار می رود. با استفاده از این ابزار ، بک لینک های سایت مورد بررسی قرار می گیرند. گوگل با توجه به اطلاعاتی که از وب کراولر Ahrefs به دست می آورد، به تحلیل سایت می پردازد. Ahrefs نسبت به ابزارهای دیگر از بهترین ایندکس های بک لینک برخوردار می باشد. با ثبت نام در سایت Ahrefs و یا نصب افزونه ی آن بر روی مرورگر خود می توانید میزان رشد ترافیک، بک لینک ها، کلمات کلیدی، رتبه دامنه و URL و … سایت خود را مورد بررسی قرار دهید.

وب کراولر Ahrefs

خزنده semrush

با استفاده از این ربات می توانید اطلاعات جمع آوری شده از سایت را بررسی و تحلیل نمایید. بلاگرها باید وب سایت خود را با کمک نرم افزار semrush بهبود ببخشند و با این کار خود رضایت کاربران را فراهم نمایند.

کراولر Raventool

این ابزار با هدف مدیریت تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی طراحی شده است. کراولر Raventool در تجزیه و تحلیل کسب و کار و ردیابی آن توسط موتورهای جستجوگر به شما کمک کند.

خزنده وب Sitebulb web Crawler

ابزار Sitebulb ، یک نرم افزار کاربردی برای ویندوز و MAC می باشد. این ابزار در تجزیه و تحلیل سطح سازمانی و تجسم داده کمک می کند. از امکانات این ابزار می توان، تجسم نمودار برای کمک به درک اطلاعات، توانایی تشخیص مسائل با ساختار سایت، برجسته سازی موضوعات مهم و ارائه گزارش جامع برای هر منطقه اشاره کرد.

وب کرولر Deepcrawl

خزنده سایت DeepCrawl، مبتنی بر ابر می باشد. با کمک این خزنده می توان اطلاعات وب سایت را تجزیه و تحلیل کرد. ضمن اینکه به شما کمک می کند تا مسائل فنی سایت را بهتر درک کنید.

کرولر OnCrawl

این ابزار می تواند گزارش دقیقی در مورد تاثیر سئو بر سایت شما ارائه دهد.

ویژگی های وب سایت هایی که قابلیت خزش دارند.

چیدمان این وب سایت ها کاملا واضح است. دسترسی به پیوندهای داخلی هر صفحه از محتوا به راحتی امکان پذیر می باشد. موتورهای جستجو، علاقه زیادی به خزیدن در بین صفحات دارند. به همین علت در زمان کوتاهی می توانند صفحات زیادی از سایت ها را جستجو کنند.

ویژگی های وب سایت هایی که قابلیت خزش ندارند.

این سایت ها دارای یک نقشه ی ناهماهنگ هستند. در بین صفحات آنها، پیوندهای شکسته وجود دارد. خطاهای 404 و صفحات وب بن بست در این سایت ها دیده می شوند. این ویژگی های منفی باعث می شوند تا خزنده ها نتوانند به راحتی مسیر خود را پیدا کنند.

آیا قابلیت خزش برای سئو سایت اهمیت دارد؟

سئو ، فرایند بهینه سازی سایت است و موجب می شود تا خواندن و درک مطلب برای کاربران ساده تر شود. قابلیت خزش، یک نوع سئو فنی به شمار می رود. بهینه سازی سایت شرایطی را فراهم می کند تا ربات ها بتوانند راحت تر به صفحات مختلف دسترسی داشته باشند. اگر سایت شما این قابلیت را نداشته باشد، رتبه بندی موتور جستجوگر شما آسیب می بیند. وب سایت هایی که امکان پردازش آنها وجود نداشته باشد، توسط گوگل جریمه می شوند. ربات ها می توانند مدت زمان مشخصی در یک صفحه سایت باقی بمانند. بنابراین هر خزنده برای بررسی صفحه های وب سایت، یک بودجه و زمان مشخصی می تواند اختصاص دهد. بودجه خزش به تعداد صفحاتی گفته می شود که گوگل می تواند در یک بازه زمانی مشخص، پیمایش کند.
در مواردی که این خزنده ها نتوانند به پیمایش خود ادامه دهند، اثر منفی بر رتبه بندی آنلاین سایت می گذارد. در برخی موارد ممکن است سایت شما از نتایج جستجوی گوگل حذف گردد. زمانی که محتوای سایت، ارزشمند باشد، ربات های گوگل اطلاعات با ارزش را با خود می برند. این امر موجب می شود تا رتبه سایت شما روز به روز بهتر شود.

عوامل موثر بر قابلیت خزش یا کراول پذیری وب سایت

عوامل موثر بر قابلیت خزش یا کراول پذیری وب سایت

1- نقشه سایت

یک عامل موثر بر قابلیت خزش، ساختار سایت می باشد. اگر نقشه سایت XML و HTMLبه خوبی سازماندهی شود، خزنده می تواند وب سایت را جستجو کند. خزنده ها نمی توانند در سایت هایی که نقشه ضعیفی دارند، به راحتی اطلاعات را پیمایش کنند.

2- لینک های داخلی

این لینک ها نقش مهمی در برقراری ارتباط بین صفحات دارند. با استفاده از لینک های داخلی، پیوندی بین دو صفحه سایت ایجاد می گردد. ربات ها علاقه خاصی به لینک های داخلی دارند. این لینک ها، بودجه خزش را کاهش می دهند. در مواردی که یک کلمه کلیدی باشند، با اطلاع از موضوع صفحه بعد، راحت تر می توانند بین صفحات حرکت کنند.

3- سرعت بارگذاری صفحه

هر خزنده برای بررسی صفحات وب سایت، بودجه و زمان خزش محدودی دارند. بنابراین خزنده ها زمان زیادی منتظر نمی مانند تا صفحه وب بارگذاری شود.

سخن پایانی

قابلیت crawling بر روی سئو سایت موثر است. راه های مختلفی برای افزایش این قابلیت وجود دارد. می توانید حجم محتوای خود را افزایش دهید. علاوه بر این، محتواهای قدیمی سایت را به روز رسانی کنید. از سایت های بزرگ و معتبر بک لینک بگیرید و مطالب سایت خود را در سایت های مرجع منتشر نمایید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است