چگالی کلمات کلیدی و نحوه ی محاسبه ی آن ها

میزان پیشرفت خواندن شما

به نظر شما چگالی کلمات کلیدی بر سئو سایت تاثیر دارد؟ چگالی کلمات کلیدی یکی از موضوعاتی است که مورد توجه سئوکاران می باشد. برخی از آنها معتقدند که چگالی کلمات کلیدی تاثیر مهمی در رتبه بندی سایت دارد.

اما گروه دیگر بر این باورند که چگالی کلمات کلیدی تاثیری در سئو سایت ندارد. اگر چگالی کلمات کلیدی بالا رود، اثر منفی بر خوانایی محتوا دارد و ممکن است باعث جریمه سایت توسط گوگل شود. تجربه نشان می دهد که با وجود پیشرفت گوگل در جستجوی Semantic، چگالی کلمات کلیدی همچنان بر روی جایگاه سایت موثر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی چگالی کلمات کلیدی و نحوه ی محاسبه ی آنها این مقاله را مطالعه نمایید.

چگالی کلمات کلیدی Keyword density


چگالی کلمات کلیدی چیست؟ درصد استفاده از یک کلمه یا عبارت کلیدی به نسبت تعداد کل کلمات موجود در محتوای یک صفحه ، چگالی کلمات کلیدی نامیده می شود که یکی از عناصر بهینه سازی کلمه کلیدی است. این فاکتور نشان می دهد که کلمه یا عبارت کلیدی شما چند درصد از محتوا را تشکیل می دهد. موتورهای جستجو با استفاده از چگالی کلمات کلیدی متوجه ارتباط بین کلمه کلیدی و محتوا می شوند.
چگالی کلمات کلیدی در گذشته (اواخر دهه 1990) به عنوان عامل مهمی در رتبه بندی وب سایت محسوب می شد. این امر باعث شد تا بسیاری از وبمستران به وفور از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنند. به این ترتیب، محتوایی ناخوانا تولید می کردند. موتورهای جستجو  به ویژه  گوگل برای رفع این مشکل، تصمیم گرفتند تا میزان تاثیر این فاکتور را در سئو سایت کاهش دهند. وب سایت هایی که چگالی کلمات کلیدی خود را با استفاده از Keyword Stuffing بالا می برند، با جریمه گوگل مواجه می شوند. بنابراین باید به شکلی منطقی و هوشمندانه از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده نمایند.

بهترین چگالی کلمات کلیدی

سئوکاران زیادی معتقدند که چگالی کلمات کلیدی باید 3-1% کل محتوای صفحه باشد. استفاده ی بیشتر از این مقدار موجب جریمه توسط گوگل می شود.

نحوه ی محاسبه ی چگالی کلمات کلیدی

برای محاسبه ی چگالی کلمات کلیدی باید تعداد کلمات کلیدی موجود در صفحه را بر تعداد کل کلمات محتوا تقسیم کرد. در انتها، عدد به دست آمده را در 100 ضرب نمود.

تفاوت کلمه کلیدی و عبارت کلیدی

کلمه کلیدی، یک واژه است که به عنوان هدف کاربر شناخته می شود. در حالی که عبارت کلیدی از دو یا چند کلمه ی مجزا تشکیل شده است که  کاربر آن را جستجو می کند.
برای مثال : سئو ، یک کلمه کلیدی است. در حالی که بهینه سازی سئو سایت ، یک عبارت کلیدی می باشد.
معمولا کاربران، بیشتر به دنبال کلمات کلیدی هستند و آن ها را بیشتر جستجو می کنند. در حالی که، این عبارت های کلیدی هستند که می توانند نیاز کاربر را بیان کنند. بر اساس آمار، افرادی که برای رفع نیاز خود از عبارت های کلیدی استفاده می کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که به مشتری تبدیل شوند.

فرمول محاسبه چگالی کلمات

برای محاسبه چگالی کلمات از فرمول زیر استفاده می شود.
(Nkr / Tkn * 100)
Nkr : تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی در متن تکرار شده است.
Tkn : تعداد کل کلمات موجود در محتوا

فرمول محاسبه ی عبارت کلیدی
Nkr *Nwp/ Tkn ) * 100)
Nkr : تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در متن
Tkn : تعداد کل کلمات موجود در محتوا
Nwp : تعداد کلمات موجود در عبارت

چگونه کلمات کلیدی را در محتوای توزیع کنیم؟

اگر به محتوای برخی از وب سایت ها توجه کنید، متوجه می شوید که کلمات یا عبارت های کلیدی را به وفور در قسمت های خاصی از متن استفاده کرده اند. این کار درستی نیست. توزیع کلمات کلیدی باید به گونه ای باشد که محتوا برای کاربر و موتورهای جستجو قابل خواندن و تشخیص باشد. توصیه می شود تا از کلمات کلیدی در عنوان صفحه، تگ H1، متن اصلی، آدرس سایت (URL)، تگ Alt تصاویر صفحه، لینک های داخلی و توضیحات متا (Meta Description) استفاده نمایید.

محل قرارگیری کلمات کلیدی

همان طور که گفته شد لازم است تا از کلمات کلیدی در قسمت های مختلف محتوا استفاده کنید. اما به نظر می رسد استفاده از کلمات کلیدی در اوایل متن باعث جلب توجه موتورهای جستجو می شود. در یک محتوای 1000 کلمه ای بهتر است از کلمات کلیدی در 300 کاراکتر اولیه بیشتر استفاده نمایید. البته باید این کار را به صورت کاملا هوشمندانه انجام دهید.

تاثیر چگالی کلمات کلیدی در سئو سایت

چگالی کلمات کلیدی در سئو سایت تاثیر دارد. گوگل همواره تلاش می کند تا تجربه ی کاربری مخاطبان خود را بهبود بخشد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، به دنبال درک محتوای وب سایت است. برای این منظور به بررسی کلمات کلیدی می پردازد. سئوکاران حرفه ای برای نشان دادن محتوای خود به گوگل، کلمات کلیدی را به بهترین شکل در محتوای خود استفاده می کنند. این امر باعث می شود تا محتوای آنها خوانا باشد. خوانایی متن و ارتباط کلمات کلیدی با محتوا، شرایط بهبود رتبه وب سایت را فراهم می کند.

سخن پایانی

امروزه تاثیر چگالی کلمات کلیدی در سئو کمتر از گذشته است. با این حال، فاکتوری موثر در سئو می باشد. از طریق محاسبه ی چگالی کلمات یا عبارات کلیدی می توانید محتوای خود را بهینه سازی نمایید. اگر به مقدار کافی از کلمات کلیدی در محتوای سایت خود استفاده کنید، رضایت کاربران و موتورهای جستجو را به دست می آورید. علاوه بر فرمول های بالا،  با استفاده از افزونه هایی مانند Yoast می توانید چگالی کلمات کلیدی را محاسبه نمایید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است