نحوه بالا بردن سئو سایت با بیش از 30 روش کاربردی در سئو سایت

میزان پیشرفت خواندن شما

بالا بردن رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو و حفظ رتبه ی آن تاثیر زیادی در افزایش بازخورد دریافتی برای وب سایت موردنظر دارد. این امر سبب شده است تا بسیاری از کسب و کارها با وجود زمانبر بودن فرایند سئو سایت از آن غافل نشوند.

برای این منظور از سرویس Google Ads (گوگل ادوردز) استفاده می کنند. تبلیغات در گوگل (گوگل ادز)، سرویسی است که توسط گوگل ارائه می شود و برای استفاده از آن باید در مقابل هر کلیک و ورود کاربر به سایت، هزینه ای پرداخت شود. به این معنا که در قبال هر کاربری که گوگل وارد سایت شما می کند، باید هزینه ای را به گوگل پرداخت کنید. البته برخی از کاربران معتقدند که بهترین راه برای بالا بردن رتبه ی وب سایت، رعایت اصول سئو و افزایش ترافیک ارگانیک سایت است. فاکتورهای زیادی وجود دارند که در بالا بردن سئو سایت موثر هستند. در این مقاله می خواهیم در مورد برخی از آن ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سئو (seo) چیست؟

سئو (seo) به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (مانند گوگل، بینگ و …) است. این واژه مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد. هدف از سئو سایت، کسب رتبه بهتر و قرار گیری در جایگاه های برتر موتورهای جستجو است. این امر موجب می شود تا بازدیدکنندگان بیشتری وارد سایت شوند و درآمد کسب و کار موردنظر افزایش یابد.
باید توجه داشت که سئو به دانش و تخصص نیاز دارد و پیاده سازی آن، فرایند چندان ساده ای نیست. چرا که موتورهای جستجو همواره در حال تغییر استراتژی های خود هستند. علاوه بر این، الگوریتم های رتبه بندی گوگل معیارهای زیادی برای رتبه بندی وب سایت ها دارند. متخصصین سئو با این شاخص ها آشنایی دارند و تلاش می کنند تا با رعایت اصول و قوانین استاندارد گوگل، جایگاه وب سایت موردنظر را بهبود بخشند.

روش های بالا بردن سئو سایت


روش های بالابردن سئو سایت شامل سئو سیاه (سئو کلاه سیاه) و سئو سفید (سئو کلاه سفید) می شوند.

1- سئو سیاه : این نوع سئو، شامل مجموعه ای از تکنیک ها می شود که با استانداردها و الگوریتم های گوگل در تضاد است. هدف از سئو سیاه، کسب رتبه برتر در سریع ترین زمان است. در واقع سئو سیاه از طریق فریب گوگل می خواهد تا به هدف خود برسد. این نوع سئو توجهی به مخاطبان ندارد و فقط به دنبال افزایش رتبه می باشد. ممکن است سایت ها با استفاده از این نوع سئو ، رتبه خوبی در صفحات نتایج گوگل داشته باشند، اما بعد از مدت کوتاهی حذف خواهند شد.
برخی از تکنیک های خطرناک سئو کلاه سیاه شامل خرید لینک، استفاده از محتوای کپی شده، پنهان کردن متن، کامنت های اسپم (مخرب) و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی می شوند.
سایت هایی که از این نوع سئو استفاده کنند، توسط موتورهای جستجو جریمه می شوند.

2- سئو سفید : این نوع سئو که به عنوان مطمئن ترین روش بهینه سازی شناخته می شود، مطابق با اصول و استانداردهای گوگل می باشد. سئوی سفید فرایندی زمانبر است و برای مشاهده ی نتایج آن باید صبور بود. سایت هایی که با این نوع سئو رتبه ی خوبی در صفحات گوگل به دست آورند، جایگاه ماندگارتری دارند.

در سئوی کلاه سفید (on page seo) باید به نکاتی مانند تولید محتوای ارزشمند، دریافت بک لینک های معتبر، به روز رسانی مطالب قدیمی و تبلیغات متنی و تصویری توجه نمود.

نحوه بالا بردن سئو سایت

اگر بالا بودن رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو و حفظ جایگاه آن برای شما اهمیت دارد، ادامه مطلب را مطالعه نمایید. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که با رعایت آنها می توانید سئو سایت خود را افزایش دهید. همچنین برای اطلاع از خدمات سئو سایت می‌توانید کلیک نمایید.

1- انتخاب و خرید یک هاست خوب برای سایت :

هاست یا میزبان، مقدار فضایی است که یک سرور در اختیار شما قرار می دهد تا فایل ها و اطلاعات خود را در آن ذخیره کنید. در انتخاب یک هاست خوب باید یکسری نکات را رعایت کرد. نوع هاست، مقدار فضای ذخیره سازی، تنوع و کیفیت سرویس دهی، قیمت هاست، نظارت و پشتیبانی، امنیت، سرعت و نوع زبان برنامه نویسی از جمله مواردی هستند که در انتخاب و خرید یک هاست خوب باید به آنها توجه نمود. با در نظر گرفتن این موارد می توانید یک هاست حرفه ای، پایدار و پرسرعت را خریداری کنید.

2- افزودن sitemap و معرفی به گوگل :

Sitemap یا نقشه گوگل، فایلی در سایت است که صفحات مهم وب سایت را به موتورهای جستجو نشان می دهد. ثبت گوگل مپ در سئو سایت اهمیت زیادی دارد. یکی از ساده ترین روش های معرفی sitemap به گوگل، ثبت سایت در گوگل وبمستر است. با این کار گوگل راحت تر و سریع تر می تواند صفحات وب سایت شما را پیدا کند و ایندکس نماید. اگر نقشه سایت کوچک باشد، با سرعت بیشتری ایندکس می شود.

3- استفاده از شبکه توزیع محتوا :

شبکه توزیع محتوا (CDN)، یک نوع از خدمات ابری است که شرایطی را فراهم می کند تا کاربران وب سایت تجربه ی بهتری داشته باشند و وب سایت ها هم بتوانند سایت را آسان تر مدیریت کنند. این ابر به دور سرور وب سایت شکل می گیرد و دسترسی به آن را ساده تر می کند. این شبکه، سرعت باز شدن محتوای سایت را افزایش و به مقدار قابل توجهی بار ترافیکی روی سرور را کاهش می دهد. علاوه بر این، از سایت در مقابل حملات اینترنتی و مخرب محافظت می کند.

4- نصب گواهی امنیت سایت (SSL) :

یکی از مهم ترین عوامل برای کاربران سایت، امنیت آن است. گواهی SSL گزینه ی مناسبی برای افزایش امنیت سایت می باشد. بسیاری از سایت ها با نصب گواهی SSL ، امنیت سایت خود را تضمین می کنند. سایت هایی که به صورت HTTP در گوگل ثبت شده اند، باید بعد از نصب این گواهی، اقدامات مختلفی ( مانند ریدایرکت) انجام دهند. با این کار مانع از کاهش ترافیک سایت خود می شوند.

5- نوشتن URL با استفاده از کلمات کلیدی :

URL صفحات مختلف سایت را باید به گونه ای نوشت تا کاربران بتوانند به راحتی آن را درک کنند. علاوه بر این باید از کلمات کلیدی در آن استفاده شود تا نرخ کلیک آن افزایش یابد. کوتاه بودن آدرس موجب می شود تا کاربران راحت تر با آن ارتباط برقرار کنند. ضمن اینکه، آدرس های کوتاه را به سادگی می توان به اشتراک گذاشت. این امر تاثیر بسزایی در سئو سایت دارد.

6- ایجاد صفحه تماس با ما :

صفحه ی تماس با ما به عنوان پل ارتباطی با مخاطبان عمل می کند. این صفحه را طوری طراحی می کنند تا کاربران بتوانند به راحتی با صاحبان وب سایت ارتباط برقرار نمایند. معمولا در این صفحه اطلاعاتی درباره ی موقعیت مکانی، ایمیل، شماره های تماس، آدرس شبکه های اجتماعی (واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و …) را قرار می دهند. ایجاد صفحه ی تماس با ما باعث جلب اعتماد مخاطبان می شود. پاسخگویی مناسب به سوالات کاربران می تواند نرخ تبدیل شما را افزایش دهد.

7- اطلاع از پنالتی شدن سایت توسط گوگل :

زمانی یک سایت پنالتی می شود که برای کسب رتبه ی برتر در موتورهای جستجو از روش های غیر قانونی استفاده کرده باشد. کلیه سایت ها باید برای سئو و کسب رتبه ی خوب در گوگل از قوانین و استانداردهای آن پیروی کنند. در غیر این صورت جریمه می شوند و رتبه ی خود را در گوگل از دست می دهند. پنالتی شدن سایت و علت آن از طریق وب مستر اطلاع رسانی می شود. برای اطلاع از پنالتی شدن سایت توسط گوگل باید همواره ایمیل یا اکانت سرچ کنسول گوگل را چک کنید.

8- اضافه کردن فاوآیکون (Favicon) :

Favicon مخفف عبارت icon  Favorites است. این آیکون را می توانید در هنگام باز کردن یک سایت در کنار عنوان آن ببینید. برخی تصور می کنند که فاوایکون یک تصویر بی اهمیت است. در حالی که این درست نیست. با استفاده از فاوایکون، اعتماد کاربران به سایت افزایش می یابد. به این ترتیب، کاربران تشویق می شوند تا وارد سایت شوند. این آیکون در زیبایی وب سایت موثر است و امکان شناسایی وب سایت شما را ساده تر می کند. با کمک این تصویر می توانید بهتر در ذهن مخاطبان بمانید.

9- ایجاد صفحه درباره ی ما :

صفحه درباره ما یکی از صفحات وب سایت است که معمولا برای معرفی اختصاصی شرکت به کار می رود. کاربران با مطالعه ی این بخش می توانند اطلاعاتی در مورد نام تجاری، اهداف، رویکردها، ایده های خاص شرکت و … به دست آورند. برخی از مشتریان با مشاهده ی صفحه ی درباره ی ما تصمیم می گیرند که بر روی برند موردنظر سرمایه گذاری کنند یا این کار را در یک شرکت دیگر انجام دهند. اگر اطلاعات کسب و کار موردنظر به صورت دقیق، کامل و صادقانه ثبت شود، اعتماد مشتری را جلب می کند.

10- قابلیت جستجو در سایت :

یکی از مهم ترین قابلیت های وب سایت است. شرایطی را فراهم می کند تا کاربران بتوانند به راحتی مطلب موردنیاز خود را در وب سایت شما پیدا کنند. این امر تاثیر زیادی در جذب مخاطبان دارد.

11- به کار بردن محتوای تصویری جذاب و با کیفیت (اینفوگرافی، ویدئو و …) در سایت :

قرار دادن محتوای متنی می تواند موجب خستگی کاربران شود. بسیاری از وب سایت ها برای جذب مخاطبان خود از تصاویر، فیلم و اینفوگرافی استفاده می کنند. این کار باعث می شود تا بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در وب سایت باقی بمانند. افزایش مدت ماندگاری کاربر در سایت فاکتور مهمی در بهبود رتبه وب سایت در موتورهای جستجو محسوب می شود.

12- استفاده از نظرات کاربران :

برخی از سایت ها برای تعامل بیشتر با مخاطبان، آن ها را تشویق می کنند تا در مورد موضوعات مختلف نظر دهند. گاهی اوقات هم از کاربران می خواهند تا سوالات خود را بپرسند. سیستم نظردهی و پاسخ گویی فعال این سایت ها موجب افزایش نرخ بازگشت کاربران می شود. بسیاری از مخاطبان برای دریافت پاسخ سوالات خود به این وب سایت ها باز می گردند.

13- حفظ حریم خصوصی :

سایت های زیادی، قوانین مربوط به حفظ حریم خصوصی کاربر را در وب سایت خود قرار داده اند. این وب سایت ها به کاربران خود اطمینان می دهند تا اطلاعات شخصی آنها را حفظ کنند. بسیاری از کاربران در مورد اطلاعات شخصی خود حساس هستند. احترام به حریم خصوصی و حفظ آن توسط وب سایت، عامل مهمی در افزایش اعتماد مشتری به سایت می باشد.

14- دسترسی آسان کاربران به قسمت های مختلف سایت :

مسیریابی آسان و دسترسی سریع به اطلاعات سایت موجب می شود تا میزان رضایت کاربران از سایت افزایش یابد.

15- کاهش حجم فایل ها و کدها :

برخی از سایت ها به وسیله ی کاهش حجم (فشرده سازی) فایل های جاوا اسکریپت، css  و html ، فاصله ها و خطوط اضافی موجود در میان کدهای سایت را کاهش می دهند. این امر موجب می شود تا ربات های گوگل با سرعت بیشتری بتوانند محتوای وب سایت را بخوانند.

16- ایجاد وبلاگ برای سایت :

یکی از روش های موثر در جذب کاربران، راه اندازی وبلاگ است. مخاطبان به دنبال کسب اطلاعات و رفع نیازهای خود هستند. برخی از وب سایت ها برای جذب مشتریان هدف، یک وبلاگ در زمینه کاری خود ایجاد می کنند. آنها پست های مفیدی در وبلاگ قرار می دهند و به این ترتیب مشتریان خود را به دست می آورند.

17- سئو یا بهینه سازی توضیحات متا :

متا دیسکریپشن یا توضیحات متا، خلاصه ای از محتوای سایت را ارائه می دهد و به موتورهای جستجو کمک می کند تا درک بهتری از وب سایت داشته باشند. Meta Description در قسمت پایین آدرس سایت در نتایج گوگل نمایش داده می شود. در این قسمت فقط عنوان صفحه و توضیحات متا قابل مشاهده هستند. کاربران با توجه به این دو عامل، وارد سایت می شوند. در نوشتن توضیحات متا باید به تعداد کاراکترها و استفاده از کلمات کلیدی توجه نمود.ضمن اینکه نباید از کاراکترهای ریاضی استفاده کرد. به کار بردن عبارات جذاب متناسب با کسب و کار در بخش توضیحات متا، باعث افزایش نرخ کلیک سایت می شود.

18- استفاده مناسب از داده های ساختار یافته در سایت :

داده های ساختار یافته یا structured data (استراکچر دیتا) کدهایی هستند که فرمت خاصی دارند و طوری نوشته می شوند که برای موتورهای جستجو قابل درک باشند. ربات های گوگل به راحتی می توانند این داده ها را بخوانند و در نتایج جستجو نمایش دهند. به کمک این داده ها می توان عملکرد و رتبه ی سایت را در نتایج گوگل بهبود بخشید.

19- بهینه سازی تگ عنوان :

تگ عنوان (title tag) اولین چیزی است که کاربر در نتایج جستجوی گوگل می بیند. این تگ، محتوای صفحه را در قالب جملاتی کوتاه و جذاب به کاربران و ربات های گوگل انتقال می دهد. تگ عنوان تاثیر مثبتی در سئو سایت دارد و میزان ورودی سایت را افزایش می دهد. سایت هایی که برای تگ عنوان از عبارت های ساده، جذاب و صادقانه استفاده می کنند، کاربران بیشتری را جذب می کنند.

20- اضافه کردن افزونه caching به سایت :

افزونه (پلاگین) caching تاثیر بسزایی در سرعت بارگذاری سایت دارد. این کار از طریق ذخیره سازی فایل های سایت صورت می گیرد. مرورگرها بعضی از فایل های سایت را برای مرورهای بعدی در خود ذخیره می کنند. با این کار سرعت لود سایت را افزایش می دهند.

21- بهبود سرعت بارگذاری محتوای سایت :

سرعت لود سایت تاثیر زیادی در جذب مخاطبان دارد. سرعت پایین سایت باعث می شود تا کاربران از ورود به آن پشیمان شوند. این عامل تاثیر منفی بر رتبه سایت دارد. در واقع، سرعت بارگذاری سایت جزء فاکتورهای مهم در رتبه دهی گوگل محسوب می شود. چون رضایت کاربر برای گوگل اهمیت زیادی دارد.

22- سئو یا بهینه سازی تصاویر :

این عامل در افزایش سرعت بارگذاری سایت موثر است. بسیاری از وب سایت ها، حجم تصاویر خود را بدون افت کیفیت، کاهش می دهند. به این صورت، سرعت لود سایت بیشتر می شود.

23- قابلیت لود شدن تنبل (Lazy load) :

لود تنبل یک تکنیک خاص است که برای بهینه سازی صفحات سایت به کار می رود. این قابلیت موجب می شود تصاویر و اسکریپت های سایت تا زمانی که روی آنها اسکرول نشده است، بارگذاری نشوند. این امر، سرعت بارگذاری اولیه سایت را افزایش می دهد. قابلیت لود شدن تنبل مانع از این می شود که تصاویر و ویدئوها، سرعت لود سایت را کاهش دهند. از مزایای آن می توان به افزایش سرعت بارگذاری وب سایت، کاهش نرخ پرش و مصرف پهنای باند صفحه اشاره کرد.

24- کاهش نرخ پرش (bounce rate) در سایت :

نرخ پرش ، شاخصی است که نسبت کاربرانی که از سایت خارج شده اند را به کل کاربران ورودی سایت نشان می دهد. این عامل، نقش مهمی در افزایش بازخورد دریافتی از سایت دارد. هر چقدر این عدد پایین تر باشد، عملکرد سایت در جذب کاربر بهتر می شود. کاهش نرخ پرش در بهینه سازی سایت و کسب رتبه بهتر موثر است.

25- نوشتن متای توضیحات برای تصاویر:

اگر متای عنوان، توضیحات و تگ alt برای تصاویر قرار داده شود، به ربات های گوگل کمک می کند تا محتوای سایت را بهتر درک کنند. این امر در سئو سایت موثر است.

26- پیدا کردن کلمات کلیدی جدید :

کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی هستند که کاربران به دنبال آنها می باشند. این کلمات نقش مهمی در افزایش ترافیک سایت دارند. کاربران برای کسب اطلاعات و پیدا کردن پاسخ سوالات خود، از کلمات و عبارت های جدید استفاده می کنند. بنابراین، همواره باید به دنبال کلمات کلیدی جدید بود.

پیشنهاد مقاله : چگالی کلمات کلیدی و نحوه ی محاسبه ی آن ها

27- عدم استفاده از محتوای تکراری (duplicate content icp ) :

یکی از مواردی که موجب پنالتی شدن سایت می شود، استفاده از مطالب تکراری در سایت است. برای رفع این مشکل از روش های مختلفی مانند ریدایرکت، تگ های کانونیکال، noindex و nofollow استفاده می کنند.

28- برطرف کردن لینک های شکسته داخلی :

لینک های شکسته (Broken Link)، لینک هایی هستند که با کلیک بر روی آنها وارد صفحاتی بدون محتوا (صفحه 404) می شوید. وجود این لینک ها در سایت باعث دریافت امتیاز منفی می شود. برای بررسی و  رفع لینک های شکسته داخلی سایت می توان از سایت های مختلفی مانند dead link checker استفاده کرد.

29- استفاده از اطلاعات هویز (Whois) دامنه سایت :

اطلاعات هویز، مشخصات صاحب یک دامنه را نشان می دهند. نمایش این اطلاعات از سمت شرکت ثبت کننده دامنه در اختیار عموم قرار می گیرد. این کار با هدف دسترسی راحت کاربران به صاحب دامنه انجام می شد. اما به دلیل سوء استفاده از این اطلاعات، قوانینی وضع شده است که بسیاری از اطلاعات شخصی را پنهان نگه می دارند.  در حال حاضر اطلاعاتی در مورد نام رجیسترر دامنه، تاریخ ثبت و انقضای دامنه، وضعیت دامنه و … در آن قرار می گیرد. اگر اطلاعات هویز به صورت صحیح وارد شوند، اعتماد گوگل نسبت به سایت افزایش می یابد. اطلاعات هویز برخی از سایت ها غیر معتبر است و  این امر موجب می شود تا سایت مشکوک به نظر برسد.

30- تبلیغات موجود در سایت :

یکی از مواردی که ایندکس کردن سایت را با مشکل مواجه می کند، استفاده از تبلیغات زیاد در آن است. بهتر است از تبلیغات یا لینک های تبلیغی کمی در وب سایت استفاده شود.

31- فعالیت در شبکه های اجتماعی :

بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند. یکی از روش های موثر در بهینه سازی سایت، فعالیت در این شبکه ها است. لینک دهی از شبکه های اجتماعی به سایت، تاثیر مثبتی در افزایش سئو سایت دارد.

32- ریسپانسیو کردن سایت :

طراحی ریسپانسیو یا واکنشگر موجب می شود تا ظاهر صفحات سایت متناسب با اندازه مرورگر کاربران (تبلت، گوشی موبایل و …) تغییر کند. در این حالت، کاربر در زمان استفاده از وب سایت نیازی به اسکرول و زوم ندارد. امروزه کاربران زیادی از طریق گوشی های موبایل و تبلت ها وارد سایت شما می شوند. بنابراین، ریسپانسیو بودن به عنوان یکی از فاکتورهای موثر در رتبه بندی سایت ها توسط گوگل شناخته می شود.

33- نوشتن پست های مناسب و کاربرپسند در سایت های دیگر :

برخی از سایت ها از طریق نوشتن محتوای مناسب در سایت های دیگر، ترافیک خود را افزایش می دهند. با استفاده از این روش، برند خود را به مخاطبان بیشتری معرفی می کنند. این امر تاثیر مثبتی در بالا بردن سئو سایت دارد.

34- لینک گیری مفید :

یکی از روش های موثر در سئو سایت، لینک گیری از سایت های معتبر است. بک لینک، پیوندی است که از یک سایت به سایت دیگر وارد می شود. بک لینک ها نقش مهمی در هدایت کاربران و افزایش ترافیک ورودی سایت دارند.

سخن پایانی

برای بالا بردن سئو سایت روش های مختلفی وجود دارد. در این مقاله 34 تکنیک را نام بردیم که با رعایت آنها می توان سئو سایت و جایگاه آن را در نتایج موتورهای جستجو بهبود بخشید. نتیجه این فرایند، افزایش ترافیک سایت و کسب درآمد بیشتر است.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است