عنوان سئو چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

میزان پیشرفت خواندن شما

آیا در فکر بهبود وب سایت خود هستید؟ اگر پاسخ شما مثبت است باید در گام اول، یک عنوان مناسب انتخاب کنید. چرا که این نکته از نظر موتورهای جستجو و طراحان سایت اهمیت زیادی دارد.

رعایت نکات عنوان نویسی باعث می شود تا سایت شما مورد توجه گوگل قرار بگیرد. علاوه بر این تاثیر مثبتی در سئو سایت و افزایش بازدید از آن دارد. در این مقاله می خواهیم درباره ی عنوان صفحه و اهمیت آن برای موتورهای جستجو و جذب کاربران صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

عنوان سئو (تگ عنوان Title Tag) چیست؟

سئو سایت ، مجموعه ای از تکنیک ها است که در داخل و بیرون از سایت برای بهبود جایگاه آن در نتایج موتورهای جستجو انجام می شود. سئو نقش مهمی در رتبه بندی و افزایش ترافیک و فروش سایت ایفا می کند. یکی از مهم ترین تکنیک های سئو سایت، انتخاب عنوان مناسب و کاربرپسند است. عنوان سئو اولین محلی است که موردتوجه گوگل و کاربران قرار می گیرد. هنگامی که کاربر، عبارتی را در گوگل جستجو می کند، این عنوان سئو است که برای او نمایش داده می شود. به همین علت کارشناسان توصیه می کنند تا عنوانی را برای مقالات انتخاب کنید که علاوه بر کاربرپسند بودن، از نظر گوگل هم مناسب باشد.

تگ عنوان (عنوان سئو) در سایت های خبری، آموزشی و … اهمیت زیادی دارد. به طور کلی سایت هایی که بلاگ محور هستند، باید در انتخاب تگ عنوان دقت بیشتری کنند. عنوان سئو برای مقالات، صفحات، محصولات و … به کار می رود و باید اصول نگارشی در آنها رعایت شود.
باید توجه داشت که گوگل در نتایج جستجو 70-60 کاراکتر از این تگ را نمایش می دهد. بنابراین باید در زمان ساخت صفحات، به طول تگ عنوان توجه نمود.

چرا عنوان سئو (تگ عنوان) مهم است؟

مهم ترین دلیل اهمیت تگ عنوان، تاثیر آن در جذب مخاطب است. اگر این تگ به صورت اصولی انتخاب شود، کاربران را تشویق می کند تا در همان نگاه اول وارد سایت شوند. عنوان سئو اولین موردی است که کاربران در زمان خواندن صفحه سایت در مرورگر خود مشاهده می کنند. این عنوان در هنگام ذخیره سازی صفحه و اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی نمایش داده می شود. تگ عنوان می تواند موضوع محتوا را به مخاطبان و موتورهای جستجو نشان دهد. کلمات کلیدی موجود در این تگ، اطلاعات مفیدی در مورد محتوای صفحه و ارتباط آن با نیاز کاربر ارائه می دهند. بنابراین با انتخاب یک عنوان کاربرپسند می توان نرخ کلیک سایت را افزایش داد.

مکان های نمایش تگ عنوان

1- نمایش عنوان سئو در نتایج جستجو :
مهم ترین محلی که تگ عنوان در آن نمایش داده می شود، صفحه نتایج جستجو (SERP) است. هنگامی که گوگل، صفحه ی موردنظر را ایندکس کرد، آن را در بین نتایج جستجو قرار می دهد. تگ عنوان، به صورت یک متن آبی رنگ دیده می شود که کاربران با کلیک بر روی آن می توانند وارد سایت شوند. در واقع، تگ عنوان (Title Tag)، شاخص ترین بخش صفحه است. به همین علت باید طوری انتخاب شود که موردپسند کاربران باشد. در این صورت مخاطب با مشاهده ی عنوان سئو ترغیب می شود تا وارد سایت شود.

 

2- نوار جستجو (browser tab):
یکی دیگر از مکان هایی که تایتل تگ به نمایش درمی آید، تب جستجو است. بنابراین، عنوان باید به صورت ساده و تاثیرگذار انتخاب شود و بتواند به خوبی محتوای صفحه را به کاربر منتقل کند.

 

3- وب سایت های خارجی و شبکه های اجتماعی :
معمولا وب سایت های خارجی و شبکه های اجتماعی، مطالب وب سایت شما را با تایتل تگ آن معرفی و به صورت انکر تکست استفاده می کنند. منظور از وب سایت های خارجی، سایت هایی هستند که به معرفی سایت یا پست شما در صفحه ی خود می پردازند.

 تاثیر عنوان سایت در سئو

عنوان سئو یا تگ عنوان، مهم ترین بخش هر صفحه از سایت می باشد که کاربران می توانند در نتایج جستجو مشاهده کنند. این تگ، تاثیر بسزایی در افزایش نرخ تبدیل کاربران دارد. انتخاب یک عنوان مناسب و جذاب می تواند مخاطبان زیادی را تشویق کند تا وارد سایت شما شوند. در حالی که استفاده از عناوین تکراری و کلمات زاید تاثیری در جذب کاربران ندارد. البته نباید از مکان های دیگری که تگ عنوان به نمایش درمی آید غافل شد. عنوان سئو صفحه هنگام اشتراک گذاری در صفحات اجتماعی و لینک گرفتن از سایت های دیگر هم به نمایش درمی آید و می تواند نقش مثبتی در تبدیل کاربران به بازدیدکننده ایفا کند. علاوه بر این، هنگام باز کردن صفحه سایت در مرورگر، عنوان سئو در قسمت بالای تب مرورگر مشاهده می شود. با انتخاب یک تایتل تگ مناسب می توانید محتوای سایت و برند خود را در ذهن کاربران ماندگار کنید.

نحوه نوشتن یک عنوان مناسب برای صفحات سایت

همان طور که گفته شد تگ عنوان نقش مهمی در جذب کاربران و بهبود سئوی سایت ایفا می کند. انتخاب یک عنوان مناسب می تواند نتایج شگفت انگیزی در پی داشته باشد. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که با رعایت آن ها می توانید یک عنوان مناسب برای صفحات سایت خود بنویسید.

 

1- بهینه سازی طول تگ عنوان :
تگ عنوان نباید بیش از حد طولانی باشد، در غیر این صورت ممکن است قسمتی از آن نمایش داده نشود یا گوگل آن را تغییر دهد. کارشناسان سئو توصیه می کنند عنوان را طوری انتخاب کنید که طول آن نزدیک به 60 کاراکتر باشد. البته باید به این نکته هم توجه کرد که محدودیت عرضی گوگل، 600 پیکسل است.

2- استفاده از کلمه کلیدی در ابتدای عنوان :
تحقیقات نشان می دهند که استفاده از کلمات کلیدی اصلی در ابتدای عنوان تاثیر بسزایی در افزایش رتبه سایت و جذب کاربران دارد. بسیاری از کاربران در زمان بررسی نتایج جستجو به دو کلمه ابتدایی عنوان توجه می کنند. اگر این دو کلمه بتوانند نظر کاربران را جلب کنند، وارد صفحه ی موردنظر می شوند. بنابراین بهتر است در ابتدای تایتل تگ از کلمات کلیدی اصلی استفاده کنید.

3- انتخاب کلمات پرسشی برای افزایش نرخ کلیک :
برخی از افراد در هنگام نوشتن عنوان از کلمات پرسشی مانند چطور، چگونه، چرا، آیا و … استفاده می کنند. با این کار به خواننده کمک می کنند تا پاسخ سوال خود را آسان تر پیدا کند. کلمات پرسشی، کاربر را ترغیب می کنند تا برای یافتن پاسخ سوال خود وارد سایت شود. در واقع، این کلمات می توانند حس کنجکاوی را در کاربران برانگیزند.

4- تعیین عنوان مجزا برای هر صفحه از سایت :
هنگامی که یک عنوان جداگانه برای هر صفحه از سایت انتخاب می کنید، گوگل متوجه می شود که هر صفحه از سایت دارای محتوای خاص و ارزشمندی است. معمولا کاربران بر روی چنین صفحاتی بیشتر کلیک می کنند. استفاده از عناوین تکراری باعث سردرگمی گوگل می شود و ممکن است در شناسایی محتوای صفحات دچار مشکل شود. البته در سایت های فروشگاهی که تعداد محصولات زیاد است، انتخاب عنوان مجزا، کار ساده ای نیست. برای انتخاب عنوان صفحات در این سایت ها می توان از نام دسته بندی، نام برند و … استفاده کرد.

5- زیاده روی نکردن در استفاده از کلمات کلیدی :
در نوشتن عنوان سئو، بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده نکنید. گوگل این کار را دوست ندارد و با آن برخورد می کند. علاوه بر این، کاربران هم تمایلی برای کلیک روی چنین عنوان هایی نشان نمی دهند. زیاده روی در استفاده از کلمات کلیدی موجب تخریب تجربه ی کاربری می شود. برخی از افراد معتقدند که با این کار بهتر می توانند موضوع محتوای صفحه را به گوگل یا کاربر معرفی کنند. در صورتی که نیازی به این کار نیست و گوگل توانایی لازم را برای فهمیدن موضوع دارد.

6- نوشتن عنوان با هدف ترغیب کاربران :
عنوان را طوری بنویسید که کاربر ترغیب شود روی سایت کلیک کند. در واقع عنوان را برای مشتریان هدف خود بنویسید. به این نکته توجه کنید که تگ عنوان اولین چیزی است که کاربر با آن مواجه می شود. بنابراین در انتخاب آن از کلمات و عباراتی استفاده کنید که حس مثبتی به کاربر القا کند.

7- به کار بردن اعداد در تگ عنوان :
یکی از تکنیک های موثر در انتخاب عنوان صفحه، استفاده از اعداد است. این کار باعث تشویق کاربران به خواندن مطلب می شود.

8- استفاده از خط عمودی در عنوان :
استفاده از خط عمودی در عنوان تاثیر بسزایی در جداسازی عبارات و مرتب کردن ظاهری آنها دارد. این امر موجب افزایش نرخ کلیک سایت می شود.

9- به کار بردن نام برند در تایتل تگ :
برندهای معروف و شناخته شده نقش مهمی در جذب کاربران دارند. بنابراین اگر برند قدرتمندی دارید می توانید آن را در تگ عنوان به کار ببرید. بهتر است نام برند خود را در انتهای عنوان قرار دهید. البته در صفحه اصلی یا صفحه درباره ما می توانید نام برند را در ابتدای عنوان استفاده کنید.

اشتباهات رایج در نوشتن تگ عنوان

اگر برای صفحه ی موردنظر از یک عنوان خیلی طولانی استفاده شود، موتور جستجو نمی تواند آن را به صورت کامل برای کاربران نشان دهد. از طرفی ، استفاده از عناوین خیلی کوتاه هم نمی تواند اطلاعات کاملی به گوگل و کاربران بدهد. ضمن اینکه عنوان های تکراری هم باعث سردرگمی موتورهای جستجو می شوند و در نتیجه تاثیر منفی بر سئو سایت می گذارند.

چرا گاهی اوقات تگ عنوان به وسیله ی گوگل تغییر می کند؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که صفحه سایت شما با عنوانی نمایش داده شود که خودتان تعیین نکرده اید. به نظر شما علت چیست؟ زمانی که شما بیش از حد از کلمه کلیدی در تگ عنوان استفاده کنید، گوگل شما را جریمه می کند. علاوه بر این، عناوین خیلی طولانی هم توسط گوگل تغییر می کنند. گوگل نمی تواند عنوان های خیلی طولانی را نمایش دهد. گاهی اوقات عنوان محتوا با موضوع آن مرتبط نیست. در چنین حالتی عنوان با هدف کاربر هماهنگ نمی باشد. به همین علت توسط گوگل تغییر می کند.

ابزارهایی برای بررسی تگ عنوان

برای بررسی عنوان می توان از ابزارهای رایگان زیر استفاده کرد.
– Semrush site audit : این قسمت به شما کمک می کند تا مشکلات سایت خود را شناسایی کنید. علاوه بر این عنوان ها، توضیحات متا و … را به کاربر نشان می دهد. semrush ابزاری محبوب در سئو سایت است که در پیدا کردن کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رقبا و بهینه سازی  Google Ad به کاربر کمک می کند.

– Yoast seo  : پلاگین یوست به عنوان یکی از مهم ترین افزونه های سیستم وردپرس شناخته می شود. این افزونه پیشنهادات مفیدی را در حین نوشتن یا ویرایش محتوا به کاربر ارائه می دهد. این توصیه ها در زمینه ی آدرس سایت، عنوان، توضیحات متا، خوانایی و بهبود کیفیت محتوای سایت و … می باشند.

– Content audit : این ابزار، یک جدول برای آنالیز محتوا را ارائه می دهد. شاخص های موجود در این جدول، به شما کمک می کنند تا یک بینش کامل در مورد عناوین و توضیحات متای سایت به دست آورید.

سخن پایانی

عنوان سایت (تگ تایتل) عنصر مهمی برای موتورهای جستجو می باشد. این عنوان باید طوری انتخاب شود که کاربران را تشویق کند تا وارد سایت شوند. بهینه سازی عناوین و رعایت اصول عنوان نویسی تاثیر بسزایی در سئو سایت دارد. بنابراین برای اینکه یک مزیت رقابتی برای سایت خود ایجاد کنید و نرخ کلیک آن را افزایش دهید، در انتخاب عنوان مناسب دقت نمایید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است