طراحی سایت چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

طراحی سایت

طراحی سایت چیست؟ ، آیا می دانید برای اینکه سایتی پر بازدید و خوب باشد به چه مهارت هایی نیاز است؟ در پاسخ به این سوال که طراحی سایت چیست باید گفت طراحی سایت به این معنا است که یک وب سایت را ایجاد و طراحی کرده
یا یک سایت قدیمی بهینه سازی شود. برای درک بهتر طراحی سایت، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله بررسی می کنیم که طراحی سایت چه فایده ای دارد؟ طراح وب سایت چه کسی است؟ و برای طراحی سایت به چه اطلاعاتی نیاز است؟

 

تاریخچه طراحی سایت

وب سایت های بسیار زیادی در سراسر جهان طراحی شده اند که قدمت همه آن ها زیر ۲۶ سال است. اولین وب سایت در ۶ آگوست سال ۱۹۹۱ تولید شد. این وب سایت مربوط به پروژه World Wide Web یا همان W3 بود .اگر به آدرس اولین سایت دنیا مراجعه کنید یا وب های اولیه را مشاهده کنید، خواهید دید که همه این سایت ها از روی سایت اولیه درست شده اند و طراحی خاصی نداشته اند.
در این سایت ها مواردی مثل تصویر، فایل صوتی و ترکیب رنگ ها وجود ندارد. کم کم با وجود مرورگرهای مختلف، با کمک مواردی مانند جاوا اسکریپت، HTML و CSS طراحی و شکل دادن به صفحات وب سایت به وجود آمد. مایکروسافت تأثیر زیادی در این میان داشت.

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت

طراحی وب سایت که به آن Web Design نیز می گویند، تلاشی برای به وجود آوردن پایگاه اینترنتی است که به کمک آن، خدماتی ارائه می شود و از طریق آن فروش محصول و اطلاع رسانی انجام می شود. طراحی وب سایت را در واقع باید یک پروسه دانست که صفحات وب با آن لایه سازی، محتوا در آن تولید، اصول سئو و طراحی گرافیکی در آن انجام می شود.
اگر شما قصد دارید که یک وب سایت قدرتمند ایجاد کنید که از طریق آن بتوانید محصول، خدمات و یا هر چیزی را در صفحه اول گوگل وارد کنید، لازم است که موارد فنی و ظاهری وب سایت را در آن رعایت کنید.

 

 

طراح سایت چه وظایفی دارد؟

طراح وب سایت با در نظر گرفتن پروسه طراحی وب، دارای وظایف گوناگونی خواهد بود. اما به صورت کلی در طراحی یک سایت به دو فرد یا دو تیم نیاز است که Back-end یا همان بخش کدها و Front-end را انجام دهند. متخصص طراحی Back-end فردی است که برای به وجود آوردن ساختار اصلی وب سایت، باید کدهای مختلفی را بنویسد. این گونه کدها که وظیفه اصلی آن ها راه اندازی و عملکرد سایت است، از نظر بازدید کنندکان سایت پنهان هستند. این متخصص باید از زبان کلی برنامه نویسی مانند ASP و PHP و Python استفاده کند.
طراحی Front-end شامل تمامی کارهایی است که در جهت بهتر کردن ویژگی های دیداری سایت انجام می شود. در واقع باید گفت آنچه بازدید کننده سایت می بیند، نتیجه تلاش توسعه دهنده Front-end است. برای اینکه ظاهر سایت توسعه پیدا کند به کد نویسی نیاز است و این کدها را می توان با زبان های HTML،CSS و جاوا اسکریپت انجام داد. در این زمینه همکاری با گرافیست وب کمک بسیار زیادی در این پروسه کرده و نتایج بهتری را در پی خواهد داشت.

ابزار طراحی سایت

با در نظر گرفتن این که در چه پروسه ای از طراحی سایت هستیم، ابزارهایی که برای طراحی به کار می روند بسیار متفاوت هستند. ابزارهای مربوط به این کار با گذشت زمان نسخه های جدیدتری پیدا می کنند. این امر موجب می شوند که کار طراحی سایت مفیدتر و راحت تر انجام شود.
اما به این نکته نیز باید اشاره کرد که تکنولوژی که پشت این ابزارها است همواره ثابت بوده و تغییرات فقط در کارایی دستگاه ها صورت می گیرد. معمولا طراحان سایت از ابزارها و تکنولوژی هایی مانند HTML، CSS،PHP و یا زبان ها و تکنولوژی های دیگر که مربوط به طراحی سایت است، استفاده می کنند.

 

انواع طراحی سایت

وب سایت های امروزی در دو نوع وب سایت استاتیک و وب سایت داینامیک تقسیم می شوند.

طراحی سایت استاتیک

طراحی سایت استاتیک

در این نوع از طراحی سایت، فایل متمایزی به ازای هر کدام از صفحات وب سایت بر روی سرور ذخیره شده و هر بار که نیاز به بازخوانی این صفحه داشته باشد عینا از سرور گرفته و به کاربر نشان داده می شود. این نوع از طراحی سایت تا سال ۲۰۱۵ بسیار محبوب بود و مزایایی مانند آسانی طراحی صفحات استاتیک را داشت. همچنین در آن دوره برای سرورها امنیت بسیار بالایی داشت.

چون سرورهای ارزان قیمت ارائه شد و امنیت سرور به تکنولوژی بالایی دست پیدا کرد، به تدریج طراحی سایت استاتیک جای خود را به نوع داینامیک داد. البته لازم به ذکر است که در همه سایت های داینامیک قسمت هایی از طراحی استاتیک وجود دارد و در واقع باید گفت که در همه وب سایت ها چند قسمت استاتیک در طراحی وجود دارد.

طراحی سایت داینامیک

طراحی سایت داینامیک
طراحی صفحات وب سایت داینامیک به صورتی است که خود صفحه ثابت بوده ولی محتوای آن تغییر می کند. ساختار این صفحات به کمک سرور به وجود می آید که اسکریپت های سمت سرور را فرآوری کرده باشد. در واقع محتوای این گونه صفحات، با در نظر گرفتن جستجوی کاربران ایجاد می شود، یعنی محتوای این صفحات روی سرور نبوده و از طریق فراخوانی محتوایی از یک سایت داینامیک روی سرور به وجود آمده و برای کلاینت ارسال می شود.

سخن پایانی

طراحی وب سایت در واقع فرآیندی است که صفحات وب با آن لایه سازی، محتوا در آن تولید، اصول سئو و طراحی گرافیکی در آن انجام می شوند. برای اینکه وب سایت شما در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرد، شما باید سایت خود را به درستی و با دقت طراحی کنید.
معمولا طراحان سایت از ابزارهایی مانند PHP، CSS،HTML و یا زبان ها و تکنولوژی های دیگر برای طراحی سایت استفاده می کنند. شما برای طراحی سایت خود حداقل به دو نفر یا دو تیم طراح نیاز دارید که یکی از آنها بخش کدها (back-end) و دیگری بخش ظاهری (front-end) را انجام دهند. تیم سئو با افرادی ماهر و مجرب، آماده ارائه خدمات در هر دو بخش طراحی و بخش ظاهری می باشد.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است