صفحات یتیم

میزان پیشرفت خواندن شما

صفحات یتیم

صفحه ای که هیچ لینکی به آن نداشته باشد، صفحه یتیم نامیده می شود. یافتن صفحات وبی که هیچ لینکی ندارند دشوار است، اما غیرممکن نیست.

وجود صفحاتی در وب سایت که کاربران و موتورهای جستجو نمی توانند به آنها دسترسی پیدا کنند، نشان دهنده ی مشکلی است که باید برطرف شود.
این نوع صفحات با نام صفحات یتیم یا orphaned page شناخته می شوند. در این مقاله، یاد خواهید گرفت که صفحات یتیم چیست، چرا رفع آنها برای سئو مهم است و چگونه هر صفحه یتیم را در سایت خود پیدا کنید.

صفحه یتیم چیست؟

صفحه ای که هیچ لینکی نداشته باشد، صفحه یتیم نامیده می شود. موتورهای جستجو، مانند گوگل، معمولا صفحات جدید را به یکی از دو روش زیر پیدا می کنند:

  • خزنده موتور جستجو، لینکی را از صفحه دیگری دنبال می کند.
  • خزنده موتور جستجو، URL قرار گرفته در site map.XML را پیدا می کند.

بنابراین اگر می خواهید گوگل صفحه را ببیند و ایندکس کند، ابتدا باید آن را پیدا کند.

چرا صفحات یتیم یک مشکل سئو هستند؟

موتورهای جستجو نمی توانند صفحات یتیم را پیدا کنند، چون لینکی به آن ها داده نشده است و هیچ جا اشاره ای به آن ها نکرده اید. بنابراین صفحات یتیم اغلب دیده نشده باقی می مانند و هرگز در نتایج جستجو نشان داده نمی شوند. حتی اگر صفحات یتیم در site map.XML وجود داشته باشند، باز هم برای سئو مشکل ساز هستند.

آیا وجود صفحات یتیم بد است؟

صفحات یتیم نه برای کاربران و نه برای خزنده های موتورهای جستجو خوب نیستند. کاربران نمی توانند از هیچ طریقی به صفحات یتیم دسترسی پیدا کنند، بنابراین اگر اطلاعات مهم یا مفیدی در این صفحات وجود داشته باشد، هدر می رود. وجود صفحات یتیم برای کاربر خوشایند نیست و در user experience تاثیر گذار است. بدون پیوند داخلی، هیچ مراجعه کننده ای به صفحات رجوع نمیکند و موتورهای جستجو هیچ زمینه ای برای ارزیابی صفحه ندارند.

صفحات یتیم در مقابل صفحات بن بست

قبل از اینکه وارد صفحات یتیم شویم، اجازه دهید لحظه ای را به توضیح مختصر تفاوت بین دو اصطلاح سئو که می تواند باعث سردرگمی می شود، بپردازیم. همانطور که قبلاً توضیح داده شد، یک صفحه یتیم صفحه ای است که توسط هیچ صفحه دیگری در همان وب‌سایت پیوند داده نشده یا آن قابل دسترسی نیست. از سوی دیگر، یک صفحه بن بست، صفحه ای است که به هیچ صفحه وب داخلی یا وب سایت خارجی دیگری پیوند نمی دهد، بنابراین یک «بن بست» ایجاد می شود.

زمانی که ربات های خزنده ی موتورهای جستجو در صفحه قرار می‌گیرند، جایی برای رفتن ندارند در نتیجه هیچ ارزش پیوندی نمی‌تواند منتقل شود. صفحات بن بست را می توان به راحتی با افزودن پیوندهایی به محتوای درون صفحه برطرف کرد، یا اطمینان حاصل کرد که ناوبری نوار کناری یا پاورقی در هر صفحه وجود دارد.

شناسایی صفحات یتیم

1. صفحاتی ربات های خزنده گوگل آن ها را می توانند بررسی کنند، پیدا کنید. برای پیدا کردن این صفحات به فهرستی از همه URL هایی نیاز دارید که با بررسی لینک های سایت خود می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. برای انجام این کار به یک ربات خزنده نیاز دارید – ربات SEO. ScreamingFrog انتخاب خوبی است.
از هر ربات خزنده‌ای که استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که فقط صفحاتی را که قابلیت بررسی توسط ربات های خزنده ی گوگل دارند را در فهرست خود قرار داده اید. صفحاتی که ایندکس نشده اند یا توسط robots.txt حذف شده اند را در نظر نگیرید.

بررسی را از صفحه اصلی سایت شروع کنید. مطمئن شوید که از URL متعارف، از جمله https یا http مناسب، و www یا non-www استفاده می‌کنید. پس از بررسی سایت خود، URL ها را در یک فایل اکسل فهرست بندی کنید:

لیست صفحات بررسی شده توسط ربات خزنده

 

2. علل اصلی به وجود آمدن صفحات یتیم. دو دلیل رایج برای یتیم شدن صفحات وجود دارد که باید فورا بررسی شوند. هر دوی این دلایل صفحات تکراری هستند که باید  فقط به یک URL هدایت شوند. اگر صفحات تکراری وجود داشته باشند، این احتمال وجود دارد که برخی از نسخه‌های صفحه به آن پیوند داده نشده و در نتیجه یتیم باشند. در این مورد، تکراری بودن صفحات است مه مشکل ساز شده است.

https/http یا www/non-www غیر متعارف

هر صفحه عمومی در سایت شما باید به طور ایده آل از http یا https (ترجیحاً https) و www یا non-www استفاده کند. برای بررسی اینکه آیا مشکل از آدرس است یا نه، ادرس سایت خود را به صورت های زیر تایپ کنید:

https://www.example.com
http://www.example.com
https://example.com
http://example.com

از هر چهار لینک بالا باید به آدرس اصلی سایت منتقل شوید. اگر یکی از لینک ها به درستی انتقال را انجام ندهد، نشان دهنده ی مشکلات گسترده تری می باشد. سایر URL ها را با استفاده از آن تنوع بررسی کنید تا ببینید تمامی لینک ها به درستی عمل می کنند یا نه. از طریق فایل htaccess. لینک های سایت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که تغییر آدرس ها برای آنها به درستی تنظیم شده است.

اسلش های دنباله دار یا اسلش های انتهایی

اسلش های انتهایی آدرس، حائز اهمیت بسیاری هستند. به عنوان مثال، دو URL زیر ممکن است محتوای یکسانی تولید کنند، اما URL ها یکسان نیستند:

https://example.com/page1/
https://example.com/page1

صفحات در سایت خود را با و بدون اسلش بررسی کنید و مطمئن شوید که به طور خودکار به همان URL هدایت می شوند. می توان از طریق فایل htaccess بررسی کرد که تغییر آدرس ها به درستی انجام شده است یا نه.

3. فهرستی از URL ها را از Google Analytics دریافت کنید. ربات های خزنده، برای یافتن صفحات یتیم مشکل خواهند داشت. بنابراین استفاده از هر ابزار سئو برای یافتن صفحات یتیم مشکل ساز است. یکی از بهترین راهکار ها برای جستجوی صفحات یتیم، داده‌های Google Analytics است. برای دریافت لیست URL ها، از نوار کناری سمت چپ، به مسیر Behavior > Site Content > All Pages بروید.

لیست صفحات یتیم

یافتن صفحات یتیم دشوار است اما نکته اصلی این است که  تعداد دفعاتی که از آنها بازدید شده است به احتمال زیاد بسیار کم است. روی “Pageviews” کلیک کنید تا فلش به سمت بالا باشد، که نشان می دهد لیست URI ها به ترتیب صعودی از حداقل به اکثر بازدیدهای صفحه مرتب شده اند. با این کار صفحاتی که به احتمال زیاد یتیم هستند به بالا منتقل می شود:

بازدید صفحات یتیم

برای اطمینان از اینکه فهرست موجود جامع است، به محدوده تاریخ در بالا سمت راست بروید. تاریخ شروع را به زمانی قبل از ایجاد Google Analytics تنظیم کنید و روی دکمه Apply کلیک کنید:

تغییر بازه زمانی برای دریافت صفحات یتیم

4. URL های صفحات یتیم را شناسایی کنید. برای شناسایی URL های صفحات یتیم ، باید لیست URL هایی که ربات ها قابلیت بررسی آن ها را دارند با لیست URL های دریافت شده از Google Analytics مقایسه کنیم.

5. مکان های دیگر برای جستجوی URL های یتیم. می توانید این فرآیند را برای شناسایی URL های یتیم با استفاده از منابع داده ای غیر از Google Analytics تکرار کنید. هر یک از ابزارهای زیر فهرستی از صفحات که ربات ها آن ها را بررسی کرده اند را در اختیار شما قرار می دهند:

  • SEMrush
  • اهرفس
  • Moz Link Explorer
  • Raven Tools

ممکن است در برخی موارد این ابزارها صفحاتی را پیدا کنند که مستقیماً قابل خزیدن نیستند زیرا با استفاده از ابزارهای دیگر پیدا شده اند. با تیم توسعه دهنده خود مشورت کنید تا ببینید آیا آنها می توانند لیست کامل URL های سایت را مستقیماً از سرور دریافت کنند.

نتیجه‌گیری

اگر صفحات یتیم در نقشه سایت شما نمایش داده نشوند، نمی‌توانند توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند و حتی در صورت مشاهده، می‌توانند مشکلات سئو دیگری ایجاد کنند. وقتی مراحل عنوان شده را طی کردید و صفحات یتیم خود را پیدا کردید، چند سوال از خود بپرسید:

آیا این صفحه مهم است؟ اگر هست، پیدا کنید کجا آن را قرار دهید. اگر نه، آن را حذف کنید.
آیا این صفحه با وجود اینکه یک صفحه یتیم است، برای هر کلمه کلیدی رتبه بندی می شود؟ اگر هست، پیدا کنید کجا آن را قرار دهید. اگر نه، آن را حذف کنید.
صفحه باید در کجای طبقه بندی وب سایت شما وجود داشته باشد؟
آیا این صفحه تکراری است یا تقریباً تکراری؟ در نظر بگیرید که آن محتوا را در یک صفحه مشابه که یتیم نیست تا کنید.
آیا این صفحه بهینه شده است؟ آیا می توان آن را بهینه سازی کرد و بهتر از آن پیوند داد؟
آیا این صفحه از منابع خارجی به آن لینک شده است؟
از روش های ذکر شده در این پست برای یافتن صفحات یتیم خود و رفع این مشکل استفاده کنید. تیم سئو می تواند این مراحل را برای شما بررسی کند و لیستی از URLهای صفحات یتیم را در اختیار شما قرار دهد. با مشاوران ما تماس بگیرید و مشکل خود را بازگو کنید.

منبع: https://www.searchenginejournal.com/find-orphan-pages/276207

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است