صفحات زامبی (زامبی پیج) چیست؟ چگونه آن را شناسایی کنیم؟

میزان پیشرفت خواندن شما

صفحات زامبیزامبی پیجشناسایی زامبی پیج

صفحات زامبی (زامبی پیج) چیست؟ چگونه آن را شناسایی کنیم؟

صفحات زامبی، صفحاتی هستند که محتوای ارزشمند ندارند، اعتبار سایت را کاهش می دهند و گوگل آن ها را نادیده می گیرد. این صفحات موجب پایین آمدن رتبه سایت و تاثیرات مخرب روی وبسایت ما می شوند. اما نگران نباشید،

خوشبختانه روش هایی برای شناسایی و بهینه سازی کردن آن ها وجود دارد. اگر وبسایت شما با این مشکل مواجه است یا می خواهید از وقوع آن در آینده جلوگیری کنید، ادامه ی مقاله را از دست ندهید.

زامبی پیچ چیست؟

زامبی پیج صفحاتی از سایت ها هستند که محتوای خاصی به کاربر ارائه نمی دهند. پس برای گوگل فاقد ارزش و اعتبار می باشند. این گونه صفحات معمولا ترافیک کمی تولید می کنند و گاهی هم اصلا ترافیکی تولید نمی کنند. بهینه سازی تجربه کاربر از محتوای سایت برای گوگل اهمیت دارد.

پس هنگامی که صفحه ای فاقد محتوای ارزشمند باشد، توسط گوگل خزش پیدا نمی کند و بودجه خزش سایت را هدر می دهد. این گونه صفحات ممکن است ایندکس شوند اما بنا به دلایل متعددی مانند محتوای ناکافی و تکراری بازدید کننده نداشته باشند. پس اعتبار سایت را کاهش می دهند و در واقع سئو سایت را وارد یک چرخه باطل می کنند.

انواع زامبی پیج

 

۱- صفحات ایندکس نشده

صفحاتی هستند که از لود کردن مطالب آن ها مدت زمان زیادی می گذرد اما هنوز محتوای آن ها ایندکس نشده است. این دسته از صفحات غالبا مشکل ساختاری دارند.

گوگل در مراحل خزش، صفحاتی با این مشکلات را انتخاب نمی کند و به آن ها ترافیک نمی دهد. این صفحات کاربری را جذب نمی کنند و بازدید ندارند. به همین دلیل گوگل آن ها را ایندکس نمی کند و تبدیل به زامپی پیج می شوند.

۲- صفحات نامناسب برای نمایشگر گوشی

این گونه صفحات طراحی مناسبی برای نمایشگر گوشی یا تبلت ندارند. همچنین سرعت بارگزاری صفحه در آن ها بسیار پایین است. این موضوع سبب بی اهمیت جلوه دادن محتوا می شود و رتبه بندی سایت را پایین می آورد.

۳- محتوای قدیمی و بی ارزش

در این نوع از زامبی پیج،دو دسته صفحه وجود دارد. دسته اول حاوی محتوای بسیار قدیمی است که از انتشار آن ها زمان طولانی می گذرد. دسته دوم صفحاتی هستند که محتوای آن ها کمتر از ۳۰۰ کلمه می باشد. در این صفحه نیاز کاربر برطرف نمی شود و محتوا فقط برای پر کردن فضای خالی استفاده شده است. این گونه وبسایت ها جریمه شده و به مرور باعث افت رتبه می شوند.

۴- صفحاتی با مشکل سئو داخلی

عنوان نامناسب، عدم وجود کلمات کلیدی به مقدار کافی، نبود عنوان سئو، نداشتن توضیحات متا و … مثال هایی از این مورد هستند.

 

۵- صفحهFAQ

صفحاتی مثل درباره ما، شرایط و ضوابط، ارتباط با ما، تشکر از خرید شما و … خالی از محتوا می باشند. به همین دلیل توسط گوگل به عنوان زامبی پیج در نظر گرفته می شوند.

۶- صفحات یتیم

صفحه ای که از منو سایت قابل دسترس نیست و به هیچ صفحه دیگری هم لینک نشده، یتیم نام دارد. گوگل در هنگام خزش آن ها را پیدا نمی کند و شانس این صفحات برای گرفتن ترافیک صفر است.

چگونه زامبی پیج را شناسایی کنیم؟

راه های متعددی برای شناسایی زامبی پیج ها وجود دارد که در ادامه چند نمونه از آن ها را بررسی می کنیم.

روش اول : گوگل سرچ کنسول

یکی از روش های پیشنهادی، گوگل سرچ کنسول می باشد. برای استفاده از این روش، ابتدا به گوگل سرچ کنسول خود بروید. سپس گزینه ی performance را انتخاب نمایید.

در این بخش کلمات سئو شده سایت را می توان مشاهده کرد. روی آیکون + کلیک کرده و قسمت page را انتخاب کنید. در این مرحله دو گزینه Filter و Compare به شما نمایش داده می شود.

گزینه Compare را انتخاب نمایید. در اینجا شما دو صفحه از سایت خود را برای مقایسه با هم انتخاب می نمایید، یک صفحه که فکر می کنید عملکرد خوبی دارد و یک صفحه دیگر که ضعیف است.

به این صورت می توانید به راحتی دو صفحه را مقایسه کنید و تشخیص دهید، صفحات زامبی کدام هستند. یا از طریق مقایسه نرخ کلیک، آن ها را بررسی کنید. برای این کار از تب Performance به قسمت Page بروید، گزینه Click را انتخاب کنید.

در این جا صفحاتی که کمترین میزان کلیک را داشته اند برای شما قابل نمایش است. معمولا این صفحات زامبی پیج هستند. البته باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید که برخی صفحات مانند صفحه AFQ نرخ کلیک پایینی دارند. چون کاربر به آن ها نیازی ندارد اما زامبی نیستند و گوگل آن ها را به اشتباه زامبی پیج در نظر می گیرد.

روش دیگری که از طریق گوگل سرچ کنسول انجام می شود به این صورت است: که وارد سرچ کنسول شوید، گزینه Coverage را انتخاب کنید، تعدادی ویژگی در این بخش نمایش داده می شود، بر گزینه Excluded کلیک نمایید.

صفحه را اسکرول کرده تا گزینه Crawled-currently not indexed نمایان شود. این بخش صفحاتی را به شما نشان می دهد که گوگل آن ها را ایندکس نکرده است. این صفحات تاثیر بسیار مخربی روی وبسایت شما دارند و حتما باید از شر آن ها خلاص شوید.

 

راه دوم: روش دستی

بازدید صفحات سایت را بررسی می کنیم، به طور مثال کدام صفحات در چند ماه گذشته بازدید کمی گرفته اند. میانگین بارگیری هر صفحه چه مقدار زمان می برد، نرخ پرش یا خروج از صفحه چند بار رخ داده است. محتوای هر صفحه را بررسی کرده، اگر قدیمی، ضعیف یا کپی بود آن را اصلاح می کنیم.

 

از بین بردن زامبی پیج

از بین بردن صفحات زامبی همیشه کار درستی نیست. گاهی ممکن است باعث آسیب به سئو سایت شما شود. اگر راهکار های توصیه شده مفید واقع نشد در آخرین مرحله اقدام به پاک کردن صفحات می کنیم. چند نمونه از راهکار های رفع زامبی بودن پیج شامل موارد زیر می شوند:

• محتواهای قدیمی باید آپدیت شوند.
• مطالبی که ضعیف هستند را بازنویسی نمایید.
• سئو داخلی پیج سازمان دهی شود.
• طراحی سایت را به گونه ای تنظیم کنید که مناسب صفحه نمایشگر گوشی همراه باشد.
• سرعت صفحه را افزایش دهید.
• محتوا های بی ارزش را روی محتواهای مفید ریدایرکت نمایید.
• صفحه FAQ را نوایندکس کنید.
• صفحات ۴۰۴ را حذف نمایید.
• از تگ کنونیکال استفاده کنید.

تاثیر صفحات زامبی بر سئو سایت

 

همانطور که در مطالب قبل اشاره کردیم، زامبی پیج ها می توانند تاثیرات مخرب و جبران ناپذیری در سایت شما داشته باشند. جلوگیری از افزایش بازدید گوگل، یک نمونه از این اثرات می باشد.
هر چه محتوای صفحات شما بی ارزش باشد، گوگل رتبه وبسایت شما را پایین تر می آورد. پشتیبانی سئو با راهکارهای متنوعی که بالاتر ارائه شد، می تواند از زامبی شدن صفحات سایت جلوگیری کند.

 

سخن پایانی

صفحات زامبی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و می توانند با تاثیر مخرب بر سئو سایت، زحمات شما را هدر دهند. در این مقاله سعی کردیم راه های شناسایی و مقابله با صفحات زامبی را به طور مختصر شرح دهیم، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

منبع : https://ded9.com/what-is-a-zombie-page/

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است