سئو یا بهینه‌ سازی موتورهای جست‌ و جو (SEO)

میزان پیشرفت خواندن شما

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) ، وقتی که درحال خواندن این مقاله هستید، یعنی کنجکاو شده‌اید بدانید که سئو چیست؟ شاید هم بدانید سئو چیست و بخواهید از آن در جهت بهبود کسب‌وکارتان استفاده‌کنید. اگر شما نیز به دنبال ارتقای رتبه وبسایت خود هستید، درست آمده‌اید.

هیچ فرقی نمی‌کند که کجای راه ایستاده‌اید. با ما همراه باشید تا به‌اتفاق‌هم با این موضوع کاربردی آشنا شویم… .

سئو چیست ؟

سئو چیست؟ اگر طراح سایت هستید، اگر کسب‌وکار آنلاین دارید و یا فقط از وب به‌عنوان سرگرمی و کسب اطلاعات استفاده می‌کنید، حداقل یک‌بار نام سئو (SEO) به گوشتان خورده‌است.

سئو در واقع فرایند مهندسی‌شده برای افزایش کیفیت و کمیت بازدید سایت است. کیفیت بهتر بازدید به این معنا که جامعه هدف شما به بازدید سایت یا محصولاتتان بپردازند، و کمیت بیشتر یعنی افراد بیشتری به سایت شما سربزنند و وقت بیشتری را در آن بگذرانند.

 

 

سئو را با تبلیغات اشتباه نگیرید!

سئو را با تبلیغات اشتباه نگیرید! بد نیست این نکته را هم بدانید که برخی سایت‌ها با پرداخت مبلغی به گوگل (یا سایر موتورهای جست‌وجو) سایت خود را به بالاترین مکان صفحه جست‌وجو می‌رسانند و براساس تعداد کلیک‌هایی که روی لینک سایتشان می‌خورد، هزینه پرداخت می‌کنند. این وبسایت‌ها با علامت تبلیغات (Ad مخفف کلمه Advertisement) در کنار آن‌ها مشخص شده‌اند، که این امکان در کشور ما به‌دلیل وجود تحریم‌ها به قیمتی بالاتر از قیمت واقعی آن فروخته می‌شود.

اما این ماجرا هیچ ربطی به سئو ندارد و فقط تبلیغاتی برای جذب مشتری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌مورد، به تبلیغات گوگل (Google Ads) مراجعه کنید.

چرا باید سئو را یاد بگیریم؟

چرا باید سئو را یاد بگیریم؟ برای همه ما اتفاق‌ افتاده‌ است که با هر مشکل کوچک و بزرگی که برایمان پیش‌می‌آید از گوگل کمک می‌گیریم و بیشتر وقت‌ها هم در صفحه اول جست‌وجو و در همان نتایج اولیه به دنبال رفع نیاز‌مان هستیم. مثلا برای پیداکردن قیمت موبایل مدنظرمان و یا خرید آن، همان چند مورد اول کفایت می‌کند و بقیه نتایج به حال خودشان رها می‌شوند. این نشان‌دهنده اهمیت سئو است که چقدر کسب‌وکار یا وبسایت ما در معرض دید قرارمی‌گیرد.

اگر بگوییم یادگیری سئو در قرن 21 امری ضروری محسوب می‌شود، اغراق نکرده ایم. همه ما قرار نیست متخصص سئو شویم و یا آن را در حد بالا بردن سایت تا رتبه اول جست‌وجوی گوگل بلد باشیم اما یاد گرفتن مفاهیم پایه‌ای سئو برای هرکس که به‌هرنحوی با وب ارتباط دارد ضروری است. چرا که با پیشرفت تکنولوژی ما برای بقا در کسب‌وکارمان نیاز به دیده‌شدن داریم. پس یادگیری سئو ، هرچند که به شکل مقدماتی باشد را جدی بگیرید و به راحتی از کنار آن عبور نکنید.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که همه مشاغل و سایت‌ها احتیاج به سئو ندارند و بعضی مشاغل حتی نیاز به سایت هم ندارند. برای مثال برند های معروف مانند دیجی‌کالا، دیوار، شیپور و اسنپ سایت‌هایی هستند که نیاز به سئو ندارند. چون آنقدر شناخته‌شده هستند که دارای تعداد بازدیدهای روزانه خیلی زیادی هستند و نیازی به تلاش برای بالا‌آمدن تا رتبه اول نتایج گوگل ندارند. چون خودشان در بالاترین رتبه ممکن قرار‌دارند. از طرف دیگر بعضی مشاغل نیازی به سایت هم ندارند چرا که مشتریانشان از‌طریق سایت اقدام به ارتباط با آن‌ها نمی‌کنند. برای مثال هیچکس برای ارتباط با “باربری” از گوگل کمک نمی‌گیرد بلکه در این زمینه تبلیغات کاغذی پربازده‌تر هستند.

تا اینجا فهمیدیم که سئو چیست و چه کاربردی دارد. از اینجا به بعد وارد قسمت جذاب ماجرا، یعنی آموزش سئو می‌شویم.
با ما همراه باشید… .

 

 

سئو کلاه سفید درمقابل سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه ، در مبحث سئوی سایت ما دو نوع سئو داریم، سئوی کلاه‌ سفید و سئوی کلاه‌ سیاه . اگر از تکنیک‌های سئو درجهت برطرف‌کردن نیاز سرچ‌کننده استفاده کنیم، ما از سئوکاران کلاه‌سفید هستیم. درواقع سئو کلاه سفید راه‌کار ها برای کاربر واقعی اجرا می‌شود و نه فقط برای بالابردن رتبه سایت. این مدل سئو ماندگار است، زیرا هدف اصلی رضایت کاربر است. سئو سفید و روش‌های آن در این آموزش بیان شده‌است. از بازدید آن غافل نشوید.

از طرف دیگر سئو کلاه سیاه وجود دارد. اگر ما از ضعف موتورهای جست‌وجو در جهت بالا‌بردن یک سایت، فقط برای رسیدن به هدف خود که بالاآمدن در صفحه جست‌وجو است، استفاده کنیم، ما را سئوکار کلاه‌سیاه می‌نامند. سئو سیاه روش‌های متنوعی دارد. اما هیچ‌کدام از این روش‌ها پایدار نیستند. به این معنی که ممکن است با آپدیتی از طرف گوگل، سایتی که با سئو سیاه بالاآمده است، به‌طور کامل از صفحه اول محو شود.

اگر روی اصول پیش بروید و صبر هم داشته‌باشید، همیشه در صدر خواهید‌بود.

یک تعریف دیگر هم در این بین به نام سئوی کلاه‌ خاکستری وجود‌ دارد. همان‌ طور که از اسم آن معلوم است چیزی مابین سئوی کلاه‌ سفید و سئوی کلاه‌ سیاه است.

اصول اولیه سئو

اصول اولیه سئو که رعایت آن‌ها لازم است عبارت‌اند از :

قابلیت خزند‌گی (Crawlability) باید فعال باشد. یعنی موتورهای جست‌ و جو باید بتوانند وبسایت شما را بخوانند.
محتوای متقاعد کننده بنویسید. به‌ طوری‌ که پاسخگوی نیاز جست‌ و جو کننده باشد.
بهینه‌ سازی کلمات برای جذب جستجوگران و موتورهای جست‌ و‌ جو انجام شود.
تجربه استفاده و رابط کاربری، مثل سرعت بالای بارگذاری (Loading) سایت، عالی باشد.
محتوای با ارزش از طریق لینک داخلی (Internal Link) به اشتراک گذاشته‌ شود.
URL عنوان، آدرس (نامک) و توضیحات متا به‌ منظور دریافت نرخ کلیک بالا در نتایج جست‌ و جو بهینه شود.
اسکیما مارک‌آپ (Schema Markup) ، نمایش متفاوت و خاص در نتایج جست‌ و جو نیز بسیار تأثیر‌گذار است.
اگر با دیدن عبارات عجیب بالا تعجب کرده‌اید، نگران نباشید. تا چنددقیقه‌دیگر همه چیز را خواهید‌فهمید.

حالا به‌ترتیب از بالا به پایین، موارد گفته‌شده را بررسی می‌کنیم.

موتورهای جست‌وجو چگونه کار می‌کنند؟

موتورهای جست‌وجو چگونه کار می‌کنند؟ موتورهای جست‌ و جو از جمله گوگل دارای خزنده (Crawler) هایی هستند که در‌سراسر وب می‌خزند و تمام منابع (URLs) موجود در اینترنت را جست‌وجو و جمع‌آوری می‌کنند.

سپس اطلاعات جمع‌ آوری‌ شده توسط خزنده‌ها، ذخیره (Index) ، دسته‌بندی و آنالیز می‌شوند و به محض انجام شدن این رویه، آن صفحه در نتایج موتور جست‌وجو درج می‌شود.

پس از این اتفاقات، هرگاه کاربری اقدام به سرچ کند، موتور جست‌ و جو قسمتی از محتوای جمع‌ آوری شده را به‌ ترتیب بهترین نتیجه مطابق با درخواست کاربر، در نتایج جست‌ و جو به‌نمایش می‌گذارد.

همه این‌ها را گفتیم تا به این برسیم که برای قرارگرفتن در نتایج بالارتبه موتورهای جست‌وجو که هدف‌اصلی ما از سئو است، شما باید اول از این مطمئن شوید که خزنده‌ ها اطلاعات سایت شما را به درستی بررسی خواهند‌کرد.
برای اطمینان از این قضیه در موتور جست‌وجوی گوگل، عبارت زیر را در سایت گوگل برای دامنه خود جست‌وجو کنید :
site:yourdomain.com
توجه کنید که دامنه com. فقط برای مثال آورده‌ شده‌ است و شما باید به‌ جای‌ آن پسوند دامنه خودتان را وارد کنید.

 

 

 

مدیریت صفحات

مدیریت صفحات ، ما برای اینکه به ربات‌های گوگل بفهمانیم که کدام صفحات ما را بررسی کند و کدام‌ یک را بررسی نکنند، از یک فایل استفاده می‌کنیم به نام robots.txt.
شاید این سوال برایتان پیش‌بیاید که مگر ما نمی‌خواهیم گوگل همه صفحات ما را ایندکس کند؟ جواب “خیر” است. چون بعضی از صفحات سایت نباید در صفحات نتایج موتور های جست و جو (SERPs که مخفف عبارت Search Engine Result Pages است) ظاهر شوند. برای مثال صفحه ورود به سایت یا ثبت‌نام لازم نیست در صفحه نتایج ظاهرشوند.

نقشه سایت (Site Map)

نقشه سایت (Site Map) چیست؟ قبل از این، باید اول بپرسیم نقشه چیست؟ نقشه، راهنمایی برای پیدا‌کردن راه است و در آن همه راه‌های منتهی به مقصد ذکر شده‌است.
نقشه سایت نیز مانند نقشه راه،‌ راهنمایی برای ربات‌های گوگل است.

سایت مپ در واقع یک فایل است که ما در دسترس گوگل قرار‌ می‌ دهیم و در آن آدرس (URL) تمام صفحات سایت خود که را درج‌می‌کنیم و به این وسیله، ربات‌های گوگل را راهنمایی می‌کنیم. به‌وسیله نقشه سایت، ربات‌های گوگل صفحات سایت شما را بهتر شناسایی کرده و همچنین از تغییر در صفحات قدیمی و ایجاد صفحات جدید سایت، مطلع می‌شود.

همچنین برای یادگیری کامل سایت مپ به آموزش نقشه سایت/ Site Map مراجعه کنید.

وب‌مستر، مهم‌ترین ابزار دست سئوکاران

وب‌مستر، مهم‌ترین ابزار دست سئوکاران ، مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزاردست متخصصین سئو “گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)” است. ابزاری که اطلاعات دقیقی در مورد وب‌سایت شما گزارش می‌کند. اطلاعات مفیدی از جمله نرخ کلیک‌ها، کلمات جست‌وجو شده منتهی به سایت شما،‌ اینکه کاربر از چه کشوری و با چه دستگاهی وارد سایت شما شده، ارورهای هر‌صفحه و … . البته این سرویس بسیار مفصل‌تر است و این‌ها فقط گوشه کوچکی از امکانات بی‌شمار گوگل وب‌ مستر است.

برای آشنایی دقیق با این ابزار به آموزش وب مستر (Google Search Console) مراجعه کنید.

تا اینجای کار مواردی که باید رعایت‌شوند را به صورت موردی ذکر کردیم و اولین مورد (قابلیت خزندگی) را بررسی‌کردیم. در‌ ادامه موارد بعدی را به‌ اتفاق‌ هم مورد‌ بررسی قرار خواهیم‌ داد.

محتوای کامل اما نه‌چندان طولانی بنویسید

محتوای کامل اما نه‌چندان طولانی بنویسید یعنی چه؟ منظور از مقاله کامل، مقاله‌ای است که موضوع مورد‌بحث را به‌طورکامل پوشش دهد. به عبارت دیگر نوشته شما باید آنقدر کامل باشد که کاربر با خواندن آن، اطلاعات مورد‌نیاز خود را کسب‌کرده و از رفتن به هر سایت دیگری که مشابه سایت شماست، بی‌نیاز شود.

البته کامل بودن را با زیاد‌نوشتن اشتباه نگیرید. اگر کاربر نوار اسکرول کنار سایت را ببیند و با یک صفحه بی‌انتها مواجه‌شود، اگر همان لحظه سایت را ترک نکند، چند ثانیه بعد حتما این‌کار را خواهد‌کرد. در نتیجه شما به هدف خود که نگه‌داشتن کاربر در سایت است نمی‌رسید و کاربر را از سایت خود زده می‌کنید.

متن مقاله‌ای که می‌نویسید نباید از 300 کلمه کمتر باشد و از طرفی یک مقاله کامل حدود 2000 کلمه دارد. بسته به موضوع، یک مقاله مناسب بنویسید به طوری که قانع کننده و معقول باشد.

کلمات کلیدی، فاکتور طلایی سئوی سایت

کلمات کلیدی، فاکتور طلایی سئوی سایت است. کلمه کلیدی کلمه‌ای است که موضوع اصلی مقاله شما را بیان می‌کند. کلمات کلیدی، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فاکتورها در سئوی سایت است.

اگر از کلمات کلیدی به اندازه و در جای درست استفاده کنید، موفقیت شما در سئو حتمی است. به اندازه به این معنا که استفاده بی‌رویه از کلمات کلیدی نتیجه برخلاف انتظار شما دارد. پس تعادل را رعایت کنید.

از کلمات کلیدی در کجا باید استفاده کنیم؟

از کلمات کلیدی در کجا باید استفاده کنیم؟ کلمات کلیدی باید در قسمت های مختلفی به‌کاربرده‌شوند و فقط مخصوص متن نیستند. آدرس صفحات، عنوان صفحات، عنوان URL (70 کاراکتر یا کمتر) و توضیحات متا در نتایج جست‌وجو، متن جایگزین در عکس‌ها، همچنین در لینک سازی (به عنوان انکر‌تکست) از جمله مکان‌های استفاده کلمات کلیدی هستند.

در زمینه انتخاب کلمه کلیدی مناسب ابزارهای زیادی وجود دارند که Google Trends به‌صورت رایگان و Google Adwords به‌صورت پولی این‌کار را انجام می‌دهند.

 

 

 

نکات به ظاهر کوچک اما مهم

نکات به ظاهر کوچک اما مهم که رعایت آن‌ها سئوی سایت شما را بهتر می‌کنند را جدی بگیرید.

UX عالی

UX عالی ، “UX مخفف کلمه User Experience و به معنی تجربه کاربری است”. هرچه تجربه کاربر از بودن در وبسایت شما بهتر باشد، مدت زمان ماندنش در سایت بیشتر می‌شود . این برای سئوی سایت شما عالی است. بنابراین امکانات سایت خود را بیشتر کنید، رنگ‌های سایت را درست انتخاب‌کنید و هرچه می‌توانید سرعت لود آن را بهبود ببخشید.

لینک داخلی (Internal Link) و لینک خارجی به وبسایت شما (BackLink)

لینک داخلی (Internal Link) و لینک خارجی به وبسایت شما (BackLink) ، همانطور که گفتیم نباید مقالات خود را بیش از حد طولانی کنید و حوصله بازدیدکننده را سر ببرید. شما در نوشتن، راه اصلی خود را پیش ببرید و مطالب فرعی تر را به مقالات دیگر واگذار کنید و لینک آن مطالب را در مقاله درحال نوشتن خود قرار‌دهید. این تکنیک به سئوی سایت شما کمک زیادی می‌کند. از طرف دیگر کاربر را در سایت میخکوب کرده و در صفحات مختلف جابجا می‌کند.

همچنین اگر در دیده‌شدن اصرار دارید، با پرداخت مبلغی به سایت های دیگر از آنها بخواهید لینک سایت شما را در سایت خود قرار‌دهند. اینگونه با استفاده از لینک‌خارجی سئوی بهتری خواهید‌داشت.

URL عنوان و توضیحات متا

URL عنوان و توضیحات متا ، در‌مورد URL عنوان و توضیحات متا تاکید کردیم که باید از کلمه کلیدی در آن‌ها استفاده شود و این یکی از مهم‌ترین نکات سئو است. همچنین عنوان نباید از 70 کاراکتر بیشتر باشد که دراین‌صورت بقیه آن نمایش‌داده‌ نخواهد‌شد. از طرفی سعی‌کنید عنوان سایت خود را جذاب انتخاب کنید تا کاربران برای کلیک‌کردن روی لینک شما ترغیب شوند.

اسکیما مارک‌آپ (Schema Markup)

اسکیمامارک‌آپ (Schema Markup) ، حتما هنگام جست‌وجو در اینترنت با همچنین نتایجی(مانند عکس پایین) مواجه شده‌اید. این ستاره‌ها کاربر را به کلیک کردن روی لینک وبسایت شما ترغیب می‌کند و به این شکل سئوی سایت شما را بهبود می‌بخشد. استفاده از اسکیمامارک‌آپ را در دستور‌کار وبسایت خود قرار‌دهید تا اعتماد کاربران بیشتری را جلب کنید.

و اما سخن آخر!

و اما سخن آخر! در نوشته های خود، کاربر را در راس اولیت قرار‌دهید. اگر شما سایت خود را از لحاظ رابط کاربری بهینه کنید و مقاله‌هایتان به‌گونه‌ای باشد که نیاز های کاربر را رفع کند و پاسخی همه جانبه به پرسش یا درخواست کاربر باشد، سایت شما به‌خودی‌خود سئو می‌شود.
اگر شما رفع نیازهای کاربر را در راس وظایف خود قراردهید گوگل (و بقیه موتورهای جست‌وجو) نیز شما را در راس نتایج جست‌وجو قرار می‌دهد. به این ترتیب هم شما و هم کاربر به هدف خود می‌رسید. این نکته را هرگز فراموش نکنید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است