خطای 503 چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

میزان پیشرفت خواندن شما

شاید شما هم با خطای 503 (xx5) مواجه شده باشید. آیا می دانید این خطا چیست و به چه علت رخ می دهد؟ خطای 503 به شما می گوید که سرور شما از کار افتاده است.

به همین علت نمی تواند به درخواست ها پاسخی دهد. برخی از کاربران زمانی که بر روی لینکی کلیک می کنند با یک صفحه مواجه می شوند که خطای Service Unavailable را نشان می دهد. در این لحظه، کاربر سایت را ترک می کند و وارد لینک دیگری می شود. خطای 503 نشان می دهد که سرویس موردنظر موجود نمی باشد. اگر وب سایت شما این ارور را بدهد، اثر منفی در رتبه سئو سایت می گذارد. در این مقاله می خواهیم در مورد ” خطای 503 چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟ ” با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

خطای 503 چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

خطای 503 یا Error Service Unavailable یک خطای موقتی است که نشان می دهد سرور شما کار نمی کند. این ارور یکی از کدهای http status است و با مشاهده ی آن باید متوجه شوید که سرور شما در این لحظه نمی تواند درخواست ها را مدیریت کند. این خطا اهمیت زیادی دارد و مستقیما بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد. چرا که باعث کاهش نرخ کلیک و افت تعداد بازدیدکنندگان وب سایت می شود.
خطای 503 بر روی سئو سایت تاثیر منفی می گذارد. زمانی که کاربر با این خطا مواجه می شود، با نارضایتی سایت را ترک می کند. این امر به شدت نرخ بازدید از سایت را کاهش می دهد. علاوه بر این، مانع از رسیدن به سئوی موثر و کاربردی می شود. به این ترتیب، رتبه سایت در موتورهای جستجو کاهش پیدا می کند.

خطای 503 یا کد 503 ؟


خطای 503 یعنی سرور در این لحظه در دسترس نمی باشد و نمی تواند به درخواستی پاسخ دهد. اگر این ارور به تعداد زیاد در وب سایت رخ دهد، تاثیر منفی بر سئو سایت می گذارد. البته باید توجه داشته باشید که در برخی مواقع مانند آپدیت کردن افزونه ها و یا قالب وبسایت وردپرسی ممکن است برای لحظه کوتاهی با این ارور مواجه شوید. این ارور به معنای بد بودن نیست. در این زمان، کد 503 به جای کد 200 موفق نمایش داده می شود. یعنی 503 در این حالت ارور نیست. البته اگر این حالت در صفحات پر بازدید رخ دهد، ارور 503 است.

دلیل خطای 503


این خطا به دلایل مختلفی رخ می دهد که پیدا کردن آنها کار ساده ای نیست. در اینجا به رایج ترین دلایل بروز خطای 503 اشاره می کنیم.

1- یک وقفه کلی جهت آپدیت سرور :
دلیل بروز خطای 503 ممکن است به روز رسانی پلاگین ها، تم یا نرم افزار باشد. وب سایت  پس از ورود به maintenance mode پیغام Briefly unavailable for scheduled maintenance Check back in a minute را نشان می دهد. در قسمت http صفحه می توانید زمان یا تاریخی را که سرور قادر به پذیرش و پاسخ گویی به درخواست ها است را مشاهده نمایید.
maintenance mode باعث می شود تا دسترسی کاربران تا زمان تکمیل
maintenance محدود شود. البته این حالت محدودیتی برای مدیران وب سایت ایجاد نمی کند. مخاطبان هم می توانند بعد از مدت کمی به صفحه ی موردنظر خود دسترسی پیدا کنند.

2- مشکلات سرور :
گاهی اوقات ارور 503 به علت افزایش ناگهانی ترافیک سایت رخ می دهد. در این حالت، سرور قادر به پشتیبانی از تمام کاربران نیست. بنابراین، سرور را از دسترس خارج می کند. اگر پیکربندی وب سایت به صورت موثر صورت گیرد، به پردازش درخواست ها کمک می کند.

3- مشکلات فنی :
در برخی موارد شرکت میزبان با مشکلات فنی روبه رو می شود. این مشکلات باعث می شوند تا ارتباط بین سرور و وب سایت قطع شود.

4- پیکربندی نادرست سیستم نام دامنه (DNS) :
تکرار خطای 503 ممکن است به علت پیکربندی نادرست DNS باشد. وظیفه ی DNS، تبدیل آدرس وب به آدرس IP مربوطه است. علاوه بر این شرایطی فراهم می کند تا نام های دامنه ای که به راحتی قابل درک می باشند را به جای اعداد انتخاب نمایند. اگر نقصی در پیکربندی DNS ایجاد شود، می تواند کاربر را به یک صفحه ی دیگر هدایت کند و ارور 503 را نشان دهد.

5- حمله دیداس (DDoS) :
در صورت حمله دیداس، وب سایت با درخواست های دسترسی بی شماری درگیر می شود. این امر موجب خرابی آن می گردد و عملکرد آن را دچار اختلال می کند. مدیران وب سایت برای جلوگیری از این حملات می توانند امنیت را افزایش دهند و بر روی یک ارائه دهنده خدمات میزبانی مطمئن سرمایه گذاری کنند.

 

معمول ترین شکل های بروز خطای 503

503 Error
HTTP 503
HTTP Error 503
HTTP Server Error 503
503 Service Unavailable
Http/1.1 Service Unavailable
Error 503 Service Unavailable
Service Unavailable – DNS Failure
503 Service Temporarily Unavailable
خطای 503 (Service Unavailable) در مرورگرهای مختلف و سیستم عامل هایی مانند ویندوز 10، مک، XP و …، تلفن همراه و رایانه های دیگر به نمایش درمی آید.

بهترین راه ها برای رفع ارور 503 (Service Unavailable)

روش های مختلفی برای رفع خطای 503 وجود دارند. تیم فنی یا برنامه نویس های سایت بعد از بررسی آن اقدام به رفع مشکل می کنند. این ارور مربوط به خطای انسانی نیست بلکه ناشی از خطای سرور یا کاربر می باشد. برای برطرف کردن ارور 503 می توان اقدامات زیر را انجام داد.

رفع خطای 503 توسط کاربر و سرور :

1- برای رفع خطای 503 دکمه F5 را فشار دهید و صفحه را رفرش کنید. فشردن دکمه F5 موجب بارگذاری مجدد یا به روز رسانی سایت می شود. اگر در زمان خرید آنلاین با این خطا روبه رو شدید، دکمه F5 را فشار ندهید. در غیر این صورت، حالت چند دستوری ایجاد می شود و هزینه مضاعفی به شما تحمیل می گردد. راهکار مناسب در این زمان، عکس گرفتن از صفحه و تماس با پشتیبانی سایت است.

2- گاهی اوقات این خطا به علت ترافیک زیاد سایت رخ می دهد. بنابراین باید کمی صبر کنید یا در زمان دیگری برای ورود به سایت تلاش کنید. به مرور زمان سرور خلوت تر می شود و راحت تر می توانید وارد سایت شوید.

3- یکی از روش های برطرف کردن خطای 503، بررسی تجهیزات شبکه از جمله مودم، روتر و رایانه می باشد. بهتر است دستگاه را خاموش کنید و پس از چند دقیقه دوباره روشن نمایید. اگر با این کار مشکل رفع نشد، به خود سرور مربوط می شود و باید منتظر باشید تا از سمت سرور برطرف شود.

4- برای رفع ارور 503 می توانید با شرکت ارائه هاست تماس بگیرید. معمولا مدیران وب سایت ها درباره موضوع خبر دارند. با این وجود، اطلاع شما به آن ها کمک می کند.

5- اگر ترافیک زیاد سمت سرور باعث بروز ارور 503 شده باشد، باید سرور را آپدیت کرد. این کار باید به صورت کامل انجام شود و تمامی سرورها restart شوند. این امر زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که سایت شما بر روی چندین سرور اجرا شود.

6- کدهای سایت را بررسی کنید تا دستکاری نشده باشند. اگر مشکلی مشاهده کردید، آن را رفع کنید. در غیر این صورت، این باگ ها موجب می شوند تا سرور نتواند به درستی ارتباط برقرار کند. در نتیجه نمی تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد.

7- کش مرورگر را بررسی نمایید. پاک کردن حافظه کش مرورگر باعث می شود تا ارور 503 نمایش داده نشود. البته باید دقت داشت که پاک کردن کش در تمام مرورگرها یکسان نیست.

8- در صورت مواجه شدن با خطای 503، از دوستان خود بخواهید تا در مرورگر سیستم خود سایت مربوط را جستجو کنند. اگر سایت موردنظر در سیستم های آنها نمایش داده شد، به این معناست که ایراد از سیستم شما است. در غیر این صورت، مشکل مربوط به وب سایت می شود. بنابراین باید صبر کنید تا تعمیر شود و در یک زمان دیگر به سایت مراجعه نمایید.

9- اگر با وجود بررسی قسمت های مختلف سایت، همچنان با خطای 503 مواجه شدید، مشکل از سمت سرور سایت است. در این حالت، سایت را ترک کنید و بعد از چند ساعت دوباره وارد سایت شوید.

10- اگر اقداماتی که قبلا گفته شد را انجام دادید ولی ارور 503 رفع نشد، کوکی ها را چک و حذف کنید.

11- در صورت بروز خطای 503  علاوه بر ری استارت، مواردی مانند کنترل گر پهنای باند، محدودیت های اتصال، منابع سیستم کلی و … را بررسی کنید.

12- یک روش پیشگیری از خطای 503، استفاده از آخرین ورژن نسخه PHP است. در برخی موارد، ارتقاء ورژن PHP می تواند منابع سرور را بهبود بخشد.

13- آپدیت افزونه های سایت تاثیر مهمی در برطرف شدن ارور 503 دارد. هر بار که نسخه ی جدیدی ارائه می شود، سرور بهینه می شود.

14- یکی از روش های کاهش درگیری سرور، صفحه بندی نظرات است. این مشکل بیشتر در سایت های محبوب اتفاق می افتد. صفحه بندی نظرات می تواند میزان درگیری سرور را کاهش دهد.

15- اگر از سیستم وردپرس یا جوملا استفاده می کنید، افزونه های اضافی و بدون استفاده را غیر فعال نمایید.

16- قالب سایت هم می تواند علت بروز خطای 503 باشد. برای انتخاب قالب، بهتر است قالب پیش فرض را غیر فعال کنید و یک قالب ساده برای سایت خود انتخاب نمایید.

17- در موارد زیادی، خطای 503 به دلیل وجود مشکل در افزونه سایت است. از طریق بررسی افزونه ها می توانید این مشکل را برطرف نمایید. برای این کار، تک تک افزونه ها را غیرفعال و بررسی کنید.

18- گاهی اوقات تداخل بین افزونه ها یا تداخل بین افزونه و قالب می تواند باعث بروز ارور 503 شود. البته تداخل افزونه با تنظیمات سرور یا قالب با تنظیمات سرور هم می تواند دلیل مشاهده ی این خطا باشد.

سخن پایانی

خطای 503 در هر وب سایتی ممکن است رخ دهد. بنابراین با مشاهده ی این خطا نباید نگران باشید. بلکه باید اقدامات لازم برای رفع مشکل را سریع تر انجام دهید. اگر به این خطا اهمیت ندهید، در آینده ای نزدیک زحمات شما برای سئو و افزایش فروش بر باد می رود.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است