تکنیک های جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری

میزان پیشرفت خواندن شما

تکنیک های جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری در بازاریابی بسیار اهمیت دارند. مهم ترین هدف هر کسب و کاری، افزایش فروش و سودآوری است. در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها به صورت اینترنتی فعالیت می کنند.

افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری برای آنها بسیار جذاب می باشد. نرخ تبدیل یا کانورژن ریت (Conversion Rate) یکی از شاخص هایی است که به وسیله ی آن می توان تاثیر و بازدهی کمپین های بازاریابی را ارزیابی کرد. این معیار مشخص می کند که تلاش هایی که برای متقاعد کردن مردم به انجام کاری که شما می خواهید انجام دهید، چقدر بازدهی داشته است. هر چقدر نرخ تبدیل بیشتر باشد، نشان می دهد که بازدهی سایت شما بهتر است. برای افزایش نرخ تبدیل روش های متعددی وجود دارد. اولین بار فردی به نام Matthew Michalewicz طرح هرم هدف (The Goal Pyramid) را پیشنهاد کرد. بر اساس این طرح، می توان اهداف بزرگ (مثل افزایش ترافیک، افزایش نرخ تبدیل به مشتری، افزایش لیدها، افزایش فروش و …) را به هدف های کوچکتر خرد کرد. طبیعتا دستیابی به این اهداف ساده تر می باشد. به این ترتیب می توان به هدف اصلی رسید. شاید این رویکرد، خسته کننده به نظر برسد اما با استفاده از آن می توان به صورت آهسته و پیوسته به هدف اصلی خود نزدیک شد.


چطور نرخ تبدیل کاربر به مشتری را در سایت خود بهبود دهیم؟

بسیاری از سایت های اینترنتی فقط به دنبال کسب رتبه بالا در نتایج موتورهای جستجو و بهبود وضعیت سئو سایت هستند. اما باید توجه داشت که این، اولین قدم برای بازاریابی محتوا است. سایت هایی که در رتبه های بالای گوگل قرار دارند هم می توانند با استفاده از تکنیک های ساده ای، بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهند. با ایجاد تغییرات کمی در عنوان و توضیحات صفحات، کاربران بیشتری جذب سایت آنها می شوند. این، پایان کار نیست. بلکه باید بازدیدکنندگانی که وارد سایت می شوند را به مشتری تبدیل کرد. ما در این مقاله تکنیک هایی را به شما آموزش می دهیم که ابتدا میزان جذب کاربر (نرخ ورود کاربران به سایت) را افزایش دهید و سپس بتوانید آنها را به مشتری تبدیل کنید. با ما همراه باشید.

انتخاب یک عنوان مناسب و تاثیر آن بر افزایش نرخ کلیک

چگونه یک عنوان مناسب می تواند نرخ کلیک سایت را افزایش دهد؟ عنوان متن، اولین چیزی است که کاربران آن را می بینند. بنابراین، انتخاب یک عنوان خوب برای محصول یا صفحه بسیار اهمیت دارد. باید عنوانی برای متن خود انتخاب کنید که یک تصویر ذهنی خوب در کاربر ایجاد کند. عنوان شما می تواند در شکل گیری ذهنیت کاربر تاثیر فوق العاده ای بگذارد. اگر عنوان محصول یا صفحه جذاب باشد، کاربران تشویق می شوند تا بر روی لینک سایت شما کلیک کنند.

ترفندها و تکنیک های انتخاب عنوان جذاب برای نوشته

– اشاره مستقیم به موضوع مقاله :

در عنوانی که انتخاب می کنید، مستقیما خواننده را مخاطب قرار دهید. عنوان را باید طوری انتخاب کنید که کاربر با مشاهده ی آن بفهمد که چه چیزی در انتظار اوست.


– استفاده از صفات و افعال مثبت در عنوان :

هرگز در انتخاب عنوان نوشته ی خود از کلمات و عبارات منفی استفاده نکنید. با این کار حس منفی را به کاربر انتقال می دهید. با کمی صبر و تفکر یک عنوان جذاب، مثبت و مناسب انتخاب کنید.
به جای عبارت ” روش های جلوگیری از شکست در کسب و کار اینترنتی ” از ” عوامل موفقیت کسب و کار اینترنتی ” استفاده نمایید.

– به کار بردن افعال متنوع :

افعال زیادی در زبان فارسی وجود دارند. اما اغلب افراد برای پایان جملات خود از افعالی مانند ” است”، ” باشید” یا ” بودن” استفاده می کنند. برای بهتر شدن عنوان مقاله خود می توانید از افعالی مانند “امتحان کنید”، ” یاد بگیرید”، ” کشف کنید” و … استفاده نمایید. این کار موجب ایجاد هیجان در کاربران و تشویق آنها به کلیک بر روی سایت شما می شود. به این ترتیب نرخ کلیک سایت خود را افزایش می دهید.

– مخاطب قرار دادن خواننده :

یکی از ساده ترین ترفندها برای جذب کاربر، مخاطب قرار دادن او است. در هر جایی از عنوان و مقاله که می توانید، خواننده را به صورت مستقیم مخاطب قرار دهید. برای این کار از کلماتی مانند “شما” یا ” برای شما” استفاده کنید. شاید این امر خیلی ساده به نظر برسد اما همین کار ساده می تواند کاربر را بیشتر با موضوع درگیر کند. در برخی مواقع، بدون استفاده از ضمیرهای اشاره و به کمک افعال، مستقیما کاربر را مخاطب قرار دهید.
مثلا : برای افزایش بازدید سایت خود چه می کنید؟

– به کار بردن اعداد در عنوان مقاله :

یکی از تکنیک های رایج برای جلب توجه کاربران، استفاده از اعداد در عنوان مقاله است. این روش ساده به عنوان یک ترفند موثر شناخته می شود و بسیاری از سئوکاران از آن استفاده می کنند. بر اساس آمارها، هنگامی که در عنوان مقاله از اعداد استفاده می شود، نرخ کلیک افزایش می یابد.

– پرسیدن سوال از کاربر :

معمولا پرسیدن سوال موجب تحریک حس کنجکاوی افراد می شود. استفاده از سوال، کاربران را تشویق می کند تا سریع تر به جواب برسند. اگر سوالی را بپرسید که کاربران زیادی به دنبال پاسخ آن باشند، می توانید نرخ کلیک (CTR) سایت خود را به شدت افزایش دهید. کاربر با مشاهده ی سوال خود متوجه می شود که می تواند پاسخ آن را در متن شما پیدا کند.

 

– استفاده از کلمات جذاب برای کاربران :

برخی از کلمات و عبارات وجود دارند که به سرعت می توانند توجه کاربران را به خود جلب کنند. بسیاری از کاربران با مشاهده ی کلماتی مانند سریع، چرا، چطور، تکنیک، رایگان و … وارد سایت می شوند. این کلمات به نوعی شانس انتخاب توسط کاربر را افزایش می دهند.
یک تحقیق جامع توسط سایت  BuzzSumo بر روی 100 میلیون مطلب در سایت فیسبوک صورت گرفته است. آنالیز این مطالب نشان می دهد که جذاب ترین عناوین (رتبه اول و دوم) با عدد آغاز می شوند.


با چه تکنیک هایی می توان نرخ تبدیل کاربر به مشتری را افزایش داد؟

با توجه به آنچه گفته شد، انتخاب یک عنوان خوب می تواند نرخ کلیک و ترافیک سایت را افزایش دهد. اما این اولین قدم است. حالا باید با استفاده از یکسری تکنیک ها، کاربران را به مشتری تبدیل کرد. در این قسمت می خواهیم تکنیک هایی را به شما آموزش دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید شانس تبدیل یک کاربر را به مشتری افزایش دهید.

– عنوان شما باید بیانگر محتوا باشد.

با انتخاب یک عنوان جذاب، نرخ کلیک سایت شما افزایش می یابد. در این حالت، کاربران بیشتری وارد سایت می شوند. باید توجه داشته باشید که اگر عنوان مقاله با محتوای آن متناسب نباشد، کاربر دلسرد می شود و سریعا از سایت شما خارج می گردد. در این شرایط، محتوای شما آن چیزی نیست که نیاز کاربر را برطرف کند. اگر عنوان مقاله شما ” افزایش بازدید گوگل ” باشد اما در مورد روش های این کار توضیحی داده نشود، نمی تواند نیاز کاربر را برطرف کند.

– قرار دادن ارزشمندترین بخش محتوا در ابتدای آن:

معمولا پاراگراف اول متن تاثیر بسزایی در جذب مخاطب دارد. بنابراین بهتر است تا با یک مقدمه ی جذاب و ارزشمند، کاربر را درگیر موضوع کنید. با این کار او ترغیب می شود تا در صفحه باقی بماند و ادامه مقاله را مطالعه کند. به این ترتیب شانس تبدیل کاربر به مشتری افزایش می یابد. قرار دادن ویدئو در ابتدای مقاله می تواند اثر مثبتی داشته باشد. چرا که کاربران، دیدن تصاویر و ویدئو را به خواندن متن طولانی ترجیح می دهند. پیشنهاد می کنیم تا مقاله “ سئو ویدئو ” را مطالعه نمایید.


– تشویق کاربران برای ماندن در صفحه :

یکی از تکنیک هایی که در این زمینه به کار می رود، تکنیک Bucket Brigade است. این تکنیک به شما کمک می کند تا بتوانید کاربران را در صفحه سایت خود نگه دارید. بر اساس این تکنیک باید از عبارات و کلماتی استفاده کنید که کاربر را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کنند. می توانید از کلمات و عبارات زیر استفاده نمایید :
به عنوان نمونه …
شاید این سوال شما هم باشد که …
جالب است بدانید ….
نتیجه این می شود که …
مهم ترین رمز موفقیت در سئو ….
پاراگراف خود را با یک سوال تمام کنید و در پاراگراف بعدی پاسخ سوال را بدهید. در زمان توصیف مطالب جالب، در انتهای عبارت از دو نقطه استفاده نمایید. سپس توضیحات مربوط به آن را بیاورید. به این ترتیب می توانید از پرت شدن حواس کاربر جلوگیری کنید.

– دعوت کاربر برای انجام کاری (Call to Action)

این تکنیک با نام دکمه فراخوانی یا (Call to Action) شناخته می شود. با استفاده از عبارات دستوری، از مخاطب بخواهید تا کاری را انجام دهد. به کاربر یادآوری کنید که انجام این کار چه مزیتی برای او دارد. برای مثال می توانید از عبارات زیر استفاده نمایید:
جهت دریافت نسخه آزمایشی همین الان ثبت نام کنید.
برای دریافت هدیه رایگان، همین حالا کلیک کنید.
در این تکنیک، از کلمات و عبارات خنثی مانند ارسال، ورود، اینجا کلیک کنید و … استفاده نکنید. این کلمات، خسته کننده هستند و انگیزه ای به کاربر نمی دهند. اگر از این کلمات استفاده کنید، عملا تاثیر و ارزش CTA را از بین می برید.

– افعال مجهول را در محتوای مقاله خود به کار نبرید.

معمولا افعال مجهول باعث سردرگمی خواننده می شوند. درک این افعال برای کاربر مشکل است. نبودن فاعل در جمله، ممکن است منجر به گنگ شدن جملات شود. این نکته در مورد جملات طولانی بسیار اهمیت دارد. کاربران بعد از خواندن جملات طولانی و بدون فاعل، متوجه مفهوم آنها نمی شوند. این امر موجب می شود تا کاربر از خواندن ادامه مقاله منصرف شود.
جمله معلوم : پدر عسل را خرید.
جمله مجهول : عسل خریده شد.

– امکان گفتگوی آنلاین با کاربران :

اگر سایت شما قابلیت چت زنده را داشته باشد، این امکان برای خوانندگان فراهم می شود تا در صورت مواجه شدن با هر مشکل یا سوالی، بتوانند با بخش خدمات پس از فروش تماس بگیرند. در این مرحله، بازاریابان حرفه ای با استفاده از قدرت سخنوری خود می توانند کاربر را به مشتری تبدیل کنند. برای ایجاد حس اعتماد در مخاطبان خود، همواره در دسترس باشید و به سرعت، پاسخ سوالات مخاطبان خود را بدهید.

سخن پایانی

سئو می تواند نقش مهمی در افزایش نرخ کلیک و سودآوری ایفا کند. اما رعایت استانداردها و یادگیری سئو به تنهایی نمی تواند موفقیت شما را تضمین نماید. برای اینکه به نتیجه دلخواه خود برسید باید تکنیک های بازاریابی و رفتار با مشتری را هم به کار ببرید. در مسیر بازاریابی محتوا با چالش های زیادی روبه رو می شوید. اما باید با تلاش و پشتکار قدم به قدم حرکت کنید. با هر اشتباهی می توانید تجربه کسب کنید و یک گام به تولید محتوای بهتر نزدیک تر شوید. به مرور زمان کاربران بیشتری جذب سایت شما می شوند و  می توانید از طریق تبدیل آنها به مشتری دائمی، به هدف خود برسید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های ستاره دار الزامی است